Auto/belasting
#1
Wij willen een auto aanschaffen in Griekenland maar kunnen geen huidige informatie vinden over de kosten en belastingtarieven.
Weet iemand of het momenteel nog steeds voordeliger is de auto in Gr aan te schaffen en wat ongeveer de belastingtarieven zijn per jaar?
Is het ook nog steeds goedkoop om een motor van maximaal 250cc erbij te hebben?

Bvd,  Moira
Quote
#2
Hier kun je heel veel info vinden:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#3
Er loopt al een gelijksoort draadtje 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Dank jullie ik heb op de site gekeken ik begrijp alleen niet wat de green fee inhoud de rest is helder
Quote
#5
(31 January 2016, 22:55)Moira schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank jullie ik heb op de site gekeken ik begrijp alleen niet wat de green fee inhoud de rest is helder

Dat is een bewijs van het storten van geld van uit het buitenland op je bankrekening in Griekenland .Dat kan je jaarlijks vragen bij je Griekse bank die het  aflevert . Het document is niet groen meer maar de naam blijft behouden.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
(31 January 2016, 23:02)Jef Dockx schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(31 January 2016, 22:55)Moira schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dank jullie ik heb op de site gekeken ik begrijp alleen niet wat de green fee inhoud de rest is helder

Dat is een bewijs van het storten van geld van uit het buitenland op je bankrekening in Griekenland .Dat kan je jaarlijks vragen bij je Griekse bank die het  aflevert . Het document is niet groen meer maar de naam blijft behouden.

Jef, ik dacht dat dat een "green slip" of zoiets heette. (Ik bedoel hier dus niet een groen slipje ;).
Volgens mij heeft de "green fee" te maken met de Co2 emissie van een wagen.
Quote
#7
De greenfee gaat over CO2 emissie. Jef bedoelt waarschijnlijk de pink slip.
Quote
#8
(01 February 2016, 10:56)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




De greenfee gaat over CO2 emissie. Jef bedoelt waarschijnlijk de pink slip.

Een beetje verwarring , een groene fee met een groene slip !!! Ik zat er inderdaad naast met die  " green slip " .
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
De website van livingingreece geeft je veel info maar helaas niet compleet. Zo is het niet duidelijk hoe er precies omgegaan wordt met zgn residents en non residents en al helemaal niet wat nu precies de luxery tax inhoudt. De green fee wordt in de praktijk ook nog altijd niet of toch wel in rekening gebracht. De pink slips zijn nog steeds essentieel in dit geval als resident bij je belastingaangifte. Oftewel de praktijk wijkt toch nog vaak of van de theorie en in welke mate ... is vaak de vraag.

Wat je nodig hebt om een auto te kunnen kopen in Griekenland is niet zo moeilijk: AFM (maar dat heb je want je hebt een huis) en een registratiebewijs (simpel te verkrijgen bij de politie: meenemen: pasfoto, paspoort, bewijs dat je een zorgverzekering hebt (in NL of GR), en saldo op je rekening (en soms handig melden dat je een huis hebt). Verder de betaling laten verlopen via je griekse rekening.

Als je nu een auto koopt in GR krijg je een wit, niet erg uitziend officieel "kentekenbewijs'. Vroeger was dit geplastificeerd groen maar ivm bezuinigingen geven ze dit niet zomaar meer. Echter als je de auto ook in het buitenland wilt gebruiken dan heb je het groene geplastificeerde kentekenbewijs wel nodig. Je kunt het witte papier omruilen bij de griekse 'RDW' als je je groene verzekeringskaart (op aanvraag verkrijgbaar bij je verzekering) toont tesamen met het witte papier. Je verkrijgt dan het geplastificeerde groene officiele kentekenbewijs.

Succes!
Quote
#10
Luxurytax komt na de "hoge" roadtax. Dat wil zeggen, blijf met je auto onder de 1900 cc. Dan zit je in een laag tarief en betaal je ook geen luxurytax.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Ervaringen auto invoeren of auto kopen op Kreta Ellie69 6 2.708 16 June 2023, 08:42
Laatste bericht: Cretenzer
  7% belasting voor nieuwe inwoners. irini 54 17.729 26 November 2022, 12:17
Laatste bericht: Beems
  Belasting betalen TreinopStad 38 17.232 20 October 2017, 22:08
Laatste bericht: kokino17
  Emigreren naar Griekenland - belasting en werk kriasi 49 35.650 03 May 2013, 20:33
Laatste bericht: El Greco
  belasting Geni 2 2.995 26 February 2012, 16:04
Laatste bericht: Geni

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)