Nederlands schip aan de grond gelopen nabij Lesbos
#1
Nabij de kust van Lesbos  (NO van Eftalou) is enkele dagen terug het Nederlands vaartuig NOVA CURA aan de grond gelopen.

[Afbeelding: 293k8w5.jpg]

Zie hier hoe 7 man bemanning door een helikopter van de Griekse luchtmacht van boord gehaald worden:

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Zo te zien is er al hulp, een suply schip en nog een andere Hollandse boot
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





zal hij wel erg diep liggen..... of stom toevallig net één stukje rots wat  iets hoger ligt, want zo te zien ligt hij NET naast de vaar route van de ferrie's ????
Quote
#3
(28 April 2016, 17:56)de machinist schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zo te zien is er al hulp, een suply schip en nog een andere Hollandse boot
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





zal hij wel erg diep liggen..... of stom toevallig net één stukje rots wat  iets hoger ligt, want zo te zien ligt hij NET naast de vaar route van de ferrie's ????

Blijkbaar zou daar een rif zijn "Lamnas" genaamd.
Quote
#4
Het lijkt er wel op dat het schip daar waarschijnlijk toch al een "paar" dagen ligt. Eerste melding is al van de 20e.
Of wellicht is er een 2e schip gestrand.
Maar misschien ook wel door de storm dat de situatie van het schip en voor (een deel?) van de bemanning toch te slecht werd.
Zie ook het 2e filmpje over de storm

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#5
(29 April 2016, 12:21)NikosMaria schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Het lijkt er wel op dat het schip daar waarschijnlijk toch al een "paar" dagen ligt. Eerste melding is al van de 20e.
Of wellicht is er een 2e schip gestrand.
Maar misschien ook wel door de storm dat de situatie van het schip en voor (een deel?) van de bemanning toch te slecht werd.
Zie ook het 2e filmpje over de storm

Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Is inderdaad van de 20ste.
Quote
#6
Goede avond,
Heb even zitten zoeken en kwam op deze site terecht via scheepvaart nieuws, ik heb geen faceboek.
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Hij is geladen met 200 vrachtwagens staal, de eigenaar schrijft over het milieuvriendelijk vervoer per schip ipv over de weg..... maar denk dat je NU wel sneller bent over de weg Big Grin
Zo te zien is hij aangesloten bij de wagonborg groep, vandaar dat die andere boot er ook bij ligt, en die sleper OOK nog..... wachten op hoog water ??????
Denk niet dat het verschil hier zo groot is als in de Noordzee.... maar een paar cm kan best een hoop verschil uitmaken..... afwachten maar. Huh
Quote
#7
(30 April 2016, 18:23)de machinist schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Goede avond,
Heb even zitten zoeken en kwam op deze site terecht via scheepvaart nieuws, ik heb geen faceboek.
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Hij is geladen met 200 vrachtwagens staal, de eigenaar schrijft over het milieuvriendelijk vervoer per schip ipv over de weg..... maar denk dat je NU wel sneller bent over de weg Big Grin
Zo te zien is hij aangesloten bij de wagonborg groep, vandaar dat die andere boot er ook bij ligt, en die sleper OOK nog..... wachten op hoog water ??????
Denk niet dat het verschil hier zo groot is als in de Noordzee.... maar een paar cm kan best een hoop verschil uitmaken..... afwachten maar. Huh

Misschien komt een drijvende bok ter plaatse om de lading (of een deel ervan) over te laden zodat hij vanzelf vrij komt. Daarom dat een ander schip van de Wagenborg groep dichtbij ligt.
Quote
#8
   
Schip is inmiddels weg van de plek en weer onderweg. Lijkt er op dat hij richting Mitilini gaat?
Quote
#9
(02 May 2016, 13:08)NikosMaria schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Schip is inmiddels weg van de plek en weer onderweg. Lijkt er op dat hij richting Mitilini gaat?

Ja, moet van de autoriteiten waarschijnlijk naar de haven daar voor inspectie.
Quote
#10
Hé Patrick

Volgens dit plaatje
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





liggen zij nu nog voor de kust van Lesbos,  MET die sleepboten langszij !!!
Zouden zij zijn gegijzeld...  moet er eerst centen over de brug komen voor de berging/lostrekken ?
op de site van Wagenborg schipping wordt er niks over geschreven.....  afwachten maar..... Huh
Quote
#11
(04 May 2016, 18:02)de machinist schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hé Patrick

Volgens dit plaatje
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





liggen zij nu nog voor de kust van Lesbos,  MET die sleepboten langszij !!!
Zouden zij zijn gegijzeld...  moet er eerst centen over de brug komen voor de berging/lostrekken ?
op de site van Wagenborg schipping wordt er niks over geschreven.....  afwachten maar..... Huh

Sleepboot zal er naast liggen om hem waarschijnlijk in positie te houden en later misschien binnen te kunnen slepen.
Quote
#12
(04 May 2016, 18:02)de machinist schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Hé Patrick

Volgens dit plaatje
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





liggen zij nu nog voor de kust van Lesbos,  MET die sleepboten langszij !!!
Zouden zij zijn gegijzeld...  moet er eerst centen over de brug komen voor de berging/lostrekken ?
op de site van Wagenborg schipping wordt er niks over geschreven.....  afwachten maar..... Huh

De NOVA CURA behoort toe aan Nova Sea Shipping (bij de KVK ingeschreven als Scheepvaartonderneming Nova Cura CV). Wagenborg is hun bevrachter.

Het zal een hele discussie worden verzekeringsgewijs.

Blijkt dat op bepaalde zeekaarten de rots waar de NOVA CURA op gelopen is verkeerd aangegeven staat. Daarbij wordt de fout gelegd bij de Griekse Hydrografische Dienst. Anderzijds is deze rots wel in de juiste positie aangegeven op de recentste zeekaarten van de British Admiralty (en die worden voor zover ik weet óók opgesteld met behulp/gegevens van de lokale hydrografische diensten). Een vraag die de verzekeringsmaatschappijen dus zullen stellen is of de juiste (recentste) zeekaarten gebruikt werden (naast de gangbare elektronische hulpmiddelen) .

2de gegeven zou zijn dat op het traject dat de NOVA CURA volgde er slecht 6.3 meter diepgang is/was en het schip op dat ogenblik een diepgang had van 5,7 m. Heel weinig verschil dus. 
Met de koers die werd uitgetekend zou ook een te kleine veiligheidsmarge in acht genomen zijn met betrekking tot enerzijds de diepgang en anderzijds het obstakel, volgens ervaren zeelui. Daar komt voor de verzekeringsmaatschappijen dus de term "goed zeemanschap" naar boven. Een term die in de maritieme wetgeving veelvuldig gebruikt wordt

M.a.w. het wordt dus een hele juridische kluif. Ook nu er blijkbaar claims binnen gekomen zijn bij de vrachtverzekeraar(s).

Wat betreft de schade: De NOVA CURA zou door de aanvaring met de rots een scheur in de boeg opgelopen hebben waarbij er waterinsijpeling is voorgekomen.

Het feit dat de NOVA CURA  nog geen haven (of in ieder geval niet die van Mytilini) binnengebracht is kan dus te maken hebben met discussies tussen eigenaar en de (diverse) verzekeringsmaatschappij(en).
Quote
#13
Of ze zijn de lading op zee aan het over zetten op het andere schip wat er ook naast ligt. Zal niet mee vallen met al dat zware staal
Quote
#14
NikosMaria

Zo te zien ligt er geen kraanschip naast, en de sleepboten liggen nu ook wat verder op afstand.
Geen van beide schepen hebben een eigen kraan aan boord, dus overladen.....????
Wel heeft de Nova Cura  NU  als eindbestemming Aliaga, een Turkse haven schuin onder Lesbos,  en het is Turks staal,
misschien ligt hij te wachten op toestemming om daar te lossen zodat de scheur in de bodem gemaakt kan worden.
De boot heeft een dubbele bodem, en maakt geen water, en hij ligt NU zelfs minder diep, 4 mtr. gisteren was het nog 4,8 mtr.  dus heel erg dringend is het niet......
Denk dat Patrick een heel eind in de goede richting zit,  het is gewoon weer een centen kwestie, wie is verantwoordelijk en wie gaat alles betalen.....
Als de sleepboten hebben vast gemaakt, hebben zij de eerste aanspraak en denk dat daarom zij in de buurt blijven, vluchten kan niet meer.... hahahaha
Gewoon afwachten, leuk van internet dat wij het met zijn allen kunnen blijven volgen.
Quote
#15
(05 May 2016, 11:06)de machinist schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




NikosMaria

Zo te zien ligt er geen kraanschip naast, en de sleepboten liggen nu ook wat verder op afstand.
Geen van beide schepen hebben een eigen kraan aan boord, dus overladen.....????
Wel heeft de Nova Cura  NU  als eindbestemming Aliaga, een Turkse haven schuin onder Lesbos,  en het is Turks staal,
misschien ligt hij te wachten op toestemming om daar te lossen zodat de scheur in de bodem gemaakt kan worden.
De boot heeft een dubbele bodem, en maakt geen water, en hij ligt NU zelfs minder diep, 4 mtr. gisteren was het nog 4,8 mtr.  dus heel erg dringend is het niet......
Denk dat Patrick een heel eind in de goede richting zit,  het is gewoon weer een centen kwestie, wie is verantwoordelijk en wie gaat alles betalen.....
Als de sleepboten hebben vast gemaakt, hebben zij de eerste aanspraak en denk dat daarom zij in de buurt blijven, vluchten kan niet meer.... hahahaha
Gewoon afwachten, leuk van internet dat wij het met zijn allen kunnen blijven volgen.

Dat was ook de oorspronkelijke bestemming. De lading (stalen pijpen) werd aan boord genomen in Istanbul.
Quote
#16
Oeps.... Patrick

Ben ik op het verkeerde been gezet door deze melding van de eigenaar van 14 april, ik was in de veronderstelling dat hij daar lag te laden voor Engeland.  Huh
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





ok. heb ik het niet goed gelezen.....   Angry
Quote
#17
(05 May 2016, 16:50)de machinist schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Oeps.... Patrick

Ben ik op het verkeerde been gezet door deze melding van de eigenaar van 14 april, ik was in de veronderstelling dat hij daar lag te laden voor Engeland.  Huh
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





ok. heb ik het niet goed gelezen.....   Angry

Over die lading is hetgeen ik vernomen heb via diverse bronnen. Let wel, die kunnen ook verkeerd zijn  Smile
Quote
#18
De Nova Cura en de Kasteelborg liggen nu toch al een tijdje erg dicht naast elkaar, die 2 sleepboten zitten er zowat boven op, het lijkt op wel als je MarineTraffic kijkt of de Aegis1 op zijn kont zit.
Arthur's signature Almost all old truckers survive cancer, till now me too.
Quote
#19
Ja Arthur

zoeven nog gekeken, het lijkt echt wel of dat hij langszij vast zit.
Het is een supply schip, en als je op de foto's kijkt van die schuit zie je dat allerlei equipement daar aan boord staat  !
misschien zijn zij bezig om de scheur te dichten , je kan onderwater lassen... Idea   tot nu toe zie ik niets op de link naar faceboek van de eigenaar !
Maar rechtstreeks erop komen kan ik niet , want ben niet aangesloten tot dat circuit Big Grin  
Leuk hé zo'n forum.....ook al gaat het NIET over stranden, regen en bijzonderheden van dit land, maar toch hoort het er een beetje bij.... het is in nationale wateren  Big Grin
afwachten maar..... wie heeft er nog meer nieuws......
kan niet iemand er even naar toe roeien.. vanaf Lesbos... Arthur zijn boot heeft geen grote tank  Angry
Quote
#20
Toch niets zo bijzonder hoor. De tugboat (Megalohari XII) houdt de Nova Cura in positie en de Aegis I dient om assistentie te verlenen tussen Nova Cura en Kasteelborg. (engeneers, materiaal, e.d)
Gebeurt volgens mij bij elke niet ernstige berging. Het kostenplaatje wil je wel niet weten...

Nog wat beelden:

Quote
#21
Zoeven gezien dat de Kasteelborg onder Lesbos vaart richting Athene, nu ligt de nova cura daar alleen nog maar, wel met de hulptroepen om zich heen Big Grin
Quote
#22
En sinds vannacht is hij weer onderweg met de Megalochari in zijn kielzog...... eind goed, al goed Big Grin
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#23
(09 May 2016, 04:53)de machinist schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En sinds vannacht is hij weer onderweg met de Megalochari in zijn kielzog...... eind goed, al goed Big Grin
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ik denk dat het eerder andersom zal zijn... Big Grin  Wink
Quote
#24
(09 May 2016, 11:40)El Greco schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(09 May 2016, 04:53)de machinist schreef:
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En sinds vannacht is hij weer onderweg met de Megalochari in zijn kielzog...... eind goed, al goed Big Grin
Forummededeling: De links in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Ik denk dat het eerder andersom zal zijn... Big Grin  Wink

Inderdaad. De Megalochari XII gaat hem vooraf en de Apollon hangt in zijn kielzog. Blijkbaar gaat het richting Piraeus.
Quote
#25
Deze morgen om 10.00 uur is de NOVA CURA afgemeerd in Ampelakia (Salamina) .
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  cruise schip Arthur 6 1.376 01 June 2019, 14:02
Laatste bericht: marietta
  Schip aan de grond in Nafplio Patrick 1 622 24 December 2018, 15:46
Laatste bericht: Arthur
  Ode aan Lesbos Ger 6 2.273 10 October 2016, 11:39
Laatste bericht: messara

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

Jouw forum-permissies
Je mag geen discussies starten.
Je mag geen reacties plaatsen.
Je mag geen bijlagen posten.
HTML staat aan.
MyCode staat aan.
Smilies staan aan.
[img]-code staat aan.