Verschillen tussen de Griek en de Nederlander
#1
Wat mij altijd opvalt aan de Grieken is dat ze (over het algemeen) zo gelaten zijn Sleepy . Dit in tegenstelling tot de gedreven en stressvolle Nederlander Angry . Ben er vaak ook wel een beetje jaloers op. 

Zijn er nog meer opvallende verschillen tussen de Griek en de Nederlander?  Wat ervaren jullie?
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#2
Hier ga ik bewust niet op reageren Tongue Smile
Quote
#3
Zeker niet zo . Grieken kunnen heel passioneel en melodramisch zijn
Quote
#4
Goede morgen Bouboulina,

Denk dat je het iets anders had moeten stellen,  geen Nederlanders maar Noordelingen  Huh  Big Grin
Want je ziet al, onze mede Belgische forumleden sluit je eigenlijk bij voorbaat uit  Blush
Zelfs tussen deze volken bestaat als een mentaliteitsverschil  Wink
Kwam 15 - 20 jaar geleden al liever met de vrachtauto in België om te laden/ lossen dan in Nederland   Angry 
En alles wat zo rond de middellandse zee licht..... tja daar heerst helemaal een totaal andere mentaliteit.... begint al als je België voorbij bent   Big Grin
Dit zal wel een topic worden met tig  pagina's... totdat.....  Huh
Quote
#5
in vlaanderen zegt men,hoe dichter bij Dordt ....... hoe rotter dat het wordt Smile
Quote
#6
(28 November 2015, 11:17)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




in vlaanderen zegt men,hoe dichter bij Dordt ....... hoe rotter dat het wordt Smile

Die ken(de) ik niet Smile

Wat mij dikwijls opviel toen ik beroepshalve in Den Haag kwam, was hoe moeilijk het soms was om 's avonds iets te vinden om te gaan eten. Dikwijls meegemaakt dat men om 8 uur zei dat de keuken al gesloten was. Tenzij je naar een Italiaan, Argentijn of zo ging.
Wat een tegenstelling eigenlijk met Griekenland waar je soms als een vreemde vogel bekeken wordt als je om 8 uur 's avonds al eten wil Big Grin
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
wat er ook de verschillen kan zijn, als je wil je kan ze overbruggen. dat doe wij al 25 jaren samen met mijn Drentse vrouw.
Quote
#8
Inderdaad zoals Patrick zegt  andere gewoonten rond etenstijden. 
Misschien zou je kunnen zeggen sowieso andere gewoonten rond 'de klok' zeg maar.
 Zelfs na 25 jaar in Griekenland te hebben gewoond, 
heb ik nog altijd een beetje mn bedenkingen met afsparaken maken in de 'mesimeri' of rond de 'apogevma'. 
Voor een nederlander een beetje te globaal, denk ik.

Misschien de gastvrijheid, in nederland een droog koekje bij de koffie en in griekenland staan er gewoon volle borden op tafel en ontkom je er bijna niet aan om alles te proberen.

Maar ik blijf het moeilijk vinden om iets te zeggen over 'de griek' of 'de nederlander',
omdat die eigenlijk niet bestaat.
Quote
#9
Een Griek spreekt Grieks en een Nederlander Nederlands !!!
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
oke, hier misschien niet alle restaurants laat open. Alleen een droog koekje bij de koffie doe je zelf daar niet tekort mee. Ook wij kunnen lekkere hapjes presenteren, maar niet elk moment van de dag, want dan zijn we aan het werk. (Grapje) Rolleyes
Quote
#11
(24 November 2015, 13:24)Bouboulina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zijn er nog meer opvallende verschillen tussen de Griek en de Nederlander?  Wat ervaren jullie?

Het belerende Nederlandse vingertje ?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Ik heb me ook vaker afgevraagd wat het verschil is, en ook wat Griekenland aantrekkelijk maakt voor mij.
Binnen Europa worden de verschillen tussen de landen steeds kleiner. Ook zuidelijke landen als Italie en Spanje hebben veel met andere Europese landen gemeen. Maar Griekenland heeft voor ons net iets anders, iets meer exotisch. En dan bedoel ik zowel de mensen als de omgeving. Je kunt het gelatenheid noemen wat me aanspreekt, maar ik vind al prettig om 'alleen maar' daar te verblijven, mensen te ontmoeten, wat rond te kijken, te zwemmen en te eten. Al is het maar een weekje relaxen, dat is al heerlijk.
Quote
#13
Ik woon hier nu zo'n 8 jaar en heb vooral veel afgeleerd.

Van de Grieken leer je; neem rust, geniet van wat je hebt en waardeer familie en vrienden. Oké, de afspraken is iets waar ik nog moeilijk aan kan wennen.
Grieken kunnen erg druk zijn maar vertonen daarbij niet de stress die je in Nederland wel ziet. Daar zit een groot verschil tussen. De getoonde emoties zijn oprecht en wanneer er onverhoopt iets fout gaat zijn die emoties zelden destructief.

De kunst is; om veel nieuwe vaardigheden aan te leren van een andere cultuur, zonder dat je waardevolle bagage van je Nederlandse cultuur over boord gooit. Je maakt als ware een mix van beide culturen en leef daar naar.

Laat onverlet dat je de instelling moet hebben om je open te stellen voor andere invloeden.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#14
Ik denk dat het grote verschil zit in het feit dat wij ons constant "moeten verkopen".
Eigenlijk doen we ons onbewust vaak anders voor dan we (willen) zijn om in onze maatschappij te passen.
We hebben veel "heilige huisjes" waar moeilijk over gedaan wordt of totaal niet over gepraat wordt.
Kortom, wij verschillen van heel veel volkeren.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Vakantie-seizoen 2015: Niet meer tussen de Russen...? Bart0riste 26 16.928 28 December 2015, 23:13
Laatste bericht: jjohn
  Zo ziet een Griek de wereld (geschreven door een Griek) ADO 9 6.477 04 February 2015, 08:52
Laatste bericht: ElsR
  Internationaal transport tussen oa NL en GR Irini45 6 4.199 03 October 2014, 07:35
Laatste bericht: TreinopStad
  Grieken het meest gastvrij; Nederlander 2e Ger 13 7.678 08 September 2014, 11:52
Laatste bericht: messara
  ben er ff van tussen Wick 1 2.067 02 February 2012, 08:46
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)