Grieks leren
#1
Καλήσπερα!

Ik ben een halve Griek die geen Grieks spreekt (ben dan ook Nederlands opgevoed), maar zou het wel graag willen leren.
Het typen gaat me al goed af, evenals het lezen en de uitspraak begin ik ook steeds meer te begrijpen.

Maar de grammatica begrijp ik sowieso niet veel van, net als dat mijn totale woordenschat niet verder komt dan gedag zeggen en enkele simpele zinnetjes.
Wat zouden jullie mij aanraden om te beginnen met het leren van de Griekse taal? Denk dat dit nog wel eens kan verschillen per persoon namelijk wat beter is, maar het lezen/schrijven kan ik dus in ieder geval al. Tongue

Τα λέμε!
Θώμας (DutchGreek)
Quote
#2
Hey Thomas,

Ja leren is heel persoonlijk vind ik. Hoe snel pak je dingen op, hoe gemotiveerd ben je.

Ik krijg 1 op 1 les van een Griekse vrouw.

Ik leer uit het boek op stap (soort vakantieboek) en uit een Grieks leerboek, beide met cd.
Dialogen oefenen, cd luisteren, en steeds een beetje grammatica er bij.

Werkwoord hebben en zijn leren, bezittelijke voornaamwoorden leren. En alles wat je leest/leert herhalen.

Ik heb aan de binnenkant van mijn keukenkast woorden en werkwoorden hangen die ik steeds herhaal.
De cd's luister ik af en toe, en woordjes leren.

Ook heb ik kinderboekjes met hele makkelijke woorden. En ik wijs vaak dingen aan en zeg wat het is in het Grieks (stoel, bank etc) met ο το η erbij.

Maar zoals je begrijpt ben ik ook een beginner.

Hopelijk heb je wat aan mijn tips!

Γεια σου!
Quote
#3
Hecht veel belang aan  de  grammatica.  Neem er de tijd voor en niet opgeven.  Grieks is moeilijk.  Maar geeft jecerg veel voldoening eens dat je ze onder de knie hebt
Quote
#4
Dank voor jullie tips!

Ik volg zelf ook nog gewoon een studie, maar dan zou ik daar best wel dagelijks een half uur aan kunnen besteden.
Heb ook wel zo'n vakantieboekje met allemaal woorden, anders begin ik daar ook alvast meeSmile

En die grammatica inderdaad, dat is zeker niet mijn ding. Want als ik dan bij een Grieks restaurant "kala" wilde zeggen moest het weer "kalo" of "kali" zijn, maar goed..
suggesties voor bepaalde sites om te beginnen met Grieks leren? (vooral de grammatica dan, woordjes kan ik zeker wel even naar kijken net als wat Tukkeroscar zegt)!

Ευχαριστώ!


*wat ik overigens wel zelf kan aanraden voor degenen die sneller willen typen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





heeft mij in ieder geval erg goed gedaan!!
Quote
#5
Hieronder een aantal interessante en goede sites (Nederlands- en Engelstalig) om zelfstandig Grieks te leren.
Ik ben zelf begonnen met de thuiscursus Nieuwgrieks van Studieplan (kreeg ik gratis een tablet bij). Deze cursus heb ik 2 jaar geleden in 6 maanden afgerond. Verder heb ik een aantal leuke en goede apps op mijn tablet gedownload, waarmee ik oefeningen maak, woorden leer en zelfs taalspelletjes kan doen. Ook heb ik verschillende grammatica- en oefenboekjes in huis, waarmee ik vaak oefen. In januari ga ik voor het eerst een groepscursus doen van 3 maanden en als kers op de taart ga ik in februari één week op Kreta een cursus volgen, vooral conversatielessen. Ook ga ik al 2 keer per jaar op vakantie naar Corfu, waar ik veel probeer te oefenen met spreken. Je ziet het, voldoende mogelijkheden om je de Griekse taal eigen te maken, maar je moet wel gemotiveerd zijn, het heel leuk vinden en heel veel blijven oefenen!

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Bedankt voor je links!! Ik ga die sites gelijk bekijken.
En dat is ook interessant, jij spreekt dus nu volledig Grieks?
Zelf zie ik zo'n cursus minder zitten, ook puur omdat ik geen Griekse familie heb en dus ook bijna nooit in Griekenland ben geweest (helaas). Maar ik zie wel alleen maar voordelen om te leren. Ik wil het zelf wel kunnen omdat ik meer contact heb met (halve) Grieken en het ook handig voor later kan zijn met bijvoorbeeld handel! En zeker als het in de toekomst een mogelijkheid is om in Griekenland te kunnen werken.
Quote
#7
Ik heb nu alweer 1 vraag, en dat is m.b.t. de letter β

De uitspraak hiervan is als een 'v' (heb ik tenminste zo geleerd)

Maar dan heb je βιολογία en βενζίνη, biologie en benzine
Dient de β hier niet μπ te zijn, of komt dit doordat het oud Griekse woorden zijn?
Quote
#8
Nee, DutchGreek, ik spreek helaas nog niet goed Grieks, waarschijnlijk zal dat ook nooit het geval zijn. Maar ik ken de grammatica nu redelijk goed, mede omdat ik een paar jaar Oudgrieks op de middelbare school heb gehad. Ook m'n woordenschat wordt steeds groter en ik vind het gewoon leuk om te merken dat ik steeds vooruitgang boek, vooral als ik in Griekenland ben. Ik heb hier in Nederland natuurlijk ook nauwelijks mogelijkheden om Grieks te praten. Om het echt heel goed te leren, zou ik voor langere tijd in Griekenland moeten wonen en die kans is klein. Maar die cursus op Kreta in februari is alvast een begin. Smile Ik heb er gewoon erg veel plezier in om Grieks te leren, omdat ik het een mooie taal vind en ook het 'vreemde' alfabet vind ik interessant.
Quote
#9
in het grieks is venzini en niet mpenzini. het is viologia en niet mpiologia.
zet de worden op google translate en aan de griekse vertaling druk op het luisteren knopje. je hoort een redelijk goed uitgesproken griekse woord.
Quote
#10
(23 November 2015, 20:14)Esther Corfu schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nee, DutchGreek, ik spreek helaas nog niet goed Grieks, waarschijnlijk zal dat ook nooit het geval zijn. Maar ik ken de grammatica nu redelijk goed, mede omdat ik een paar jaar Oudgrieks op de middelbare school heb gehad. Ook m'n woordenschat wordt steeds groter en ik vind het gewoon leuk om te merken dat ik steeds vooruitgang boek, vooral als ik in Griekenland ben. Ik heb hier in Nederland natuurlijk ook nauwelijks mogelijkheden om Grieks te praten. Om het echt heel goed te leren, zou ik voor langere tijd in Griekenland moeten wonen en die kans is klein. Maar die cursus op Kreta in februari is alvast een begin. Smile Ik heb er gewoon erg veel plezier in om Grieks te leren, omdat ik het een mooie taal vind en ook het 'vreemde' alfabet vind ik interessant.

Een mooie taal is het zeker, het lijkt me ook juist alleen al interessant omdat het een vreemd alfabet is. Het is ook leuk dat wij dit nu wel kunnen lezen i.t.t. heel veel andere mensen. Maar jij leert dus dus meer voor de lol zeg maar zonder dat je er in de toekomst ook gebruik van hoopt te kunnen gebruiken? (bv. met werk) goed bezig met zo'n cursus!

(24 November 2015, 01:06)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




in het grieks is venzini en niet mpenzini. het is viologia en niet mpiologia.
zet de worden op google translate en aan de griekse vertaling druk op het luisteren knopje. je hoort een redelijk goed uitgesproken griekse woord.

Bedankt! Hier had ik nog niet aan gedacht. Zal ik zeker eens gebruik van maken, ook om voor mezelf te oefenen met of ik de Griekse woorden correct uitspreek.
Quote
#11
(23 November 2015, 16:55)DutchGreek schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank voor jullie tips!

Ik volg zelf ook nog gewoon een studie, maar dan zou ik daar best wel dagelijks een half uur aan kunnen besteden.
Heb ook wel zo'n vakantieboekje met allemaal woorden, anders begin ik daar ook alvast meeSmile

En die grammatica inderdaad, dat is zeker niet mijn ding. Want als ik dan bij een Grieks restaurant "kala" wilde zeggen moest het weer "kalo" of "kali" zijn, maar goed..
suggesties voor bepaalde sites om te beginnen met Grieks leren? (vooral de grammatica dan, woordjes kan ik zeker wel even naar kijken net als wat Tukkeroscar zegt)!

Ευχαριστώ!


*wat ik overigens wel zelf kan aanraden voor degenen die sneller willen typen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





heeft mij in ieder geval erg goed gedaan!!

Kijk ook eens op
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




!
Quote
#12
Volg ondertussen 13 de jaar grieks en spreek het vrij vlot.Voor mij waren de grootste struikelblokken :

Tonos of klemtoon bv poli kan stad of veel betekenen, kalos goed of.... eksteroog Smile
Onregelmatigheden bij werkwoorden en zelfstandige naamwoorden
werkwoord andere vervoeging als het om herhaling gaat
ander taalgevoel ttz vergrootwoorden in het grieks zoals verkleinwoorden in nl fr engels enz

Samen met de snelheid waarmee grieken spreken maar de volhouder wint Smile
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Succesplanner Grieks leren Karidiès 0 250 27 February 2024, 16:53
Laatste bericht: Karidiès
  Grieks leren in Griekenland (Epidavros) Karidiès 0 604 27 July 2023, 07:36
Laatste bericht: Karidiès
  Grieks leren in Epidavros Karidiès 0 1.190 27 August 2022, 13:25
Laatste bericht: Karidiès
  Stappenplan en routekaart Grieks leren Karidiès 0 1.112 22 May 2021, 07:21
Laatste bericht: Karidiès
  Waarom zou ik Grieks leren? petra mens-omtzigt 0 1.021 28 March 2021, 08:18
Laatste bericht: petra mens-omtzigt
  Grieks leren lezen en uitspreken (cursus) Karidiès 6 3.216 02 January 2020, 15:14
Laatste bericht: Markos
  Grieks leren spreken en verstaan petra mens-omtzigt 0 1.111 14 July 2019, 08:24
Laatste bericht: petra mens-omtzigt
  Altijd al Grieks willen leren, maar je weet niet hoe? petra mens-omtzigt 0 1.717 12 May 2019, 14:05
Laatste bericht: petra mens-omtzigt
  Grieks leren van Obelix Karidiès 7 3.463 22 March 2019, 08:21
Laatste bericht: Wim M
  Grieks leren met liedjes Karidiès 0 1.541 26 January 2019, 14:46
Laatste bericht: Karidiès

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)