Vraag over onbekend bouwsel....
#1
Een vraagje...

Tijdens onze vakantie van dit jaar Pétra zijn we ook naar Molyvos geweest. We zijn daar ook de berg opgelopen naar het kasteel wat bovenop de heuvel staat (een leuke wandeling om foto's  te maken!).

Boven op die heuvel keek op een gegeven moment in oostelijke richting en zag dit bouwsel op foto hieronder. Tot nu toe heeft niemand mij kunnen vertellen wat dit precies is (of misschien liever gezegd: wat dit geweest is).

Iemand hier die dit misschien weet?

Bedoeling is het om volgend jaar een paar fietsen te gaan huren en dit van dichtbij te gaan bekijken. Het zou leuk zijn als we dan al wat meer over dit "object" weten.

Alvast bedankt!

Groet,
Rob.

[Afbeelding: b6raip.jpg]
Quote
#2
Weet niet wat het is, maar het doet sterk denken aan een restant van een (uitkijk) toren.
Bouboulina's signatuur    
Siga Siga !   Het glas is toch nog half vol.
Quote
#3
@Rob63.
Welkom bij de club. Vraag en je krijgt antwoord. Althans nu voor een beetje, want ik ben op zoek naar meer.
Anderen springen wellicht nog bij.
"Jouw" toren is Sarakini's toren uit 1577 en maakte deel uit van een Romeins aquaduct. Het bouwwerk was 26 km lang en transporteerde water uit bronnen.
Dat was het luiden van de klok. Ik ben nu nog op zoek naar de klepel.
Het is voor mij al weer even geleden dus het wordt graven.
Cor.
Quote
#4
Vanuit een iets andere hoek, maar ik mijn foto's in ieder geval gevonden. Nu de rest nog. Wordt vervolgd.

[Afbeelding: 72d3ph.jpg]

Cor.
Quote
#5
Hoi Cor. Staat Sarakinis toren niet op Samos of zijn er meer?
Ook ik heb deze ruïne ooit gespot, gezocht naar wat het was maar nooit gevonden.
Ik vermoede dat het een vuurtoren kon zijn maar kon daar niets over vinden.
Dus ik volg dit lijntje met interesse.
Quote
#6
Het vervolg (pfff). Wakker van gelegen. Big Grin

@jjohn en @Rob63
.
Samos klopt, vlakbij Ireon staat een gerestaureerde  fortachtige toren (in het Duits een "wehrturm").
Op de Pelop ligt zelfs een dorpje met die naam. Wikipedia leert dat het komt van "Saracen". De Saracenen was een Noord Arabisch volk die op de Middellandse Zee voor nogal wat onrust zorgde. Zelfs Rome schijnt onder de aanvallen nogal te hebben gekleden. Weer eens wat anders dan Feyenoord-"supporters" Angry .

Sarakini's toren dan. Zeer vermoeiend als je meent iets te weten en het dan niet meer kan terugvinden. Op een Duitse en een Griekse site is er wel iets van te vinden.
Maar wat ik o.a. zocht stond vlak bij me in de kast.

"Te voet in Noord Lesvos" van Mike Maunder & Sigrid van der Zee, 25 wandelingen rond Molivos & Petra en omgeving.
 
Het is al eerder op Oriste genoemd en een zeer aan te bevelen boekwerkje.
En wat staat er op pagina 4 ?

[Afbeelding: 24qk66g.jpg]
Aan de oostkant van het kasteel liggen nog ruïnes van ondergrondse waterreservoirs (gevoed door het aquaduct ?).
Bij Mória (6 km van Mytilini) ligt een bekender en gerstaureerd deel  van het aquaduct. 

Graag gedaan hoor Rolleyes .
Cor.
Quote
#7
Klopt Cor dat is deze, toen ik op Lesbos was moest ik even zoeken maar toch gevonden, is inmiddels al weer 8 jaar geleden.
[Afbeelding: 2eollvo.jpg]

[Afbeelding: 33a84sn.jpg]
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#8
Arthur,
Zie je foto's van het aquaduct bij Moria,mooi gerestaureerd!Toen wij het zagen stond het geheel in de steigers,dat was in juni 2002.
Wel eens afgevraagd hoe het er nu bij zou staan,en zie het resultaat.
Quote
#9
Geweldig. Nu ik weet wat het is, kan ik ook weer rustig slapen Smile.

Dus volgend jaar als wij weer naar Pétra gaan, fietsen huren en dan het van dichtbij bekijken (er zit aan het begin van de weg die de heuvel opleidt naar het kasteel van Molyvos een stand waar je fietsen kunt huren).

En ik heb gelijk een wens voor een kerstmis-cadeautje (het boekje "Te voet in Noord Lesvos").

Heel erg bedankt voor informatie Smile.

Groet,
Rob.
Quote
#10
LOL.... Marion, mijn vriendin, in de bocht.

Ik vertelde haar over het boekje "Te voet in Noord Lesvos". Zij had gelijk iets van "Niks nie wachten tot Kerstmis.... ". Het boekje is dus besteld en het is ook nog eens heel redelijk geprijsd Smile.

Groet,
Rob.
Quote
#11
Rob63,

Ter verdere informatie: het vreemde bouwsel wordt ook wel "Loutra"genoemd.En omschreven als een pilaar waarop de waterweg
heeft gerust.
Bij Lambou Mili is een aquaduct te ontdekken en lijkt op dat van Moria alleen niet gerestaureerd.
Veel succes en mooie vakantie daar!
Quote
#12
@Rob 63. Mooi man, zuinig zijn op zo'n vriendin. Geen miskoop. Dat boek bedoel ik. En je ziet de verdere info volgt vanzelf. Dank Marianne, kom ik ook weer in de rails. Cor.
Quote
#13
Bedankt Cor en Marianne!
Quote
#14
Met dank aan Marianne, toch nog even in Google ingetoetst. Op mijn ouwe dag .... Idea Zelfs Molyvos wordt genoemd.


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&id=93
Quote
#15
Nogmaals bedankt voor alle informatie. Ik heb nu de foto op mijn foto-site met de uitleg gezet.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De site is trouwens nog een duidelijk geval van "work in process", dit omdat ik onlangs nieuwe software voor de site ben gaan gebruiken (de oude software werd niet meer onderhouden). Zelfs niet alle foto's van de laatste vakantie naar Pétra staan nog niet op. Verre van dat zelfs.

Als je op de foto klikt krijg een uitvergroting in de beste kwaliteit. Via de "filmrol" kun je naar andere foto's is het album gaan. Ook zijn er nog meer "buttons" om over de site te navigeren. Volgens mij is het allemaal vrij logisch op gezet.

Trouwens, wat ik net opmerkte: In het stukje uit het boekje "Te voet in Noord Lesvos" wordt gesproken "snijd de volgende haarspeldbocht af door de trappen die naar een kleine begraafplaats leiden, op te klimmen". Ik ben er behoorlijk van overtuigd dat wij hier gelopen hebben, alleen zijn wij via de trappen naar beneden gegaan. Idea
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)