Ik ben echt boos op Griekenland
#1
Bent u ook zo boos op het Griekse nationale voetbalelftal? Of in ieder geval zwaar teleurgesteld? Ik in ieder geval wel. En met mij miljoenen Grieken over de hele wereld denk ik. Want na het verloren duel met de Zuid Koreanen zit ik met meer vragen dan antwoorden. Ik volg het Griekse elftal natuurlijk en ook de Griekse voetbal competitie. Het is daar ieder weekend wel raak. Vuurwerk op het veld, heetgebakerde supporters die voor hun club leven, gestaakte wedstrijden, mooie doelpunten en minder mooie doelpunten, passie, fanatisme, scheidsrechterlijke dwalingen, rode kaarten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Tegen de Koreanen heb ik daar helemaal niets van terug gezien. Ik zag 11 matte Grieken zonder vertrouwen en passie voetballen voor hun vaderland. Ik zag uitglijdende spelers op sleutelposities, ik zag een keeper die bij de eerste de beste hoge bal er onder doorging en een spits die vastgelijmd stond aan de grond om die hoge bal alsnog weg te koppen, waardoor de Koreanen de 1-0 scoorden. Ik zag een speler die de bal kinderlijk van zijn voet af liet springen waardoor de Koreanen zelfs de 2-0 scoorden. Ik zag een speler die hoofdschuddend weg liep na weer een verloren kans van de Koreanen. Ik zag wandelende Griekse spelers als de Grieken in balbezit waren. Waar zijn toch die fanatieke passionele Grieken gebleven, die we wekelijks in de Griekse in internationale competities zien spelen? Zijn die toevallig achter gebleven in Athene of Thessaloniki? Ik ben ook boos omdat we op het wereldkampioenschap voetbal zijn om te laten zien dat we kunnen voetballen. We staan nota bene op de 13e plek op de wereldranking van de FIFA! En als we dan toch verliezen, dan wel maar met opgeheven hoofd. Want we weten allemaal, Griekenland heeft een middelmatig team zonder echte sterren, net als in 2004 eigenlijk en de groepsfase overleven is de enige doelstelling dit toernooi. En daarna zien we wel verder. Maar zelfs tegen de Koreanen hebben we 93 minuten laten zien dat we zelfs het voetballend vermogen, de passie en het fanatisme in het thuisland hebben achtergelaten. En de Koreanen zijn ook nog eens de zwakste ploeg in de poule. Dat gaat nog wat worden tegen Nigeria en Argentinie.



Maar goed, koning Otto vertelt ons dat alles nog mogelijk is. Als we twee keer winnen dan staan we gewoon in de volgende ronde. En koning Otto kan het goed vertellen want die wetenschap klopt. Maar of hij dingen goed kan uitleggen betwijfel ik inmiddels ten zeerste. Waar was Kyrgiakos, die wekelijks wereldspitsen uitschakeld in de Premier League, de stormram, mandekker en zelfs pinchitter als het moet als de ploeg achterstaat? We hebben 12 corners gehad in het duel met de Koreanen (en geen enkele doelkans of koppbal op goal gehad daaruit). Is dat niet raar? De gemiddelde lengte van de Koreanen was 1 meter 82, die van ons 1 meter 85. Waar was het grootste talent van de balkan – genaamd Ninis - in de basisopstelling? Noemen ze hem dan toch maar geen Maradona van het Griekenland meer? En Charisteas dan, heeft niets gepresteerd bij 2e bundesligaclub FC Nurnberg het hele seizoen, was tribuneklant en bankzitter, maar stond in de basis. Werd zelfs even aanvoerder gisteren. En er zijn nog veel meer dingen raar. Waarom stond er een linkspoot (Torosidis) rechtsback als we afspreken van te voren dat we willen scoren uit dode spelmomenten en hoge ballen? Hoe kan hij een voorzet geven vanaf links? En waarom stond Seitaridis rechtsback terwijl hij dit seizoen ongeveer 5 officiele wedstrijden heeft gespeeld? Waarom draafde Samaras de 2e helft gewoon door terwijl hij de 1e helft geen knikker had geraakt? Waarom stond Vyndra in het centrum van de verdediging terwijl hij bij Panathinaikos op de backpositie speelt? Waarom wissel je tijdens de wedstrijd twee spitsen voor 2 spitsen in de wedstrijd en geen extra spits erbij als je weet dat je twee keer moet scoren? Ik kan natuurlijk zo wel even doorgaan, want het is achteraf wijsheid, ook Griekenland heeft 20 miljoen bondscoaches. 11 miljoen in Griekenland en 9 miljoen in het buitenland. Daar ben ik ik er ook 1 van. Voorlopig valt de hele Griekse pers weer over koning Otto heen, en ik denk dat dit echt de laatste klus wordt voor hem en dan de handdoek gooit.



Donderdag staat alweer de volgende tegenstander op het programma: Nigeria. (16.00 uur live op de NOS). Het wordt erop of eronder voor beide landen. Wie verliest is uitgeschakeld. Ik voorspel dat het Griekse team op 4 of 5 posities zal worden gewijzigd en dat simpelweg de beste 11 gaan spelen. In een verdedigender concept voor zover mogelijk. Nu maar hopen dat koning Otto het gaat inzien dat Griekenland best wel kan voetballen. Als voetbalGrieken hebben we het al zwaar te verduren gehad tijdens Euro 2008 met het anti voetbal, zijn we in 1994 afgegaan als een gieter door 3 keer kansloos te verliezen en geven we de werreldwijde pers het recht om negatief over ons te schrijven: Griekenland wacht nog steeds op 1e WK doelpunt of zoiets. Wat dat betreft ben ik reuze jaloers op Oranje. Want daar is niet de vraag wie er speelt en in welk speelconcept, maar eerder vraagt men zich af met hoeveel goals verschil ze gaan winnen tegen de Denen.



Artikel geschreven door Giannis Garlemos – redacteur Griekseagenda.nl
Quote
#2
Ik kan me er wel iets bij voorstellen Theeke. ik ben helemaal geen voetballiefhebber en heb er eigenlijk ook niet zo veel zicht op. Maar zelfs als leek op dit gebied viel het me op dat die Koreanen helemaal niet zo goed waren maar de Grieken verschrikkelijk slecht. Eerlijk gezegd had ik de indruk dat ik naar het plaatselijke amateurclubje zat te kijken. Ongelofelijk hoe de Grieken op knullige wijze voortdurend de bal kwijtraakten waardoor ook beide tegendoelpunten ontstonden.
Nee, dit leek in de verste verte niet op een voetbalploeg die toch bij de beste van de wereld behoort, anders hadden ze zich immers nooit geplaatst.

Het lijkt wel of de financiele crisis in Griekenland nu ook al is doorgedrongen tot het sportieve toneel. Ik vrees het ergste voor Otto en z'n ploeg Confused

Jan(nis)
Quote
#3
Ben het er helemaal mee eens. Dit was absoluut beneden alle peil. Als ze zo doorgaan zie ik het somber voor Griekenland in.

grz, Yorgos
Quote
#4
Ik vrees dat griekeland gewoon niet veel beter kan , het is een vrij middelmatige ploeg helaas ,ik zal me dan ook verbazen als ze de poulfase overleven , maar meer inzet dat moet zeker kunnen , strijdend ten onder is dan ook wel wat waard...
djdakman's signatuur
Quote
#5
(14 June 2010, 20:39)djdakman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




..... het is een vrij middelmatige ploeg helaas ,

Ik ben het met je eens als je zegt dat Griekenland van alle ploegen op het WK een "middelmatige" ploeg is. Maar ze hebben zich wél geplaatst voor het WK en dan verwacht je toch niet van dit soort fouten.

Yorgos
Quote
#6
ze preseteren ook wat matig, maar frankrijk en duitsland is ook niet veel beter.........
edbe's signatuur Gigablue UHD - GigaBlue X3 - Gigablue IP X1 
2 x Bigsat schotel 
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kruis weg op Lesbos: écht waar of 'Fake News'? Ger 11 3.475 15 October 2018, 22:29
Laatste bericht: greece67
  Is dit echt wel goed nieuws? Aleko 9 4.263 05 July 2016, 13:50
Laatste bericht: metaxa

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)