Problemen met pinnen in Griekenland
#1
Ik lees nu al op verschillende sites dat er problemen zijn met het geld-opnemen in Griekse geldautomaten met Nederlandse passen.

Zit er een systeem in? Met andere woorden is het bij bepaalde Griekse banken en/of passen van bepaalde Nederlandse banken?
Ik wil me daar even in verdiepen omdat ik natuurlijk niet zonder geld wil zitten tijdens m'n vakantie in Griekenland.

Alvast efxaristo para poli voor eventuele tips op dit gebied.
K-A
Quote
#2
We zijn pas geleden in Parga geweest en daar was het geen probleem om te pinnen Karen-anna
Quote
#3
Ik woon op Thassos en mijn man kan hier in Limenaria bij de ene bank wel pinnen met zijn NL ING-pas en bij de andere niet. Terwijl ik (ook ING-pas!) bij beide banken kan pinnen...
Trek je conclusie, this is the Greece!
Quote
#4
Had dat er niet iets mee te maken of de kaart al dan niet een chip heeft of niet? Voor zover ik heb begrepen werken de kaarten met alleen een magneetstrip nog steeds goed maar gaat het mis zodra er een magneetstrip én chip op de kaart aanwezig zijn. Is dat ik jouw geval ook zo Jota?

Jan(nis)
Quote
#5
Net terug van Kreta en een dag verloren omdat er met onze ING pas niet te pinnen viel. Ook het logo van de mastercart werkte niet. Uiteindelijk bij een bank welkunnen pinnen. Ook duitse mensen hadden hier last van.
Quote
#6
En was dat ook zo'n nieuwe pas met magneetstrip én chip?
Quote
#7
(30 June 2010, 08:55)Yiannis schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Had dat er niet iets mee te maken of de kaart al dan niet een chip heeft of niet? Voor zover ik heb begrepen werken de kaarten met alleen een magneetstrip nog steeds goed maar gaat het mis zodra er een magneetstrip én chip op de kaart aanwezig zijn. Is dat ik jouw geval ook zo Jota?

Jan(nis)

Mijn man en ik hebben beiden een nieuwe pas van de ING, dus....HuhHuh
Quote
#8
(02 July 2010, 07:39)Jota schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(30 June 2010, 08:55)Yiannis schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Had dat er niet iets mee te maken of de kaart al dan niet een chip heeft of niet? Voor zover ik heb begrepen werken de kaarten met alleen een magneetstrip nog steeds goed maar gaat het mis zodra er een magneetstrip én chip op de kaart aanwezig zijn. Is dat ik jouw geval ook zo Jota?

Jan(nis)

Mijn man en ik hebben beiden een nieuwe pas van de ING, dus....HuhHuh

Net terug van Zuid-Oost Kreta, zowel in Makri-Gialos als Ierapetra, en ook hier veel problemen met een ING Belgische kaart met chip+magneetband. Enkel bij de Alphabank werkte deze altijd. Bij andere bankinstellingen nooit of slechts eenmalig.
Quote
#9
Hallo,
op Santorini gepind bij Piraeus bank met nieuwe ING-pas. Geen probleem.
Yiannakis
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#10
Hier in paleochora( Kreta) alleen bij de nationale bank mogelijk,
dit geld voor zowel ING als Rabo. Leuke bijkomstigheid is dat deze pin dus om de haverklap leeg is omdat iedere toerist hier doet pinnen
Quote
#11
Net terug van Rhodos, leuk, gezellig en mooi weer.....tot de moment dat ik geld uit de muur wou halen.

Het was de vijfde keer dat wij in Rhodos waren en telkens in hetzelfde hotel en telkens ging ik in dezelfde bank (Agrotiki Trapeza Ellados) geld uit de muur halen, tot nu, het lukte van geen kanten, ben dan naar binnen informatie gaan vragen en kreeg laconiek te horen dat dit met mijn Fortis Maestro Card niet meer ging maar dat ik mijn Visa moest gebruiken.

Terwijl ik op weg was om mijn Visakaart op te pikken begon ik ook een beetje rationeel na te denken, waarom wij weer in Gods naam voor de kosten moesten opdraaien omdat de Grieken dit nodig achten…..
We zijn dan op zoektocht gegaan naar een bank waar we wel geld uit de muur kregen, welnu dit heeft ons bijna gans Rhodos stad door doen wandelen en bij ons bezoek aan 9 banken waren er twee waar we geld kregen nlk, Eurobank en Emboriki Trapeza, en bij 2 maal Etniki Trapeza, Trapeza Pireas, Bank of Cyprus, Postbank, ATE, Alfa Bank, was het nada, en beste Griekenlandliefhebbers, ik kan deze show niet smaken. Ze spelen verdorie schoon weer met onze 130 miljard en dan gaan ze nog een beetje moeilijk doen.

Bij sommige banken kreeg ik dan ook nog het typische Griekse antwoord “het probleem zal wel bij uw bank zijn” maar nee, daar heb ik dan ook nog naartoe gebeld om toch maar zeker te zijn dat er niets met rekening scheef was, dus die voormiddag lag mijn Griekenlandliefde heel laag, dat mogen jullie gerust weten. scheld

Choreftis

Choreftis's signatuur Receiver is een VU Solo SE.
Schotel Triax 88 cm.
Op een Technomate DiSeqc HH motor TM-2200 super.
Quote
#12
Da's inderaad flink balen Choreftis. Aan de ene kant vinden we die "Siga-siga"-mentaliteit van de Grieken zo geweldig maar als je met dit soort gesukkel word geconfronteerd piep je wel anders.
Eerlijk gezegd valt ik er ook altijd een pak van m'n hart als ik weer eens in Gr heb gepint en m'n geld heb gekregen én m'n pas weer veilg in m'n beurs heb zitten.
Quote
#13
En niet alleen daarom hebben wij een Griekse bankrekening, het is wel makkelijk, maar ik heb in Agios Nikolaos bij de NBG nog nooit problemen gehad, je moet wel zorgen voor genoeg banksaldo.haha
Nog 2 weken.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
In september geen enkel probleem gehad met mijn kaart (Maestro). Bij geen enkele bank (Piraeus Bank, National bank, Alpha bank, ...) en op geen enkele plaats (Serifos, Sifnos, Milos en Kythnos).
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
wij hebben gedurende ons verblijf van 3,5 week in september heel veel problemen gehad met het pinnen, geen geld bij Alpha Bank, ATE, Nat.Bank, Postbank. Dit in zowel Lefkas-stad, Preveza en Vonitsa. De enige bank waar we geld konden pinnen was bij de Eurobank in Lefkas- stad. Bij terugkomst bij ING hierover mijn beklag gedaan. Werd mij aangegeven dat zij erg weinig klachten hierover hebben ontvangen. ING zou hierop actie gaan ondernemen en ons een reactie teruggeven. Tot op heden niets vernomen en vraag me in alle oprechtheid af of je hier ook iets mag verwachten van de ING bank. Heb absoluut niet het gevoel dat ze erg klantvriendelijk zijn, althans dit is mijn/onze ervaring.
Quote
#16
Ja Kock, ik heb dat bij ons bank (Fortis) ook aangegeven, en ik moet zeggen een paar uur later werd ik opgebeld door iemand van de klantendienst, maar de bank kon geen uitsluitsel geven over wat er precies aan de hand was, ze hadden ook de technische dienst geraadpleegd en die konden er ook niet aan uit.

Het rare was/is de transacties die ik wel gedaan heb waren geregistreerd bij de technische dienst maar al de afwijzingen niet, en dit blijkt niet normaal te zijn want als men wil pinnen en het wordt om een of andere reden geweigerd wordt dit wel geregistreerd, en bij ons was dat bllijkbaar niet het geval.

Door sommige mensen wordt dan naar een technisch mankement van de telefoonlijnen verwezen, maar dan stel ik weer de vraag, waarom binnen een tijdspanne van ongeveer een 1u1/2 twee banken geen last hadden van dit mankement en de andere dan weer wel.....Dodgy

Toen ik terug in België was heb ik ook een mailtje gestuurd naar de ATE bank voor wat of waarom ik nu ineens geen geld meer kon afhalen bij hen met mijn gewone Maestro bankkaart terwijl dit voorheen wel kon, maar het antwoord hierop mag ik ook wel op mijn buik schrijven denk ik.

Eén ding weet ik, dat door deze gang van zaken de Grieken zich weer van hun minder simpatieke kan tonen, en dit voor sommigen wel een probleem kan zijn, want in nood kan ik nog Visa gebruiken (alhoewel ik daar wegens de kost om te pinnen tegen ben) maar er zijn mensen die dit niet hebben en wat moeten die dan doen.....Huh

Grts,
Choreftis.
Choreftis's signatuur Receiver is een VU Solo SE.
Schotel Triax 88 cm.
Op een Technomate DiSeqc HH motor TM-2200 super.
Quote
#17
Zowel deze zomer als afgelopen week op Corfu geen enkel probleem gehad met pinnen bij diverse ATM's. Wel één maal een beperking; er kon maar 50 euro gepind worden, elk ander bedrag werd geweigerd.
Quote
#18
Maestro en Mastercard werkte niet bij ATE bank (mei 2010) op de kleinere Cycladen. Met mijn oude VISA kaart geen probleem. Argenta hiervan op de hoogte gebracht in juni 2010 en nog eens in april 2011. Tot op heden geen bevredigend antwoord. Wat nu ? Opnieuw geld meenemen of reischeques zoals vroeger ????

Roger Michielsen
Quote
#19
Ook wij hebben problemen gehad op de Pillion bij de Pro-Bank. Verschillende keren geprobeerd en dan uiteindelijk bij de Pro-Bank binnengestapt. Ze wisten het daar ook niet maar ze dachten dat het een probleem was met de chip. Bij onze thuiskomst bleek dat al onze pogingen tot afhaling geregistreerd waren en er was dus in 't totaal 1400 euro weg. Maar geen probleem hoor want we hebben dit allemaal teruggekregen, wel 2 maand moeten wachten. Met onze visa-kaart was er geen enkel probleem.

Groetjes,
Viviane.
Quote
#20
In september 2010 geen problemen gehad met Mastercard van Argenta op Milos, Serifos, Sifnos en Kythnos.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Ook ik heb al een paar jaar problemen met pinnen, sinds ik de EMV-chip heb. Het begon met één van de 3 automaten op het dorp, vervolgens 2 en sindsdien neem ik maar cash mee. Big Grin De 3e deed het vorig jaar nog wel, die was van Ethniki. Volgens mij zijn de automaten daar helemaal nog niet klaar voor EMV, er staat dan ook nogal wat "ouwe zooi". En is de chipreader aanwezig moet deze ook regelmatig schoongemaakt worden.

Regelmatig kwam ik toeristen tegen waar de passen inclusief creditcards niet meer werkten. Ook was er met enige regelmaat op automaten een briefje te vinden "geen Maestro".
Quote
#22
Wij gaan dus regelmatig pinnen in Agios Nikolaos en bij alle banken krijgen we geld met onze ABN AMRO pas, vorig jaar was er 1 bank die dwars lag maar dit jaar nog geen last gehad, ook als er rare dingen gebeuren hebben we altijd nog een Griekse bankrekening dus geld is er altijd, mochten jullie het nog niet weten bij de Lidl kun je ook met je kredietkaart betalen, het gaat niet van harte maar ze moeten, bij de meeste toeristen winkels en taverna's ook.
grz Arthur
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#23
Arthur,
Het wordt steeds beter. Mijn vrouw heeft op Kreta bij een paar zaken zelfs met haar pinpas kunnen betalen !
Als ik het me goed herinner ook bij de Lidl in Rethymnon.

Met onze ING pinpas met EMV hebben wij nog nooit problemen ondervonden. Altijd hebben we overal geld kunnen opnemen. Dit in tegenstelling van berichten van andere ING pinpashouders.
Nu weet ik natuurlijk wel dat we bij lange na niet bij alle pinautomaten in GR geld hebben getrokken......
Quote
#24
Wij hebben in Griekenland nog nooit problemen gehad met pinnen (Athene, Peloponnessos, Kreta, Samos). Wel een keer op een uitstap naar de kust van Klein-Azië in Kusadasi (gna gna) .....
Quote
#25
ElsR,

A.s zondag ouzotime bij Maria en Manolis? Ook daar kan je niet pinnen, maar ergens heb je wel 6 euries los in de zak zitten toch.
Wij hebben hier en op andere eilanden nooit enig probleem gehad met pinnen.
In Turkije gepint en nooit van onze rekening afgetrokken dus daar gaan wij beslist nog een keer terug, haha.;)

Grtz. Wick
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#26
Hoe laat en is dat in Ormos?
Quote
#27
(12 April 2011, 12:20)wick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




ElsR,

A.s zondag ouzotime bij Maria en Manolis? Ook daar kan je niet pinnen, maar ergens heb je wel 6 euries los in de zak zitten toch.
Wij hebben hier en op andere eilanden nooit enig probleem gehad met pinnen.
In Turkije gepint en nooit van onze rekening afgetrokken dus daar gaan wij beslist nog een keer terug, haha.;)

Grtz. Wick

Vanaf 12.00 uuur. See you!!


(12 April 2011, 16:36)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hoe laat en is dat in Ormos?

Vanaf 12.00 uur. See You !!??
Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#28
We proberen het; kan niks garanderen ivm de mogelijke vliegtuigstakingen!!
Quote
#29
(13 April 2011, 08:11)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




We proberen het; kan niks garanderen ivm de mogelijke vliegtuigstakingen!!

Oké ElsR +,

Er komen ook nog andere zondagen. Alvast een prettige vlucht toegewenst zonder stakingen.

Wick's signatuur Houdoe
Wick
Quote
#30
A.s. zondag over 7 weken Ouzotime in Ormos. Ik verheug me er nu al erg op. Groetjes aan Noortje van ons 2kes
Quote
#31
kom al 25 jaar in griekenland, met pinnen nooit probleem. zelfs op de kleinste eilanden niet, vorig jaar nog Anti-paros. even op de logo's letten welke op je kaart staan en dat deze ook op de pinautomaat staan. gewoon postbank/ing En hou alstjeblieft op over die 130 miljard.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Transactiekosten berekend bij pinnen PAOK4ever 240 88.634 22 December 2023, 21:06
Laatste bericht: cors
  Pinnen??? dewie 8 4.854 20 March 2016, 12:51
Laatste bericht: TreinopStad
  Pinnen bij de ATM in Griekenland Damiaatje 18 11.413 07 July 2015, 20:17
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)