Grieksegids nieuws     
Toeristische tip: Museumschip S.S. HELLAS LIBERTY
#1
Voor wie in Athene (Piraeus) eens iets anders wil gaan bekijken dan de obligate bezienswaardigheden is dit misschien een mogelijkheid.

In de haven van Piraeus aan Gate E2 (waar de ferry's naar Chios/Lesbos vertrekken) ligt het museumschip S.S. HELLAS LIBERTY, gewijd aan de geschiedenis van de Griekse commerciële  scheepvaart. Het is 1 van de nog 3 overblijvende schepen van de 2710 schepen van de 'LIBERTY' klasse die gebouwd werden op 18 scheepswerven in Amerika in WO2. De 2 andere zijn het S.S. John W. Brown in Norfolk, Virginia en het S.S. Jeremiah O'Brien in San Francisco. Alle 3 zijn ze nu een museumschip. Het verschil tussen de Hellas Liberty en de andere is dat de Hellas Liberty niet meer operationeel kan zijn, de 2 andere wel.

De originele naam van de Hellas Liberty was Arthur M. Huddle. Het 135 m. lange schip werd gebouwd op de St. John’s River Shipbuilding Company in Jacksonville, Florida, tussen 25 oktober 1943 en begin december 1943 toen ze te water gelaten werd. In het begin vervoerde ze explosieven en wapens van Amerika naar Europa ten behoeve van de Amerikaanse troepen. Op het einde van 1944 werd ze licht omgebouwd tot een 'pipe carrier'. Na de oorlog was het vaartuig niet meer in gebruik tot 1956 toen ze in Amerika ingezet werd bij het aanleggen van onderwaterkabels voor het 'Sound Surveillance System (SOSUS)'.
In1984 beëindigde de Arthur M. Huddle haar actieve carriere en werd opgelegd in een rivier. In 2008 werd ze van Norfolk naar Piraeus gesleept om omgebouwd te worden tot een museumschip.  In juni 2010 was de ombouw en de restoratie een feit en werd ze omgedoopt tot HELLAS LIBERTY.

Meer hierover is te zien in dit filmpje:




Van de 2710 schepen van de 'Liberty' klasse die gebouwd werden waren er zowat 2400 die WO2 overleefd hebben. 800 daarvan werden na de oorlog gebruikt als commercieel cargoschip. Door Griekse reders konden er zowat 525 opgekocht worden aan gunstige voorwaarden als compensatie voor de Griekse - en ook hun eigen - verliezen die geleden werden door de oorlog. Feit is dat gerenommeerde scheepsmagnaten als Onasis, Niarchos, Livanos en Goulandris hun vloten gestart zijn door het opkopen van 'Liberty schepen'.

Zo zag de Hellas Liberty eruit toen ze in 2008 naar Piraeus gesleept werd.

[Afbeelding: jrsbnr.jpg]

En zo ligt ze er nu bij in Piraeus

[Afbeelding: ipazvr.jpg] [Afbeelding: ja9dt3.jpg]

[Afbeelding: ksz9s.jpg]

Voor de geïnteresseerden, het schip kan bezocht worden alle dagen van 11 tot 17. En voor zover ik weet is de toegang nog steeds gratis.
Quote
#2
Sommige schepen hebben een bewogen leven. Dit schip is er gelukkig nog.
Als jochie van zeven eens een zeereis gemaakt van 21 dagen van Durban via alle havens naar Kaapstad. Toen door naar de Kan. Eilanden en Southampton om in Antwerpen van boord te gaan. (Oranjefontein)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Heeft niets met Griekenland te maken, maar soms worden herinneringen tot leven geroepen.
Quote
#3
(13 January 2016, 15:36)Wim M schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Sommige schepen hebben een bewogen leven. Dit schip is er gelukkig nog.
Als jochie van zeven eens een zeereis gemaakt van 21 dagen van Durban via alle havens naar Kaapstad. Toen door naar de Kan. Eilanden en Southampton om in Antwerpen van boord te gaan. (Oranjefontein)

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Heeft niets met Griekenland te maken, maar soms worden herinneringen tot leven geroepen.

Even off-topic:

ms "Oranjefontein"
Op 17-3-1941 door de Duitsers gevorderd, fungeerde eerst als doelschip voor de Luftwaffe, daarna als doelschip bij het 27e flottielje onderzeeboten.

Waren die Duitsers dan zo'n slechte schutters dat het schip dit overleefd heeft? Wink
Quote
#4
Ha, ha, weet niet of het slechte schutters waren en of er op geschoten is. Kan ook als oefening gediend hebben voor de opsporing.
Quote
#5
Hallo Wim, mijn eerste reis als marconist/radio-officier was op hetzelfde schip - lang geleden.
Johannes
ms "Oranjefontein" Vertrokken: 02-06-1965 Van: Amsterdam
Gedeelte bemanningslijst:
1e Radio-officier H. Colenbrander                1e Elektricien D. Kruidenier
2e Radio-officier J. van Velden                    2e Elektricien B.C. de Breuk
Internet is geduldig  Wink .
Quote
#6
(13 January 2016, 18:43)JohannesGR schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hallo Wim, mijn eerste reis als marconist/radio-officier was op hetzelfde schip - lang geleden.
Johannes
ms "Oranjefontein" Vertrokken: 02-06-1965 Van: Amsterdam
Gedeelte bemanningslijst:
1e Radio-officier H. Colenbrander                1e Elektricien D. Kruidenier
2e Radio-officier J. van Velden                    2e Elektricien B.C. de Breuk
Internet is geduldig  Wink .

Radio-officier, thans een uitgestorven beroep Johannes. Undecided
Quote
#7
Geweldig Johannes! 1965, in die tijd gingen wij al met een DC4 heen en weer. Daar deden we 4 dagen over omdat het ding niet 's nachts navigeren kon.
Overal overnachten en in Kongo (Leopoldville) in het hotel niet voor het raam omdat er geschoten werd in de straten.
Dit gaat erg off topic, dus stuur je morgen een PB.
Wim
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.