Griekse crisis - stand van zaken?
#41
@Goedas.
Maria neemt me de woorden zo ongeveer uit mn mond ....
Ik zou ook geen grote bedragen aan een onbekende schenken.
Maar een fooi achterlaten bij iemand die mij sympathiek lijkt zou ik wel doen.
Vergeet ook niet dat die persoon of dat nu de taxichauffeur of de ober is wel een baan heeft, 
en die fooi misschien niet echt direct zelf nodig heeft, maar bijna elke griekse familie onderhoudt ook nog wel
een 'arme' opa, oma neef, nicht etc. Er is immers vrijwel geen sociale zorg.

Lokale produkten kopen houdt ook de kassa aan t rammelen. 
Olijfolie, olijven, groente of fruit van zo'n kraampje aan de weg, wijn etc.

Bij t vertrekken uit je hotelkamer je toiletartikelen laten staan, 
deze spullen worden door de kamermeisjes verzameld en verdeeld.

Bij het ziekenhuis hebben ze ook eigenlijk altijd gebrek aan alles, van wegwerphandschoenen tot jodium.
Ik had vorig jaar mensen in de winkel die bij de apotheek dicht bij het ziekenhuis
 gevraagd haddden wat ze voor het ziekenhuis konden doen, 
en de apotheker heeft hun toen een tas met spullen utigezocht en dat hebben ze gebracht.
Dit lijkt mij ook een verstandiger oplossing dan zomaar geld daar afgeven.

Zoals Maria al zegt bekijk het ook terplekke, maar vergeet niet te genieten van je vakantie.
De glimlach die je zult krijgen bij het kopen van een flinke watermeloen van zo'n straatverkoper
en het vriendelijke bedankje van de ober bij het krijgen van zijn fooi
helpen toch ook jouw vakantie leuker maken.

@Maria
Volgens mij heeft Bruno het wel ongeveer juist met zijn blog over plastic geld en belastingontduiking
Heel eerlijk gezegd denk ik dat het zwart geld dat op dit moment in Griekenland circuleert ook eenn soort
van reddingsmiddel is. Ik heb geen idee van bedragen maar ben er zeker van dat het vele monden voedt.
Is het ook niet begrijpelijk dat als de riem al zo strak is aangetrokken ,
en de toekomst er zo zwart uitziet dat je het vertrouwen over waar je belastingcenten naartoegaan weg is,
en je je niet meer druk maakt over zwart werken of zwart betalen?
Dat bedrijven verplicht worden tot de aanschaf van zo'n kaart apparaaat vind ik ok,
maar om mensen te verplichten tot met plastic te betalen vind ik veel te ver gaan.
Jee je mag maar 420 van d ebank halen en dan moet je ook nog eens met plastic betalen.
Het zijn toch mijn centen?
Quote
#42
Ik zag deze foto in een tweet en dan heb je geen woorden meer nodig. Zij is een voorbeeld voor velen

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




greece67's signatuur zwaaivlag
LIVE YOUR LIFE! YOU ONLY HAVE ONE!

Quote
#43
Maria en Nanny dank je wel voor de reactie. Wij waren niet van plan om geldbedragen te geven, maar willen wel dingen daar kopen en weer kado geven. Ik zit niet op Facebook, maar informeer nog wel even hier en daar.
Quote
#44
Waarom laten ze de oudjes niet met rust, (ik bedoel de echte oudjes die hun hele leven gewerkt en betaald hebben) wat moeten die met een  plastickaart, de meesten zijn blij als ze €420 pensioen in de maand hebben.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#45
misschien is de andere kant ook waar. van die 420 euro van de oude dame verdwijnt de belasting (BTW) in iemands zak terwijl zij die toch al haar hele leven bij alle boodschapjes betaald heeft en daar nu via de staat niks voor terug kan komen in de vorm van aow/pensioen.....ik weet t niet. t is zomaar een idee.
Quote
#46
Het gaat er niet om dat je per se “oudjes” met een plastic kaart laat betalen. Hun geld is wit. De herkomst is bekend. Het gaat om het betalen met een betaalpas. Als iedereen dit doet, heb je A een bankrekening nodig (=wit), B. betaal je bij de winkel, dokter, voor mij part je huisbaas met pin (=wit). Dus de ontvanger van het geld, kan grotendeels niet meer zwart werken.

Even terzijde. Mijn moeder zou zeggen dat de duvel oud is. In Nederland weten de meeste “oudjes” prima met plastic te betalen, te bankieren via internet etc. Ik zie hen overal niet anders doen in de winkels, zelfs contactloos tegenwoordig. Ze vinden het ook wel zo veilig. Geen geld in huis, niet naar de geldautomaat, geen kans op een klap op je kop of thuis beroofd worden. En die kans voor een klap op je kop of thuis beroofd worden, wordt door de armoede in Griekenland ook alleen maar groter en groter.

Griekenland heeft in de laatste 40 jaar de fout gemaakt niet mee te gaan met de giralisering van de wereld. Want zeg nu zelf, in een rij bij de IKA of de DEI staan om te betalen, slaat als een tang op een varken. Iedereen een bankrekening en al je betalingen lopen via je bankrekening. Je arts, de huur naar je huisbaas, elektra, belasting etc etc. Hierdoor wordt een zwart circuit in ieder geval een stuk kleiner. Geen bankrekening …… dan kun je geen bedrijf openen. En zo zijn er legio voorbeelden.

Kijk als voorbeeld eens naar een Scandinavisch land als Zweden. Slechts 5% wordt daar nog cash betaald. Wil niet zeggen dat er geen zwart geld meer is. Ik durf gerust te zeggen Griekenland 75% zwart en NL 25%. En dat is het verschil door giralisering.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#47
Zeker maakt dit een groot verschil Maria. Ik heb al zon 25 jaar een winkeltje, met vanaf jaar een zo'n apparaat.
Ik geloof dat ik de eerste was in het dorp, maar er volgden natuurlijk snel ook andere winkeliers. 
Er werd toen de fout gemaakt om geen kassabon te maken van een betaling per kaart....dan ga je dus de fout in.
500 Euro dagomzet en 600 euro( toen nog drachmes)  betalingen binnengekregen via Visa/Mastercard vond de belastingdienst raar...
Als ik nu zo terugkijk is er dan eigenlijk wel veel veranderd, veel meer betalingen komen binnen via de kaarten.
Maar tegenwoordig moet je als bedrijf ook een bedrijfsrekening hebben, je moet overal kunnen aantonen wat je betaalt
en van welke rekening. Heel logisch had inderdaad al lang moeten gebeuren. 
 

Ik ben zelf echter helemaal geen voorstander van het kaartgebruik of geld uit de muur halen, voor mezelf dan.
Verschrikkelijk,doe mij maar gewoon een bankboekje en geld in mn portomonnee.
Maar goed dat is inmiddels ouderwets, en of ik wil of niet ik heb ook een kaart...
Ben het helemaal met je eens dat de 'oudjes' ook internetbankieren kunnen leren en geld uit de muur halen.
Het verplichten gaat mij echter wel  erg ver.
Quote
#48
Hahaha Nanny, je bent te lang weg. Bankboekjes bestaan al even lang niet meer in NL.

Maar vanwege deze achterstand in modernisering mag men Griekenland nooit vergelijken met een bananenrepubliek (zoals men de landen in Afrika noemt). Deze landen nl. lopen ver voorop - zelfs op Nederland - als het om mobiel betalen gaat. 52% van alle mobiele betalingen wereldwijd vinden nl. in 38 Afrikaanse landen plaats. Gewoon de taxi betalen met je mobiel, je schoolgeld, even naar je neef overmaken in een ander Afrikaans land. Een geldtraffickantoor of geldautomaat vind je daar nu eenmaal niet op de hoek van de straat. Persoonlijk zet ik hierbij wel vraagtekens over de veiligheid en de diensten die dit aanbieden, maar toch.
Sorry hoor, maar dit "oudje" heeft een beetje tic voor moderne betaalmanieren Big Grin heb ook alleen maar cash in mijn zak zodra ik 1 stap buiten Nederland zet.

Maar oké Griekenland zal uiteindelijk wel moeten volgen, ze hebben alleen nog een lange lange weg te gaan of ze moeten een paar slagen overslaan en direct overgaan op de meest moderne manieren (heeft Polen op enig moment ook gedaan) en dat wordt uiteindelijk toch echt mobiel, kortweg de bank in je broekzak. :) Dus bereid je maar voor.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#49
@Maria: maar in Griekenland bestaan de bankboekjes nog wel degelijk. Ik denk dat @Nanny dat bedoelt! Smile
Quote
#50
Als het zo doorgaat wordt het een catastrofe.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#51
NIEUWS VANUIT OPTIEK LESVOS.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




[url=https://www.facebook.com/Life-on-the-ground-in-Lesvos-1510517015916982/?fref=nf]


So much is happening it's hard to stay on top of it all. Here are some updates:
 
PAKISTANIS: Yesterday afternoon Moria stopped registering Pakistanis and arrested and threatened to deport the ones that tried to register.
As they have nowhere to go, and cannot legally do anything, they came to us. 200 Pakistanis arrived in the Olive Grove Camp. They are now in the same situation as the Moroccans, Algerians and Tunisians.
We are in contact with human rights lawyers, trying to understand what their options are.

AFGHANS: can no longer legally cross the border to Macedonia. This happened last week, we hoped it was just a temporary measure but we're now pretty certain it's permanent.
It's a complete disaster. There are so many Afghans stuck in Greece now and the majority are families and children. I am in regular contact with one Afghan man who is now in Athens and sends me regular updates with photos (I will ask him if I can post them) and it is getting worse every day as people pile up and accommodation and food runs out and general conditions rapidly deteriorate. This situation seriously worries me as there are now thousands of beautiful people without protection and if things don't change quickly they will be forced to start looking for illegal routes and pay smugglers which puts already vulnerable women and young children at even more risk. I will post an update dedicated solely to the Afghans soon.

IDOMENI: The border to Macedonia (currently the only legal route for most people travelling into the rest of Europe) is now only open to Syrians and Iraqis. It is closed the majority of the time and only occasionally lets buses through. Usually just vulnerable/sick people. Yesterday they only let through 11 buses. As more and more people get stuck in Greece, Greece is calling out to Europe to to help out and not just dump their crisis on them close their gates and look away.
NATO: is now patrolling around Lesbos. They were sighted 2 nights ago and every now and again. Their boat is called the "Destroyer". It is still not really clear what they are doing here.
The day before they arrived we had lots of boat arrivals. The day they arrived we had only 2. The next day we had over 20 again so who knows what effect they will have.

BOATS: There are now very few arrivals in the North (only 1 per night the last 3 nights came in on the shore) but in the South it's busy again. Tonight 15 boats came in on the shore, Frontex brought in 170 people and the Greek Coastguard brought 435. That's about 1,350 people arriving on the south shore today.

FERRIES: As Athens gets overcrowded the ferries to Athens have been reduced. The special refugee ferries have been cancelled. Registered refugees can still buy tickets on the daily tourist ferries. There have been talks that the numbers might be capped or sorted by nationalities but for today's ferry at 8pm 1,500 tickets were sold to refugees so this hasn't happened yet.

MORIA: is full. Around 2,400 people in the official compound plus around 500 people in the Olive Grove. The Olive Grove has capacity for about another 500 but then it starts to get hectic. Let's see what happens. We have a great team in place and our infrastructure is looking good.

VOLUNTEERS: there are enough volunteers in Lesbos and many are now moving to Idomeni, Turkey and Lebanon etc. People are still needed here so it is good that people keep coming but it is also good that our longer term volunteers are moving to other places as they can feed back live information to us as to what is happening on other parts of the route and at the borders. Our role is becoming more and more that of information provision.
It is a very emotionally taxing time for us as we spend most of our time giving out bad news. At the coast we can celebrate the safe arrival of people and share their relief and happiness but on camp we then have the task of explaining that in the best case (Syrians & Iraqis) you can cross the border but it will take time and the conditions are getting worse and for the Afghans, Iranians, Pakistanis, Nigerians, Somalians, Moroccans etc. there is pretty much no hope and they are stuck. Even going home is hard as there is no proper system in place for repatriation other than deportation which tends to mean people are stuck in a detention centre for a very long time, with very little information and its unclear what happens when they get back to their home country either.

GOOD NEWS: In a world that just seems to be becoming more selfish and deluded, Lesbos is an example of an island that understands. Not only the volunteers but also the locals are incredible. They have not forgotten that they, like all of us, were immigrants too once. That humanity has always and always will travel. That we are explorers and nomads and none of us would sit still while life around us is being destroyed. That if we were in their shoes, we would do the same.
This work is frustrating, painful, rewarding and invigorating and I am so glad to be able to be here and do it so thank you to everyone who has supported me.Thank you to everyone who has come here to help out, or supported someone else to do so, or sent donations or anything. As Europe forgets what it means to uphold Human Rights, this little island, and the global network that supports it, continues to act as a reminder of human decency.

Ayesha x
Quote
#52
(29 February 2016, 21:04)Maria schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Kijk als voorbeeld eens naar een Scandinavisch land als Zweden. Slechts 5% wordt daar nog cash betaald. Wil niet zeggen dat er geen zwart geld meer is. Ik durf gerust te zeggen Griekenland 75% zwart en NL 25%. En dat is het verschil door giralisering.

Ik durf het ten zeerste betwijfelen of het verschil zo groot is.
Als het toch zo zou zijn denk ik niet dat dit helemaal door de giralisering komt.

Ik ben trouwens benieuwd wat de toekomst gaat brengen. In België gaan nu al stemmen op (vanuit de bankwereld) om de rente op spaarboekjes helemaal over boord te gooien. En sommige economen waarschuwen ervoor dat spaargeld op de bank zetten in de (nabije) toekomst wel eens betalend zou kunnen worden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#53
Laat ik een voorbeeld geven, tot een paar jaar geleden kwam ik regelmatig bij de Griekse groothandel in Aken, elke restauranthouder betaalde er contant, of het nu de Duitse, Nederlandse of Belgische was, je kon er helemaal niet pinnen.
Die 75/25 verhouding klopt echt niet.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#54
Geloof het of niet maar "de Duitser" weigert met plastic te betalen, in welke branche dan
ook, voor welk bedrag dan ook, of het nu 5€ of 500€ betreft. Echt waar!
Quote
#55
Ik zou geen schatting durven geven, is het sowieso niet moeilijk om de 'zwarte handel' in te schatten, 
heeft niet voor niks een zwarte kleur? Zeker is het in Griekenland vele malen groter. 
Maar in Nederland met al die verkopen via internet,  marktplaats etc? 
Toevallig vertelde een vriendin mij over een marktplaatsaankoop van een paar 
kussentjes, die ze op ging halen en daar kwam ze dus in een heel erg  grote hal, 
helemaal voor met kussentjes etc alles nieuw. Niks bonnetjes etc..

@Aleko, ik zie bij mij in de winkel dat 'de nederlander' meestal vrijwel geen cash bij zich heeft,
'de duitser' bijna altijd wel. Toch betaalt die duitser ook graag met kaart om het cash reserve te houden.
Mensen weten op vakantie natuurlijk ook niet wanneer ze waar weer een ATM zullen treffen.
Quote
#56
@Nanny.Ik had het dan ook heel specifiek over het
betaalgedrag van onze Oosterburen in hun eigen
land.Jouw observatie begrijp ik wel, maar spreekt
de mijne niet tegen.
Toch heel curieus, hoe de Grieken in dit opzicht zo
op de Duitser lijken.
Quote
#57
Inderdaad opvallend Aleko. Toch zal door duitse klanten, zeker de laatste jaren in de crisis, 
wel het bonnetje meegenomen worden. Als je dan kijkt naar een Italiaan, die ook best vaak cash betaalt, 
die zegt al voor dat ie zn potomonnee voor de dag heeft gehaald, op dat zangerige toontje:
Noooo no need, wijzend op de kassa. Die zijn dus echt 'voor' zwart betalen.
Quote
#58
Oei, had Varoufakis het dan toch bij het rechte eind? Volgens een rapport van de interne waakhond van het IMF, wel.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Vrij Nederland schreef:Griekenland werd opgeofferd aan het Euro-project, zo is het oordeel. Besmetting van het financiële systeem moest tegen elke prijs worden voorkomen. Het recept van extreme bezuinigingen dat Griekenland kreeg opgelegd maakte de situatie alleen maar erger. De kosten van de crisis werden afgewenteld op de Griekse burger, iets wat de onderzoekers het IMF zwaar aanrekenen. Het rapport is ingeslagen als een bom. ‘IMF in de fout met redding Griekenland,’
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




het Financieel Dagblad. ‘IMF swayed by eurozone politics’,
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




de Financial Times.
Dijsselbloem ging de afgelopen jaren voorop als het gaat om het harde Griekenland-beleid, en ook steunde hij het IMF beleid onvoorwaardelijk. In februari vorig jaar had hij nog een
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




met Varoufakis toen die luidkeels protesteerde tegen het beleid van het IMF, de Europese Bank en de Europese Commissie. Nu blijkt dat Varoufakis wel degelijk een punt had met zijn felle protesten.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#59
Denk, dat er overal wel wat zwart gedaan wordt. Bij mijn stamcafé zie ik ook, dat er van een andere "leverancier" vaatjes bier naar binnen gerold worden en cash betaald worden.
Gistermiddag bij de Makro zag ik dat er karrenvol bier en snoepgoed cash betaald werden. (zegt natuurlijk niets)
Zelf heb ik natuurlijk ook boter op mijn hoofd. Het meerwerk bij de installatie van mijn keuken kwam ook uit mijn achterzak.
Vorige maand op Limnos ook veel vage bonnetjes. Niks kassabon in een glaasje op tafel. Wel aan de haven.
Zag aan de haven ook, dat de vis `s morgens cash betaald werd. Niks bonnetjes, maar dat zie ik als passant gebeuren en is geen wettig en overtuigend bewijs natuurlijk Ha, ha.
8 september lekker naar Thassos. Vorige keer daar wel bonnetjes in de glaasjes.
Quote
#60
Patrick, zoals je wel weet of zou kunnen vermoeden
heb ik nooit één seconde aan Yani Varoufakis getwijfeld.
Maar ja, ik las en lees natuurlijk ook een beetje meer.
Lees ook maar eens wie er het volgende slachtoffer
van het IMF geklungel gaat worden.Groet.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#61
(30 July 2016, 13:54)Aleko schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick, zoals je wel weet of zou kunnen vermoeden
heb ik nooit één seconde aan Yani Varoufakis getwijfeld.
Maar ja, ik las en lees natuurlijk ook een beetje meer.
Lees ook maar eens wie er het volgende slachtoffer
van het IMF geklungel gaat worden.Groet.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Aleko,
Via deze link is het volledige interne rapport van het IMF te lezen:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#62
Ik moet het eerste voordeel van een "groot verenigd Europa" nog ontdekken. Kost enkel handen vol geld om de bedieners van de marionetten (wij dus) te sponsoren.
Mij zou het helemaal niet verbazen moest Yani Varoufakis bij mensen van de Engelse Brexit steun gaan zoeken om alsnog een Grexit af te dwingen.
Quote
#63
Ja, Patrick met jou zit het wel goed, wist ik ook wel.
Je bent ook een lezer, die zijn mening op feiten
baseert en niet op onderbuikgevoelens.Dank voor het
complete IMF rapport. Ga het na het eten met een
ouzo'tje erbij even helemaal tot mij nemen.

En El Greco, dat zou me zowaar een een zegen lijken
als Varoufakis die Grexit met z'n nieuwe partij er alsnog
-wel een beetje laat - door weet te krijgen.Zoals het
nu met Griekenland dreigt te gaan, zijn ze ten dode(in
overdrachtelijke zin) opgeschreven.Alles beter dan dat.
Quote
#64
Hoe schofterig kan je zijn?

German Tourist in Crete to Taxi Driver: ‘I don’t have to pay you because Greece owes Germany money’

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#65
Ach Patrick, datzelfde verhaal deed vorig jaar ook al de ronde en ik heb het al in alle varianten gehoord.
Quote
#66
(21 August 2016, 15:51)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ach Patrick, datzelfde verhaal deed vorig jaar ook al de ronde en ik heb het al in alle varianten gehoord.

Dat zal wel. Toont wel aan hoe hufterig en respectloos sommigen kunnen zijn.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#67
Ik hoorde afgelopen week land'genoten' hier bij de plaatselijke Lidl de Nederlandse variant luid door de winkel heen blèren: "Wij hoeven dus niet langs de kassa want..."

Ben blij dat de Grieken het niet verstonden......!
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#68
Ik zie alweer iedereen moet weer eens een duit in het zakje doen om vooral maar het beste verhaal te komen typisch kom op vele plaatsen hoor ze nooit maar misschien ben ik wel doof.
Quote
#69
volgens de duitse toeristen hadden ze een pakketreis geboekt,wat inhoudt
dat de transfer inclusief is,maar vroeg de taxichauffeur 40 euro extra
Quote
#70
(21 August 2016, 17:58)AvD schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zie alweer iedereen moet weer eens een duit in het zakje doen om vooral maar het beste verhaal te komen typisch kom op vele plaatsen hoor ze nooit maar misschien ben ik wel doof.
Já Ans, dàt zou zo maar kunnen.....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#71
Stand van zaken betreffende de opvangkampen.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#72
(22 August 2016, 07:55)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




volgens de duitse toeristen hadden ze een pakketreis geboekt,wat inhoudt
dat de transfer inclusief is,maar vroeg de taxichauffeur 40 euro extra

Met die politie erbij hadden best een bonnetje van hun betaling kunnen vragen, taxinummer erbij opschrijven en indienen bij je reisorganisatie. Maar ik schat in dat dit eerder een slechte smoes was. Het zou ook zo kunnen zijn dat ze zich knullig hebben uitgedrukt bij de receptie dat ze een transfer wilden uit het reispakket. Niet iedere hotelgast heeft een gratis transfer inbegrepen. En soms is alleen het ophalen gratis en zijn het daarna eigen kosten. Een echte transfer is ook vaak met een bus of minibus en soms ook langs meerdere hotels of met een busje van het hotel. Echt te kwadertrouw kan ook, maar lijkt mij toch wat onwaarschijnlijk.

In het middenoosten heeft een hotel mij ook wel eens geprobeerd op te lichten door een rit naar de luchthaven te rijden zonder de meter aan te zetten. Ik had ze vantevoren gewaarschuwd dat ik een metred taxi wilde en geen hoteltaxi. Op de luchthaven vroegen ze het tienvoudige tarief. Reizigers staan vaak onder druk om hun vlucht te halen. Ook hier kwam de taxi telkens niet opdagen, waardoor de tijd tot de afgesproken tijd krap werd. Veel mensen betalen dan gewoon. Ik dus niet.

Gelukkig had ik afgesproken op het vliegveld om een huurauto op te halen voor mijn vervolg reis, dus voor mij was er geen enkele tijdsdruk. Ook kende ik de reguliere prijs voor die afstand. Hem dus de normale ritprijs en de normale opslag die ik geef als fooi in armere gebieden gegeven. Tijd genoeg voor een stevig gesprek met de chauffeur, en uiteindelijk sloeg hij door. De auto was van het hotel en dit was een vaste bijverdien truuk. Het liep mis voor ze omdat ik niet in alle stress een vlucht hoefde te halen. Aangezien ik hem vooraf gewaarschuwd had was hij blij met de betaling en fooi die ik gaf en accepteerde die toen zijn show was vervallen.

Taxichauffeurs zijn ook mensen. Als ze jouw ook als mens zien zullen ze je minder snel belazeren. Ook de navigatie op je mobiel vooraf even checken maakt dat je eerlijker behandeld wordt. Dan kan je na 2 minuten vragen waarom hij de nieuwe snelweg niet pakt.(bij voorkeur het wegnummer even onthouden, dan denken ze dat je toch meer local bent dan gedacht.

Als ik meerdere taxiritjes in het buitenland nodig ga hebben, dan bespreek ik dat onderweg bij mijn eerste ritje alvast met de taxichauffeur. Vaak heb je dan een leuke rit en een telefoonnummer voor een betrouwbare chauffeur. Daarna hij steeds een leuke fooi of gratis lunch als het een wat langere rit is en ik kan ontspannen overal komen waar ik gepland had.

Ik geef in een arm/goedkoop land liever het dubbele aan fooi, dan dat ik voor een paar euro wordt opgelicht. Dat laatste laat een nare nasmaak achter, al last je er soms iemand mee wegkomen die het zichtbaar nodig heeft. Een goede fooi geven, daar wordt ik zelf echter gelukkiger van.
Quote
#73
Europese Commissie bevestigt begrotingsplus Griekenland
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(via @NUnl)
Quote
#74
Ik zet het even onder dit 'draadje'.
Ik begrijp namelijk niet waarom Griekenland zo geweldig diep door het stof moest omdat ze hun financiële huishouding niet op orde hadden, terwijl er op dit moment gekeken wordt hoe ze Italië en nog een paar zuidelijke landen zo voordelig mogelijk kunnen helpen.
bv Italië, Frankrijk en Spanje houden zich al jaren niet aan de gemaakte begrotings afspraken en komen nu natuurlijk extra in de problemen.
Is dit met 2 maten meten of zie ik iets over het hoofd?
Quote
#75
Ik denk dat hier inderdaad met 2 maten gemeten wordt. Dat is meestal het geval als het Frankrijk betreft en niet een klein land als Griekenland.

Is denk niet het enige. "Men" is er inmiddels wel achter dat de aanpak van Griekenland niet zo verstandig was. Geeft veel sociale problemen en zorgt voor een te grote inkrimping van de economie.

Wat ook meespeelt is dat de banken nu meer reserves hebben en markten het idee hebben dat leningen terugbetaald gaan worden. Wat banken denk vooral geleerd hebben van financiële crisis is dat systeembanken altijd gered worden. Probleem in 2010 was dat omvallen Griekenland het omvallen van sommige West-Europese banken tot gevolg zou hebben. Denk dat toenmalige Griekse regering hier onvoldoende gebruik van heeft gemaakt om bijdragen van andere landen en/of aandeelhouders van die banken te verkrijgen. Italie en vooral Frankrijk gooien wat meer gewicht in de schaal.

Wat ook mee zal spelen is dat nu alle landen getroffen worden. In de financiële crisis waren het vooral Griekenland, Ierland, Portugal en Spanje.


Cors
Quote
#76
Duidelijk. Dank je.
Quote
#77
(24 April 2020, 18:30)cors schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Probleem in 2010 was dat omvallen Griekenland het omvallen van sommige West-Europese banken tot gevolg zou hebben. Denk dat toenmalige Griekse regering hier onvoldoende gebruik van heeft gemaakt om bijdragen van andere landen en/of aandeelhouders van die banken te verkrijgen. Italie en vooral Frankrijk gooien wat meer gewicht in de schaal.

Feit is dat dit iets was wat Varoufakis in gedachten had. Maar die werd verketterd.
Griekenland werd gewoon geofferd door (vooral) Duitsland en in zekere mate ook Frankrijk want het waren voornamelijk Duitse en Franse banken die hoger hadden gesprongen dan ze aankonden en het kind van de rekening zouden worden.
En was er ook nog Dijsselbloem die als voorzitter van de Eurogroep niks meer of minder was dan een slaafje van Schaüble.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Uitzending Hollandse Zaken over crisis Griekenland Hollandse Zaken 3 4.457 25 June 2011, 22:06
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)