Minoan wil volledige controle over Hellenic Seaways
#1
Minoan Lines, dat over 40% van de aandelen beschikt, wil in de komende maanden volledige controle verwerven over Hellenic Seaways. De afgelopen weken werden al aandelen overgenomen van individuele aandeelhouders en deze week werd ook al een akkoord bereikt met Interamerican om hun aandeel van 3,91% in Hellenic Seaways over te nemen. Gisteren werden ook, telefonisch (!), personen gecontacteerd die tot maximaal 70.000 aandelen hebben. Er werd hen een prijs van 2,5 Euro per aandeel geboden. Ter vergelijking: de aandelen van Interamerican werden overgenomen aan 1,5 Euro per aandeel. Volgende stap is het aanspreken van individuele aandeelhouders die over meer dan 70.000 aandelen beschikken en een overeenkomst bereiken over de prijs per aandeel.

Het management van Hellenic Seaways kijkt ietwat ongerust naar deze, vijandige, poging tot overname. Temeer Minoan volledig in handen is van de Italiaanse Grimaldi groep die ook in een ander deel van de Middellandse Zee controle over veermaatschappijen probeert te verkrijgen. In die mate zelfs dat Vincenzo Onorato, eigenaar van de Italiaanse veermaatschappijen Moby en CIN Tirrenia, eerder deze week een open brief geschreven heeft waarin hij zijn bezorgdheid uit over de politiek van Grimaldi dat volgens hem lijkt aan te sturen op een monopoliepositie. Hij wijst er ook op dat de scherpe prijzen die Grimaldi hanteert, zeker op de 'Italiaanse' lijnen, enkel kunnen door de tewerkstelling van heel veel niet-EU zeelui (Hondurezen, Colombianen, Filipino's) op zijn veerboten.

Ook bij Hellenic Seaways vreest men hiervoor, gezien zij voornamelijk Griekse zeelui tewerkstellen op hun ferry's. Verder is er ook nog de vrees dat lijnen via minder gekende eilanden (de zogenaamde 'lifelines'), die niet echt rendabel zijn maar gedeeltelijk gesubsidieerd worden door de staat, zullen geschrapt worden als de overname een feit wordt.
Patrick's signature
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Het wordt een ingewikkelde belevenis, de overname van de aandelen van Hellenic Seaways.

Piraeus Bank heeft zijn 48 % aandeel in Hellenic Seaways te koop gesteld en vraagt hiervoor 70 mlj Euro. Grimaldi, via Minoan, wil dat echter niet betalen. En meerdere andere (Griekse en ook Italiaanse) rederijen zijn flagrant tegen een verkoop aan Grimaldi (die al de hoofdaandeelhouder van Minoan is) uit vrees voor een monopoliepositie in de Middellandse en Egeïsche Zee die Grimaldi blijkbaar wenst te verwerven.
De Attica Groep (waartoe o.a. Superfast behoort)  echter, die gecontroleerd wordt door Marfin Invest, heeft al een belang in Piraeus Bank en zou zinnens zijn om de bank volledig over te nemen. Daardoor zou de 48% aandelen van Hellenic Seaways in hun schoot geworpen worden.

Hellenic Seaways zou, volgens insiders, vorig jaar echter een slecht jaar gehad hebben met slechts 10 milj winst ondanks de verkoop van de HIGHSPEED 6. Bijkomende struikelblokken zijn ook dat Piraeus Bank op dit ogenblik onderhandelt over een herziening van de leningen aan ANEK en dat Piraeus Bank blijkbaar ook verplicht is om dit jaar aandelenpakketten van Attica Groep en ANEK te koop aan te bieden.
Patrick's signature
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Hellenic Coast Guard reddingsactie Patrick 13 1.501 07 December 2019, 17:12
Laatste bericht: Patrick
  Hellenic Seaways Patrick 5 2.680 12 June 2018, 20:53
Laatste bericht: Patrick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.