Grieksegids nieuws     
Galaktoboúreko
#1
Ik ben eigenlijk geen toetjesmens. In Griekenland, of in een Grieks restaurant hier in Nederland, neem ik als "dessert" vaak een Metaxa (of twee Wink ). In Griekenland svp een karafje raki. Tongue
Soms kan ik de verleiding echter niet weerstaan, zeker niet als er Galaktoboúreko op de kaart staat.
Voor mij het ultieme dessert, alhoewel ik het, als ik het zelf klaar maak, gerust bij een kopje koffie durf weg te happen!
Het geheim van de bereiding van dit dessert ligt in het nemen van tijd! Laat je niet verleiden tot het wat hoger draaien van je gaspit als je met de custard bezig bent! Zachtjes verhitten en blijven roeren, dan krijg je een prachtig gladde custard. Ook het laten afkoelen van de custard is heel belangrijk, gaat de custard nog warm de oven in, krijgt het niet de juiste consistentie.
Dit recept is samengesteld uit verschillende kookboeken, de tips van de eigenaar van Taverna Kostas hier in de stad, en dan mijn eigen wijzigingen. In december heb ik dit dessert gemaakt als afsluiter van onze "kerstkookavond" van onze Griekse kookclub in België. Allemaal ervaren Griekenlandgangers, en het was een succes! Smile 



Quote
#2
Dit recept ga ik zeker eens proberen. Ik ben niet zo'n ster in zoetigheden, maar dit kan ik niet weerstaan. Heerlijk.
Quote
#3
Jammie, een van mn favoriete desserts. 
Het recept is wel beetje veel werk zeg...  Confused Ik weet niet of ik dat geduld wel heb. Ik maak het vaak alleen met griesmeel (en met minder eidooiers), maar ben toch wel benieuwd naar deze versie. Ik zal het in elk geval bewaren. Dank!
Quote
#4
Vanavond mag de kookclub van Agapantus in Oostakker van de stad Gent gelukkig doorgaan, we hebben ons "kerstkookavond". Ik heb gisteren het dessert al gemaakt, natuurlijk Galaktoboureko! 
Het menu voor vanavond: 
“Scampi’s met  limoendressing” , “Konijn in marjoleinsaus" en als dessert “Melkgriesmeeltaart (Galaktoboúreko)” .
Wordt zeker en vast genieten, goed gezelschap, lekkere drankjes erbij!

Het recept wel moeten verdubbelen, goed voor de spieren tijdens het maken van de custard!  Wink
Dit dessert doen wij hier thuis ook op oudejaarsavond, gezellig met een aantal man een mezze-avond. De voorlopige menukeuze is voor die avond:
Pastitio
Moussaka
Keftedes
Soutsoukakia
Tzatziki
Spanakopita
Tonosalata 
Manitaria 
Koude schotel (even vreemd gaan, ons echte familierecept uit Limburg)
Pita en "Turks" brood
Dolmades met gehakt
Galaktoboureko


En natuurlijk feta, kalamata-olijven en meer van dat soort kleine dingen.

Zal niemand met honger naar huis gaan in het nieuwe jaar denk ik!  Smile

Hierbij wat fotootjes van de bereiding van de Galaktoboureko gisteravond:

De benodigdheden:
(Nee, de spiegelwand is niet vies, dat hoort zo, zit ingebakken in de spiegel, mooie rustieke uitstraling en je keuken lijkt twee maal zo groot  Big Grin ).


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En het gereedschap:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zie de vanille eens zwemmen in de melk!


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De vellen filodeeg lekker ingesmeerd met roomboter:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Alles klaar voor de oven, (twee platen in totaal):


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De siroop is lekker aan het indikken:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En tenslotte het eindresultaat na een uurtje in de oven:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En natuurlijk gisteravond eerst geproefd, want het moet wel goed zijn om mee te nemen naar Agapantus natuurlijk! Hij was heerlijk!

Het is een recept waar je wel even aan bezig bent, maar als je dit maakt voor je gasten zullen ze er elke keer opnieuw weer naar vragen!

Kali Orexi! 

(Of, zoals een bekend, maar helaas dit jaar overleden kok, Eric Rotte hier uit Zeeland het altijd zei: 'Maek 't mae's lekker nae'
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
Een ding ben ik zeker met je eens Johan, de echte kouwe schottel kump oet Limburg Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#6
Ziet er heerlijk uit.
En wat veel gerechten voor oudejaarsavond. Hoop maar dat het advies van 4 personen in je huis bijgesteld wordt.
Goedas's signatuur Geniet van de dag Heart
Quote
#7
(03 December 2021, 13:51)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ziet er heerlijk uit.
En wat veel gerechten voor oudejaarsavond. Hoop maar dat het advies van 4 personen in je huis bijgesteld wordt.

Wij gaan gewoon ons gezonde verstand gebruiken Goedas, oftewel, hoe groot is mijn kamer en hoeveel man kan ik dan plaatsen? Op restaurant zit ik een halve meter van mijn buurman aan de andere tafel af en dat mag volgens de regels wel? Ik ben op oudejaarsavond gewoon een restaurant   Big Grin . Zonder gekkigheid, er komen 4, misschien 6 gasten, dus moet sowieso geen probleem zijn, worden het er meer, ook goed. Ik mag wel met ons drieën bij mijn buren op bezoek die met hun zevenen! zijn, maar zij mogen niet met hun zevenen bij ons!  Huh We gaan er in ieder geval van genieten, van de kerst en oudejaar, even heerlijk de "knop" om!

(03 December 2021, 13:04)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Een ding ben ik zeker met je eens Johan, de echte kouwe schottel kump oet Limburg Big Grin

Zekers! Met 1e kerst gaan we dit jaar voor Zoervleisj! Heb al een paar kilo mooi paardenvlees in de vriezer liggen! (Om even wat eventuele reacties voor te zijn: Is vlees van noodslacht, niet hiervoor gefokt!  Wink  ). Heerlijk met zelf gemaakte frietjes en ook een Limburgs bijgerecht: sperziebonensalade! (Beide gerechten van mijn vader geleerd, ook de koude schotel).
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
Geniet ervan Johan. Lijkt heerlijk allemaal. Gaan jullie ook nog naar Duitsland? Of is die kerstmarkt afgelast.
Goedas's signatuur Geniet van de dag Heart
Quote
#9
(03 December 2021, 14:36)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geniet ervan Johan. Lijkt heerlijk allemaal. Gaan jullie ook nog naar Duitsland? Of is die kerstmarkt afgelast.

Voorlopig is de kerstmarkt in Keulen nog geopend. We beslissen vlak van te voren of we nog gaan. We kunnen het hotel tot 18.00 uur de dag van aankomst nog kostenvrij annuleren. Als het een 2G+ (Gevaccineerd/herstel plus test) regel wordt, gaan we sowieso niet.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#10
(03 December 2021, 11:40)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vanavond mag de kookclub van Agapantus in Oostakker van de stad Gent gelukkig doorgaan, we hebben ons "kerstkookavond". Ik heb gisteren het dessert al gemaakt, natuurlijk Galaktoboureko! 
Het menu voor vanavond: 
“Scampi’s met  limoendressing” , “Konijn in marjoleinsaus" en als dessert “Melkgriesmeeltaart (Galaktoboúreko)” .
Wordt zeker en vast genieten, goed gezelschap, lekkere drankjes erbij!

Het recept wel moeten verdubbelen, goed voor de spieren tijdens het maken van de custard!  Wink
Dit dessert doen wij hier thuis ook op oudejaarsavond, gezellig met een aantal man een mezze-avond. De voorlopige menukeuze is voor die avond:
Pastitio
Moussaka
Keftedes
Soutsoukakia
Tzatziki
Spanakopita
Tonosalata 
Manitaria 
Koude schotel (even vreemd gaan, ons echte familierecept uit Limburg)
Pita en "Turks" brood
Dolmades met gehakt
Galaktoboureko


En natuurlijk feta, kalamata-olijven en meer van dat soort kleine dingen.

Zal niemand met honger naar huis gaan in het nieuwe jaar denk ik!  Smile

Hierbij wat fotootjes van de bereiding van de Galaktoboureko gisteravond:

De benodigdheden:
(Nee, de spiegelwand is niet vies, dat hoort zo, zit ingebakken in de spiegel, mooie rustieke uitstraling en je keuken lijkt twee maal zo groot  Big Grin ).


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En het gereedschap:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Zie de vanille eens zwemmen in de melk!


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De vellen filodeeg lekker ingesmeerd met roomboter:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Alles klaar voor de oven, (twee platen in totaal):


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






De siroop is lekker aan het indikken:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En tenslotte het eindresultaat na een uurtje in de oven:


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






En natuurlijk gisteravond eerst geproefd, want het moet wel goed zijn om mee te nemen naar Agapantus natuurlijk! Hij was heerlijk!

Het is een recept waar je wel even aan bezig bent, maar als je dit maakt voor je gasten zullen ze er elke keer opnieuw weer naar vragen!

Kali Orexi! 

(Of, zoals een bekend, maar helaas dit jaar overleden kok, Eric Rotte hier uit Zeeland het altijd zei: 'Maek 't mae's lekker nae'

Ben als liefhebber van konijn ( en dan het liefste met tomatensaus en pasta zoals de Grieken hem eten) naar het recept van “Konijn in marjoleinsaus".
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#11
@Martino, ik zal het recept hier plaatsen als ik het zelf thuis ook nog een keer gemaakt heb. Meestal geef ik er nog wel een eigen draai aan. Zal januari worden. Aan de konijnenbouten zal het niet liggen, die wachten al in de diepvriezer.  Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)