Youvarlakia in tomatensaus
#1
Zojuist gemaakt en gegeten, niet voor het eerst en zeker niet voor het laatst. Laat ik het recept dus maar eens met jullie delen. Youvarlakia zijn gehaktballetjes met rijst, gegaard in ei-citroensaus of in tomatensaus. Ik zal me beperken tot het laatste.

Voor de balletjes:
500 gr. Rundergehakt. (Lam mag ook)
50 gr. Rijst  (korte rijst)
1 geraspte ui
Geraspte schil van een halve sinasappel 
Paar eetlepels gehakte peterselie
1ei
Zout/peper naar smaak

Voor de saus
Olijfolie
1 blik gehakte tomaten
Paar dl. Bouillon (runder of vega)
1 ui gesneden in ringen
Paar blaadjes salie gedroogd of vers.
Eventueel wat tomatenpuree.

Maak eerst de saus.
Fruit de uiringen
Voeg de tomaten toe en bak even mee.
Voeg de salieblaadjes toe, beetje kneuzen
Giet er een dl. Of 3 bouillon bij

Laten pruttelen terwijl je de balletjes maakt ter groote van een kleine bitterbal.
Voeg vervolgens de balletjes toe en laat het geheel een half uurtje sudderen, tegen de kook an. Mocht de saus te dun zijn, voeg wat tomatenpuree toe, te dik? Beetje bouillon.
Serveer met bruinbrood, sperziebonen, okra of wat je zelf maar kan bedenken. Feta is er ook heerlijk bij.
Quote
#2
Chris, wat voor rijst moet het zijn, snelkookrijst of gewone, en als het korte rijst moet zijn, dan bijvoorbeeld risottorijst?
Moet de rijst eigenlijk wel voorgekookt zijn?
Quote
#3
De rijst wordt goed gaar gedurende de bereiding. Ik neem gewone rijst, risottorijst kan ook uitstekend.
Quote
#4
Ik ken alleen maar youverlakia in ei-citroensaus, waar ik niet echt dol op ben, 
dit lijkt me het proberen award.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Konijn in tomatensaus met tagliatelle. Martino 10 5.050 09 December 2020, 13:56
Laatste bericht: Beems

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)