Eindelijk weg uit Patras
#1
Ondertussen was het een vertrouwd zicht geworden voor velen die regelmatig via Patras reisden: de verlaten ferry Ionian Queen van Endeavor Lines.


[Afbeelding: 2vmzt6r.jpg]

Maar aan dat vertrouwde zicht komt eerstdaags een eind.  Nadat eerdere pogingen om het vaartuig te verkopen mislukten (voornamelijk wegens de te hoge vraagprijs) werd het op een veiling begin deze maand gekocht door Hellenic Seaways voor de prijs van 3.000.001 Euro.

Ondertussen is al een bemanning aangekomen en misschien deze week nog wordt het vaartuig naar Perama gesleept voor de nodige veranderingswerken en aanpassingen. De nieuwe naam wordt vermoedelijk NISSOS SAMOS. Dit zou kunnen een aanwijzing zijn dat het de bedoeling is van Hellenic Seaways om het vaartuig in te zetten op hun route naar de Noord-Egeïsche eilanden. Andere geruchten zijn dat deze route zou uitgebreid worden tot een lijn tussen Piraeus en Izmir met tussenstops in o.a. Lesbos, Chios en Samos.

Endeavor Lines is/was van Dimitrios Gianetatos, een scheepseigenaar uit Kefalonia. In 2003 kocht Gianetatos de "MARIA G" van Med Link Lines en hernoemde ze in "ELLI T". Er werd echter geen route gevonden om het vaartuig in te leggen, en dus werd ze verhuurd aan Maritime Way.

[Afbeelding: 281at6h.jpg] [Afbeelding: qq30na.jpg]
[Afbeelding: 28qsrvl.jpg]

Op het einde van 2004 kocht Gianetatos een andere ferry, de Japanse "NEW AKASHIA" die in augustus 2005 ingelegd werd op de lijn Bari-Igoumenitsa-Patras, de naam "IONIAN QUEEN" kreeg en ook in de kleuren Endeavor Lines geschilderd werd. In werkelijkheid echter voer het schip echter in een rotatie van Agoudimos Lines en werden ook de marketing verzorgd en de tickets verkocht door Agoudimos.
De eerste "echte" Endeavor Lines passagiers lijn werd ingehuldigd in de lente van 2006 met de "ELLI T" die ingezet werd op een nieuwe lijn: Brindisi-Corfu-Igoumenitsa-Kefalonia-Patras. Deze lijn bleek redelijk succesvol en Gianetatos kocht de "EROTOKRITOS" van Maritime Way en deze werd ook ingezet op dezelfde lijn waardoor nu een dagelijkse afvaart uit zowel Brindisi als Patras gegarandeerd werd. 

[Afbeelding: ip5jdz.jpg]

Gianetatos zag het evenwel nog iets grootser. De "IONIAN QUEEN" nam de plaats in van de "ELLI T" en deze laatste ging enkel nog varen tussen Brindisi, Corfu en Igoumenitsa. Daar bovenop kocht hij nog een 4de ferry, de "NEW SEA WORLD EXPRESS FERRY" die hij liet omdopen in "PRINCESS T". Deze arriveerde in Perama in juli 2009 voor de nodige aanpassingswerken. Die werken bleken echter wat problemen te geven want die bleef werkloos in Perama liggen.

[Afbeelding: 13zrhj4.jpg]

In 2009 en 2010 was het dus gewoon zoals in 2008, 2 vaartuigen op de Brindisi-Patras (via Igoumenitsa en Kefalonia) lijn en 1 op de lijn Brindisi-Corfu-Igoumenitsa. Op het einde van 2010 werd de "EROTOKRITOS" verkocht als schroot, maar de "PRINCESS T" kwam ook in 2011 niet in de vaart waardoor ENDEAVOR LINES slechts met 2 vaartuigen overbleef om 2 lijnen te bedienen. Er kwamen geruchten over financiële problemen die door Gianetatos echter de kop werden ingedrukt met de melding dat de "PRINCESS T" voor het einde van het jaar alsnog zou ingezet worden. Het bleek echter een loze belofte, want dat gebeurde niet en begin 2012 werd de "ELLI T" verhuurd en was er enkel nog de "IONIAN QUEEN" die tussen Brindisi en Igoumenitsa voer met wekelijks een omweggetje via Zakynthos en Kefalonia. Op het einde van de zomer van 2012 was het over en uit toen Endeavor Lines de boeken neerlegde en de "IONIAN QUEEN" haar vaste ligplaats kreeg in Patras. Tot nu dus.

Het verhaal van Dimitrios Gianetatos en zijn Endeavor Lines is er 1 zoals er een aantal zijn in de wereld van de Griekse ferry's. Overmoed, meedogenloze concurrentie en afgunst vormen steeds weer een groot aandeel in deze verhalen.
Quote
#2
@Patrick zou heel goed kunnen dat-ie rond Samos gaat varen. De oude roestbak de Nissos Mykonos van Nell Lines ligt in Karlovassi Samos namelijk al een half jaar aan de ketting omdat de lonen niet betaald zijn (of de havengelden of allebei). Hellenic Seaways doet al Samos-Ikaria-Mykonos-Piraeus (grofweg); kan zijn dat ze in het gat in de markt zijn gesprongen wat Nell Lines heeft achter gelaten. Ik dacht via Chios en Lesbos naar Kavala.
Quote
#3
Volgens mij ligt de Mytilini van NEL Lines nog steeds in Samos.
Deze dus:

[Afbeelding: 29m3jsz.jpg]  [Afbeelding: xo1jz7.jpg]

NEL Lines is namelijk virtueel failliet en ook hun vergunningen zijn door het ministerie ingetrokken. De Nissos Mykonos is van Hellenic Seaways en doet inderdaad de route naar Kavala die zij overgenomen hebben van NEL Lines, maar ziet er toch een heel stuk beter uit Smile Ik hoop ook een aantal malen gebruik te mogen maken van de Nissos Mykonos volgend jaar

[Afbeelding: 2cxajbr.jpg]


Afgelopen weekend is er een bijeenkomst geweest in Izmir georganiseerd door de Kamer van Koophandel van Izmir waarbij o.a. de Griekse Nationale Dienst voor Toerisme en Hellenic Seaways aanwezig waren. Daar werd o.a. gesproken over een mogelijk nieuwe route Thessaloniki - Izmir via Chios, Lesbos en Samos die Hellenic Seaways zeer geïnteresseerd vind. Alle partners lijken daarover eensgezind. Nu dienen wel nog enkele obstakels aan Turkse kant geruimd te worden o.a. met betrekking tot haventaksen en dergelijke, maar de voorzitter van de Turkse Kamer van koophandel lijkt zich te hebben geëngageerd om deze obstakels te helpen ruimen.

De "nieuwe" Nissos Samos zou dan waarschijnlijk op deze route ingezet worden. Maar dat kan nog wel een tijdje duren voor deze plannen echt geconcretiseerd zijn. Net zoals het nog wel een tijd zal duren vooraleer de Nissos Samos in optima forma zal zijn. Want het is ongelooflijk hoe een dergelijk vaartuig gaat aftakelen als het 3 jaar werkeloos aan de kant ligt.

Nu, al de plannen die er nu zijn kunnen in de toekomst de economie van de Noord-Egeïsche eilanden alleen maar te goede komen.
Quote
#4
@Patrick dank je voor je duidelijke toelichting. Ik had inderdaad de Mytinili en de Mykonos door elkaar gehaald. Wink
We zijn nog steeds van plan eens een uitstap naar Smyrna te maken (geen enkele Griek heeft het over Izmir) dus dan zou die nieuwe route leuk zijn voor ons.
Quote
#5
(15 December 2015, 14:16)Patrick schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Volgens mij ligt de Mytilini van NEL Lines nog steeds in Samos.
Deze dus:

[Afbeelding: 29m3jsz.jpg]  [Afbeelding: xo1jz7.jpg]

NEL Lines is namelijk virtueel failliet en ook hun vergunningen zijn door het ministerie ingetrokken.

Het ziet er naar uit dat de Mytilini binnenkort uit het beeld zal verdwijnen in Karlovassi. Binnenkort (naargelang de weersomstandigheden) zou zij naar Piraeus gesleept worden. De kosten hiervoor zouden betaald worden door de Port Authority of Samos.
Quote
#6
Vorige week lag-ie er nog; ben benieuwd!
Is er nog nieuws over de lijn Samos - Chios - Smyrna?
Quote
#7
(25 January 2016, 10:45)ElsR schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vorige week lag-ie er nog; ben benieuwd!
Is er nog nieuws over de lijn Samos - Chios - Smyrna?

Eigenlijk niet nee. Ik vrees ook dat het ook niet meer voor deze zomer (of dit jaar) zou kunnen zijn. De Nissos Samos (ex. Ionian Queen) gaat overmorgen in het grote droogdok in Perama voor de verdere verbouwing/herstelling en is voorzien te varen op een lijn Piraeus - Mesta (Chios) - Mytilini - Limnos - Thessaloniki van 17 juni tot 11 september.

Ik voorzie dat een lijn via Samos - Chios en Smyrna er eerder volgend jaar dan zijn dan dit jaar. Waarschijnlijk omdat er ook wat politieke en wetgevende obstakels moeten geruimd worden. Door de voormalige premier Samaras en de Turkse overheid is enkele jaren geleden een overeenkomst getekend waarin een deel gaat over de taksen/havengelden die Turkse schepen in Griekenland moeten betalen en omgekeerd. De deal die daar gemaakt werd (zogenaamd om het toerisme vanuit Turkije naar Griekenland te laten toenemen) valt niet echt gunstig uit voor de Griekse rederijen. Dat is trouwens ook de voornaamste reden waarom Dodekanisos Seaways zijn overvaarten vanuit Rhodos naar Turkije stopzette einde 2014. De eigenaar heeft daarover (ik dacht begin 2015) een open brief gepubliceerd waarin hij met opgave van precieze cijfers uit de doeken deed hoe de Griekse rederijen benadeeld werden door dat akkoord.

Ik denk dan ook dat dit 1 van de zaken waarover de voorzitter van de Kamer van koophandel van Smyrna het had toen hij zei dat hij zich zou engageren om een aantal zaken te laten aanpassen. Want blijkbaar vindt hij dat een dergelijke verbinding ook voor Smyrna een meerwaarde zou kunnen zijn.

Maar ik hou mezelf geïnformeerd en zal het ten gepaste tijde ook melden indien enige verandering gebeurt.
Quote
#8
Dank je wel voor de info Patrick!
Quote
#9
@Patrick: hoorde gisteren dat de verbinding Karlovassi - Lesbos - Smyrna/Izmir toch dit voorjaar zou starten. Weet jij er iets van?
Quote
#10
(16 April 2016, 06:33)ElsR schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Patrick: hoorde gisteren dat de verbinding Karlovassi - Lesbos - Smyrna/Izmir toch dit voorjaar zou starten. Weet jij er iets van?

Neen, niets van gehoord.

Wat ik wel gehoord heb is er volgend voorjaar een nieuwe dienst met 2 "highspeed" vaartuigen zou opgestart worden vanaf Smyrna/Izmir naar Lesbos. Dat werd meegedeeld door de burgemeester van SmyrnaIzmir eind maart tijdens het "Greek-Turkish Sea Tourism and Investment Forum" dat toen in Turkije gehouden werd.
Deze dienst zou er komen naast die van Hellenic Seaways die ook volgend voorjaar zou opgestart worden tussen Thessaloniki en Smyrna/Izmir met een tussenstop in Lesbos. Of Samos en/of Chios ook zullen inbegrepen worden in deze diensten weet ik eerlijk gezegd (nog) niet.

En nog wat nieuws over de Mytilini van NEL Lines die nog steeds in Karlovassi ligt: Eerst werd gemeld dat bekeken werd of die als tijdelijke opvangplaats voor vluchtelingen kon dienen. Maar blijkbaar werd daar van af gezien. Komende woensdag 20 April is een openbare verkoop voorzien.
Quote
#11
@Patrick: we waren vandaag in het boekingskantoortje van By Ship Travel in Karlovassi aan de haven. Daar zei de mevrouw dat er inderdaad een veerboot van Karlovassi naar Smyrna/Izmir ging varen, mogelijk al vanaf mei
Quote
#12
(19 April 2016, 18:16)ElsR schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Patrick: we waren vandaag in het boekingskantoortje van By Ship Travel in Karlovassi aan de haven. Daar zei de mevrouw dat er inderdaad een veerboot van Karlovassi naar Smyrna/Izmir ging varen, mogelijk al vanaf mei

Tja,  zij zullen waarschijnlijk nog beter en sneller geïnformeerd zijn/worden. Maar nergens is daar iets van terug te vinden hoor. En je zou toch verwachten dat de uitbater van deze ferry toch op zijn minst wat reclame zou maken voor een nieuwe lijn of zo.

Had die mevrouw niet meer informatie? Welke rederij/boot? Grieks of Turks?

Even terzijde: Het online boekingssysteem van By Ship Travel is blijkbaar niet beveiligd of gebruikt geen/een ongeldig beveiligingscertificaat.
Quote
#13
De Mytilini is gisterenavond vertrokken uit Karlovassi. Nu, vertrokken is misschien een groot woord want ze wordt met 2 sleepboten naar Piraeus gesleept. Haar toekomst (verkocht voor hergebruik of sloop) is vooralsnog onbekend.
Quote
#14
Vanaf vandaag zou er een (Turkse?) ferry van Izmir/Smyrna naar Karlovassi gaan varen, dezelfde dag terug. Voor Turkse mensen die willen winkelen. Een Grieks kennisje van ons werkt in een kledingwinkel in Karlovassi en moest dus vandaag speciaal komen werken.
Quote
#15
(02 July 2016, 06:50)ElsR schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanaf vandaag zou er een (Turkse?) ferry van Izmir/Smyrna naar Karlovassi gaan varen, dezelfde dag terug. Voor Turkse mensen die willen winkelen. Een Grieks kennisje van ons werkt in een kledingwinkel in Karlovassi en moest dus vandaag speciaal komen werken.

Els, dat zou dan deze moeten zijn:

[Afbeelding: 2hoir2p.jpg]

Blijkbaar is het de bedoeling om dagelijks naar Karlovassi te komen vanuit Sigacik (nabij Izmir). Vertrekt in Turkije om 8 uur 's morgens en om 19.00 uur terug vanuit Karlovassi. Het is niet echt een ferry maar eerder een vaartuig voor dagexcursies.
Quote
#16
Eerste aankomt in Karlovassi afgelopen vrijdag

[Afbeelding: zlddf9.jpg]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.