Grieksegids nieuws     
Griekse crisis - stand van zaken?
#1
Nog niet zolang geleden verschenen er vrijwel dagelijks berichten over de Griekse crisis - en de gevolgen voor de Griekse bevolking in de nieuwsuitzendingen en actualiteitsrubrieken.
De laatste tijd zien we Griekenland echter vrijwel alleen nog maar in relatie met de vluchtelingenproblematiek op tv, radio en andere media. Het lijkt wel of men de problematiek van Grieken zélf helemaal uit het oog heeft verloren. Ik volg regelmatig de Griekse TV-nieuwsuitzendingen en ook daar is er nauwelijks nieuws te vinden over de al lang aanwezige problemen en armoede onder de bevolking.

Ik wil hiermee niet zeggen dat de vluchtelingen-crisis te veel aandacht krijgt (juist in tegendeel) maar het is toch voornamelijk de Griekse bevolking die het allemaal voor hun kiezen krijgt, terwijl zij zélf midden in een eigen crisis verkeren. Bewonderenswaardig dat juist zij zoveel compassie en hulpvaardigheid tonen tegenover de vluchtelingen. Een echt compliment waard!

Toch vraag ik me momenteel af hoe het de Grieken zélf vergaat na de laatste verkiezingen en de drastische bezuinigingsmaatregelen van de schuldeisers. Ik begrijp best dat er op dit moment héél veel speelt op het grote wereldtoneel maar ik mis de berichtgeving over de Grieken zélf behoorlijk.......

Ligt dat aan mij of zijn er Oríste-leden die mijn mening delen?
Quote
#2
Nou Ger, ik ben net terug van 12 dagen Athene/Pireaus en ik moet zeggen, sinds mijn laatste bezoek in oktober, kan ik niet zeggen dat de crisis minder is. er wordt veel gebedeld, er is veel leegstand en de mensen hebben het koud. Mijn schoonmoeder heeft al 4 jaar !!! niet kunnen stoken, omdat de rest van de appartementen of leeg staat, of de bewoners geen geld hebben voor de stookolie. De enige verwarming komt nu van de airco en straalkachels, maar daar stook je de kou ( lees het vocht ) niet het huis uit. Het is triest. Het ergste vind ik persoonlijk de toegenomen criminaliteit, iedereen die je spreekt kent wel iemand die op straat beroofd is ( m'n schoonmoeder ook, op 2de Kerstdag ) of waar ingebroken wordt. Dit had ik in de 43 jaar dat ik in Athene kom, nog nooit gehoord en nu is het schering en inslag. Zoals gezegd, triest.
Quote
#3
Het is geen "hot" item meer Ger. Vluchtelingenproblematiek, diverse oorlogen in het nabije Oosten en nu het Brexit zijn o zo belangrijker dan Het Griekse probleem.
Ik veronderstel dat "ze" er vanuit gaan dat onze Griekse vrienden wel een tijdje verder kunnen met al dat geld dat ze door de jaren heen al gekregen hebben maar vergeten wel dat ondertussen Griekenland het "vuilnisbelt" (mijn excuses voor deze uitdrukking) van Europa is geworden.
Dat het probleem veel verder weg ligt dan Griekenland alleen, weten "ze" wel natuurlijk maar is te complex om zomaar opgelost te worden.
De eerste tekenen voorspelen niet veel goeds als je ziet dat het "actie terrein" aan het verschuiven is naar Lybië.

Het duurt nog tot april voordat we terug gaan naar Kreta. We zullen zien of er daar zaken veranderd zijn, alhoewel dit niet het goede eiland voor is om een crisisstandpunt in te nemen. Net zoals hier zijn er vele die geen crisis kennen en zijn er vele andere die nauwelijks de eindjes aan elkaar kunnen knopen.
Quote
#4
Grieken zijn anders dan Nederlanders Ger, dat blijkt wel weer.
Nu zitten ze in een geweldige spagaat tussen Europa, welke Griekenland al jaren opoffert en Turkije welke Griekenland gebruikt om Europa onder druk te zetten. "Wij" zouden het liefste de Grieken ook nog eens de schuld geven van de vluchtelingen crisis.
Ik heb een geweldig respect voor de Grieken hoe zij met alle ellende om gaan en hun problemen aanpakken indien mogelijk.
Te veel belangrijke zekerheden op financieel, sociaal en medisch gebied zijn ze kwijt zonder dat er verbetering te verwachten is.
Wij hadden het in hun situatie waarschijnlijk veel slechter gedaan, wij verwachten namelijk dat het voor ons opgelost wordt.
Quote
#5
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#6
Het is geen topic meer omdat de beslissingen al
lang genomen zijn.Wanneer de voorjaarstoestroom
losbarst gaan de grenzen van FYROM,Bulgarije en
Albanië hermetisch dicht.Brussel veegt al dat getijsem
uit Asia Minor en - Major  tot één groot
concentratiekamp bij elkaar.Al lang met Erdogan
afgesproken wanneer hij de sluizen kan open zetten.
Elleda één groot hotspot!
Quote
#7
Op Parakalo

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
Getijsem, Aleko? Zal je maar gebeuren dat je land in oorlog is ...... En overal zitten slechte mensen tussen hoor
Quote
#9
@ Aleko,

kan het wat beschaafder.
Quote
#10
Mijnheer Aleko mag hier alles zeggen die heeft er al wat geschoffeerd hier op dit forum.
Quote
#11
(20 February 2016, 22:33)Rododafni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou Ger, ik ben net terug van 12 dagen Athene/Pireaus en ik moet zeggen, sinds mijn laatste bezoek in oktober, kan ik niet zeggen dat de crisis minder is. er wordt veel gebedeld, er is veel leegstand en de mensen hebben het koud. Mijn schoonmoeder heeft al 4 jaar !!! niet kunnen stoken, omdat de rest van de appartementen of leeg staat, of de bewoners geen geld hebben voor de stookolie. De enige verwarming komt nu van de airco en straalkachels, maar daar stook je de kou ( lees het vocht ) niet het huis uit. Het is triest. Het ergste vind ik persoonlijk de toegenomen criminaliteit, iedereen die je spreekt kent wel iemand die op straat beroofd is ( m'n schoonmoeder ook, op 2de Kerstdag ) of waar ingebroken wordt. Dit had ik in de 43 jaar dat ik in Athene kom, nog nooit gehoord en nu is het schering en inslag. Zoals gezegd, triest.

Is de situatie ter plekke zodanig dat er blokverwarming is voor het hele pand?
Het verbaast me nl. dat je meldt: "De enige verwarming komt nu van de airco en straalkachels". Zover mij bekend is stroom nog veel duurden dan stookolie, vandaar.

Het blijft natuurlijk heel naar voor je schoonmoeder dat ze niet kan verwarmen.
Quote
#12
Stookolie moet vóóraf gekocht worden 'Buurman', en dat wordt moeilijk als je geen geld meer hebt! Voor zover ik weet mag het electriciteitsbedrijf mensen die hun rekening niet (meer kunnen) betalen, niet afsluiten. Tja zò droef is het gesteld in Griekenland...
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#13
(21 February 2016, 12:17)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Stookolie moet vóóraf gekocht worden 'Buurman', en dat wordt moeilijk als je geen geld meer hebt! Voor zover ik weet mag het electriciteitsbedrijf mensen die hun rekening niet (meer kunnen) betalen, niet afsluiten. Tja zò droef is het gesteld in Griekenland...

En dat gaat niet zo maar. Je moet aantonen dat je inderdaad geen geld hebt om de rekening te betalen. Dat betekent in deze bureaucratische maatschappij heel veel formulieren invullen, veel instanties aflopen, uren in de rij staan voordat je aan de beurt bent. Als je ook nog de pech hebt dat DEI (de elektriciteitsmaatschappij) geen kantoor in de buurt heeft, moet je vaak nog uren reizen, met de bus. En zelfs dat kan niet altijd omdat je ook geen geld hebt voor de bus...

Ik verzin dit niet. Maak het van nabij mee. 
Ik " leen" ze dan het geld voor de bus. " Geven" is natuurlijk niet aan de orde bij de trotse Kretenzers. Pracht volk!
Quote
#14
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Niet de bijstaande commentaren lezen onder "jij reageer" van "ons volk" want dan is je dag zeker weer slecht!
Quote
#15
(21 February 2016, 11:41)Buurman schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het verbaast me nl. dat je meldt: "De enige verwarming komt nu van de airco en straalkachels". Zover mij bekend is stroom nog veel duurden dan stookolie, vandaar.

Natuurlijk is elektrisch verwarmen (veel) duurder dan verwarmen op stookolie, die dit jaar trouwens een stuk goedkoper is dan voorgaande jaren, maar als je moet kiezen tussen te dure verwarming en géén verwarming omdat het merendeel van de 18 appartementen of leeg staat, of "gekraakt" is door vluchtelingen? of waarvan de bewoners de kosten voor de stookolie niet kunnen betalen, dan is de keuze toch snel gemaakt.
Quote
#16
Tijd terug las ik een leuk stukje in een tijdschrift . Er zijn veel meningen over wel of geen vluchtelingen, "er kunnen zeer slechte mensen tussen zitten". 
Verander de situatie eens; de dijken in Nederland breken door. Alles onder water, we verzuipen. De buurlanden zeggen; we houden de grenzen dicht, er kan een dealer tussen zitten (-;
Quote
#17
Precies Goedas.
Quote
#18
Ja Goedas, zeer goede reden om te waken voor onze veiligheid en waterhuishouding.
Moet er niet aan denken om op de vlucht te slaan.
Quote
#19
@ElsR & volgers:Hebben jullie nu echt niet door dat ik door
het door jullie zo gewraakte woord bewust te gebruiken,probeer
weer te geven(in mijn visie althans) hoe er in "Brussel" over
de Grieken, Syriërs, Eritreërs, Irakezen etc.(geheel ten onrechte)
gedacht wordt.Ik drukte - kennelijk niet namens jullie - juist mijn
afkeuring uit.Daar heb je soms een stevig woord voor nodig.

Wat zijn jullie nog steeds allemaal gebeten op mij!

En vergeet dan maar om ook maar één klein moment aandacht
te besteden aan de inhoud van mijn posting.Jullie strortten je
liever op mij als persoon. Wel zo makkelijk; je zou je eens moeten
verdiepen in de problematiek van de gesloten Noord-grenzen.
Veel te moeilijk toch?
Quote
#20
Misschien moet je het dan anders formuleren @Aleko. Nu valt iedereen over je heen.
Quote
#21
In de (groot)steden is de situatie erbarmelijker dan in de kleine lokale dorpjes. Wij kunnen ons nog behelpen met onze stukken grond waarop de nodige groentjes worden geteeld en dieren worden uitgezet. De lokale visvangst helpt de inwoners ook verder vermits de inwoners voor een groot deel één grote familie zijn.
Verwarmen doen we aan de hand van een houtkachel; pelletkachels beginnen ook stilaan hun intrede te kennen.
Het is een feit dat de financiële crisis niet meer het topic is dat in het daglicht wordt gesteld. Momenteel wordt de vluchtelingenproblematiek aangehaald en hiervoor kan plots overal geld worden vrijgemaakt.
Medische zorgen op het eiland worden moeilijker en het lokaal medisch centrum werd wegens een tekort aan financiële middelen ondertussen gesloten. Het groter ziekenhuis in de hoofdstad werkt nog verder met een minimum aan middelen maar helpen je wel verder voor zover kan.
Kortom is de situatie er niet echt op verbeterd en ik vrees dat het toeristisch seizoen ook geen topper zal worden.
Quote
#22
ElsR, ik zal proberen mijn gebrekkige taalgebruik hier
in dit schoolklasje met strenge juffers en meesters een
beetje bij te spijkeren. Hier is kennelijk nog veel bij
te leren voor mij. Ik doe mijn best!
Quote
#23
Hi Aleko, ons best moeten we allemaal doen. Je taalgebruik is geenszins gebrekkig.
Met de nuancering heb ik als Amsterdammer geen probleem hoor.
Wim
Quote
#24
Aleko gebruikt misschien wat grove woorden, maar het is ook een grof schandaal hoe er  gehandeld wordt.
Het is toch erg dat we nu zeg maar een jaar verder zijn
 wat betreft die grote aantallen vluchtelingen die er vanuit Turkije de griekse kant opkomen,
en er echt niks gebeurt?
Nato, Frontex  dit soort organisaties kunnen ook niks doen?
Ik zie het misschien allemaal wat simpel, maar heb het idee dat geld en macht echt t enige is dat telt.
Quote
#25
Het is wel jammer dat in een nieuwe discussie die Ger start over de situatie van de Grieken zelf ( en dus niét over de vluchtelingen crisis ) er nu weer alleen maar over de vluchtelingen gesproken wordt. Bijzonder schrijnende zaak, hoor, daar niet van, maar niet relevant in deze discussie.
Quote
#26
Je hebt gelijk Rododafni. Al is het zeker hier op t eiland zo dat het vluchtelingenprobleem
de crisis deze zomer nog een extra klap in de verkeerde richting zal geven. 
De boekingen voor Kos zijn erg slecht, bedrijven zien het somber in, 
hebben nog bedenkingen over hoeveel personeel aan te nemen, enz enz.
Als je dan bedenkt dat Kos die op de derde of vierde plaats staat wat betreft toerisme in Griekenland...
en hoeveel bedrijven dan weer klanten op Kos hebben. Van levensmiddelen, souveniers etc etc
Quote
#27
(23 February 2016, 13:21)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Aleko gebruikt misschien wat grove woorden, maar het is ook een grof schandaal hoe er  gehandeld wordt.
Het is toch erg dat we nu zeg maar een jaar verder zijn
 wat betreft die grote aantallen vluchtelingen die er vanuit Turkije de griekse kant opkomen,
en er echt niks gebeurt?
Nato, Frontex  dit soort organisaties kunnen ook niks doen?
Ik zie het misschien allemaal wat simpel, maar heb het idee dat geld en macht echt t enige is dat telt.


De EU geeft miljarden Euro's aan Turkije en nog enkele honderden miljoenen aan Macedonië om de vluchtelingencrisis te bestrijden. Nochtans zijn beide landen geen lid van de EU. Maar een mede-lidstaat, Griekenland, wordt verweten niet genoeg te doen en ontvangt bitter weinig steun van de EU.
Waar zit de EU-logica eigenlijk?
Of wordt Griekenland nu gestraft door Europa wegens hun starre houding vorig jaar in de financiële crisis?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#28
De grenzen van europa zijn dicht voor deze mensen.
probeer maar de oorlog in Syrie en de rest van de Arabishe lente en nog wat oudere (niet zo oud) oorlogen zo als Irak in je beste taalgebruik te vertellen. van de week heeft oostenrijk de grenzen open gedaan voor 80 vluchtelingen per dag. per dag arriveren op Piraeus een paar duizenden. 5000 zitten nu al vast op de grens tussen griekenland en Macedonie. intussen gebeurt in heel europa het volgende
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





mag tenminste zeggen dat ze in Brussels niet weten hoe ze moeten oplossen en dat Rutte uit zijn nek lult ?
Quote
#29
en over Turkije. deze mensen gaan massaal in onveilige bootjes van uit de Turkse stranden weg. of zet de Europese schepen of vliegtuigen daar en breng ze naar europa of maak duidelijk dat je ze niet wil en dat ze daar moeten blijven. de miljarden van de Eu zijn niet naar Turkije gegaan en zullen nooit gaan. maar dat Turkije haar grenzen niet kan bewaken hoor ik niemand in europa zeggen. en dat ze veel geld verdienen met onveilige schepen niet deugdelijk zwemvesten noem maar op? ze walsen over alle internationale weten over veilig varen aangezien dat ze verantwoordelijk zijn omdat ze vertrekken van uit Turkse wateren.
ik had begrepen dat ze moesten verdeelt worden over de Eu landen. heeft iemand dat gezien? en als dat zo is waarom blijven mensen vast tussen grenzen en kinderen slapen buiten in de koud nog?
Quote
#30
ééns te meer wordt de ganse boel door de politici onderschat. Veel gebrul en gelul, ronkende verklaringen, vergaderingen dat het belachelijk wordt. Maar als onze Engelse vriend zich wil laten gelden tegen de volgende verkiezingen en de boel op stelten zet door te dreigen uit Europa te stappen, breekt er plots paniek uit en krijgt iedereen klamme handjes. Die wil verder alleen het goede uit Europa importeren en van de rest wil hij niks horen. Ondertussen stromen de duizenden vluchtelingen dagelijks maar toe en het zal niet lang meer duren of de ganse boel gaat ginder exploderen. Ik denk dat zolang ginder ter plaatse in Syrie, Afghanistan, Pakistan, Saoudie-Arabie,Tunesie, Marokko, Egypte, , Ukraine, Mozambique,Libye, Irak, Soedan, Yemen, Nigeria, Mali, etc etc etc ... niks verandert het elke dag slechter gaat worden.
Doe daar nog de schurkenstaat ISIS bij en de spelletjes die Rusland en Turkije spelen en een WO III is niet zo ver af als men zou denken. En normaal zegt men mij dat ik een optimist ben !
Quote
#31
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Kastelorizo met 200 inwoners heeft binnen een paar dagen meer dan 700 vluchtelingen gehad.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#32
misschien off topic maar toch met eu te maken
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&oe=5723483C
Quote
#33
Ben toch nog steeds erg benieuwd naar hoe het met de Griekse bevolking zélf gaat (zie bericht 1 van deze topic). Ook deze keer (hoe begrijpelijk ook) dwalen we weer af naar de vluchtelingencrisis. Ik zou zo graag wat meer lezen over het wel en wee van de Grieken zélf naar aanleiding van de financiële/economische crisis. Is er bijvoorbeeld al zicht op verbetering, zijn er inmiddels hulpprogramma's voor de echte minima; worden de personen, bedrijven en instellingen die voorheen de belastingdans ontsprongen nu beter gecontroleerd/aangepakt enz. Kortom, zijn er al veranderingen/verbeteringen te zien t.o.v. de situatie van enkele jaren geleden?
Quote
#34
De crisis is voelbaar voor iedereen en tot nu toe lijkt het of alles op slot zit. Mijn zwager heeft een koeltechnisch bedrijf en die krijgt nog maar montjesmaat opdrachten en dan alleen nog voor reparaties. Voor nieuwe installaties is geen geld.
Onze zoon is werkloos en wat hij ook probeert geen werk of hele kleine klusjes. Voor de mensen die wel werk hebben doen dat voor 80% zonder dat zei verzekerd zijn anders krijgen ze de job niet. 
Het gevolg hiervan is dat de staat bijna geen inkomsten krijgt dus men kan spreken van een neerwaartse spiraal die maar moeilijk te doorbreken is. De huidige regering verzoekt aan alle kanten om de weg omhoog te vinden maar door de maatregelen die ze nemen wordt de weerstand van de bevolking steeds heftiger.

Kalo Vradi,


Dick
Quote
#35
In de Duitse media wordt de situatie in GR al heel slecht bezien:
Ist Griechenland schon Ende März pleite?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Johannes
Quote
#36
Ik kan niet voor de hele Griekse bevolking spreken. Wel voor een aantal die mij na aan het hart liggen waaronder een kind van 7 en zijn alleenstaande pa.

Met allen gaat het slecht. Geen werk, geen inkomen. Leven op olie en brood is niets bijzonders. Heb je een stukje land, hoop je dat je iets kan groeien of dat je in ieder geval wat fruit kan oogsten.  Vlees? In geen tijden gezien. Linzensoep, spaghetti met kaas. Soms een visje als je iets gevangen hebt. Schulden stapelen zich op met name elektra en belasting en verzekering. Geen uitzicht op werk. Altijd afhankelijk zijn van anderen. Dat heeft verschrikkelijk veel impact op hun trots. Maar als je je kind niets kan bieden ….. moet je die wel opzij zetten. Ik ben zo blij dat zij geen huurhuis hebben en het huis van iemand anders mogen gebruiken. Dagelijks wordt gebeden dat in ieder geval het kind maar gezond mag blijven want als zovelen, onverzekerd.

Kleding voor de kinderen. Afhankelijk van 3e of wachten op de verjaardag van het kind. Geen cadeaus, kleding wordt gevraagd.
Kinderen hebben korter school omdat leerkrachten zich over meerdere scholen moeten verdelen. (Dat is door de regering zo bepaald ivm geen geld) Scholen hebben geen verwarming. Ouders kunnen dit niet betalen.
Er gaat geen dag voorbij dat zij niet in mijn gedachten zijn en ik me afvraag hoe ik hen nog meer kan helpen.

Nog niet zo heel lang geleden zijn mijn 2 oudjes overleden. Geen geld meer kunnen “lenen” bij ouders. Want van het toch al kleine pensioen, stonden zij hun kinderen bij. Maar de begrafenis ……. Een naar Griekse begrippen fatsoenlijk graf, zal er binnen afzienbare tijd niet komen. Het worden er die zelf gemaakt zijn. Voor hun begrafenis hadden de ouders zelf geld opzij gezet. Maar voor het graf konden zij zich dit ook niet veroorloven.

Kinderen dopen? Zij zijn ouder en ouder, de peetouders kunnen zich het niet meer veroorloven.
Trouwen met alles erop en aan? Later en later of helemaal niet. Weinigen – getuigen - kunnen zich het nog veroorloven. En ook het echtpaar in spe niet.

Een Nederlandse vriendin van mij, zou nooit meer haar ouders in NL kunnen bezoeken als haar ouders dit niet zouden betalen. Haar man heeft wel werk en naar Griekse begrippen goed werk, maar de hypotheeklasten zijn killing (looptijd ineens ingekort en salaris bijna gehalveerd) en worden direct van het salaris ingehouden. Luxeprobleem? Nee ook haar ouders worden ouder en welke ouder wil nu eenmaal hun kind en kleinkind niet tenminste 1x per jaar zien.

Over de kosten van sterven gesproken. Zie deze film. Die gaat niet alleen over het ruimtegebrek maar ook over geld. Gelukkig schijnt nu het recht op crematie te worden toegestaan. Uiteraard zonder dienst als het aan de kerk ligt.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&feature=youtu.be
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#37
Misschien schreef je niet voor de gehele Griekse bevolking Maria, maar helaas wel voor een groot deel denk ik. 
Hier op Kos hebben velen tot nu toe nog niks echt van dichtbij van de crisis gemerkt, het bleef nog bij nieuwsberichten en tv beelden.
Maar ik denk dat de problemen steeds dichterbij komen, er zakken steeds meer mensen in die neerwaartse spiraal.
En zoals Maria al schreef als je er al niet zo goed voorstaat en je krijgt ook nog met gezondheidsproblemen te maken, 
is dat helemaal moeilijk.

Ik zag het afgelopen november gebeuren. Buurman van 75 had altijd al een stoflong door het werken met marmer, 
maar omdat er weinig kans op ander werk was lang blijven doorwerken. In november werd hij erg ziek.
Buurvrouw zat bij hem in t ziekenhuis voor de practische hulp, ze is ook 75 en heeft 'slechte' benen,
24 uur per dag op een plastic tuinstoel. Zoon ( enig kind) werkt en kreeg geen vrij om zn ouders te steunen,
als hij niet zou komen opdagen op zn werk zou dit einde baan betekenen. 
Buurman is half januari overleden,
tot die tijd een week thuis en verder  ziekenhuis in -uit geweest en uiteindelijk in Athene  overleden.
Er komt echter en qua 'organisatie' maar ook financieel een hele boel kijken bij zo'n situatie.
Een weekje naar huis betekende zuurstofapparaat regelen, inhaleer masker apparaat voor medicijnen ,
 je belt hier niet even de thuisszorg die een pakket komt afleveren, vervoer, 
geld???? met 420 euro per week is dat erg onhandig als je bijna  overal cash moet betalen.

De bedoeling was dat buurman hier op Kos zou worden begraven, maar eerst was er geen boot vanuit Athene door de wind
 en daarna ook nog een staking, lichaam in de koeling betekent 350 euro per nacht. 

Ziekte en overlijden zijn altijd heel moeilijk, maar als je al deze practische dingen er nog eens bij krijgt, 
maakt het het nog eens extra moelijk. 

Ger is benieuwd of er iets veranderd is in het zwart geld circuit. Ik denk eerlijk gezegd weinig. Nog steeds op veel plaatsen zonder bonnetje betalen etc.
En ik denk dat er weinig gaat veranderen hieraan.
Veel mensen zien hun situatie als 'uitzichtsloos' ze maken zich helemaal niet druk om dat bonnetje, overleven is belangrijk...
Quote
#38
Tja Nanny, ik weet zeker dat er heel veel verborgen armoede is ook op de eilanden. Trots - logisch wij zouden niet anders - houdt de mensen tegen zich te uiten. En wat helpt het? Je naasten, vrienden en kennissen hebben er evenveel last van. Er zijn immers geen hulppotjes als in NL. Je ziet het vaak aan de kinderen. Te kleine kleding, vermaakte kleding, te vuile kleding, versleten kleding. Verder zie je het aan het uitgaansleven. Bars/restaurants die van Grieken leefden zijn leeg, gesloten of er zit nauwelijks iemand binnen.

Zwart geld maakt inderdaad niemand zich druk om. Belasting kan men toch niet betalen. Ook niet degenen die een bedrijfje hebben. Er is immers geen werk en dat beetje dat je mogelijk binnenhaalt ........ in NL zou je daar niet eens belasting over hoeven te betalen. Maar de regering vindt nu - jaren te laat - dat men eindelijk eens giraal (plastic) moet gaan betalen om zo belastingontduiking tegen te gaan. Zie blog Bruno Tersago.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#39
Maria en Nanny, wat een schrijnende verhalen. Wat kunnen wij als toerist doen. We gaan dit jaar naar Lefkas en Parga. 's avonds eten we bij verschillende restaurants. Om zo ieder wat te gunnen. Wil graag wat voor de bevolking doen die het minder goed hebben. Hebben jullie een tip wat we kunnen doen of mee kunnen nemen?
Quote
#40
@Goedas, de gevallen die ik aankaart zijn zeker te weten niet de meest schrijnende gevallen. Er leven ook mensen gewoon op straat, met name in de grote steden. Hoe je kunt helpen? Geen idee. Ik help puur op individuele basis in een mij zeer goed bekende kring.

Ik zou je kunnen zeggen, help een school. Maar ja tegen de tijd dat jij op je vakantiebestemming bent, zijn deze waarschijnlijk al dicht en speelt daarnaast het gebrek aan warmte niet meer. Geld bij een vreemde achterlaten - hoe goed ook bedoeld - zou ik nooit doen om de eenvoudige reden dat je dan niet weet dat het daar komt waar jij het voor bestemd hebt.

Je zou op het web of op FB rond kunnen snuffelen of er groepen zijn die zich hier mee bezig houden ter plekke en zo contacten kunnen leggen.

Verders geniet lekker van je vakantie en geef je oren en ogen de kost. Misschien loop je zelf ergens tegenaan, maar ga er niet naar op zoek want daar is je vakantie niet voor.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Uitzending Hollandse Zaken over crisis Griekenland Hollandse Zaken 3 4.457 25 June 2011, 22:06
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)