Griekenland
#1
iets wat ik mij al een tijdje afvraag :
Hoeveel kent een Griek eigenlijk van zijn eigen land? Hoeveel eilanden en of streken heeft hij al bezocht? Wat denken jullie? Ik heb een griekse bazin die in franstalig België woont en ik merk dat zij eigenlijk heel weinig weet over Griekenland. Ze heeft haar roots in Rhodos en daar gaat ze nog af en toe op bezoek, maar ik denk dat ze heel weinig weet over andere eilanden/streken van Griekenland. Confused
Quote
#2
Een mensenleven is niet genoeg om alle Griekse eilanden te bezoeken zeggen de grieken...
Maar ik heb als geboren en getogen Nederlandse ( tot mn 22e) ook de nederlandse eilanden nog nooit gezien,
 ben nog nooit in de keukenhof geweest en ook niet in Volendam. 
Ik ken vele Grieken die niet verder dan hun dorp of stad geweest zijn,
 maar ook velen die juist heel veel van Griekenland hebben gezien.
En ik denk dat wat geschiedenis betreft de Grieken erg goed  hun huiswerk deden.
Quote
#3
Vanaf Karpathos komen ze vooral op Rhodos voor ziekenhuis bezoek en inkopen welke ze op hun eiland niet kunnen doen.
Voor echt grote dingen zijn ze weleens in Athene.
Op andere eilanden waar ik verbleef waren er velen welke het eiland eigenlijk niet afkwamen.
Lijkt me ook wel logisch want vroeger waren al die eilanden, door hun isolatie, zo'n beetje kleine staatjes. Bovendien hebben ze vaak geen familie op andere eilanden.
Opvallend is dat er wel makkelijk naar Amerika of Canada gereist wordt voor familie bezoek.
Quote
#4
Ik spreek wel eens een mevrouw die hier in NL een restaurant heeft samen met haar man. Zij is eigenlijk wel op meerdere plaatsen geweest. Zij gaat regelmatig op vakantie naar Griekenland maar omdat zij daar ook familieleden heeft die in de muziek zitten of in de horeca werken bezoekt ze ook wel plekken waar zij spelen/werken. Zo ziet ze haar familie en ziet wat van haar land. Ook heeft haar man vroeger in verschillende plaatsen in Griekenland in restaurants gewerkt. Als ik vertel waar we heen gaan weet ze daar vaak ook wel wat vanaf.

Wij zijn een jaar of 10 geleden met de kerst 2 weken in Athene geweest. Daar waren toen veel "eilanders". De terrasjes zaten vol grieken. Volgens de receptionist van ons hotel kwamen er in die tijd elk jaar met de kerst, ik weet niet hoe het nu is met de crisis, veel mensen van de eilanden om inkopen te doen en om van de stad te genieten. Het Syntagma plein was ontzettend gezellig...toen. Wij vonden het enig in de stad en hebben ons goed geamuseerd. Het was wel grappig om daar mensen van allerlei eilanden te ontmoeten. 
We hadden toen wel moeite om een restaurant te vinden. Maar uiteindelijk hebben we met de kerst uitstekend gegeten. 
Er waren veel straatwerkers met standjes met allerlei artikelen, eten en veel muziek. 
Wat wij bijzonder vonden waren de kleine cadeautjes die men elkaar geeft. ik weet niet meer hoe ze heten. Ze zijn soms van zilver of goud. En je geeft ze aan vrienden. Vooral de granaatappeltjes vonden wij leuk. Altijd spijt gehad dat we er geen meegenomen hebben.
Kleine kans dat we dit jaar weer gaan, maar dat hangt nog een beetje af van een paar dingen die we nog niet overzien. 

Wat ons vorig jaar op Kreta vooral opviel was dat veel mensen in het weekend op stap gaan. Zo zijn we op een paar leuke plekken terecht gekomen. Wat ik vooral grappig vond is dat Kretenzers je eerst vertellen naar welk restaurant je moet gaan en vervolgens pas wat er te zien is. -Wij gingen altijd iets bekijken en bedachten daar dan wel waar te eten- 
Dat gaat nu dus anders worden... Big Grin pfff....ik groei uit mijn voegen in dat land.
Quote
#5
in mijn geboorte dorp in zeeland heeft de vrouw van de plaatselijke schoenmaker
op haar achtenzeventigste   haar dorp voor de eerste keer verlaten,helaas was dat
naar het ziekenhuis,was tevens haar eerste en laatste reis,ze i is 2dagen later overleden
Quote
#6
Heb een Griekse collega komt uit Kavala, heeft alleen Thassos Samotraki en lefkas gezien en zat tijdens zijn militaire dienst op Lesbos. is zeer jaloers op de aantal eilanden die ik al heb gezien dik in de 30 stuks. vraagt altijd van waar ga je dit jaar weer heen?
Quote
#7
Veel Grieken (mannen) hebben blijkbaar enkel een ander stuk van Griekenland gezien tijdens hun legerdienst.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#8
en de oude zeevarende mannen kennen allemaal Rotterdam  -Terneuzen -Antwerpen  Rolleyes
Quote
#9
Tja, zo kom ik uit Den Haag maar ben nog nooit in de Gevangenpoort geweest ...... Vwb de Grieken is het puur een financiële kwestie, merk ik. Op Samos werken er veel in de horeca. Zij die goed verdiend hebben gaan in de wintermaanden op vakantie. Epirus, Meteora, Athene, West-Europa. De "arme" mensen zijn inderdaad vaak niet van het eiland afgeweest. Behalve wellicht om een dokter in Athene te raadplegen. Nadeel is dat dat hun blik op de wereld wel beperkt. Maar ja, dat is met NL en Belgen die niet verder komen dan de camping in eigen land misschien ook wel zo.
Quote
#10
Ach, ik ben ook nog nooit op VTAS geweest. Als ze mij er gegarandeerd 30 gr en een zonnetje bij doen wil ik er best eens naartoe. Maar tot die tijd gaan wij lekker naar Griekse eilanden.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)