De rechtbank van Bari stelde hun aanklacht voor tegen de eigenaar, exploitant en bemanning van de NORMAN ATLANTIC, de veerboot die in brand vloog en afbrandde in de Adriatische Zee, waarbij naar schatting 31 mensen om het leven kwamen. Na een onderzoek van twee jaar concludeerde onderzoeksrechter Alessandra Piliego dat de brand was ontstaan in de generator van een koelwagen. Het ruim waar de brand begon had 40 koelcontainers en 43 koelwagens, en drie van de vrachtwagens draaiden hun generatoren, volgens het rapport - hoewel dit onderweg niet was toegestaan. Bovendien ontdekte haar team dat de bemanning het sprinklersysteem voor brandbestrijding op het verkeerde dek had geactiveerd, zonder effect op de brand. Slechts drie van de 19 bemanningsleden op de monsterrol hadden hun officieel vermelde taken opgenomen en sommigen waren zich achteraf niet bewust van hun rol. “De evacuatieoperaties waren allemaal verkeerd. Een goede executie had iedereen aan boord kunnen redden”, zei aanklager Federico Capano dinsdag (22 november 2022) tegen een rechtbank in de stad Bari. In een aanklacht hebben Capano en zijn collega's ernstige aanklachten ingediend tegen de reder, de bevrachter en de kapitein van het schip. Carlo Visentini, het hoofd van reder Visemar di Navigazione; Yannis Vardinoyannis, eigenaar van Anek Lines; en kapitein Argilio Giacomazzi worden allemaal beschuldigd van meervoudige doodslag, met een aanbevolen straf van elk acht jaar. Andere leden van de bemanning worden beschuldigd van doodslag in verband met de ramp, maar met kortere aanbevolen straffen.
Bron:
Bron: