Spanakorizo
#1
Zojuist weer heerlijk gesmuld. Zeker 2 keer per maand maken we Spanakorizo, een van oorsprong Grieks vegetarisch recept. Wij vullen het aan met garnalen en dat vormt een fantastische combinatie.
Ik denk niet dat dit veel in taverna,s wordt geserveerd, dus ik weet niet of veel mensen hier het kennen. Ingrediënten : spinazie, rijst, dille, ui, olijfolie, garnalen, peper en zout. Verschillende recepten te vinden op het internet en waarschijnlijk ook wel in het ooit gekochte griekse kookboek.
Ik zou zeggen, ga het maken en geniet van een heerlijk, basale, griekse maaltijd.
Quote
#2
Oke Chris, lijkt lekker. Ook een idee met rijst en garnalen.
Ik maak het met;
Pakje filodeeg
- 500 gr spinazie, liefst vers
- 200 gr feta
- 4 lente-uitjes
- 2 eieren
- Knoflook
- Peterselie
- Dille
- Olijfolie
- Peper en zout
Ben ook benieuwd naar het recept van Johan, die maakt er beignets van..
Quote
#3
@Goedas, jij maakt spanakopita, dat is iets anders dan spanakorizo.
Quote
#4
oops
Quote
#5
Ik maak regelmatig de 'ovenversie' spanakorizo. Ooit een keer in een grieks tijdschrift gelezen, recept is uit de buurt van Pilio?
Lenteuitjes even fruiten, spinazie erbij en even laten slinken, dan in de ovenschaal gespoelde rijst met kokend water erbij en wat dille, peper en zout en nootmuskaat.
Kwartiertje in de oven, zo nu en dan even omscheppen. Dan 4 'kuiltjes maken" een ei in de kuiltjes met beetje olie, dan 5 minuten gril.
Dan feta of 'anthotiro" brokkelen en de eieren daarmee bedekken, weer 5 minuten gril. En klaar is kees.
Zier er heel aantrekkelijk uit, met die 'gebakken eieren  in kuiltjes" makkie om te maken, ik bben niet zo'n ster in de keuken, en erg lekker. 
Mocht je de citroensmaak die spanakorizo veelal heeft missen kun je op het bord nog citroen toevoegen.
Quote
#6
Ga ik ook eens maken, dank je Nanny.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)