Toerisme Griekenland 2016: Goede vooruitzichten
#1
NOS.nl schreef:Griekenland verwacht dit jaar meer buitenlandse toeristen dan ooit: 25 miljoen. In totaal brengt het toerisme 15 miljard euro in het laatje, 800 miljoen euro meer dan vorig jaar. Toen kwamen er 23,5 miljoen buitenlandse toeristen naar Griekenland.

Lees hier het gehele artikel:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
De eersten zijn er al sinds de vorige week, ze komen uit alle windstreken en ze hebben geluk met het weer, deze en de volgende week weinig wind en een heerlijk zonnetje tot wel 25 graden.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#3
Op Kefalonia kwam de 1ste toeristenvlucht gisteren aan, bijna een maand vroeger dan normaal.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Ik hoop het voor de Grieken !
Quote
#5
Question 
toch snap ik dit niet. het lijkt een beetje propagandapraat. vorig jaar waren er in juli vrij weinig toeristen op Kreta, vonden wij.  wij hadden niet het idee dat het hoogseizoen was. op de ferry stonden veel minder campers dan normaal in mei. allerlei boten vielen uit...
in augustus was het vooral vol met grieken. iedereen klaagde dat er te weinig verdiend werd. en dan toch deze juichende berichten? 
het lijkt of die aantallen in winter, voor en naseizoen zitten. nogmaals ik weet niet wat ik hier van moet denken...
Quote
#6
er worden minstens 900.000 russen verwacht in 2016 in griekenland Big Grin
Quote
#7
(02 April 2016, 12:54)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




toch snap ik dit niet. het lijkt een beetje propagandapraat. vorig jaar waren er in juli vrij weinig toeristen op Kreta, vonden wij.  wij hadden niet het idee dat het hoogseizoen was. op de ferry stonden veel minder campers dan normaal in mei. allerlei boten vielen uit...
in augustus was het vooral vol met grieken. iedereen klaagde dat er te weinig verdiend werd. en dan toch deze juichende berichten? 
het lijkt of die aantallen in winter, voor en naseizoen zitten. nogmaals ik weet niet wat ik hier van moet denken...
Volgens mij is het geen propagandapraat.
Voor Grieken waar ik al jaren kom verzorg ik de reserveringen. Vanaf eind december zijn er veel meer boekingen gedaan dan de afgelopen jaren. Ook is de periode van boeken sterk naar voren gekomen. Momenteel is het lastig om voor juli t/m september iemand geheel naar wens te plaatsen.
Dat geldt overigens niet alleen voor deze acco.
De buurman aldaar, met wie ik regelmatig contact hebt, heeft dezelfde ervaring, en van een veel grotere acco (direct aan zee liggend )in het dorp weet ik ook dat de agenda heel goed is gevuld.

Enige tijd geleden heb ik in een andere rubriek melding gemaakt van een mei aanbieding alleen voor Oríste-leden. Deze aanbieding geldt nog steeds en is nu ook opengesteld voor niet leden.
Je vindt hem binnen het forum
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.
Quote
#8
Afgelopen week stond het volgende bericht op RTL-Z. Dus de verwachtingen zijn hoog gespannen.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#9
Heel wat cruisemaatschappijen hebben de laatste weken/maanden al hun programma aangepast en laten havens in Turkije links liggen. In de plaats worden Griekse bestemmingen aangedaan.
MSC heeft deze week zelfs al aangekondigd dat dit ook in 2017 zo zal zijn. Zo zal ook in 2017 de MSC POESIA 30 maal aanleggen in Mykonos en Piraeus ter vervanging van Istanbul en Izmir.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Smile 
900.000 russen in 2016. Dan is 1 op de 25 toeristen rus. Zo vallen ze echt niet op. Die zie je niet...die hebben niemand om mee te praten Wink
Zij zijn goed voor de helft van de toename van toeristen. De totale toename is 6,4%. Dat lijkt mij niet genoeg om de gemiddelde horeca houder te laten glunderen. De gemiddelde restauranthouder in Griekenland raakt echt niet uit zijn schulden met een toename van 3,2%. (er vanuit gaande dat die russen niet in een all-inclusive gaan zitten maar gewoon in leuke hotelletjes..)

In de totale toename zitten ook de cruiseschepen die nagenoeg niks opleveren. Die ene boot kan in 30 vaarten 75.000 mensen meenemen. Die willen allemaal plassen op Mykonos Blush niet eten...
Die slimme meneer op Mykonos die een pandje huurt en wc's gaat exploiteren en voor 0,50 cent al die cruisende toeristen trekt, verdient bij 1x plassen pp dat jaar 37.500. Daar moeten de kosten dan nog wel vanaf....als je het over alle horecahouders verdeelt krijg je een ander plaatje. En dan ga ik ervan uit dat het wc water uit de zee komt... als Mykonos dat zelf moet leveren...zie het probleem. Dat betalen de eilanders dan. Want dan moet er water van buitenaf komen.
Dat ene schip is goed voor 5% van de toename aan toeristen. Tel het aantal schepen en zie wat Griekenland verdient. Als er tien cruiseschepen van dat formaat verkassen zijn ze dus goed voor bijna de andere helft van de toename van toeristen....
Nog een paar van die all-inclusive dingen erbij en je kan het uittekenen.

Ik wil de pret niet bederven maar ik zie de grote toename in geld niet. En daar draait t toch om.... brood op de plank voor de gemiddelde griek die werkt in het toerisme of in daaraan verwante sectoren. Ik neem niet aan dat die cruiseboten lamskarbonaatjes inkopen bij de griekse slager.

Ik gun Griekenland van harte dat het er bovenop komt, maar dit is volgens mij maar een heel klein stapje in de goede richting en volstrekt niet wat de media beweren. 
Maar we wachten het af, ik wil mij graag vergissen.
Quote
#11
Om het bij die 30 extra cruiseschepen te houden. Dit zijn slechts 30 extra aankomsten van 1 cruiseschip. En er zijn wel meer cruiseschepen. Als je even naar het totale plaatje kijkt levert dat voor Mykonos wel een pak extra op.

- Havengelden
- eventueel een occasionele sleepboot bij iets mindere weersomstandigheden.
- Die cruisepassagiers gaan heus niet te voet gaan, dus busmaatschappijen en taxichauffeurs verdienen ook extra
- Eventuele leveringen voor het schip (gaande van fuel tot verse groenten)
- Inkomgelden (toevallig zijn er nogal redelijk wat van die cruisepassagiers die vanuit Mykonos even naar Delos gaan)
... en zo zijn er toch nogal wat zaken.

Daarmee wil ik niet beweren dat alle financiële leed voor de Grieken in 1 klap zal opgelost worden, maar iedere toerist meer brengt ook iets meer op, zij het voor de staat, het eiland of de kleine neringdoende.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
(02 April 2016, 17:22)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




900.000 russen in 2016. Dan is 1 op de 25 toeristen rus. Zo vallen ze echt niet op. Die zie je niet...die hebben niemand om mee te praten Wink
Zij zijn goed voor de helft van de toename van toeristen. 

Die Russen vallen echt wel op want die zitten niet verspreid over heel Griekenland maar op een select aantal plekken.
Quote
#13
En daarbij vallen ze ook nog op door hun asociale gedrag.

Maar ik hoop serieus dat het de goede kant opgaat.
Verleden jaar hadden de uitbaters op Kefalonia geen klagen iig. Hopelijk komt het voor de Egeische eilanden ook nog goed dit jaar.
Quote
#14
de russen: dat was een bij wijze van spreken: zie de smiley!
Quote
#15
@Marian 55. Je bent er vroeg bij! Gelukkig nooit last van Russen gehad. Ken het probleem alleen van horen zeggen.
Wel eens ergens geweest met veel Bulgaren, keurige lui, maar geen contact mee vanwege de taal. De sfeer is dan toch anders....niet erg, maar vakantie is toch ook een gevoel.
Wij zijn niet van de all-in dus de kans, dat wij last van Russen hebben lijkt mij klein.
Quote
#16
Dat Russen veel overlast veroorzaken is vaak van horen zeggen verhaal, zoals ook Wim zegt. Er zal best wel eens wat voorvallen, maar of dat vaker voorkomt dan onder andere nationaliteiten? Vorig jaar heb ik in het seizoen wat gewerkt als verkoper van excursies. De leukste contacten die ik had waren met Russen. Deden zelfs hun best om mbv een vertaalprogramma te communiceren.
Quote
#17
En wat te denken van onze landgenoten,die problemen maken over
het mandje brood van 1 euro waar ze niet om gevraagd hebben Big Grin
Quote
#18
Bij mij niet van horen zeggen maar aan den lijve ondervinden hoe onbeschoft ze zijn op terrassen en bij taverna's. Daar kan echt geen nationaliteit aan tippen.

Daarbij heb ik ze ook in de USA meegemaakt en daar zijn ze net zo onbeschoft.
Quote
#19
(03 April 2016, 09:37)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Bij mij niet van horen zeggen maar aan den lijve ondervinden hoe onbeschoft ze zijn op terrassen en bij taverna's. Daar kan echt geen nationaliteit aan tippen.

Daarbij heb ik ze ook in de USA meegemaakt en daar zijn ze net zo onbeschoft.

Dat dacht je. Laatst in Sri Lanka op een avond in een resort een bus Chinezen voor 1 overnachting. Man, man, man, dààr kan echt geen nationaliteit aan tippen. Na het eten lag het echt overal (op tafel, op de grond) behalve in hun bord. En maar rochelen en spuwen en de obers en de manager sommeren. Kwam er eentje doodgemoedereerd (en zeker ongevraagd) op ons terras een sigaretje roken Heeft niet lang geduurd Wink
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#20
@Wim M, ik was al om 05.00 uur op. Tijd voor koffie dus...
Quote
#21
Doordat Rusland ook al een tijdje een recessie kent zijn die onbeschofte Russen waarschijnlijk door hun geld heen en zie je die niet meer.
Hetgeen nu komt lijken me de meer welgestelde en opgevoede versies.
Quote
#22
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
het is te hopen dat die russen lekker lang in de recessie blijft, klote volk.
Quote
#24
In "To Vima" heeft een beleidsman van Ryanair aangekondigd dat ze 2 maanden eerder zullen stoppen met hun zomervluchten naar Griekenland.

Reden hiervoor is dat Ryanair een voorstel had gedaan om passagiers naar Griekenland over te vliegen, maar dat zij daarvoor een compensatie van de Griekse autoriteiten wilden.

1. Uitzondering voor de Griekse regionale luchthavens (enkel die waar Ryanair op vliegt natuurlijk) van de zogenaamde "Spatosimo", een taks die gebruikt wordt voor modernisatie en ontwikkeling van de Griekse luchthavens.
2. Een vermindering van 50% van deze "Spatosimo" op de luchthaven van Athene, maar enkel voor Ryanair en niet voor andere luchtvaartmaatschappijen.
3. Een vermindering van taksen tijdens het laagseizoen. Wederom enkel voor Ryanair.

De "Spatosimo" bestaat sinds 1992 en is een taks die geheven wordt op vliegtickets. Voor het ogenblik bestaat die uit 12 Euro per ticket voor passagiers uit de Europese Unie en 24 Euro voor andere passagiers.

Op deze 'chantagepoging' gaan de Griekse autoriteiten niet in en als 'straf' zullen dus 8 vluchten per dag 2 maanden eerder wegvallen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#25
Ik weet soms niet meer wat ik nog moet/kan geloven; hier heeft men het weer over 27% minder toeristen voor Griekenland Confused 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#26
De laatste dagen/weken ben ik bezig om verblijven aan te schrijven voor informatie/prijzen/etc. Wat mij (net zoals de voorgaande jaren trouwens) weer opvalt is dat weinig eigenaars/verhuurders van appartementen / studio's binnen een redelijke termijn reageren.  Zo heb ik er 7 gemaild op Samos en daarvan kreeg ik binnen 1 week van 2 een antwoord (en van allebei dan nog binnen de 24 uren). Nog een opvallende vaststelling is dat dit blijkbaar van eiland tot eiland verschilt. Van het ene eiland kreeg ik van allemaal een relatief snel antwoord. Van een ander eiland dan weer van geen enkele.
Het kan ook aan mijn perceptie liggen maar het geeft mij de indruk dat sommigen zich er blijkbaar niet druk over maken of ze nu wel of niet kunnen verhuren. Je zou toch verwachten dat men - zeker in barre financiële tijden - meer gemotiveerd zou zijn om potentiële huurders proberen aan te trekken.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
zo hadden wij via booking.com een leuk appartement gevonden,een mail
gestuurd naar de eigenaar, wat schetst mijn verbazing hij vroeg 10 euro
per nacht meer dan booking.com dit was op paros,dit appartement is het
dus niet geworden Angry
Quote
#28
ik zie voor 8 Mei een week voor Kos ,150 euros. is dat normaal ?dat brengt echt niet de toeristische industrie op gang. en de bovenste reacties over russen. kan het niet anders? ik kan een boek schijven over Engelsen en onbeschofte Duitsers Grieken en noem maar op. als je last van hebt blijf lekker thuis in de buurt alsof op de camping geen asociale volk rond loopt.
Quote
#29
@tzimis voor deze weken zijn er aanbiedingen voor Kos van Corendon, met 79 euro op t prijskaartje.
 Inbegrepen een 8 daagsverblijf in een 3 sterren hotel en de vlucht. Inderdaad spotgoedkoop.
 Naar wat ik gehoord heb proberen de reisbureaus op deze manier mensen over de streep te halen 
om naar Kos te komen, en ze met positieve ervaringen  weer naar huis te laten gaan.
Aan de ene kant zeg je maar die mensen krijgen een verkeerd beeld en gaan met verkeerde verwachtingen naar Kos, 
79 euro voor de reis , 8 euro voor het Asklepion, 36 euro voor een eilandtrip....ik noem maar wat.
Aan de andere kant misschien besteden ze het uitgespaarde geld in restaurants en winkels?
Ik probeer het positief te bekijken.
De  mensen die geboekt hebben zijn echt geluksvogels het is al dagen prachtig weer.

Ben het trouwens helemaal eens met je opmerking over welke nationalitiet asociaal is.
Je hebt dat soort mensen echt  overal.
Quote
#30
op deze moment de goedkoopste is 149 terwijl voor Lesvos is 199 ,en ik dacht dat Lesvos meer problemen heeft dan Kos. hoe is het nu daar? zijn al toeristen? zijn al vluchtelingen op straat? of zijn ze allemaal naar Athene al hoewel ik hoor steeds dat dagelijks nieuwe aankomen.
trouwens ze doen een of twee accommodaties voor zo een laag prijs.
ik zit te denken. ik moet misschien toch komen met mijn vrouw. het is toch het plaats delict voor ons die al sinds 89 niet meer hebben bezocht.
Quote
#31
(19 April 2016, 14:10)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




zo hadden wij via booking.com een leuk appartement gevonden,een mail
gestuurd naar de eigenaar, wat schetst mijn verbazing hij vroeg 10 euro
per nacht meer dan booking.com dit was op paros,dit appartement is het
dus niet geworden Angry

Wel, ik heb positieve ervaringen. Wink

Leros: Zelfde prijs als booking.com maar ontbijt is inbegrepen. Bij een boeking via booking.com is het ontbijt niet inbegrepen.
Lipsi: Enkele Euro per nacht goedkoper dan bij booking.com  

Maar, inderdaad ik zou ook ergens anders naar uitzien als ze 10 euro per nacht meer vragen dan op een site waar ze tenslotte ook een deel moeten aan afdragen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#32
(19 April 2016, 14:37)Tzimis Bazoukas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




op deze moment de goedkoopste is 149 terwijl voor Lesvos is 199 ,en ik dacht dat Lesvos meer problemen heeft dan Kos. hoe is het nu daar? zijn al toeristen? zijn al vluchtelingen op straat? of zijn ze allemaal naar Athene al hoewel ik hoor steeds dat dagelijks nieuwe aankomen.
trouwens ze doen een of twee accommodaties voor  zo een laag prijs.
ik zit te denken. ik moet misschien toch komen met mijn vrouw. het is toch het plaats delict voor ons die al sinds 89 niet meer hebben bezocht.

@Tzimis

Dit verscheen enkele dagen terug op de 'Truelesvos" Facebookpagina:

The reality of the refugee crisis in Lesvos,
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




.

The reality of the refugee crisis in Lesvos has changed drastically over the course of the past few months and continues to change. Whereas once we used to have thousands of people arriving on a daily basis on our coastlines, we now have nearly no boats arriving on the entire island, if any at all.
September and October were peak months regarding arrivals and as a result we had a huge number of volunteers and NGOs arrive on the island. As the EU and the Greek government were very slow in reacting to this crisis and were not taking effective measures to help both the refugees arriving on the islands as well as the local communities who were called upon to rise to the occassion and help with providing whatever aid they possibly could, even though they themselves were facing extreme economical difficulties, the assistance provided by the volunteers was of extreme significance.
As the number of boats began to diminish, with the creation of the “hot spot” of
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




which would be run by Frontex and the Greek Army, with the closing of the borders of Greece to the EU, the need for volunteers shifted towards Pireaus, Idomeni and the various other make-shift camps which were created overnight in various locations on the mainland of Greece. Therefore the majority of volunteers left the island as there was literally little need for them on Lesvos.
Almost no boats have arrived on the northern part of the island for almost 3 months now. The beaches and coastlines and roads are clean. Very few boats may arrive (1 boat every couple of days if that) and they currently arrive on the far south coastline of the island past the airport. The system of providing aid for these human beings is much more organised than it was in the summer time.
You do not see refugees walking on the streets.
You do not see refugees sleeping on the roads.
The number of refugees arriving on the island have dropped from 5000–6000 people per day to almost none.
As for the locals, life is back to normal- in regards to the daily obligations of taking care of their families, their homes, themselves. However, emotionally it is as if a huge tsunami swept over them and now they are left to contemplate about what just happened and to figure out how they will go on to face their new daily challenges.
In the meanwhile, the refugee suffering continues with solutions that are not true solutions and thousands of people remain in limbo waiting for a humane resolution to their quest.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#33
@Tzimis ja ik zie t nu die aanbieding was tot en met vandaag voor Kos.
Wat betreft Kos : er zijn geen vluchtelingen meer, zelfs Kos kindness die spullen inzamelt om mensen in nood te helpen,
gaf aan dat er slchts nog 2 of 3 famileis waren die deze dagen ook vertrekken. Er is heel veel opgeruimd wat betreft zwemvesten etc van de stranden.
Onze Hotspots zijn klaar, maar leeg dus. Het weer is zoals ik al zei prachtig.
Er lopen wat toeristen betreft wel wat mensen rond maar het stelt nog niet heel veel voor.
Vanaf 25 april zullen de meeste hotels open gaan. Boekingen zijn nog wat mager overal,
maar hopelijk komt daar snel verandering in.
Quote
#34
Transavia heeft ook nog steeds losse vluchten voor zeer redelijke prijzen naar Kos. Zelfs in juli en augustus.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Een goede kruiwagen in Griekenland Arthur 4 820 27 November 2021, 15:59
Laatste bericht: Cretenzer
  Toerisme Niet verantwoordelijk voor nieuwe besmettingen chris 36 5.472 28 September 2020, 13:11
Laatste bericht: Patrick
  Begin toerisme RenJ 897 114.063 17 July 2020, 21:21
Laatste bericht: cors
  Toerisme en situatie op Kos Markos 1 1.189 09 March 2020, 22:19
Laatste bericht: Nanny
  Toerisme Griekenland: meer of minder? Ger 182 85.831 16 December 2017, 01:26
Laatste bericht: Marianne
  Wereld Toerisme dag Patrick 2 1.587 28 September 2017, 10:37
Laatste bericht: jacq1970
  Dochter Will Smith geeft goede voorbeeld op Antipaxos Ger 12 4.483 30 June 2017, 11:58
Laatste bericht: Patrick
  Waar of niet waar: topjaar toerisme Vito 21 7.655 09 November 2016, 12:29
Laatste bericht: Patrick
  NL-Koninklijk paar geeft goede voorbeeld Ger 3 2.614 15 July 2016, 19:09
Laatste bericht: Arthur
  Toerisme 2013 Bart0riste 38 22.684 05 November 2013, 15:47
Laatste bericht: hilly

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)