In de spotlights dec 2015: Bronnen en fonteinen
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand  'In de spotlights': Bronnen en fonteinen (op verzoek van een forumlid)

Je komt ze in Griekenland vrijwel overal tegen, bronnetjes, fonteinen en watervalletjes. In de meest uiteenlopende vormen, uitvoeringen en maten.
Vaak zijn ze ook erg fotogeniek en ontkom je er bijna niet aan om ze op de gevoelige plaat vast te leggen (heet dat nog wel zo in het digitale tijdperk?)

Ik kan me voorstellen dat er heel wat forumleden zijn die één of meerdere juweeltjes heeft vastgelegd en/of leuke anekdotes of verhalen heeft over deze waterornamenten.
Heb je iets leuks of interessants te vertellen over een bron, fontein of watervalletje, of heb je mooie foto's ervan plaats ze hier in deze 'In de spotlights' van december 2015.

De komende maand is alle informatie over dit onderwerp meer dan welkom in deze aflevering van 'In de spotlights'!

NB: Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".

Ik zal het spits meteen even afbijten met twee foto's uit Pilion:

De bronnetjes op het dorpsplein van Makrinitza:

[Afbeelding: 2ltjyj7.jpg]

En een bron waar het water normaliter veel harder dan op deze foto over de boog loopt nabij Vizitsa:

[Afbeelding: 2q3vu4m.jpg]
Quote
#2
Op Karpathos heb je de plaats Mesochori. Onder de kerk (foto 1,2 en 3) ontspringt een bron welke, via geulen in de paden, naar de verschillende tuinen in de plaats geleid wordt.
Om te zorgen dat alle tuinen eerlijk het benodigde water krijgen zorgt de Papa door middel van lappen en stenen dat het water de juiste richting kiest. (Foto 4 en 5)
Ik heb geen idee of er meer plaatsen in Griekenland zijn waar op deze manier bevloeit wordt?[Afbeelding: 5yu6vs.jpg]

[Afbeelding: o9mqm8.jpg]

[Afbeelding: rj13c4.jpg]


[Afbeelding: bgqzvo.jpg]

[Afbeelding: vfk280.jpg]
Quote
#3
Efcharistó polí, Ger, leuk!

Hier mijn bijdragen die ik snel kan vinden. Later hopelijk nog een paar!

Spili, Kreta
[Afbeelding: 2j2ubzo.jpg]

[Afbeelding: 2qvttg2.jpg]"

[Afbeelding: 5yzw5j.jpg]

"Het gezellige pleintje ligt in de schaduw van enkele grote bomen. Hier stroomt water uit de bronnen via een kleine waterval naar beneden. Langs de rij met 19 witte leeuwenkoppen van de Venetiaanse fontein, waar bronwater uitstroomt, is het druk met toeristen." Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.







Menitses, Andros
[Afbeelding: n15wgj.jpg]

[Afbeelding: syl5b5.jpg]

[Afbeelding: f3b9sl.jpg]

"Zannákis bron in Menítes
De Zannákis bron ligt in een groene omgeving en direct bij binnenkomst in het dorp Menítes. Het heldere bronwater komt uit een rij van leeuwenkoppen uit de muur. Volgens de legende was hier ooit een tempel ter ere van de god Diónysos en men zegt dat er op de naamdag van deze god, geen water maar wijn uit de bronnen kwam. Het bronwater bevat alkaline en ijzer en het is uitstekend drinkwater."
Bron:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Nog een leuke bij Portokali op Kythira: De Amir Ali bron

[Afbeelding: xzr0g.jpg]
Quote
#5
Deze rij leeuwenkoppen is al lang opgedroogd, maar wat mij betreft niet minder mooi.

Opgravingen Oud Messini, Pelopponesos
[Afbeelding: 2qs2qrt.jpg]

[Afbeelding: 20562yr.jpg]

Even verderop was de plek waar getraind werd op de worstelschool, en natuurlijk het type worstelen waarin de heren zich eerste lekker vol modder smeerden. Dit waren de bakken waarin de modder werd gemaakt, en daaronder de kanaaltjes waarlangs het water dan weer naar wat lager in het gebied kon stromen.
[Afbeelding: qzf2tw.jpg]

[Afbeelding: 2qkjs3q.jpg]
(ik begrijp niet waarom tinypic mijn foto's op zijn kant neerzetten :-( )


Het verse water komt hier overigens nog steeds volop van de berghelling af stromen, flesjes water bijvullen kan nu bij een moderne kraan.
Quote
#6
Amir Ali: dat is ook al zo'n mooie plek! Scheelt mij weer zoeken Smile (en misschien is daar mijn "liefde" voor deze leeuwenkoppies wel begonnen...)
Quote
#7
Kreta . Het Vrontisi klooster  (Μονή Βροντισίου ) 14e-eeuws Oosters-orthodoxe klooster, gelegen tussen de dorpen Zaros en Voriza. Bij de hoofdingang van het klooster is er een marmeren fontein die dateert uit de Venetiaanse tijdperk, met Adam, Eva en de vier gezichten van waaruit het water stroomt die de vier rivieren van de Tuin van Eden symboliseren .
[Afbeelding: 300h63k.jpg]
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Over kanaaltjes gesproken. Boven Batsí op Andros komt het water ook volop uit de bergen. En ook dat wordt keurig van boven naar beneden in het dorp geleid. Heerlijk wandelingetje over deze trap op en neer. Ik heb er om de mooie herinnering vast te houden zelfs een filmpje van gemaakt twee jaar terug.

[Afbeelding: 34nn0au.jpg]

De leidingen net boven het kanaaltje houden het water waarschijnlijk nét wat schoner...
[Afbeelding: 2uf6asn.jpg]
Quote
#9
West Kreta, tussen Ravdoucha en de kust bij de Ravdoucha beach studio's. Velen komen hier dagelijks hun water halen in een mooi overdekte ruimte naast het kerkje (het kerkje er maar even bijgeplakt voor het leuke beeld).

[Afbeelding: 2v9fc51.jpg]

[Afbeelding: 28hh1f5.jpg]
Quote
#10
Photo 
Het volgende verhaaltje gaat over de Koimisi Theotokou kerk in Piles op Karpathos. Ik heb jammer genoeg geen goede foto.
Overigens heb ik zelfs een tweede dame ontmoet welke onderstaande kon onderschrijven.

"Volgens de eilandbewoners word je van het drinken van het water van Piles of gek, of vruchtbaar. In Piles zijn, zoals op het hele eiland, zoetwaterbronnen. Overal zie je langs de kant van de weg kranen aangelegd, zodat je dit water kan aftappen, wat dan ook veelvuldig door de plaatselijke bevolking wordt gedaan. Dit water smaakt overigens heerlijk. Maar even terugkomend op Piles. De bewoners van Piles hebben een zeer goed werkend irrigatie systeem aangelegd. Daardoor hebben ze altijd een rijke oogst aan fruit- en landbouwproducten. Hierdoor zijn ze, naar verhouding met de andere dorpen, wat welvarender. Uit een soort afgunst is het gerucht ooit verspreid dat als je van het water van Piles drinkt, je gek zou worden. Nou heeft bijna elke plaats hier wel een dorpsgek... Maar je kan er dus ook vruchtbaar van worden. Ik kom al jaren op het eiland en heb in de zomer van 1996 drie maanden als wandelgids hier gewerkt. En ook het verhaal over het water van Piles verteld. Ik had het verhaal weer van andere hostessen en gidsen gehoord en er zouden meerder vrouwen inderdaad een kind gekregen hebben na het drinken van dit water.. (en natuurlijk met hun partner gevreeën te hebben!). In 1998 was ik voor vakantie weer eens op Karpathos en liet mijn schoonmoeder, middels de dorpentocht excursie, wat meer van het eiland zien. In Piles grapten zowel de gids als de mijn schoonmoeder naar mij om van dit water te drinken. Mijn man en ik waren al anderhalf jaar tevergeefs bezig om in verwachting te raken. Met een "baat het niet dan schaadt het niet" idee heb ik van het water gedronken. Ruim 9 maanden later is ons dochtertje geboren, Ze is inmiddels alweer 3 jaar en zij gaat deze zomer alweer voor de 4e keer mee naar Karpathos! Piles is een prachtig dorpje, omringd door veel groen. 
Groetjes van Jet"
[Afbeelding: 348hikk.gif]

LET OP! JE KUNT ER OOK GEK VAN WORDEN!!!! Hypocrite
Quote
#11
Dit lijkt een foto die thuishoort in een heel andere categorie. Toch plaats ik hem hier. Skopelos en Skiathos zijn erg groene eilanden, en toch zie je daar maar weinig bronnetjes van boven komen. Het geheim? Vele ondergrondse bronnen. Er wordt dan ook volop geboord om die op te sporen en het water naar boven te pompen. Hier een van de mobiele installaties aan het werk.
[Afbeelding: 33wvaps.jpg]
(Ger: ik probeer deze foto zo nog wat kleiner te plaatsen).
Quote
#12
Nog meer Kreta.

Net voor Sellia, bij Plakias (en vooruit, de versie waar ik ook op sta).

[Afbeelding: 2aflb40.jpg]
Bij de zoektocht naar een verhaaltje over deze fontein lees ik "die het niet doet". Nou, in 2012 dus nog wel al was het niet zoveel. Misschien is er in droger tijden te weinig aanvoer van water (dit was in de tweede helft van september, en dan is er vaak wel weer een bui of wat achter de rug).

En van volgende vermoed ik dat die het altijd wel doet. Dit is inmiddels een flinke toeristische trekpleister.
De Rimondi fontein in Rethymon, hier van dichtbij.
[Afbeelding: jtv575.jpg]

[Afbeelding: 3469bno.jpg]

"De Rimondi-fontein is een overblijfsel van de Venetianen. Het bestuurshoofd Rimondi wilde de stad verfraaien en liet deze fontein in 1629 bouwen."
Bron
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#13
ANDROS in het dorpje Menetis

[Afbeelding: snz77p.jpg]

[Afbeelding: 1zgvo5z.jpg]

[Afbeelding: 1567ixd.jpg]
Quote
#14
Grappig dat je die fontein in de vorm van een leeuwenkop overal voorbij ziet komen  Smile
In sommige gevallen lijken het wel exact dezelfde; alsof ze uit dezelfde mal komen.......
Quote
#15
onderweg op Andros

[Afbeelding: 23wd91.jpg]

[Afbeelding: 72vkeo.jpg]
Quote
#16
Dit is de bron van Koumeika, Samos, die in deze mooie fontein op het dorpsplein boven de grond komt. Het water uit de bron wordt ook langs een meetstation geleid, voor controle, waarna het met een (grotendeels bovengronds) leidingsysteem gedistribueerd wordt naar diverse dorpen. Het komt bij ons uit de kraan en is zo te drinken!

[Afbeelding: 2ailgtw.jpg]
Quote
#17
Leuk hoor al die foto's. Die op Andros ben ik denk ik ook langs gewandeld, maar bleek ik geen foto van te hebben, goed om nog eens te zien. En de bron op Samos is ook een hele mooie.
Quote
#18
De fontein op Hippocrates Square in Rhodos

[Afbeelding: 35ipzsp.jpg]

En ook op Rhodos: "Epta Pigi". Een plaats waar vele families in het weekend komen voor een hapje en/of een drankje

[Afbeelding: 20penwx.jpg] [Afbeelding: 2a8khgz.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
Naxos, onderweg naar de  berg ZA

[Afbeelding: wa22hl.jpg]

[Afbeelding: 1zw7yu.jpg]
Quote
#20
Pili, Kos

[Afbeelding: 2qtweip.jpg]


In het Askleipion - Kos

[Afbeelding: 2pzcsd4.jpg]  [Afbeelding: 16m0zki.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Leuk onderwerp!
Ben even in het archief gedoken en vond o.a. deze recente opnamen van het plaatsje Elos (zuid-west Kreta).

[Afbeelding: 2m6o389.jpg]

[Afbeelding: 2yoxtp1.jpg]
Quote
#22
Pilion

[Afbeelding: 2u8dkaq.jpg] 
[Afbeelding: 2s0kdao.jpg]


[Afbeelding: 2wgf1gp.jpg]

[Afbeelding: 25au2xd.jpg]
Quote
#23
Ook Pilion. Milies

[Afbeelding: 2i23ako.jpg]  [Afbeelding: 2q0k2ts.jpg]


Watervoorziening in Argolida

[Afbeelding: oqhf2q.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#24
Nog eentje, maar nu uit het oostelijk deel van Kreta: Agios Nikolaos

[Afbeelding: 2ibhjjl.jpg]
Quote
#25
Ben ook even mijn verzameling foto's in gedoken.

Deze 1e 2 zijn de restanten van een oud aquaduct op Kos, net buiten Kos stad bij mijn favoriete restaurant daar: Ampavris. Ik wilde eigenlijk de ondergaande zon fotograferen door die poort achteraan vanaf de weg maar een paar Grieken die in de tuin tegenover Ampavris zaten riepen mij dat ik bij hun moest komen, dan kon ik het beter zien. Mooie gelegenheid om die restanten eens wat beter te bekijken en een paar plaatjes te schieten.

[Afbeelding: 11wbl87.jpg][Afbeelding: 2usafiq.jpg]

Deze is bij een klooster op Samos, ik vond de schildering wel mooi.

[Afbeelding: 2di2ixi.jpg]

En de laatste, net buiten Kokkari op Samos. Hier stonden regelmatig mensen hun flessen met water te vullen.
[Afbeelding: w1qp2o.jpg]
Quote
#26
Messinia

[Afbeelding: sorgo3.jpg]

Pilion

[Afbeelding: 2wdsrvo.jpg]
Quote
#27
Een overzichtje van voorname fonteinen in Griekenland

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#28
Op Samos in een restaurantje in Manolates.


[Afbeelding: 15f23r8.jpg]
Quote
#29
Op Samos in een restaurantje in Manolates.


[Afbeelding: 15f23r8.jpg]
Quote
#30
Dit fraaie exemplaar staat in Tinos.


[Afbeelding: 2d6r12t.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#31
[Afbeelding: j17v3c.jpg]Deze is ook mooi staat op Poros helaas buitenwerking.
Quote
#32
Dit is dezelfde maar toen werkte hij wel Big Grin

[Afbeelding: 308foqx.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#33
[Afbeelding: fxcec0.jpg]

Fontein op het Syntagma plein
Quote
#34
Het dolfijnenplein in Kos stad. Alle fietsroutes starten vanaf dit punt.

[Afbeelding: 2yxm5vs.jpg]
Quote
#35
Deze in Kini op Syros

[Afbeelding: zobx45.jpg]
Quote
#36
@Metaxa is dat standbeeld iets van een oude legende ofzo?
Quote
#37
het beeld betekent Heilige moeder de zeemeermin, geplaatst in een fontein,
meer weet ik er ook niet van
Quote
#38
Neptunus rules in Mastichari, Kos:


[Afbeelding: a9mr9x.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#39
@ElsR en @Metaxa.
Ik kan het zoeken niet laten en zo kom je weer eens wat tegen.
Het beeld van de zeemeermin - Gorgona Panagia - is van de kunstenaar Giorgos Xenoulis.
"Het beeld herdenkt de mensen die overleden op zee".
"Een zeemeermin houdt als een piëta het lichaam van een man in de armen".
Piëta: "De verlatene die ik in mijn armen houd, mij toevertrouwd om af te staan".

Geen eigen wijsheid dus, maar o.a gevonden op een interessante site:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Quote
#40
(07 December 2015, 13:10)Cor Nieuw Vennep schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@ElsR en @Metaxa.
Ik kan het zoeken niet laten en zo kom je weer eens wat tegen.
Het beeld van de zeemeermin - Gorgona Panagia - is van de kunstenaar Giorgos Xenoulis.
"Het beeld herdenkt de mensen die overleden op zee".
"Een zeemeermin houdt als een piëta het lichaam van een man in de armen".
Piëta: "De verlatene die ik in mijn armen houd, mij toevertrouwd om af te staan".

Geen eigen wijsheid dus, maar o.a gevonden op een interessante site:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.

bedankt Cor Smile
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights dec 2016: December op z'n Grieks Ger 7 6.706 10 December 2016, 16:19
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights sep 2015: Spoorwegen in Griekenland Ger 64 42.377 12 November 2016, 20:19
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas
  RE: In de spotlights februari/maart 2015: Ikonostasies Ger 19 18.164 19 October 2016, 17:17
Laatste bericht: Patrick
Information In de spotlights juli 2015: Griekse olijven en olijfolie oriste 16 15.284 05 December 2015, 13:39
Laatste bericht: Wilma
Information In de spotlights nov 2015: Watersport in Griekenland Ger 9 7.309 22 November 2015, 12:17
Laatste bericht: jjohn
  In de spotlights okt 2015: Kamperen in Griekenland Ger 6 6.466 04 October 2015, 21:48
Laatste bericht: chris
  In de spotlights aug 2015: Bijgeloof in Griekenland Ger 12 13.229 16 August 2015, 17:52
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights juni 2015: Rhodos Ger 19 14.015 18 June 2015, 20:59
Laatste bericht: Corry
  In de spotlights mei 2015: Naxos Ger 42 30.976 17 May 2015, 13:03
Laatste bericht: metaxa
  In de spotlights april 2015: Pasen op z'n Grieks 2015 Ger 21 16.585 20 April 2015, 15:08
Laatste bericht: Mariët

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)