Recept gezocht : Greek potato snack ( Ρόλο πατάτας )
#1
Ben al enige tijd op zoek naar de juiste griekse naam én het recept van een zgn. Potato snack. Ik eet deze snack regelmatig in Griekenland, maar het is altijd weer een hele zoektocht om een bakkerij te vinden die deze snack verkoopt. In de grotere steden vind je het broodje makkelijker dan in de dorpjes of op de eilanden.
Het is een bladerdeeg broodje gevuld met gekruide aardappel vulling. Het zijn in principe 2 gevulde rolletjes aan elkaar geplakt. Ze liggen altijd in de verwarmde vitrines waar o.a. ook de minipizza's en spanakopita in liggen.  Op google kom ik niet verder dan aardappel rol ( Ρόλο πατάτας ), maar ook dat geeft geen resultaat.

Is er iemand die mij aan de juiste griekse benaming van deze snack kan helpen, en liefst ook het recept. (mag ook in het grieks op youtube bijvoorbeeld)

Alvast  efxaristo

Onderstaande foto's heb ik met pijn en moeite kunnen vinden op google afbeeldingen.

[Afbeelding: 34raqn4.jpg]

[Afbeelding: 2n6utm9.jpg]
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#2
Misschien is er iemand wonende in Griekenland die het eens aan de lokale bakker wil vragen voor me.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#3
Probeer eens met zoektermen greece, potato Rolls . Wellicht komt er iets bovendrijven dat dicht in de buurt zit.
Quote
#4
Heb ik zo'n beetje allemaal al geprobeerd. Helaas geen resultaat.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#5
Bij patatopita komt er wel een heleboel uit, misschien is dat iets. Ik heb die pites hier trouwens nog nooit ergens zien liggen. Maar omdat ik ook niet echt vaak bij de tiropites etc sta te kijken kan t best zijn dat ze wel verkocht worden. Zal er eens op letten.
Quote
#6
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
Ja Patrick, maar dat is de patatopita in taartvorm. Dat is weer anders. Ik bedoel het broodje. Deze :

[Afbeelding: xee51x.jpg]
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#8
Of het de taartvorm is of de broodjes, het recept zal niet veel verschillen denk ik.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




  receptje.      Staat ook 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Let 1 package of frozen phyllo dough thaw completely.

Boil 2 pounds of potatoes. Chop and saute 2 red onions in olive oil until caramelized. Add 2 finely-chopped red peppers and 2 finely-chopped leeks, and saute until softened. Mash the potatoes. Mix potatoes with onions, peppers, and leeks, and season to taste with chopped dill, a little bit of dijon mustard, salt, and pepper.

Now, you can fill the phyllo dough with the filling like any of the other pies, but patatopita also often looks like those in the picture above. To make potato pies this pretty, place about three halved (lengthwise) phyllo dough sheets on top of each other, and add a rich spread of the filling on top. Roll the edges towards the middle, as in the photo above, and brush with oil or melted butter. Bake in a 325 degree F oven for about half an hour, or until golden.
Quote
#10
Gekocht in de luchthaven van Athene, lekker!

Viviane.
Quote
#11
Ja klopt ! Op de luchthaven van Athene verkopen ze deze snack inderdaad ook. In Athene, Thessaloniki en andere grotere steden vind je hem bijna bij iedere (moderne) bakkerij, maar verder is ie vaak moeilijk te vinden. Ravani is hier ook een voorbeeld van. Iedere Griek weet wat het is, maar moet je ook altijd zoeken. Heel typisch.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#12
Beste mensen hier dan het recept voor het zelf maken van Patatopita.

- Aardappels koken - stampen en af laten koelen
- Uien glanzend bakken in boter of in de vastentijd in olijfolie
- de gebakken uien in de gestampte aardappels vermengen
- zout en peper naar smaak toevoegen aan dit mengsel

- Filodeeg vellen insmeren met olijfolie en 2 of 3 vellen op elkaar leggen
- Aardappelmengsel op de ene en andere zijde van de op elkaar liggende filo vellen en dan naar elkaar toe rollen
- deze rolletjes op de bakplaat in de oven en goudbruin laten bakken.

Kales orexi

Kali spera,

Dick
Quote
#13
Dick, is dit een vertaling van een bestaand recept?
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#14
Inmiddels staat het recept hier tweemaal. Lijkt mij dat je aan de gang kunt.
Quote
#15
Volgens mij zijn dit persoonlijke recepten en vast óók wel lekker. Maar ik ben op zoek naar het "echte" orginele recept. Daar moet rigani in voorkomen, want daar smaakt het broodje merendeels naar.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#16
"Echte" recepten bestaan niet. Een recept is een verslag van een persoonlijk avontuur wat vervolgens wordt opgeschreven. Smaken verschillen nu eenmaal. Ga aan de slag zou ik zeggen en laat ons het resultaat weten. Overigens heb ik ze gisteren op Athene zien liggen.
Quote
#17
De snack smaakt bijna overal in griekenland precies hetzelfde (waar die te verkrijgen is), dus zal er ongetwijfeld een basisrecept voor zijn. En daar ben ik naar op zoek.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#18
Nou, dan doe je er toch wat oregano bij.
Ik begrijp het probleem niet?
Quote
#19
(10 December 2015, 11:41)Bouboulina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De snack smaakt bijna overal in griekenland precies hetzelfde (waar die te verkrijgen is), dus zal er ongetwijfeld een basisrecept voor zijn. En daar ben ik naar op zoek.

Als iets "overal" hetzelfde smaakt, is het gegarandeerd een fabrieks afbakprodukt, zoals in Nederland bijvoorbeeld 90 % van de verkocht saucijzen broodjes uit dezelfde Molco fabriek komt.
Vroeger bakte ieder bakkertje in Athene z'n eigen koulouria, je koop ze nog steeds op ieder straathoek, maar het komt echt(bijna) allemaal uit de zelfde fabriek [Afbeelding: 2vukco4.jpg]
Quote
#20
JJohn, er is toch geen probleem?

Een vraag of een discussie op dit forum is toch geen probleem ? Ik snap het niet helemaal.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#21
Deze snack is zéker geen fabrieksproduct. Ondanks dat hij "globaal" hetzelfde smaakt, geeft iedere bakker er toch zijn eigen swing aan. Groot, klein, dik, dun, kort, lang, sterk van smaak, minder sterk van smaak enz. enz. Ik laat ze ook wel eens maken op bestelling, om ze de volgende ochtend op te halen. Ambachtelijk produktje. Heerlijk !
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#22
(09 December 2015, 20:39)Bouboulina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dick, is dit een vertaling van een bestaand recept?

Nee dit is het recept van mijn eigenste Griekse kokkin Big Grin en het klopt dat ik de oregano (rigani in het Grieks) ben vergeten in het recept te vermelden. Overigens is er ook een variatie op een thema je kan ook mint of selderij toevoegen.

Kali orexi,

Dick
Quote
#23
Dank je, Dick !
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#24
(08 December 2015, 15:11)Bouboulina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ben al enige tijd op zoek naar de juiste griekse naam én het recept van een zgn. Potato snack. 

Is er iemand die mij aan de juiste griekse benaming van deze snack kan helpen, en liefst ook het recept. (mag ook in het grieks op youtube bijvoorbeeld)
(10 December 2015, 13:23)Bouboulina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JJohn, er is toch geen probleem?

Een vraag of een discussie op dit forum is toch geen probleem ?  Ik snap het niet helemaal.

Ik ook niet. We helpen je met bovenstaande vraag en geven de oplossing. Ik begrijp niet wat je nu nog zoekt?
Quote
#25
Nou, leg dan eens uit wat het "probleem"is? Heb je ergens gelezen dat ik het een probleem vind dan? Of heb je soms problemen met nieuwe leden? Is dat het? Jou manier van communiceren is erg dominant en bepalend en zeer vervelend. Waarom zou een discussie niet door mogen gaan nadat "jij" antwoordt op een vraag hebt gegeven. Ben jij Oriste ? , of is Oriste een forum bedoeld voor alle leden, oud of nieuw, die daar op een normale manier kunnen communiceren met elkaar.

Mocht je moeite hebben met nieuwe leden, laat dat dan gewoon weten, uit je frustratie's, maar doe niet telkens zo vervelend. Zoooooo kinderachtig !

Dit is het laatste wat ik hier over zeg, want ik heb de indruk dat je dit alleen maar prettig vind en dit precies is waar je naar toe wilt sturen. Ben er klaar mee. Gelukkig zijn er nog 2615 andere leden.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#26
Iemand nog een recept voor spijkers op laag water?
Quote
#27
(10 December 2015, 22:55)Bouboulina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou, leg dan eens uit wat het "probleem"is? Heb je ergens gelezen dat ik het een probleem vind dan? Of heb je soms problemen met nieuwe leden? Is dat het? Jou manier van communiceren is erg dominant en bepalend en zeer vervelend. Waarom zou een discussie niet door mogen gaan nadat "jij" antwoordt op een vraag hebt gegeven. Ben jij Oriste ? , of is Oriste een forum bedoeld voor alle leden, oud of nieuw, die daar op een normale manier kunnen communiceren met elkaar.

Mocht je moeite hebben met nieuwe leden, laat dat dan gewoon weten, uit je frustratie's, maar doe niet telkens zo vervelend. Zoooooo kinderachtig !

Wat een onzin!!!! Ik heb niets met nieuwe leden, ik ben zeker niet Oriste en niet dominant (vreemd dat juist u dit overigens schrijft). 
Ik probeer alleen te helpen en ben oprecht geïnteresseerd in wat andere forumleden over Griekenland melden.
Het enige waar ik sinds kort moeite mee heb is dat als je een dag niet op dit forum gekeken hebt, je een uur nodig hebt om je door alle reacties heen te worstelen om iets nieuws of interessants te vinden. 
Dit maakt het voor mij een stuk minder interessant. 
Dus de groeten.
Quote
#28
(11 December 2015, 00:02)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het enige waar ik sinds kort moeite mee heb is dat als je een dag niet op dit forum gekeken hebt, je een uur nodig hebt om je door alle reacties heen te worstelen om iets nieuws of interessants te vinden. 

John, even een tipje, weet niet of je dat al gebruikt: klik op het blauwe driehoekje onder 'datum, tijd:' in het infocenter; je komt dan rechtstreeks bij het laatste bericht in de betreffende discussie uit en hoeft dus niet helemaal vanaf het begin van de discussie te lezen.
Quote
#29
Ik weet niet wat je precies bedoelt, Ger. Bedoel je "vernieuwen"? Iets anders zie ik zo gauw niet.
Quote
#30
Sorry, ik heb het nu gevonden!
Quote
#31
Dick Beems@  Ik heb gebruik gemaakt van het recept van jou "eigenste griekse kokkin" Smile , en het was smullen !

Complimenten voor jou kokkin.     Perfektbedankt   zwaaivlag
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#32
(13 December 2015, 00:37)Bouboulina schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dick   Beems@  Ik heb gebruik gemaakt van het recept van jou "eigenste griekse kokkin" Smile , en het was smullen !

Complimenten voor jou kokkin.     Perfektbedankt   zwaaivlag

Kijk dat vind ik nou eens leuk zo'n compliment.

Oh ja doe de groeten aan Manolis in Katwijk als je er weer komt ik heb daar vele uren doorgebracht voor de opening toen het nog Olympia ging heten.

Kali Mera,

Dick
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Recept met stukken droog brood. (Karpathos) jjohn 32 3.690 10 March 2021, 19:47
Laatste bericht: El Greco
  Recept: Kota smirneeki Martino 15 7.545 27 February 2021, 10:04
Laatste bericht: Martino
  Op zoek naar recept voor galaktoboureko martineprest 11 8.534 26 January 2016, 14:48
Laatste bericht: JohanV
  recept van arni exochiko (lam uit de oven) Andrebeek 0 2.911 18 September 2013, 11:48
Laatste bericht: Andrebeek
  Recept voor Refani/Revani. Martino 5 4.439 02 December 2012, 10:55
Laatste bericht: ElsR
  recept gezocht nora 4 3.001 02 September 2012, 20:14
Laatste bericht: nora
  recept? Connie 14 7.250 26 August 2012, 11:27
Laatste bericht: Maria
  recept marjan 7 4.897 13 April 2012, 12:01
Laatste bericht: El Greco
  Recept voor 25/3 Skordalia Sylvia 0 2.894 25 March 2011, 08:51
Laatste bericht: Sylvia

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)