Grieksegids nieuws
Capari
#1
Op Karpathos heb je de familie taverne Capari waar je heerlijk kunt eten.
De naam van de taverne komt van een eetbare plant waarvan de de bladeren met zout en azijn, dacht ik, ingemaakt worden. Ik heb het als bijgerecht op en vond het erg lekker.

Kent iemand dit? 
Is dit de plant welke wij kennen van de kappertjes?
Quote
#2
Dag John, κάπαρη zijn idd kappertjes
Quote
#3
(16 February 2016, 19:02)Dirk schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dag John,   κάπαρη zijn idd kappertjes

Hoi Dirk,
De rest is dus ook lekker.
Quote
#4
ja lekker, ik breng ze wel eens mee
Quote
#5
Kappertjes zijn inderdaad de opgelegde bloemknopjes van de Capparis spinosa. Ook de vruchten kan je opleggen als augurkjes , van het eten van de bladeren heb ik nog niet gehoord .

Hieronder de zaaddozen of wel de vrucht , opgelegd in azijn ook zeer smaakvol !!

[Afbeelding: 208w7ko.jpg]
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Het ziet er zo uit.


[Afbeelding: 1z6tshv.jpg]
Quote
#7
Bij mij in de buurt groeit ook kapari. Volgens mij kan dit plantje alleen op de meest onmogelijke plaatsen groeien. 
Tussen stenen, in muren bij bouwvallen etc Het schijnt dat ze een heel erg lange wortel hebben,
 dus is de kappari eenmaal ergens geworteld dan komen ze daar ook steeds weer op.
 In de deze tijd van het jaar zie je eigenlijk niet, omdat het nu slchts om een paar droge dunne takjes gaat.
 Maar als we een anderhalve maand verder zijn komen de verse groene takjes te voorschijn. 
En dan ook de kapari-plukkers, omdat ze elk jaar plukken weten ze ook de plaatsen waar het groeit. 

Hier in de buurt wordt het plantje meer gegeten dat dat kappertje.
Quote
#8
Deze foto is duidelijker.

[Afbeelding: 161l4dk.jpg]
Quote
#9
Wij hebben de blaadjes gegeten in een salade op Santorini.
Was erg lekker. Is er in nl. een winkel die ze verkoopt?
Wij aten dit in september, dus zal dat dan wel uit een potje zijn gekomen, of gaat dat een seizoen lang door?
Quote
#10
Ik vind het altijd verbazend dat een plant met zulke lekkere vruchtjes zulke gemene stekels heeft. Het toppunt van verschil tussen de gemene stekels en de rest zijn de prachtige bloemen die er aan zitten Werkelijk de mooiste die je je kunt voorstellen:

[Afbeelding: vzal95.png]
Quote
#11
@Els Inderdaad verbazend Els, zeker als je kijkt ook waar ze groeien.
 Tussen stenen, in de muren bij bouwvallen, achter ons huis is een met stenen geplaveide stoep,
 tussen de muur en die stoep zit een minimaal klein gaatje maar elk jaar komt daar de capari weer terug, met bloem.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)