Het blinkende chrome tankje op het dak
#1
Veel griekse huizen zijn voorzien van een warmwater instalatie op het dak. Het bekende chromen tankje op het dak. Vanuit het vliegtuig altijd goed te zien.  Smile

Ik vraag mij altijd af hoe dat nou precies werkt zo'n warm water systeem? Warmt de zon bijvoorbeeld het tankje op, of werkt dit anders. En hoe warm is het water bijvoorbeeld dat er uit zo,n systeem komt?

[Afbeelding: 4t63jq.jpg]
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#2
Da's een vrij eenvoudig principe Bouboulina; onderstaand schema spreekt voor zich:

[Afbeelding: 9sqii9.png]

Schematische werking zonneboiler: koud water komt in een geïsoleerd voorraadvat (B). Het collectormedium wordt via de zonnecollector © opgewarmd door zonnestraling (D), waardoor het water in het vat verhit wordt en warm water afgegeven kan worden (E). De watertemperatuur in het vat is bovenin (F+) door convectie warmer dan het water onder in het vat (G-)

Bronvermelding:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






NB: nog niet zo lang geleden zaten er geen zonnecollectoren in het systeem. Het water werd toen simpelweg verwarmt door de hete zonnestralen op een spiegelende boiler. Je kunt je voorstellen dat een blinkend object in de zon op het heetst van de dag een enorme warmteopbrengst oplevert. Raak de motorkap van een geparkeerde auto die al uren in de zon staat maar eens aan........
Quote
#3
Soms zie je nog die (mat)zwarte vaten op het dak. Daarin wordt het water op een natuurlijke manier verwarmt.
(Een spiegelend of wit oppervlakte reflecteert juist de zonnestralen en verwarmt nauwelijks.)
Quote
#4
(13 November 2015, 17:54)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Soms zie je nog die (mat)zwarte vaten op het dak. Daarin wordt het water op een natuurlijke manier verwarmt.
(Een spiegelend of wit oppervlakte reflecteert juist de zonnestralen en verwarmt nauwelijks.)

Die zwarte vaten zijn niet specifiek om het water op te warmen, het is gewoon een reserve voor het geval dat de watervoorziening het laat afweten. Doorgaans wordt een 500 liter vat gebruikt. Zelf heb ik er ook een op mijn dak en heb me eens bezig gehouden met het meten van de temperatuur in de zomer en die verhoogt bijna niet , enkel de eerste centimeter is een beetje warmer dan de rest van het vat. Om de inhoud van zo een 500 liter vat 1 graad te verwarmen heb 500 kilocalorie nodig , bij afname van water wordt het vat automatisch bijgevuld met koud water dus zal er niet veel temperatuurverhoging mogelijk zijn.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
de zwarte zijn voor opvang als de gemeente water afgesloten is, in sommige plekken in de zomer wordt vaak de waterleiding afgesloten, ivm tekort aan water.
Jef ,doe je daar zo iets als chloor of iets anders ,omdat eigenlijk stilstaande water is met gevaar dat gaat vol bacterien zitten?
de andere met de glazen kunnen behoorlijk heet water leveren, je verbrand heel goed als je direct zonder mengen dat gebruikt.
Quote
#6
Detail: Het is zelfs zo dat onze Griekse loodgieter ons heeft geadviseerd om hartje zomer 3/4 van het zonnepaneel te bedekken. De zon is zo fel dat 1/4 van het paneel )2 vierkante meter) ruim genoeg is om het water in de 80L-boiler te verhitten. Als het te warm wordt en gaat koken, leidt dat tot kalkafzetting op de verwarmingsspiraal. Die is dan sneller aan vervanging toe. Overigens hebben we wel electrische bijverwarming voor de winter als het bewolkt is. Maar die hebben we het grootste deel van het jaar uit staan.
Quote
#7
Weer wat geleerd!  Perfektbedankt
Quote
#8
(14 November 2015, 11:49)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




de zwarte zijn voor opvang als de gemeente water afgesloten is, in sommige plekken  in de zomer wordt vaak de waterleiding afgesloten, ivm tekort aan water.
Jef ,doe je daar zo iets als chloor of iets anders ,omdat eigenlijk stilstaande water is met gevaar dat gaat vol bacterien zitten?
de andere met de glazen kunnen behoorlijk heet water leveren, je verbrand heel goed als je direct zonder mengen dat gebruikt.

Het water staat in principe niet stil . Er zit een vlotter in die bovenaan vers water laat lopen en de keukenkraan wordt dagelijks enkele malen gebruikt  , dus kan men niet echt spreken van stilstaand water. En in lekker water van de Psiloritis moet je geen chloor doen . Bezoekers uit Heraklion nemen steevast grote hoeveelheid kraantjeswater uit het dorp mee naar huis.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
(14 November 2015, 21:28)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het water staat in principe niet stil . Er zit een vlotter in die bovenaan vers water laat lopen en de keukenkraan wordt dagelijks enkele malen gebruikt  , dus kan men niet echt spreken van stilstaand water. En in lekker water van de Psiloritis moet je geen chloor doen . Bezoekers uit Heraklion nemen steevast grote hoeveelheid kraantjeswater uit het dorp mee naar huis.

Het staat niet geheel stil maar echt doorlopend is het nu ook weer niet. Komt er nooit legionella-besmetting voor in dit soort installaties? Of worden daar voorzorgsmaatregelen tegen genomen Jef?
Ger's signatuur "Imagine there's no countries, it isn't hard to do
Nothing to kill or die for, and no religion too
Imagine all the people living life in peace...

You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one
I hope someday you'll join us, and the world will be as one........."

-John Lennon
Quote
#10
(14 November 2015, 21:40)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 November 2015, 21:28)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het water staat in principe niet stil . Er zit een vlotter in die bovenaan vers water laat lopen en de keukenkraan wordt dagelijks enkele malen gebruikt  , dus kan men niet echt spreken van stilstaand water. En in lekker water van de Psiloritis moet je geen chloor doen . Bezoekers uit Heraklion nemen steevast grote hoeveelheid kraantjeswater uit het dorp mee naar huis.

Het staat niet geheel stil maar echt doorlopend is het nu ook weer niet. Komt er nooit legionella-besmetting voor in dit soort installaties? Of worden daar voorzorgsmaatregelen tegen genomen Jef?

Ger, ik heb hier ( Kreta) nog nooit iets gelezen of gehoord over legionella-besmetting . Misschien dat men in de hotelbranche daar wel mee bezig is , alhoewel die zouden zich er toch moeten om bekommeren!!! Ik moet je dus het antwoord schuldig blijven.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Die vraag over legionella heb ik ook een keer gesteld aan een collega die daar verstand van heeft. Hij zegt dat de temperatuur makkelijk boven de 60 graden komt waardoor de bacteriën dood gaan. En het water in de zonnecollector warmt met een spiraal weer het water is het vat op zoals op bovenstaand schema te zien is (warmte wisselaar). Het water dat je aftapt is gescheiden van het water dat in het systeem blijft zitten.
In Nederland zit er vaak ook nog een verwarmingselement in dat een keer per week de temperatuur in het vat boven de 60 graden brengt, voor de zekerheid.
Quote
#12
Wij hebben ook zo'n zwart vat op ons dak, maar daar gaat de petreleo in voor de cv.
Wat dat water betreft dat te lang 'stilstaat' toevallig is een duitse buurman van mij, die dus alleen hier op vakanite komt in het voorjaar, heel erg ziek geweest van dat water. Hij heeft een eigen huis, dat dus de hele winter heeft leeggestaan, kwam hier aan en ging zich lekker even douchen, en lag een uur later op de eerste hulp in het ziekenhuis. Dit zou zijn omdat het water te lang stilstond en niet goped was 'doorgewarmd'? Is dit dan die Legionella besmetting?
Quote
#13
(15 November 2015, 21:18)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hebben ook zo'n zwart vat op ons dak, maar daar gaat de petreleo in voor de cv.  
Wat dat water betreft dat te lang 'stilstaat' toevallig is een duitse buurman van mij, die dus alleen hier op vakanite komt in het voorjaar, heel erg ziek geweest van dat water. Hij heeft een eigen huis, dat dus de hele winter heeft leeggestaan, kwam hier aan en ging zich lekker even douchen, en lag een uur later op de eerste hulp in het ziekenhuis. Dit zou zijn omdat het water te lang stilstond en niet goped was 'doorgewarmd'? Is dit dan die Legionella besmetting?

Ik ben bang van wel Nanny.........

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Idd zoals die meneer me dat toen zat de beschrijven was t dit inderdaad. 
Hij vertelde me dat ze hem ook in het ziekenhuis verteld hadden 
dat t vaker voorkwam, maar je er niet zo vaak over hoorde vertellen. 
Hij heeft dat huisje al wel 20 jaar maar was nog nooit zo vroeg in t seizoen,
op t eiland geweest, dus t water was andere keren wel goed verwarmd en 
had zo geen problemen gegeven. Maar ik zal sinds ik dit verhaal heb gehoord 
dus wel altijd eerst de kraan n tijdje laten lopen,
en  daar dan dus niet dicht bij gaan staan....in soortgelijke situaties.
Quote
#15
Het kraanwater uit de waterleiding heft ook vaak al een vrij hoge temperatuur, doordat de leiding vaak over een grote afstand bovengronds loopt.
Quote
#16
(15 November 2015, 21:50)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het kraanwater uit de waterleiding heft ook vaak al een vrij hoge temperatuur, doordat de leiding vaak over een grote afstand bovengronds loopt.

Maar uiteindelijk meer dan 60 graden warm Chris? Kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen.
Pas vanaf rond de 60 graden is de kans op besmetting geringer/uitgesloten.
Ger's signatuur "Imagine there's no countries, it isn't hard to do
Nothing to kill or die for, and no religion too
Imagine all the people living life in peace...

You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one
I hope someday you'll join us, and the world will be as one........."

-John Lennon
Quote
#17
(15 November 2015, 21:18)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wij hebben ook zo'n zwart vat op ons dak, maar daar gaat de petreleo in voor de cv.  
Wat dat water betreft dat te lang 'stilstaat' toevallig is een duitse buurman van mij, die dus alleen hier op vakanite komt in het voorjaar, heel erg ziek geweest van dat water. Hij heeft een eigen huis, dat dus de hele winter heeft leeggestaan, kwam hier aan en ging zich lekker even douchen, en lag een uur later op de eerste hulp in het ziekenhuis. Dit zou zijn omdat het water te lang stilstond en niet goped was 'doorgewarmd'? Is dit dan die Legionella besmetting?

Ben geen medicus, maar lijkt me sterk dat dat Legionella was. Uit de link die Ger hier gaf:

"De tijd tussen besmet raken en ziek worden is 2 tot 20 dagen. Meestal 5-6 dagen na de besmetting."
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#18
Het is alweer een tijdje geleden dat dit gebeurt is, dus misschien is een uur later een beetje 'vrij vertaald" van het duitse gleich of zo, misschien weet ik t niet precies meer of overdreef hij n beetje.  Maar die man vertelde wel dat het inderdaad gebeurt is door die douche dat hij helemaal niet lekker werd koorts , braken etc. Meneer is ook 70 wel gepasseerd.
Quote
#19
Overigens: mijn zoon in Australie heeft dit systeem eveneens en in Austr. is het (buiten de steden) ook gebruikelijk dat het dakwater verzameld wordt in  1 of 2 enorme tanks en dit levert inderdaad gewoon drinkwater.
(Zelfs) in Noord-Duitsland heb ik 2 maanden geleden een zulk systeem op het dank laten installeren (collectoren naar het zuiden), die ook nog de verwarmingsketel in zijn taak ondersteunen.
Johannes
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)