Zeevruchtenschotel
#1
Als we weer in Griekenland zijn behoort het moment 's avonds als we heerlijk gaan eten, voor mij tot het topmoment van de dag! (Eerlijk gezegd ook steeds vaker 's midddags Wink ).
Ik verheug me van tevoren al op bv het heerlijke lamsvlees en de wilde groenten, maar zeker ook op alles wat uit de zee komt!
Sinds 2001 ben ik me dan ook gaan verdiepen en bezig gaan houden met de Griekse keuken, iets wat ze hier thuis helemaal niet erg vinden! Ik haal mijn recepten natuurlijk uit kookboeken, van het internet, van gesprekken met Griekse koks en mama's zelf en ook vanuit de Griekse kookgroep uit Vlaanderen, waar we maandelijks heerlijk genieten van de Griekse keuken! Soms neem ik een recept één op één over, maar vaak wijzig ik er nog iets aan, bv vanwege verkrijgbaarheid van producten, maar ook vanwege smaakervaring.
Ik zal in "De Griekse keuken thuis" de recepten die ik gebruik gaan posten, met, indien van toepassing verdere info erbij. Aarzel niet om er je eigen variant bij te zetten, of er aanvullingen en andere ideeen aan toe te voegen! Het is natuurlijk ook leuk als je je eigen ervaring met jouw recept, of misschien wel mijn recept erbij zet!
In de kop van de recepten zet ik ook de Griekse naam erbij, daar kan ik wel eens fout mee zitten, dus dat hoor ik dan graag!


Ik begin (op verzoek Big Grin ) met een visrecept. Zeevruchten toveren bij mij altijd een heerlijk zomers gevoel tevoorschijn, maar ook in de winter lenen ze zich uitstekend voor, in dit geval, een stoofpotje van die zeevruchten. Heerlijk, de zomerse zon verwarmt je binnenste in de winter!

KALI OREXI!



JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Succes met je eigen blog. Ik ga je zeker volgen. Bedankt voor het opzetten en de moeite die je ervoor doet.
Quote
#3
Ik zal het ook zeker volgende en hoop op veel smakelijke ideeën.
Succes en veel plezier met je blog.
Quote
#4
Wat voor soort tomaten gebruik jij in je gerechten Johan?
Quote
#5
Meestal trostomaten. Als ze weinig smaak hebben, doe ik er wel eens zongedroogde tomaten bij. Zekers buiten het seizoen gebruik ik dat trucje nog al eens.
Als ze te krijgen zijn, de romatomaten. Ik wil ze wel eerst proeven Wink
Als in het seizoen de tomaten goed in de aanbieding zijn, neem ik al snel een kilootje of vijftien mee naar huis. Een kilo tomaten geeft een liter tomatenvocht zeg maar. Ik laat ze dan inkoken tot een kwart van hun oorspronkelijke volume, dan is al het water zo'n beetje verdwenen en hou je zo veel mogelijk smaak over. Dit duurt al gauw een uurtje of twee. Dit vries ik dan per 500 gram in in diepvrieszakjes. Deze gebruik ik dan bv om tomatensoep (natuurlijk ook de Griekse variant Tongue ) of pastasaus van te maken. Gouden regel: 1 kg tomaten geeft 1/4 kg saus.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
Van Italianen die in Nederland wonen weet ik dat ze tomaten uit blik gebruiken, en in Italië in de winter ook. De tomaten die je in Nederland koopt, ook in de zomer, komen uit kassen, die uit blik uit Zuid Europa waar ze meer zon hebben gehad en ook beter smaken. Als je er saus van kookt maakt het niet uit of ze vers zijn geweest.
Quote
#7
(12 January 2016, 00:21)arjanw schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Van Italianen die in Nederland wonen weet ik dat ze tomaten uit blik gebruiken, en in Italië in de winter ook. De tomaten die je in Nederland koopt, ook in de zomer, komen uit kassen, die uit blik uit Zuid Europa waar ze meer zon hebben gehad en ook beter smaken. Als je er saus van kookt maakt het niet uit of ze vers zijn geweest.

Klopt, maar de bereidingstijden verschillen enorm, waardoor je je gerecht moet aanpassen. Als ik bv een ragu maak, staat die drie tot vier uur op het vuur. Met tomaten uit blik is dat geen succes! Daarom ook dat ik bij verse tomaten vaak zongedroogde toevoeg. Helaas hebben wij hier in NL die smaakbommen niet die ze in Griekenland en Italië hebben.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)