Kritharaki
#1
In mijn eerste post bij de zeevruchtenschotel heb ik geschreven dat het uitstekend samengaat met kritharaki. Dan moet dat recept er ook bij natuurlijk!
Kritharaki serveren wij bij veel Griekse gerechten, ipv bv een aardappelvariant. Voor mij is het een prachtproduct!

[Afbeelding: Kritharaki.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Nadat bij mij de kritheraki een paar keer mislukt was, heb ik t nooit weer geprobeerd,
 zal met jouw recept nog eens een poging wagen. Na 20 jaar of zo......
Bij mij was het beide keren een beetje een plakboel, 
misschien verkeerde verhouding vocht /kritharakie?
Quote
#3
Dat zou kunnen @Nanny. Je moet het een beetje vergelijken met risottorijst, de kritharaki zuigt alle vocht op tijdens het garen. Dus neemt het ook de smaak van het vocht in zich op!
Probeer het eens met de verhoudingen zoals in het recept vermeld.
Bij yiouvetsi (recept post ik nog wel), voeg ik de kritharaki de laatste 25 minuten toe. Alle vocht is dan opgenomen en je hebt een pan met heerlijk (lams)vlees en de kritharaki smaakt naar de vleesbouillon!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#4
Is dit niet een recept voor yuvetsi zonder vlees?
Quote
#5
(12 January 2016, 07:59)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is dit niet een recept voor yuvetsi zonder vlees?

Ik zal zo meteen mijn recept voor Yiouvetsi plaatsen, dan kan je vergelijk maken. Net als in de Italiaanse keuken heeft ook de Griekse keuken een bepaald aantal basisingrediënten voor bepaalde bereidingen. Voor Italiaanse/Franse stoofschotels, sauzen en soepen begin je vaak met: Wortel, sellerij en ui, gesauteerd in boter, ook wel mirepoix genoemd. In de Griekse keuken vaak met ui, knoflook, tomaat en kaneel. Kan je vraag dus best voorstellen.

Mijn recept voor kritharaki, zoals ik hem gepost heb, is op deze manier een zelfstandig bijgerecht. Bij de Yiouvetsi gaat hij "naakt" de bouillon in.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
Ik maak kritharaki ook wel eens zonder toevoeging van tomaat ed. Gewoon koken zoals je een pasta soort kookt, niet te lang, en dan gewoon afgieten in een vergiet. Kun je serveren bij stoofvlees in bijvoorbeeld tomatensaus, heerlijk. Je voorkomt dan zoals bij Nanny dat de verhoudingen niet goed zijn en het gaat plakken ed.
Quote
#7
(14 January 2016, 19:36)marjan schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik maak kritharaki ook wel eens zonder toevoeging van tomaat ed. Gewoon koken zoals je een pasta soort kookt, niet te lang, en dan gewoon afgieten in een vergiet. Kun je serveren bij stoofvlees in bijvoorbeeld tomatensaus, heerlijk. Je voorkomt dan zoals bij Nanny dat de verhoudingen niet goed zijn en het gaat plakken ed.

Hallo Marjan, dat kan natuurlijk ook altijd Smile .

Tip: Als je de kritharaki hebt afgegoten en uit het vergiet hebt gehaald, goede scheut Griekse olijfolie eroverheen en eronder mengen. Ten eerste smaakt dat heerlijk, maar, is ook de beste remedie tegen plakken!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
Mijn trucje. Kritarakia inkoken met scheutje olijfolie. Af en toe wat water erbij. Niet doorkoken laatste garing bij het gerecht.
Quote
#9
Vanavond kritharaki als begeleiding van calamares:

[Afbeelding: 1qjoyv.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#10
Die zien er goed uit Smile
Quote
#11
(25 March 2016, 21:51)Dirk schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Die zien er goed uit Smile

Dank je! Het smaakte ook goed!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#12
Ziet er ook al zo goed uit!
Ik heb weleens yuvetsi gemaakt, totaal mislukt, veel te veel kritharaki en te weinig vocht, haha.
Quote
#13
(27 March 2016, 21:57)Electra63 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ziet er ook al zo goed uit!
Ik heb weleens yuvetsi gemaakt, totaal mislukt, veel te veel kritharaki en te weinig vocht, haha.

@Electra63, kijk eens bij dit recept:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Als je die verhoudingen volgt, moet het lukken. Succes! Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#14
Bedankt JohanV, ik heb even gekeken, ik ga het zeker een keer proberen.
Ik vind het vooral fijn, dat jij bij je recepten wat foto's plaats, dan kan ik het vergelijken!
Quote
#15
Johan,

Heb je dit recept ook in word?

Ik heb dit niet bij de recepten die je hebt gemaild?
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#16
(29 December 2020, 17:17)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan,

Heb je dit recept ook in word?

Ik heb dit niet bij de recepten die je hebt gemaild?

Dag Martino, dat klopt, deze is ook van 2016, dus voordat jullie de mailings ontvingen. Ik stuur hem je even door.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#17
Martino, heb je de bestanden ontvangen?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#18
(30 December 2020, 13:38)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Martino, heb je de bestanden ontvangen?

 Ja ik heb ze Johan!

Bedankt!!!
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Kip met ouzosaus en kritharaki JohanV 5 1.533 23 February 2024, 20:51
Laatste bericht: Piepa
  Octopus uit de oven met kritharaki JohanV 2 1.707 17 April 2021, 20:46
Laatste bericht: Marpau
  Kritharaki met kip, kaneel en tomaat JohanV 0 1.022 16 December 2019, 17:00
Laatste bericht: JohanV
  Zwaardvis met Kritharaki JohanV 5 2.639 11 March 2018, 10:31
Laatste bericht: Wim M

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)