Paasbrood
#1
Alhoewel het Grieks Orthodox Paasfeest dit jaar pas op 1 mei wordt gevierd, is dat hier in Nederland al over drie weekjes! Diegenen die dat willen, kunnen dus met een maand er tussen, twee maal Pasen vieren!
Nadat we in Evia het Grieks Paasfeest hadden meegemaakt, kwam ik ook weer met veel recepten thuis. Wat er sindsdien voor mij zo wie zo bij hoort, is dat heerlijke Griekse Paasbrood. Pas verleden jaar heb ik dit voor het eerst thuis uitgeprobeerd en het was gelukkig voor herhaling vatbaar! Mocht je plannen hebben om dit ook te bereiden, heb je dus nog even de tijd om het uit te proberen!
Het vergt wat tijd, maar je krijgt er een heerlijk brood voor terug!
Er zitten twee ingrediënten in die misschien moeilijk te krijgen zijn. Bij mijn eerste baksel had ik geen machlépi, die kan je vervangen door 2 el kirsch (de rest drink je lekker op Tongue ). De mastiek zou vervangen kunnen worden door 2 el kardemom, ik heb daar geen ervaring mee. Machlépi kan je vrij gemakkelijk bij de Turkse winkel verkrijgen, verkrijgbaarheid van mastiek wil wel eens problemen geven. Als je gaat bakken, leuk om je foto's van dat prachtige brood hier in het draadje er bij te zetten! Smile



JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Het deeg gevlochten tot twee broden, klaar om na de tweede keer rijzen de oven in te gaan:

[Afbeelding: 35k64af.jpg]

1e baksel uit de oven:

[Afbeelding: dh945s.jpg]

En een paar van een nieuw deeg:

[Afbeelding: 2cpqrr9.jpg]

Deze heb ik wat meer bestreken met ei.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
Ziet er goed & lekker uit maar wat is machlépi en wat bedoel je met mastiek (van Chios?). Zijn beiden hier te vinden?  goedgedaan
Quote
#4
(04 March 2016, 17:34)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




wat is machlépi ?

[Afbeelding: 28j9x8h.jpg]

En dit is Kakoule (cardamon), schoonmoeders maakt Paasbrood volgens Atheens recept altijd met kakoule (cardamon) en dus niet met masticha :

[Afbeelding: a9u1rr.jpg]

[Afbeelding: 20kwy7s.jpg]
Quote
#5
Ik gebruik zelf de gemalen machlépi, koop je in het kruidenrek zeg maar bij de Turkse winkel hier. De mastiek inderdaad van Chios Smile  Geeft een heerlijke frisse smaak, kan je het krijgen, doen! Mastiek wordt ook in snoep, brood, water en zelfs in sterke drank gebruikt. Anders, zoals ook Rododafni aangeeft kardemom als vervanger gebruiken.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
@El Greco, hierbij even een fotootje welke twee producten ikzelf gebruik. Dan weet je waar je naar moet kijken in de winkel:

[Afbeelding: 2m4q6o6.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
En de eerste twee van dit jaar kwamen zojuist vers uit de oven:

[Afbeelding: 54y4vk.jpg]

[Afbeelding: 2wgi4aw.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#8
Alhoewel het paasbrood van verleden week goed van smaak was, vond ik het op de een of andere manier toch te droog, ook wat te compact. Ik had wel alles zoals verleden jaar uitgevoerd, toen was het beter, dus waar het aan ligt?

Ik kreeg de tip om vooraf al een mengsel van het gist, suiker, de bloem en de warme melk te maken en dit als basis te gebruiken voor mijn deeg. Het is geen echt "voordeeg", dat maak je wat langer van te voren, maar lijkt er wel wat op. Dat vanochtend gedaan. En het moet gezegd, de broden hebben veel meer volume en zijn veel luchtiger! De smaak is Tongue !

Hierbij dus een aangepast recept (aan de ingrediënten is op een extra tl suiker na niets verandert) en wat fotootjes:





[Afbeelding: 20ua24l.jpg]

[Afbeelding: 20j3bsl.jpg]

[Afbeelding: mai96q.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#9
Leuk om je foto's te zien. Ik heb toevallig het plan opgevat met Pasen τσουρέκια te maken. Maxlepi heb ik ook gevonden in de Turkse winkel, masticha heb ik ooit eens meegenomen uit Griekenland maar nog niet gebruikt, omdat ik er tegenop zag dit paasbrood te maken. Ik heb het in Griekenland jaren geleden wel gemaakt en ik weet uit ervaring dat het lastig en tijdrovend is om te bereiden. Deze laatste foto's van je zien er inderdaad goed uit. Bij die andere foto's zag ik inderdaad dat het er nogal "broodachtig" uitziet en dat hoort niet. De Grieken doen er ook vaak een rood geverfd ei in met Pasen. Ik ga dit weekend aan de slag en ik laat je weten of het is gelukt.
Quote
#10
Veel succes Marjan, hoop voor je dat er een paar mooie en lekkere broden uit je oven komen!

Mijn laatste broden zien er idd anders uit, maar dat heeft puur te maken met een andere manier van gistverwerking. De smaak is bijna niet verandert, maar het ziet er nu meer als een brioche uit! Dus idd minder "broodachtig" Wink
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#11
[Afbeelding: i6miv6.jpg]
Quote
#12
Dit is het geworden Johan.  Ben voor nu tevreden.  Ik wist niet goed meer hoe ik het moest vlechten maar dit kan ook. De smaak is goed.
Quote
#13
Klasse! goedgedaan
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#14
Pasen komt er weer aan, dus ik denk, ik haal hem even naar boven voor de liefhebbers.  Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)