Spinazie-kaas pasteitjes
#1
Lekker als onderdeel van de mezze-schotel. Maar ook gewoon 's avonds bij je drankje ipv de aloude bekende Hollandse snacks! Wink
Dit is mijn versie van dit overbekende gerechtje!



JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
De hoofdrolspelers van dit heerlijke pasteitje. De twee kazen heb ik standaard in voorraad, de "wilde" spinazie keek me op de markt zo verleidelijk aan, dat ik ze wel moest meenemen! En dan kom je op dit gerechtje uit natuurlijk!

[Afbeelding: m9bssp.jpg]

De spinazie samen met zijn vriendje knoflook heerlijk in de pan:

[Afbeelding: k31vmh.jpg]

Pakketjes klaar om de oven in te gaan:

[Afbeelding: nnupvd.jpg]

En klaar voor consumptie. Die halen de volgende dag echt niet! Tongue

[Afbeelding: 28v6a74.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
Lekker... en leuk dat je er foto's erbij voegt   up
Quote
#4
Johan hoe kom jij aan die wilde spinazie? Wij zoeken ons rot in Nederland maar nog nooit gevonden. De groenteboer staat on met grote ogen aan te
kijken en denkt kennelijk dat het onkruid is! Dodgy

Is het soms "horta" of "vlita"? Ik hoop dat ik het goed schrijf! Is dat trouwens in Nederland te verkrijgen?
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#5
@Martino probeer het eens bij een Turkse groenteboer.
Quote
#6
(12 March 2016, 12:33)Martino schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan hoe kom jij aan die wilde spinazie? Wij zoeken ons rot in Nederland maar nog nooit gevonden. De groenteboer staat on met grote ogen aan te
kijken en denkt kennelijk dat het onkruid is! Dodgy

Is het soms "horta" of "vlita"? Ik hoop dat ik het goed schrijf! Is dat trouwens in Nederland te verkrijgen?

Martino, deze spinazie heb ik gewoon hier op de markt bij de groentekraam gekocht. Is zeker al een maand bij bijna elke groentekraam te krijgen. Andere jaren ook nog nooit gezien hier.
Wel al eens inderdaad bij de Turkse winkel spinazie gehaald, ontzettend grote, vlezige bladeren. Lijkt er wel wat op, maar is veel groffer. Wel heel lekkere spinazie!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Is dit niet hetzelfde produkt dat verkocht wordt als nieuw Zeelandse spinazie?
Quote
#8
(12 March 2016, 13:25)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is dit niet hetzelfde produkt dat verkocht wordt als nieuw Zeelandse spinazie?

Chris, ik heb eens even gezocht, maar ik vind het blad en de aanzet toch wel anders dan ik op foto's op het www zie? Ik ben absoluut geen expert hierin, maar ik ga het komende week eens vragen aan mijn groentedealer. Moet ie met de billen bloot Big Grin
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#9
Johan, wederom bedankt.

Ik heb al een aardig receptenmapje dankzij jou.   Perfektbedankt
Quote
#10
Nieuw -Zeelandse spinazie is zelfs een heel andere plant.
Quote
#11
Weet er iemand wat dan precies Horta en Vlita is?
Is dat in Nederland te koop?

Is nl ook zo lekker met citroen en olijfolie. Eten wij veel in Griekenland en volgens mij erg gezond.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#12
Horta is een verzamelnaam voor verschillende wilde groenten. Vlita is een specifieke soort, wij krijgen het regelmatig van een buurvrouw. Geen idee of het in Nederland te koop is. Overigens wordt het blad van de paardenbloem ook als chorta gegeten.
Quote
#13
Wel even oppassen,niet allemaal tegelijk nu de paardebloemen gaan plukken in Nederland.
Mijn griekse schoonmoeder, die ontzettend veel gorta plukt/eet was dol enthousiast toen zij 
25 jaar geleden voor het eerst in het buitenland,in  Nederland in de Achterhoek kwam en daar overal
 die in vergelijking met de griekse Gorta, ( heet de paardebloem niet 'radiki"?) , grote paardebloemen zag.
 Die ging dus heel enthousiast plukken, schoonmaken en koken,
 maar het resultaat was niet om over naar huis te schrijven....
Geen idee of het nu toch een ander plantje is, uit dezelfde familie, andere grond misschien?
Quote
#14
(12 March 2016, 15:02)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(12 March 2016, 13:25)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is dit niet hetzelfde produkt dat verkocht wordt als nieuw Zeelandse spinazie?

Chris, ik heb eens even gezocht, maar ik vind het blad en de aanzet toch wel anders dan ik op foto's op het www zie? Ik ben absoluut geen expert hierin, maar ik ga het komende week eens vragen aan mijn groentedealer. Moet ie met de billen bloot Big Grin

Vanochtend op de markt even bij mijn "verdeler" Wink  wezen vragen. Het is dus inderdaad spinazie en land van herkomst is Spanje. Heb ik nu ook op de dozen zien staan waar het in zat.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#15
Johan, misschien is het ook leuk om een keer de kretenzer variant te maken, kalizounia.Ander deeg, heel
Lekker. Worden gemaakt met chorta of mizytra.
Quote
#16
(19 March 2016, 15:35)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan, misschien is het ook leuk om een keer de kretenzer variant te maken, kalizounia.Ander deeg, heel
Lekker. Worden gemaakt met chorta of mizytra.

Voor de kaas zal ik de provincie uit moeten ben ik bang, hier niet te krijgen Confused
Voor chorta zou ik eens kunnen proberen met rucola, snijbiet of postelein. Alles wat hier in NL in het wild groeit vertrouw ik niet zo.
Welk deeg wordt dan gebruikt, dat is toch filodeeg?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#17
Nee Johan,kalitsounia worden gemaakt met deeg.

Zit overigens nu te genieten van zelfgemaakte taramosalata, ook niet te versmaden.Smile
Quote
#18
(20 March 2016, 14:22)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nee Johan,kalitsounia worden gemaakt met deeg.

Zit overigens nu te genieten van zelfgemaakte taramosalata, ook niet te versmaden.Smile

Oké, ik vind alleen maar recepten van kalitsounia waarin filodeeg is gebruikt (ook deeg, toch? Wink ). Heb jij een recept van het deeg wat jij bedoelt voor mij? Alvast bedankt!

De taramosalata ook vrijdag gegeten, als onderdeel van de mezze-schotel, in Waarschoot, bij restaurant Corfu! Eindelijk een die niet bol stond van het zout! Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#19
Johan,heb je een pb gestuurd.
Quote
#20
(20 March 2016, 15:56)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Johan,heb je een pb gestuurd.

PB terug! Perfektbedankt
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Aubergineschotel met gehaktballetjes en kaas JohanV 2 2.321 27 August 2023, 10:24
Laatste bericht: JohanV
  Lamskoteletjes met kaas uit de oven JohanV 22 8.495 15 August 2023, 17:30
Laatste bericht: JohanV

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)