Fricandeau met knoflook uit de oven
#1
Waarschuwing: Alleen voor knoflookliefhebbers! Smile
We hebben dit gisteren gegeten en gelukkig krijgen we vandaag geen visite, dus, je bent gewaarschuwd als je dit bereid! Maar... zo lekker! Tongue
Het is een heerlijk en simpel gerecht wat zich goed laat combineren met aardappel en pastagerechten. Zelf heb ik het met twee beenhammetjes van plm 500 gram per stuk bereid. Mooi stuk vlees waardoor je door de simpele bereiding veel tijd overhoud voor de bijgerechten!
Met dank aan Rianne Buijs voor het basisrecept.



JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Wat fotootjes:

Knoflookplakjes in het vlees en bestreken met de marinade:

[Afbeelding: 2ziv9sp.jpg]

Klaar en gesneden uit de oven:

[Afbeelding: w2k12r.jpg]

Je favorite jus erover en klaar. Kali Orexi!

[Afbeelding: 2zsplop.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
Johan, je noemt het frikandeau (laatste foto), maar het ziet er uit als varkenshaas.
Ziet er heerlijk uit, maar wat is het?
Wim
Quote
#4
(25 February 2016, 18:03)Wim M schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan, je noemt het frikandeau (laatste foto), maar het ziet er uit als varkenshaas.
Ziet er heerlijk uit, maar wat is het?
Wim

@Wim, dit waren twee beenhammetjes Smile
In mijn recept heb ik ook aangegeven dat dat een optie is. Ietsje minder mager, maar wel lekker Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#5
Dank je Johan, ik ga het maken. Heb een dorp verderop (Ouderkerk a/d Amstel) een prima meedenkende slager.
Bij hem bestel ik ook wel eens een varkensrollade met een varkenshaasje er in.
Op de BBQ ( indirect vuur) of in de pan. Bestrooien met oregano voor een Griekse twist.
Quote
#6
Vanavond een variant hierop gemaakt, met een varkensrollade. Wijzig de marinade, voeg je favoriete Griekse grillkruiden en fijn gesneden knoflook hieraan toe. Gebruik ipv suiker, honing. Doe de rollade samen met de marinade in een grote diepvrieszak en sluit goed af. Leg dit voor minimaal twee uur in de koelkast en masseer een aantal keer de marinade goed in. Haal de zak één uur voor je de rollade gaat bereiden uit de koelkast (laat in de zak). Dan, ipv te braden in de oven, grillen in de oven, de eerste 15 minuten op 200 graden, dan de griltemperatuur terug naar 180 graden. Een rollade van een kg heeft onder de grill een klein uurtje nodig om een kerntemperatuur van 71 graden te bereiken. ( = medium voor varkensvlees). Bedruip elk kwartier met de marinade die in de zak is achtergebleven. Heb je een spit, ideaal, anders elk kwartier de rollade even omdraaien. Aansnijden en honing-tijm saus er over heen. Tongue Dit kan ook ideaal op een bbq die afsluitbaar is.

We hebben er heerlijke aardappels met knoflook en citroen
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




en sperziebonen in tomatensaus
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




bij gegeten. Heerlijk met dit kille weer!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Haha, dit "aten" wij ooit jaren geleden op een vakantie in Zuid-Frankrijk. Al de hele middag verheugden we ons op de lekkere rollade. Gekocht in zo'n delicatessenzaak in de Provence. Toen mijn moeder het opende zei ze: pfoeiii wat n knoflooklucht. Voor iedereen werd een flinke plak afgesneden. Helaas, zoveel knoflook waren wij niet gewend. Dus dat werd voor de rest veggie: puree met boontjes. Ach zei mijn moeder: dan heeft onze Wally -onze cocker spaniel- een goeie dag. Jammer van het vlees maar al doende leert men. Geen kant en klare dingen meer kopen hier! Vervolgens werden wat restanten van de borden in stukjes gesneden voor de hond. Die stond al te kwispelen. Echter, toen hij zich naar zijn bak toe boog schudde hij zich eens hard. Maakte een briesend geluid en schudde zijn kop een aantal keren en ging beledigd een stuk verder weg zitten kijken.

Maar goed inmiddels lust ik wel meer knoflook. Big Grin
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lamskoteletjes met kaas uit de oven JohanV 22 8.494 15 August 2023, 17:30
Laatste bericht: JohanV
  Gyros in metaxasaus uit de oven JohanV 1 909 23 May 2023, 14:23
Laatste bericht: Goedas
  Dorade uit de oven; Tsipoura sto fourno JohanV 26 5.834 24 April 2021, 16:32
Laatste bericht: JohanV
  Octopus uit de oven met kritharaki JohanV 2 1.708 17 April 2021, 20:46
Laatste bericht: Marpau
  Zalm met tomaat uit de oven JohanV 3 2.017 13 March 2021, 02:43
Laatste bericht: Wilma
  5 Jaar De Griekse keuken thuis - Aubergines met feta uit de oven. JohanV 4 2.339 11 January 2021, 10:22
Laatste bericht: Goedas
  Kippenbouten met olijven uit de oven JohanV 1 2.207 05 December 2020, 06:12
Laatste bericht: Goedas
  Kip met aardappels uit de oven JohanV 2 2.131 30 April 2020, 23:41
Laatste bericht: JohanV
  Sardientjes met tomaten uit de oven JohanV 3 2.246 12 September 2019, 11:17
Laatste bericht: jacq1970
  Aardappelen met knoflook en citroen uit de oven JohanV 14 7.715 07 October 2018, 22:51
Laatste bericht: JohanV

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)