Grieksegids nieuws     
Hulp nodig bij ramp in de tuinbouwsector
#1
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Hier vond ik het eerste bericht:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




&id=241754535943906
Quote
#2
Nou nou, ik wil het nu ook weer niet minimaliseren want het is erg wat die mensen overkomen zijn en wil zo iets gelijkaardige zelf niet meemaken maar...

Toevallig zijn we er afgelopen maandag 25 April voorbij gereden toen we terugkwamen van een uitstap. Je kon het toen nog zeer goed ruiken en vaststellen. Er was ook nog steeds brandweertoezicht.
De niet meer bruikbare tomaten lagen her & der langs de de hellingen gegooid.

Ik had die dag nog tegen mijn vrouw gezegd, toen we nog een stuk voor Agia Galini waren en daar ook massa's kasten staan (buurt van Klima), waar blijven ze toch allemaal met die overheerlijke tomaten want in België vind je geen tros Kretenzische tomaten in de winkel. Alles moet toch met vrachten vol lokaal of in Griekenland zelf verhandeld worden?

Hoe blijven die kasten ook allemaal overeind want zij zijn niet van die kwaliteit zoals wij ze kennen van in Maasdijk en verre omgeving. Het merendeel zijn gewoon opgetrokken in een houten geraamte met plastic eroverheen gespannen. Elke keer zien we in de regio van Ierapetra wel wat serres sneuvelen bij de soms wel héél heftige rukwinden/stormen.

Vele van hen staan ook nog steeds in overtreding met een wet die al méér dan 5 jaar oud is naar het schijnt, die verplichte dat alle kasten tussen zeelijn en kustweg binnen de 5 jaar moesten weg/verplaatst zijn naar hoger gelegen delen achter de kustweg.
De meest gegoede families hebben dit al wel gedaan met nieuwe te plaatsen aan de overkant van de weg maar vele staan er nog steeds, tussen  kustweg & waterlijn, ook deze tussen Ierapetra en Mirtos trouwens. (langs beide kanten van de weg vernielt).

Nu ben ik wel benieuwd wanneer we de eerste Nederlandse glazen kasten gaan zien daar in de regio.
We zullen er zeker geen tomaat voor laten en van mij mogen deze heerlijk knalrode tomaten zo snel mogelijk naar hier getransporteerd worden.
Quote
#3
Glazen kasten kunnen blijkbaar niet.
Quote
#4
hoe het ook zij, het is iemand zijn broodwinning en als je die kwijtraakt dan is dat een persoonlijk drama. ook trouwens voor de mensen die er werken. ook al was t maar voor een paar euro. als die wegvallen, wat dan? 
en natuurlijk vind ik die kassen spuuglelijk. ze zijn dan misschien door een Hollander daarheen gebracht, de schoonheidsprijs verdient het niet. 
het zo een mooie aanleiding zijn voor de Nederlandse tuinbouwsector om wel mee te denken in een goede oplossing voor daar. En wellicht kan er dan iets anders bedacht worden dan plastic....

nou wilde ik zo'n thumbup smiley doen, maar dat is in Griekenland toch niet netjes, of vergis ik me?
in elk geval succes daar. ik ken helaas niemand die kassen levert....
Quote
#5
er is toch ook nog zo iets als landbouw hulp bij dergelijke
rampen in europa
Quote
#6
Waarom zouden het per sé glazen kasten moeten zijn?
Ik vind het altijd hemeltergend dat mensen absoluut willen dat het in andere landen/culturen net zo moet zijn als in hun eigen land/cultuur.

1 van de redenen trouwens waarom men plastic prefereert boven glas heeft volgens mij te maken met de sterkte van de zonnestralen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#7
@Patrick, in de internationale tuinbouw wordt plastic nog veel gebruikt. maar iedereen binnen die sector kent ook de problemen ermee....
verheerlijking van gebruik van plastic omdat het cultuur zou zijn komt op mij vreemd over. maar misschien begrijp ik je opmerking niet goed?
Quote
#8
Glas heeft wel het voordeel dat het niet kapot klappert als het goed in de sponningen zit, nu zie je kilometers lang flarden plastic die jarenlang in de bomen blijven hangen, de zee ligt daar ook vol met plastic wat er heeeeeeeeel lang over doet dat het vergaat.
Elke keer als ik in die buurt kom verwonder ik me weer hoe weinig het hun interesseert om het op te ruimen.
Ik zie wel nu dat ze hele stukken land in de bergen achter Ierapetra geëgaliseerd hebben en daar moderne kassen hebben neergezet.
@Patrick, de sterkte van de zonnestralen kun je met glas beter als met plastic reguleren, maar daar hangt ook een kosten plaatje aan, dat het op langere termijn toch goedkoper is moeten de Grieken nog leren.
Maar om bij de topic te blijven, hulp hebben ze zeker nodig en niet alleen de tuinders.  
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
(30 April 2016, 13:18)Marian55 schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@Patrick, in de internationale tuinbouw wordt plastic nog veel gebruikt. maar iedereen binnen die sector kent ook de problemen ermee....
verheerlijking van gebruik van plastic omdat het cultuur zou zijn komt op mij vreemd over. maar misschien begrijp ik je opmerking niet goed?

Ik verheerlijk het gebruik van plastic niet omdat het cultuur zou zijn. Maar ik dacht dat het eerder was omdat zij uit ervaring eerder plastic gebruiken dan glas omdat het minder zondoorlatend zou zijn en er dus minder kans bestaat voor verbranding van de planten.

De sterkte van de zonnestralen kan je misschien inderdaad beter reguleren met glas zoals Arthur opmerkt. Met de "oude" methode van het glas besproeien met een kalk/water mengsel bijvoorbeeld. Maar misschien heeft het ook te maken met het kostenplaatje. Ik kan me voorstellen dat een moderne kas (met glas) een pak duurder zal uitvallen dan de plastic fabricages die gebruikt worden.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
Quote uit het artikel: "Gisteren sprak ik met een teler die aangaf dat er in Nederland veel kassen opgeslagen staan - maar we hebben hier niets aan glazen kassen. Het moet folie zijn", vertelt hij."
Quote
#11
Folie is makkelijk past altijd, dat sla je met spijkers en latten tegen het geraamte wat al helemaal scheef staat, als dan na een stevige wind de folie weer wegwaait komt er weer nieuwe folie op en dat tot het geraamte is weggerot.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#12
(30 April 2016, 14:55)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Folie is makkelijk past altijd, dat sla je met spijkers en latten tegen het geraamte wat al helemaal scheef staat, als dan na een stevige wind de folie weer wegwaait komt er weer nieuwe folie op en dat tot het geraamte is weggerot.

Geen hout!

Griekenland: 
Op het Griekse eiland Kreta kunnen het gehele jaar door vrijwel zonder verwarming tuinbouw- en sierteeltproducten worden geteeld. Dit is te danken aan de milde winters. Het is inmiddels op dit vlak een van de grootste productiegebieden van Griekenland. En daarmee een interessante markt voor Nederlandse toeleveranciers in de tuinbouw- en sierteeltsector. Dankzij het milde klimaat in de winterperiode is Kreta is één van de weinige gebieden in Europa waar vrijwel zonder verwarming verschillende soorten tuinbouw- en sierteeltproducten kunnen worden geteeld. De gemiddelde temperatuur in de winter bedraagt er 14 graden Celsius en nachtvorst is schaars. Dit klimatologische voordeel heeft er – samen met het feit dat een groot deel van de producten wordt afgezet in en rond het nabijgelegen en dichtbevolkte Athene – toe geleid dat Kreta één van de grootste productiegebieden van Griekenland is geworden. Vooral Nederlandse bedrijven hebben de afgelopen decennia goed ingespeeld op de groeiende productie van groente, fruit, bloemen en planten op Kreta. Hoewel de markt zich lijkt te verzadigen en de concurrentie toeneemt, blijft Kreta een interessante markt voor Nederlandse toeleveranciers in de tuinbouw- en sierteeltsector. Paul Kuijpers De eerste tuinbouwkassen op Kreta verschenen in 1955. Vanaf 1966 nam het aantal kassen op het eiland aanzienlijk toe. De Nederlander Paul Kuijpers speelde daarbij een cruciale rol. Als afgestudeerde van de Agrarische Hogeschool kwam hij naar Kreta. Hij werkte nauw samen met de lokale bevolking om Nederlandse technologie aan te passen aan de mediterrane omstandigheden. Zijn eerste kas had een houten raamwerk, maar op basis van nieuwe ideeën werden dat later kassen met een compleet ijzeren raamwerk (het zogenoemde Ierapetra-type). Paul Kuijpers overleed op 32-jarige leeftijd door een fataal auto-ongeluk. Ter ere van hem werd een standbeeld onthuld en werd de hoofdstraat in de plaats Ierapetra naar hem vernoemd. Sindsdien is het areaal tuinbouwkassen (voornamelijk plastic) voor de teelt van groente en fruit op Kreta gegroeid naar circa 2.200 hectare. Dat is ruim 50% van het totale areaal in Griekenland. De streek rond Ierapetra in het zuidoosten van Kreta is met circa 1.200 hectare het grootste tuinbouwgebied. Tomaten, komkommers, paprika’s en aubergines zijn de meest geteelde groentensoorten. De zuidelijk gelegen regio rond Timbaki in de Messaras-vallei volgt met 800 hectare, waar tomaten, komkommers en meloenen de meest geteelde soorten zijn. Ten slotte bevinden zich in het uiterste zuidwesten van het eiland nog wat kleinere productiegebieden, met overwegend tomaten en avocado’s. Het areaal bloemen en planten in kassen op Kreta bedraagt ongeveer 100 hectare, waarvan 30 hectare in de omgeving van Ierapetra. De belangrijkste soorten zijn lelies, gerbera’s, anjers en rozen. 
Quote
#13
Onderstaande link over glastuinbouw op Kreta kreeg ik per mail toegestuurd:

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Om hier nog even op terug te komen, Nederland zit met Rijk Zwaan goed genesteld op Kreta. Zij hebben zich sinds begin dit jaar genesteld in een mooi (nieuw/gerenoveerd?) gebouw op de baan tussen Ierápetra en Pachia Ammos.
Misschien dat we langs hen binnenkort ook hier kunnen gaan genieten van de overheerlijke Kretenzische tomaten & groenten.
Quote
#15
(01 May 2016, 20:31)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Om hier nog even op terug te komen, Nederland zit met Rijk Zwaan goed genesteld op Kreta. Zij hebben zich sinds begin dit jaar genesteld in een mooi (nieuw/gerenoveerd?) gebouw op de baan tussen Ierápetra en Pachia Ammos.
Misschien dat we langs hen binnenkort ook hier kunnen gaan genieten van de overheerlijke Kretenzische tomaten & groenten.

Nou, dat zou echt fantastisch zijn! Die waterbommen die ze hier tomaten noemen Confused
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#16
(30 April 2016, 01:59)El Greco schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Nou nou, ik wil het nu ook weer niet minimaliseren want het is erg wat die mensen overkomen zijn en wil zo iets gelijkaardige zelf niet meemaken maar...

Toevallig zijn we er afgelopen maandag 25 April voorbij gereden toen we terugkwamen van een uitstap. Je kon het toen nog zeer goed ruiken en vaststellen. Er was ook nog steeds brandweertoezicht.
De niet meer bruikbare tomaten lagen her & der langs de de hellingen gegooid.

Ik had die dag nog tegen mijn vrouw gezegd, toen we nog een stuk voor Agia Galini waren en daar ook massa's kasten staan (buurt van Klima), waar blijven ze toch allemaal met die overheerlijke tomaten want in België vind je geen tros Kretenzische tomaten in de winkel. Alles moet toch met vrachten vol lokaal of in Griekenland zelf verhandeld worden?

Hoe blijven die kasten ook allemaal overeind want zij zijn niet van die kwaliteit zoals wij ze kennen van in Maasdijk en verre omgeving. Het merendeel zijn gewoon opgetrokken in een houten geraamte met plastic eroverheen gespannen. Elke keer zien we in de regio van Ierapetra wel wat serres sneuvelen bij de soms wel héél heftige rukwinden/stormen.

Vele van hen staan ook nog steeds in overtreding met een wet die al méér dan 5 jaar oud is naar het schijnt, die verplichte dat alle kasten tussen zeelijn en kustweg binnen de 5 jaar moesten weg/verplaatst zijn naar hoger gelegen delen achter de kustweg.
De meest gegoede families hebben dit al wel gedaan met nieuwe te plaatsen aan de overkant van de weg maar vele staan er nog steeds, tussen  kustweg & waterlijn, ook deze tussen Ierapetra en Mirtos trouwens. (langs beide kanten van de weg vernielt).

Nu ben ik wel benieuwd wanneer we de eerste Nederlandse glazen kasten gaan zien daar in de regio.
We zullen er zeker geen tomaat voor laten en van mij mogen deze heerlijk knalrode tomaten zo snel mogelijk naar hier getransporteerd worden.
Glazen serres  zie ik nog niet direct verschijnen hier op Kreta. de prijs en het gewicht van het glas zijn waarschijnlijk wat te hoog. Je mag niet vergeten dat alles per schip moet aangevoerd worden.
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)