Fodelianakis olijfolie                 
Stifado van rundvlees
#1
Zoals gezegd zet ik de recepten uit deze discussie
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




hier neer, zodat alles bij elkaar staat.
Zet er gerust je eigen variant bij, of deel je ervaringen met de gerechten! Smile



JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Even een fotootje erbij, zo kan het er uit zien Tongue
Hier heb ik hem in een aardewerk pan bereid in de oven. (Pan komt uit Umbrië).

[Afbeelding: 14435mb.jpg]

[Afbeelding: mjb787.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
duimpie 
Dit is allemaal heel slecht voor mijn "ideale bovengewicht"! Tongue Tongue Tongue Tongue
Quote
#4
Heb het een aantal keer gemaakt, maar telkens bleef er veel plakken in de pan. Wat doe ik verkeerd?
Quote
#5
(27 January 2016, 12:54)Tukkeroscar schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heb het een aantal keer gemaakt, maar telkens bleef er veel plakken in de pan. Wat doe ik verkeerd?

Dat kan allerlei oorzaken hebben.
Als je het in een pan op het fornuis maakt: Heeft de pan een voldoende dikke bodem? Als die de hitte niet goed kan verdelen naar de rest van de pan, kan het gaan "aanzitten".
Ook belangrijk om het vlees na het aanzetten eruit te halen, idem met de uien. Staat je pit op de laagste stand? Mocht dit nog teveel hitte geven, een sudderplaatje (of vlamverdeler) eronder. Als het te snel stooft, dikt de saus veel sneller in en kan het ook weer gaan aanzitten. (Deksel op de pan houden is belangrijk, dan slaat het vocht wat verdampt weer terug in de stifado. Als je het deksel niet op de pan legt, verdampt het vocht en wordt de saus weer dikker, enz...
Als je de wijn toevoegt, moet je het gas goed hoog zetten, zodat alle aanbaksels van het vlees en de uien loskomen. 

Als je het in de oven bereid: Ook dan deksel op de pan of folie over de braadslede heen. Thermostaat niet hoger dan 160 graden. Je zou eens een thermometer in de oven kunnen leggen om te controleren of de temperatuur klopt met die je ingesteld hebt. Ook een oven heeft plekken waar het wat warmer of juist kouder is dan de ingestelde temperatuur.

Kijk anders eens waar jouw bereiding afwijkt van mijn methode, misschien dat je daar wat in vindt?

Meer weet ik niet te bedenken Rolleyes .

Succes!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
(27 January 2016, 12:09)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




duimpie 
Dit is allemaal heel slecht voor mijn "ideale bovengewicht"! Tongue Tongue Tongue Tongue

Ik heb gekozen voor een flexibel ideaal bovengewicht! Big Grin Cool
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Ik heb inmiddels ook maar de ruimte tussen mijn ideale ondergewicht en ideale bovengewicht vergroot....... ?
Geeft zoveel rust.
Quote
#8
Johan bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga er mee aan de slag Wink
Quote
#9
Vanavond hebben we heerlijk weer eens de stifado gegeten Tongue  Gistermiddag gemaakt natuurlijk!

Wel een aanpassing aan het recept wat ik geplaatst heb. De tomaten heb ik niet meer gepureerd, maar in groffe stukken gesneden en dit is in de twee uur tijdens het sudderen verandert in een heerlijke saus. Het vel van de tomaten heb ik niet verwijdert, daar is na twee uur niets meer van terug te vinden. Dit hou ik voortaan zo in dit recept!

Heb gelijk maar wat foto's gemaakt:

De basis, heerlijke runderriblappen:

[Afbeelding: jq6uxw.jpg]

Sjalotjes, tomaten, laurier, knoflook en specerijen:

[Afbeelding: 6rq2gz.jpg]

Na één uur in de pan, vlak voordat de sjalotjes er weer bij gaan:

[Afbeelding: 2le57ki.jpg]

En na twee uurtjes was de stifado klaar. Gezien de hoeveelheid saus die er nog maar over was, heb ik die niet gebonden. Het geheel dikt nog in terwijl het in de koelkast staat.

[Afbeelding: 20qnocz.jpg]

En vandaag, klaar voor consumptie! Voor iedereen een schaaltje:

[Afbeelding: 2z5reib.jpg]

Het was weer lekker! Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#10
Johan kun je het originele recept ook aanpassen, (idm) print ik het opnieuw uit.
Bedankt.
Quote
#11
(13 March 2016, 20:14)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan kun je het originele recept ook aanpassen, (idm) print ik het opnieuw uit.
Bedankt.

Hierbij, succes! Smile



JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#12
Dank je wel
Quote
#13
@JohanV. Je bent te goed Angel . Maar enorm bedankt. Cor.
Quote
#14
Dank je Cor! Is twee minuutjes werk en ik moest hem voor mezelf toch aanpassen. Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#15
Opgelet: Alle "culinaire puristen" moeten maar even niet het volgende lezen Cool :

Van de stifado had ik nog één portie over (niemand kon meer, iedereen zat vol Wink ) en ik had het in de koelkast gezet. Te weinig om nog een keer met ons tweeën van te eten, dus wat er mee te doen?

Ik had nog broodjes liggen en dacht, ach, broodje warm vlees tussen de middag, waarom niet? Dus de stifado even opgewarmd en het vlees op twee broodjes gedaan. De saus zo veel mogelijk in de kom gelaten, zodat we echt puur het vlees en wat uien op ons broodje hadden.

Dat was zo lekker! Tongue Tongue Tongue

Toen ging het malen. Hollands broodje, Griekse Stifado, combinatie kan beter! In Griekenland als lunch wel eens pita gegeten?? Tuurlijk! Ik kreeg het volgende idee: De komende keer ga ik met het restant daadwerkelijk een pita maken, maar ipv varkensvlees of kip het vlees van de stifado gebruiken. Moet qua smaak kunnen met wat tzatziki, tomaat en zelfs het frietje ertussen. Nu eten we de stifado ook met die producten, maar dan apart!
Heb ik een excuus om binnenkort weer stifado te maken Smile

Mocht je van bovenstaande denken: Aaaghhh, hoe komt ie er bij, tja, je was gewaarschuwd! Toch doorlezen hè? Zonder bovenstaande probeersels geen nieuwe gerechtjes, toch? Zijn er hier Griekse restauranthouders die geïnteresseerd zijn? Big Grin
Maar nu eerst maar eens even gaan bekijken wat we de gasten gaan serveren met Pasen! (Neen, geen Pita!).
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#16
Welke tomaten gebruik jij meestal Johan?
Quote
#17
(08 April 2016, 11:19)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Welke tomaten gebruik jij meestal Johan?

Tros of Roma tomaten. (En stiekem ook wel eens van die ingeblikte als het gerecht het kan hebben ) Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#18
Dank je wel. Ga morgen Stifado maken voor maandag. Kun je het ook invriezen?
Quote
#19
(09 April 2016, 08:24)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank je wel. Ga morgen Stifado maken voor maandag. Kun je het ook invriezen?

Ja hoor, dat gaat goed. Als je de kwaliteit zoveel mogelijk wil behouden adviseer ik om het per portie in diepvrieszakjes in te vriezen. Die leg je plat in de vriezer. Dit vriest veel sneller in dan bv in een diepvriesbak en zo voorkom je zoveel mogelijk ijskristallen (en dus extra uitlopend vocht bij het ontdooien). Ook altijd makkelijk, die één persoonsporties.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#20
Johan, wat een geweldig recept! Zaterdag gemaakt en na een nachtje koelkast er wat bloem doorgedaan.
Geheel volgens jouw recept, alleen de piment weggelaten, dat heeft niet zo`n goede reputatie.
Heb er een fles Zuid-Afrikaanse Pinotage bij ontkurkt. kon niet beter!
Wim
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Stifado van rundvlees gewijzigde versie. JohanV 27 6.729 28 February 2023, 22:52
Laatste bericht: JohanV
  Konijn Stifado JohanV 19 9.556 16 December 2022, 10:01
Laatste bericht: Martino
  Paddestoelen Stifado JohanV 12 3.570 06 July 2021, 13:56
Laatste bericht: Piepa
  Octopus Stifado JohanV 0 1.664 04 July 2020, 17:27
Laatste bericht: JohanV
  Stifado van lamsvlees met kaneel JohanV 0 2.054 18 January 2016, 23:58
Laatste bericht: JohanV

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)