Pastitio
#1


JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Deze week gezien op 24kitchen. "In alle steden thuis" met kok Wim Ballieu, bij onze Vlaamse vrienden vast wel bekend. Smile
Hij was met zijn foodtruck in Genk en ging een pastitio maken. Hij kreeg nog tips van een Griekse dame in een Griekse winkel (Soula?). Maar desondanks ging hij de pastitio maken met een Italiaanse basis van bleekselder, wortel en ui en dit gemengd met een bechamelsaus. Dit goot hij op de kleine (vers gemaakte) pasta en daarna gratineren. Klaar! Kwam dus totaal geen gehakt met saus aan te pas. Alleen pasta met bechamelsaus?

Ooit iemand zo'n "uitgeklede" versie gegeten, ik ben het nog nooit tegen gekomen. Doet me een beetje denken aan wat mijn tante vroeger deed met restjes macaroni, opwarmen in de melk. Confused

Ik heb het nooit zo gegeten, kan er dus geen smaakoordeel over geven. Zijn er hier Grieken die dit gerecht op deze manier wel kennen?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
Pasticcio is een Italiaanse verzamelnaam voor deeg/pasta gerechten. Daarmee kun je dus alle kanten op en op zich heeft het weinig van doen met de griekse pastitio behalve dat dat ook een pastagerecht is.
Quote
#4
(22 January 2016, 17:02)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Pasticcio is een Italiaanse verzamelnaam voor deeg/pasta gerechten. Daarmee kun je dus alle kanten op en op zich heeft het weinig van doen met de griekse pastitio behalve dat dat ook een pastagerecht is.

Kijk, dat wist ik niet! Bedankt Chris. Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
In griekenland krijg je het vaak met pasta die op lane rijstkorrels lijken. Weet iemand waar je die kunt kopen?
Quote
#6
(22 January 2016, 17:21)marietta schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




In griekenland krijg je het vaak met pasta die op lane rijstkorrels lijken. Weet iemand waar je die kunt kopen?

Dat is Kritharaki. Kan je bij bijna elke Turkse (en natuurlijk Griekse) winkel kopen, heet bij Turkse winkels vaak Orzo. Ook bij de Jumbo schijn je het te kunnen kopen tegenwoordig. Aldi en de Lidl tijdens de "Griekse weken". Tip: Sla wat extra zakjes in, kost vaak niet meer dan een euro per zakje van 500 gram. Daar kan je met zes personen van eten.
Maar, pastitio echt nog nooit met kritharaki gegeten, zelfs niet op heel toeristische plaatsen. Vaak krijg je hem met gewone elleboogmacaroni, maar elke Griekse mama zal je zeggen dat je de lange, dikke pasta (no 2) moet gebruiken hiervoor. Dat geeft een totaal andere beet dan met kritharaki. Maar, als je dit recept een keer maakt met kritharaki, hoor ik graag van je hoe dat bevalt tov de macaroni no 2.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Bij de Jumbo hebben ze inderdaad ook kritharaki. Dit ligt meestal (bij de jumbo's bij mij in de buurt) in het schap met Turkse/Poolse producten, dus niet bij de andere pasta's.
Quote
#8
misschien trouwens ook nog een tip voor de pasta voor pastitsio. ik haal die ook bij Jumbo, daar hebben ze het merk Barilla, nr 9 daarvan zijn de dikke holle pasta's. hoef je niet steeds naar een Griekse winkel.
Quote
#9
Nog eens even gezocht in mijn foto's. Ik heb ooit de pastitio gemaakt in kleine ovenpannetjes, dacht, weer eens wat anders. Als je dit doet moet je wel de garingstijd aanpassen. Die wordt korter, omdat de warmte sneller en directer in de vulling van deze pannetjes komt dan bij een grote braadslee. 35 minuten is een mooie richttijd, kan altijd nog iets langer als de bechamelsaus nog niet mooi gestold zou zijn.

Eerst natuurlijk de macaroni nr 2 laten afkoelen:

[Afbeelding: o5rwoh.jpg]

Dan in de pannetjes:

[Afbeelding: nyv7zc.jpg]

De vleessaus eroverheen: (let svp niet op de kleur, wijkt wat af Confused )

[Afbeelding: 1z5u5op.jpg]

Bechamelsaus erover:

[Afbeelding: 14liosl.jpg]

En klaar uit de oven, kali orexi!

[Afbeelding: 24l8vmw.jpg]

O ja, deze als voorafje, yamas!

[Afbeelding: 2hnqaz4.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#10
Deze Pastitio hebben we vorig jaar gegeten bij Manolis in oud Agia Marina (Kreta)   Zooo Lekker ! Vandaar dat ik er een foto van had gemaakt ....


[Afbeelding: 9zohn8.jpg]
Quote
#11
Ik gebruik al jaren het recept van Els voor de pastitio, daar zit ook nog feta in, Heerlijk!
In het recept staat de "snelle" vorm van de bechamelsaus maar die kan je uiteraard ook zelf maken ;)

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
(16 February 2016, 13:39)Petra schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik gebruik al jaren het recept van Els voor de pastitio, daar zit ook nog feta in, Heerlijk!
In het recept staat de "snelle" vorm van de bechamelsaus maar die kan je uiteraard ook zelf maken ;)

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Heb het ook doorgelezen. Ideaal als je weinig tijd hebt en toch een lekkere schotel op tafel wil hebben of niet zo bedreven bent in het "bouwen" van een beschamelsaus. Voornamelijk natuurlijk verschil in het gebruik van kant en klare producten en de opmaak. Als je de foto bekijkt die Wilma gepost heeft, zie je dat de pastitio opgebouwd is in laagjes, dwz de pasta apart van de vleessaus. Zo doe ik dat ook met mijn gerecht. Dat is in het recept van Els anders, de pasta gaat door de saus heen gemengd worden.
Helemaal niks mis mee met het recept van Els, lijkt me een lekkere variant! Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)