Grieksegids nieuws
Evia
#1
Wij overwegen om volgend jaar naar Evia te gaan. Het lijkt me een prachtig eiland. 
Nu weet ik dat het behoorlijk groot is, dus graag zou ik wat tips willen hebben over leuke verblijfplaatsen. 
Wij vinden plaatsjes waar wat te beleven is wel leuk, maar niet te druk. 
Nu weet ik niet of je daar hele drukke plaatsen hebt. 
Verder houden we van een groene omgeving. Het liefst verblijven we in een villa/huis met zwembad maar een kleine zoekopdracht verder denk ik dat we dat niet gaan vinden. 

Brand maar los met ervaringen over Evia!
Quote
#2
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#3
Ken slechts een deel van Evia, het zuidelijke deel. (En dat terwijl ik hier vanuit mijn tuin Noord Evia zie liggen). Ik was erg verrast door de diversiteit. Misschien is het een idee om het verblijf op te delen in twee streken. Ik denk dan aan Eritrea in het zuiden/midden. In de buurt van de hoofdstad Xalkida voor wat culturele uitspappen. En aan Pefki in het noorden. Er zijn absoluut accomodaties te vinden op bookings en airbnb.
Quote
#4
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
Wij zijn een aantal weken op Evia geweest afgelopen zomer. Eén van de mooiste locatie's waar we ooit geweest zijn. Letterlijk een vakantie tussen de grieken. Fantastisch eiland ! 
De hoofdstad Chalkida is een relatief grote en drukke stad, met een lange levendige boulevard vol met restaurants, hotels en uitgaansgelegenheden. Beetje vergelijkbaar met Thessaloniki. Maar dan kleiner uiteraard. Direct achter de boulevard bevind zich de hectisch drukke maar sfeervolle binnenstad vol met moderne winkels en supermarkten. Dit is (volgens mij) de enige drukke plek op het eiland, verder kom je als je de kustwegen afrijd alleen maar mooie en rustige dorpjes tegen. 
Fietsen is goed mogelijk op dit eiland, er zijn talloze ultra moderne fietswinkels met race en mountainbikes te vinden, met name in Chalkida maar ook in de wat grotere dorpen. (bijvoorbeeld in Aliveri) Eretria is een grieks toeristen oord, erg vervallen, maar leuk om te vertoeven. Vanaf Eretria vaart een kleine autoferry naar Oropos op het vaste land. Kosten 10 euro incl. auto. Leuk stadje ook dat Oropos.
Evia is groot, en de wegen zijn er goed. 

Foto 1 is vertrek vanaf Oropos (vaste land)
Foto 2 is richting Eretria op Evia

[Afbeelding: 2z3z7mp.jpg]

[Afbeelding: 34tev89.jpg]
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#6
Enkele jaren geleden hebben wij Evia leren kennen als een mooi eiland. Niet echt het toeristisch eiland zoals je het zou kennen van de typische Griekenlandfoto's in de brochures van de grote touroperators. Eigenlijk een vrij onbekend eiland bij het grote publiek. Dus ook relatief rustig, tenzij misschien in het topseizoen in de 'topplaatsen' voor zover je zou kunnen spreken over 'topplaatsen'.

Eretria vond ik een goede combinatie van bereikbaarheid (vrij centraal gelegen), rust en tegelijk wat levendigheid.
De eerste keer, maar ook op onze 2 recentste Griekenlandreizen, verbleven we telkens in Eretria:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





De 2 recentste keren waren we er enkel heel kort, want op doorreis naar het eiland Skyros.
Het hotelletje ligt heel rustig, en toch slechts op 5 minuutjes wandelen van de kade waar de restaurantjes zijn. Het hotelletje biedt geen maaltijden aan, dus ook zonder ontbijt. Eigenlijk is het dus enigszins vergelijkbaar met wat je zoekt "villa/huis met zwembad".
Dit jaar, in de maand mei, was er heel weinig volk, maar ja 't was dan ook heel vroeg in het seizoen.
De keer voordien was het in de maand juli, maar ook dan hadden we de indruk dat het er echt niet vol was.

Als je een restaurantje zou zoeken in Eretria, niet chique, wel degelijk, niet duur, met mooi uitzicht, dan raad ik restaurant Remetzo aan:

[Afbeelding: 30sx56f.jpg]

Met mooi uitzicht naar Oropos toe:

[Afbeelding: 258bgbr.jpg]

Het is zeker ook de moeite om eens een kijkje gaan nemen in Kymi, waar de ferry naar Skyros vertrekt:

[Afbeelding: sxc745.jpg]

Kymi gezien vanop de ferry naar Skyros:

[Afbeelding: 2rzs1fq.jpg]

En misschien kan je overwegen om je vakantie op Evia te combineren met enkele dagen Skyros?

[Afbeelding: xp8n5y.jpg]

[Afbeelding: 2ly4eb9.jpg]

Indien je verblijf op Skyros zou zoeken, kan ik hotel Axilleion in het plaatsje Aspous vermelden: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




bij Roosmarijn Zevenhuizen en haar echtgenoot Nikos. NB: geen zwembad, als je dat graag zou hebben. Maar de zee is op vijf minuutjes wandelen.
vlagreco's signatuur YAMAS !   ->  
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Quote
#7
@Vito Zeker de moeite waard. Wij hebben er een prachtige vakantie gehad. Als basis hadden wij een hotel in Eretria en dat ligt mooi centraal.
Het noorden is prachtig groen en daar overnachten was voor ons een goede optie. Dan met de boot over (1/2 uurtje) en via de tolweg terug naar de brug.
Wij waren er drie weken in juni en vonden het geweldig. Een dagtocht naar Delphi is prima te doen. De tip van Vlagreco om een week over te steken naar Skyros is een goede en wanneer je tijd genoeg hebt het overwegen zeker waard. Wij gaan er zeker terug.

[Afbeelding: odyck.jpg]
Delphi 2012
Quote
#8
Jan ,kijkt van zijn tuin naar een prachtig stukje griekenland. ik was in september een dagje . je kan het ook combineren met kala nera of Pilion dan de fery nemen van Glyfa naar Agiokampos. evia is OK.
Quote
#9
Bedankt voor jullie reacties !

Skyros staat niet op het programma, ik denk dat Evia groot genoeg is om daar 2 weken te verblijven.
Ik kan alleen nog geen geschikte accommodatie vinden.
Heeft iemand nog tips waar huizen verhuurd worden behalve Homeaway and Tripadvisor?
Die van Novasol vind ik ook niet zo.
Quote
#10
(27 November 2015, 22:57)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bedankt voor jullie reacties !

Skyros staat niet op het programma, ik denk dat Evia groot genoeg is om daar 2 weken te verblijven.
Ik kan alleen nog geen geschikte accommodatie vinden.
Heeft iemand nog tips waar huizen verhuurd worden behalve Homeaway and Tripadvisor?

Die van Novasol vind ik ook niet zo.

Evia is natuurlijk ook minder gekend als "vakantie-eiland" en is toerisme op zich er ook niet echt een economische pijler, waardoor er dus ook een kleiner aanbod is.
Maar misschien dat hier iets tussen zit:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&city=Euboea&checkin_date=&checkout_date=&guests=2&min_bedrooms=&lat=&lng=&distance=&country_iso=&search_geolocation=103672-euboea
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#12
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Zie ook : gtp.gr, daar staat erg veel op. (Greek Travel Pages).
Quote
#15
Is iemand wel eens in het dorpje Politika geweest? Daar vind ik wel wat geschikte accommodatie.
Quote
#16
wij gaan elk jaar naar mijn schoonzuster en Griekse zwager in Psachna en samen komen we dan wel enkele keren savons op politika beach om gezellig aan de kust daar te drinken of soms ook wel iets te eten , er is daar wel een hotel met zwembad maar verder ken ik daar geen accommodatie. wel erg levendig daar .soms wel een verdwaalde toerist. van hier uit kun je het eiland mooi verkennen , vooral in het noorden van Evia is het mooi. verder is het midden redelijk vlak om te fietsen ,op google eart zijn de nieuwe wegen nog niet te zien , zelfs niet op de kaart, maar ze zijn er wel, dus navigatie mee, kun je altijd zien waar je bent.
Quote
#17
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






@Vito, Een artikel over Evia. Misschien wat andere, nieuwe inspiratie! 


Groet Corrys
Quote
#18
Wij kunnen helaas geen geschikte accommodatie vinden op Evia dus gaan wederom naar Kefalonia.
Wie weet volgend jaar!
Bedankt voor de link, ik ga het iig lezen.
Quote
#19
En dit jaar gaat het dan toch gebeuren!
Tot mijn grote verbazing zag ik dat Sunweb ook Evia aanbiedt, dat wist ik eigenlijk niet. Dus in het najaar ga ik 11 dagen die kant op. Ik verblijf in Eretria.
Quote
#20
Ook de griekse gids reizen heeft Evia in hun pakket zitten met vertrek vanaf Eindhoven en inclusief huurauto
Quote
#21
Alleen is de Griekse gids 2 x zo duur als je alleen gaat, waar dat bij Sunweb veel beter in verhouding is.
Quote
#22
(25 February 2023, 15:14)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Alleen is de Griekse gids 2 x zo duur als je alleen gaat, waar dat bij Sunweb veel beter in verhouding is.

Dat de Griekse Gids Reizen twee keer zo duur is als Sunweb komt misschien doordat  het inclusief autohuur is
of omdat ze  Oriste steunen of allebei dat kan ook nog
Quote
#23
Haha, ja, wie weet. Anyway, het prijsverschil was echt absurd. 1000,- voor 11 dagen. Dan prijs je jezelf uit de markt.
Quote
#24
(26 February 2023, 11:35)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Haha, ja, wie weet. Anyway, het prijsverschil was echt absurd. 1000,- voor 11 dagen. Dan prijs je jezelf uit de markt.

Volgens mij heeft de Griekse Gids Reizen geen singel vakanties in hun pakket zitten,en Sunweb  heeft dat wel,
vandaar het grote prijsverschil denk ik
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Wandelen bij Erétria, Evia maria kaptein 2 3.901 30 April 2018, 14:36
Laatste bericht: maria kaptein
  De Twin Towers van Evia metaxa 0 5.144 16 March 2016, 12:53
Laatste bericht: metaxa
  Pinksteren Noord-Evia Cynthia 5 9.482 08 July 2014, 09:47
Laatste bericht: JohanV

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)