Aardappelen met knoflook en citroen uit de oven
#4
(03 April 2016, 12:51)Dirk schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik ben maar een amateur hobbykok.  Onderstaande recept is erg lekker, ik kreeg het ooit van een griekse kokkin.

In een vuurvaste ovenschotel doe je geschilde aardappelen in stukken, niet te groot, zoals dikke belgische frieten Smile  Hierop origano, zout, peper, olijfolie en dan zeer langzaam water ( zodat de olijfolijfolie, zout en peter, origano op zijn plaats blijven ) in een hoekje toevoegen zodat alles nét onderstaat. De oven in en ca. 3 tot 4 uur op 100 °C of zelfs iets lager zodat het water maar net kookt.  Water verdampt langzaam en aardappelen worden langzaam gaar maar ook krokant aan de buitenzijde. Serveren met gegrild lamsvlees ( koteletjes of een lamsbout,griekse salade met natuurlijk een glaasje retsina.

Variant is met wat druppels citroensoep maar voorzichtig met hoeveelheid want de smaak komt extra sterk door na het bereiden. Nog een variant is stukken kip erbij die langzaam meegaren en ook krokant worden

Dirk, de variant met kip ken ik. Ook met lamsschouder of ander stuk groot "roast" wat lang moet/kan garen. Puur alleen aardappels op die lage temperatuur nog niet tegengekomen. Ga ik nog wel eens proberen, ben benieuwd hoe dat smaakt zonder de smaakmakers uit het vlees.
Hoe verhoud de olijfolie zich tot het water? Met deze lage temps loopt de olijfolie snel van de ongekookte aardappels af en in het water? Geeft dan geen smaak af aan de aardappels toch?
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Berichten in deze discussie
RE: Aardappelen met knoflook en citroen uit de oven - door JohanV - 03 April 2016, 14:32

Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lamskoteletjes met kaas uit de oven JohanV 22 8.534 15 August 2023, 17:30
Laatste bericht: JohanV
  Gyros in metaxasaus uit de oven JohanV 1 934 23 May 2023, 14:23
Laatste bericht: Goedas
  Dorade uit de oven; Tsipoura sto fourno JohanV 26 5.883 24 April 2021, 16:32
Laatste bericht: JohanV
  Octopus uit de oven met kritharaki JohanV 2 1.754 17 April 2021, 20:46
Laatste bericht: Marpau
  Zalm met tomaat uit de oven JohanV 3 2.064 13 March 2021, 02:43
Laatste bericht: Wilma
  5 Jaar De Griekse keuken thuis - Aubergines met feta uit de oven. JohanV 4 2.388 11 January 2021, 10:22
Laatste bericht: Goedas
  Kippenbouten met olijven uit de oven JohanV 1 2.257 05 December 2020, 06:12
Laatste bericht: Goedas
  Kip met aardappels uit de oven JohanV 2 2.162 30 April 2020, 23:41
Laatste bericht: JohanV
  Sardientjes met tomaten uit de oven JohanV 3 2.250 12 September 2019, 11:17
Laatste bericht: jacq1970
  Kip met citroen en oregano JohanV 3 2.033 09 December 2018, 16:46
Laatste bericht: chris

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)