Paasbrood
#1
Alhoewel het Grieks Orthodox Paasfeest dit jaar pas op 1 mei wordt gevierd, is dat hier in Nederland al over drie weekjes! Diegenen die dat willen, kunnen dus met een maand er tussen, twee maal Pasen vieren!
Nadat we in Evia het Grieks Paasfeest hadden meegemaakt, kwam ik ook weer met veel recepten thuis. Wat er sindsdien voor mij zo wie zo bij hoort, is dat heerlijke Griekse Paasbrood. Pas verleden jaar heb ik dit voor het eerst thuis uitgeprobeerd en het was gelukkig voor herhaling vatbaar! Mocht je plannen hebben om dit ook te bereiden, heb je dus nog even de tijd om het uit te proberen!
Het vergt wat tijd, maar je krijgt er een heerlijk brood voor terug!
Er zitten twee ingrediënten in die misschien moeilijk te krijgen zijn. Bij mijn eerste baksel had ik geen machlépi, die kan je vervangen door 2 el kirsch (de rest drink je lekker op Tongue ). De mastiek zou vervangen kunnen worden door 2 el kardemom, ik heb daar geen ervaring mee. Machlépi kan je vrij gemakkelijk bij de Turkse winkel verkrijgen, verkrijgbaarheid van mastiek wil wel eens problemen geven. Als je gaat bakken, leuk om je foto's van dat prachtige brood hier in het draadje er bij te zetten! Smile



JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Het deeg gevlochten tot twee broden, klaar om na de tweede keer rijzen de oven in te gaan:

[Afbeelding: 35k64af.jpg]

1e baksel uit de oven:

[Afbeelding: dh945s.jpg]

En een paar van een nieuw deeg:

[Afbeelding: 2cpqrr9.jpg]

Deze heb ik wat meer bestreken met ei.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
Ziet er goed & lekker uit maar wat is machlépi en wat bedoel je met mastiek (van Chios?). Zijn beiden hier te vinden?  goedgedaan
Quote
#4
(04 March 2016, 17:34)El Greco schreef: