Wonen in GR na pensionering
#1
Volgend jaar ga ik met pensioen en is eindelijk de tijd gekomen om in Griekenland gaan wonen.
Ik worstel echter nog met diverse vragen.

Zijn er mensen op dit forum, die mij informatie kunnen geven over enkele zaken, waar  mogelijk tegen aan gelopen zal worden?

Hier zijn alvast de eerste paar vragen: 
Mag je nog ingeschreven blijven in een NL-gemeente, als je permanent in GR woont
- Als je nog in NL staat ingeschreven moet je dan minimaal een bepaalde tijd in NL verblijven en wie controleert dat
                of moet ik dat zelf aantonen (en hoe dan)?
Mag/kan je bij een permanent wonen in GR een bankrekening in NL houden, waar bv. pensioen en AOW op betaald wordt
- Hoe is het belastingregime in GR, is het strenger dan in NL
- Is een hypotheek bij een NL-bank voor een huis in GR mogelijk, terwijl je een inkomen uit AOW en pensioen uit NL hebt
- Is een hypotheek bij een GR-bank voor een huis in GR mogelijk met een inkomen uit AOW en pensioen uit NL
- Ziektekostenverzekering in NL of GR
                afhankelijk van inschrijving in NL of GR: kan of mag of moet ik mijn NL-ziektekostenverzekering behouden.
                moet ik een GR-ziektekostenverzekering afsluiten
Quote
#2
Kijk ook even op de linkenpagina op dit onderwerp. Staat al heel veel.
Quote
#3
Goede avond Martin

Haast alle vragen die je stelt kan je gewoon vinden bij de NL belastingdienst.
Ja als buitenlander loop je hier veel meer in het vizier van de belastingdienst.
Als er op 21 december geen nieuwe belasting wet is, geld de oude nog voor het afgelopen jaar en daarvoor, zo weet je nooit waar je aan toe bent voor het volgende jaar.
Ik zou zeker in NL een bankrekening aan houden, altijd makkelijk om uit te wijken met zoals nu een kapital controle !
Een hypotheek..... wat is dat..... de Grieken krijgen hier totaal niets van de banken, alles is te onzeker.... dus reken daar niet op, en ook niet andersom !
Ja, je valt onder de NL ziektekosten verzekering, dus hier onder het IKA...... ben je dood , voordat er beslist wordt of je wel of niet een operatie/hulp krijg.
Dus een particulieren verzekering zou aan te bevelen zijn, alleen is die ter vergelijken met wat je in NL betaald.
veel succes met je zoek tocht..... ga eerst maar eens naar de NL belastingdienst..... en krab je dan jezelf nogmaals achter de oren..... Huh
Quote
#4
Je mag van de gemeente 8 maanden buiten NL wonen zonder uit te schrijven. Langer? Dan uitschrijven. Controle? Geen idee, maar t.a.t. ligt de bewijslast bij jou. Dus je zult - bij navraag - aan moeten tonen dat je in NL was. Hoe? Misschien door afschriften te overleggen waaruit bijv. NL pinbetalingen blijken. Geen idee. Sjoemelen, natuurlijk dat kan. Je kunt ingeschreven blijven staan op bijv het adres van je kinderen (dus je woont in) maar dat kan voor hen wel gevolgen krijgen, bijvoorbeeld bij ontslag, bijstand o.i.d..
NL Zorgverzekering is slechts 6 maanden geldig in buitenland. Dus zul je over moeten stappen naar Gr. zorgverzekeraar of de heel dure OOM verzekeringen.
Deze antwoorden zijn heel makkelijk terug te vinden op de site van je gemeente en zorgverzekeraar.
Hypotheken geen idee. Voor zover ik weet zijn NL banken nogal terughoudend met het verstrekken van hypotheken op buitenlands onroerend goed. Griekse banken en hypotheek verstrekken, geen idee.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#5
Nog even een aanvulling op Maria haar verhaal.
Mijn tante woont in Belgie op een camping die niet officieel heel het jaar open is, in de winter moet zij zelf jerrycans water halen.
Is ingeschreven bij haar dochter in Dordrecht.
Daar heeft de belasting dienst een controle gehouden, kan je hier wonen, heb je een eigen keuken, toilet, slaapkamer/woonkamer.
Zo ja, is er vergunning voor dubbele bewoning, en dan wordt haar dochter aangeslagen voor dubbele lasten zoals huisvuil , en extra inkomsten van de verhuur.
Dus zoals Maria als vermeld, bij problemen van een uitkering enz.  wordt je dan gekort omdat je andere inkomsten heb.
Daarom schreef ik al...... goed informeren dan achter je oren krabben en een besluit nemen Huh
Quote
#6
Vrienden van ons huren een volledig gemeubileerd appartement voor ongeveer 3500,- per jaar.
Het voordeel hiervan is dat je verder kunt als het tegenvalt. .
Ook wij denken inmiddels aan deze vorm omdat het minder risico geeft.
Wij zijn t.z.t. wel van plan een adres(je) in Nederland aan te houden. (Deze vrienden hebben dat ook nog.)
Quote
#7
Boven je 65e verzekeren is in elk land heel moeilijk. Ik heb hier nog nooit een heel positief en betaalbaar verhaal over gehoord...
Bij Ooms geef je na je 85e zowat je hele AOW af. Zijn er mensen die dit doen? Je moet dan wel een heel vet pensioen hebben... Smile sterf je in elk geval niet aan overgewicht.

Ziektekostenverzekering bij emigreren naar Griekenland boven 65 is vertrouwen op IKA of je portemonnee leeggooien. 
Of een NL adres aanhouden. Of is het volgens iemand anders?
Quote
#8
Als je je voor je 65e in GR verzekert voor ziektekosten bij een private verzekeraar kun je daar tot je dood verzekerd blijven (naast je IKA). De kosten van de verzekering zijn prima te doen. Bij een eigen risico van 1.500 euro zelfs goedkoper dan in NL (helemaal vergeleken met OOM maar ook tov de verplichte vzk) en betere dekking.
Quote
#9
@ Geni, dat is dus zoals ik inderdaad al dacht. Goed nieuws voor mij en slecht nieuws voor mijn man.
Quote
#10
Als je geld genoeg heb is het zeker aan te bevelen om een prive verzekering te nemen, want de verplichte vanuit Nederland is niet zo duur.
Wij betalen met zijn 2e'n ongeveer € 3.000,-- per jaar voor privé verzekering.
Mijn buurman van 70 en Engels tobt nu al weken met zijn prostaat, bij de doktoren is hij zó aan de beurt, want je bent Engels, en die betalen contant..... wachten niet op IKA.
Nu is er de mogelijkheid tot opereren..... dokter stelt voor.... kan door IKA betaald worden, moet je op de lijst voor goedkeuring, moet je rekenen op 6 tot 7 maanden .
dan zijn alle medicijnen ook nog voor jezelf en hulpmiddelen zoals kateter.
OF..... ik kan je volgende week opereren in Chania, kosten € 3.000,--   en dan niet geheel met bonnetje.....
Tja de keuze is niet moeilijk, in al die jaren dat zij hier zijn en nog geen kosten gemaakt hebben, is het gewoon snel betalen, want dat hebben zij al lang uitgespaard aan privé verzekering.
Alleen het gevaar is, wanneer je ECHT iets ernstig krijgt.... je bent buitenlander, dus melk koe.....
Kijk veel kosten zijn hier niet hoog zoals bloed onderzoeken e.d. maar ik vraag mij af, als je lange tijd en grote operatie moet hebben, hoeveel gaat dat kosten....?????
Ook het probleem is, dat je hier als je ZEKER wilt zijn voor goed bloed, dat je dat zelf mee moet nemen, de bloedbank heeft niet genoegen daar is veel bloed bij wat niet
zoals in Nederland is goed gekeurd en schoon is van bacteriën......  je moet tekenen voor de operatie dat je alle risico's accepteert !!!
Dus het is de moeite om goed rond te snuffelen.....  er zijn hier veel verzekerings maatschappijen die iets aanbieden.... of het goed gaat.... dat weet je pas achteraf.
Quote
#11
Zorg dat je bij een internationale verzekeraar terecht komt die in GR verzekeringen aanbiedt (ook voor andere verzekeringen). Wij hebben goede ervaringen met verzekeraar Generali, via een griekse tussenpersoon waarover we zeer tevreden zijn en die een goede en betrouwbare reputatie heeft, die handelt toch alles voor je af.
Quote
#12
Eigen bloed meenemen is onzin. Wanneer je geopereerd wordt, wordt gevraagd om bloed of het nu van familie is of niet. Dit krijg je echt niet zelf. Voor jouw operatie nemen ze van de bloedbank en jouw bloed gaat in de bloedbank. Want al is het van je eigen familie, dit wil nog niet zeggen dat het "schoon" is. Dus gaat echt wel eerst door de molen. Veel Grieken zijn donor en bouwen hierdoor een soort van "tegoed" op. Toen mijn "moedertje" geopereerd moest worden, mocht iedereen, familie of niet, bloed afstaan. Omdat ik een te lage bloeddruk had, mocht ik niet. Zus had "tegoed" d.m.v. haar donorboekje en dat was voldoende. Overigens, heb je geen "bloedtegoed" of andere donoren, helpen ze je ook. Het is puur om de bloedbank op peil te houden.
Maria's signatuur Αχ Ελλάδα πώς κατάντησες.
Quote
#13
Eigen bloed meenemen?
Nog nooit van gehoord. Ja als je een operatie moet ondergaan wordt er gevraagd om bloed 
maar dat is gewoon om de voorraad bloed op de bloedbank op peil te houden.
 Als je geopereerd word in Athene mag er ook gerust bloed op Kreta gegeven worden. 


En zeker wordt je bloed gecheckt. Ik wilde bloeddonor worden, 
maar voordat  ze echt bloed afnemen wordt er eerst een beejte bloed onderzocht.
 Bij mij werd er een te lage hematokriet geconstateerd, en mijn bloed werd niet geaccepteerd.
Ik kreeg t advies mee om me verder te laten onderzoeken.

Vele dingen die niet juist gaan in het ziekenhuis, maar hier is volgens mij niks fout aan.
Quote
#14
Op de site van Zorginstituut Nederland staat ook het een en ander vermeld. 
Je kunt met je pasje volgens mij nog wel in Nederland gebruik blijven maken van alles wat in de basisverzekering valt. Dus in geval van, mag je naar NL komen. Althans dat heb ik zo begrepen. Je valt dan onder het Zilveren Kruis.
Het lijkt erop dat zelfs voor langdurige zorg (WLZ-zorg) een indicatie-aanvraag gedaan kan worden. Ik zag de laatste keer niet meer dat er dan een wachttijd zou zijn. Dat stond er eerder wel bij. 
Let wel: ik moet dit het komend jaar zelf ook verder uitzoeken.

indien je een door nl uitgegeven ehic hebt uiteraard. dwz zoals bij ons bij abp pensioen.
Quote
#15
(05 May 2016, 14:30)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




En zeker wordt je bloed gecheckt. Ik wilde bloeddonor worden, 
maar voordat  ze echt bloed afnemen wordt er eerst een beejte bloed onderzocht.
 Bij mij werd er een te lage hematokriet geconstateerd, en mijn bloed werd niet geaccepteerd.
Ik kreeg t advies mee om me verder te laten onderzoeken.

Een te lage hematocriet? Doping genomen ?  Big Grin Dan mag je niet starten.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#16
@patrick, heeft dat ook met doping  te maken, ha ha? Ze vroegen mij gelijk of ik die thallasomia ziekte ( stigma zoals dat hier heet) had???
 Maar daar wordt je automatisch op gecontroleerd bij zwangerschappen, dus ik weet dat ik dat niet heb.
 Kans is al heel klein omdat die ziekte rond t middelandse zeegebied voorkomt en bijna nooit in west europa.
Ik heb me er verder niet echt in verdiept, ze kijken hier altijd naar de hematokriet zoals in NL de bloedwaarde als eerste wordt gemeten?
Quote
#17
(05 May 2016, 16:27)Nanny schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




@patrick, heeft dat ook met doping  te maken, ha ha? Ze vroegen mij gelijk of ik die thallasomia ziekte ( stigma zoals dat hier heet) had???
 Maar daar wordt je automatisch op gecontroleerd bij zwangerschappen, dus ik weet dat ik dat niet heb.
 Kans is al heel klein omdat die ziekte rond t middelandse zeegebied voorkomt en bijna nooit in west europa.
Ik heb me er verder niet echt in verdiept, ze kijken hier altijd naar de hematokriet zoals in NL de bloedwaarde als eerste wordt gemeten?

Een te lage hematokriet kan natuurlijk ook een andere oorzaak hebben, maar bij wielrenners wordt het in eerste instantie aanzien als een gevolg van een poging om dopinggebruik te maskeren.

Zo zie je maar.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Wat is dit een leerzaam forum! ;)
Quote
#19
Om in aanmerking te komen voor de IKA-verzekering kunnen gepensioneerden die in Griekenland wonen bij het Zorginstituut een formulier 121 aanvragen. (en als je in GR woont kun je je NL verzekering NIET houden!). Hiermee ga je naar het IKA-kantoor en krijg je een verzekeringsboekje. De premie wordt in NL van je AÖW ingehouden. Deze premie is een stuk lager dan de NL premie voor een basisverzekering!
Zelf heb ik tot nu toe geen enkele negatieve ervaring met de IKA gehad. Mijn man heeft 2 jaar geleden 10 dagen in het ziekenhuis gelegen wegens zijn longen, thuis een tijdje een zuurstofapparaat gehad. Niets zelf hoeven betalen! (huur apparaat wel voor moeten schieten).
Ik zal echt niet beweren dat de gezondheidszorg tiptop in orde is in GR, maar 100% slecht is het ook niet.
Ik zou zeggen, ga voor de IKA en zorg dat je een reservepotje hebt voor noodgevallen.

Hoe de belasting voor je uitpakt is moeilijk te zeggen. Hangt van je bezit van van de hoogte van je pensioen af.

Je Nederlandse bankrekening kun je gewoon aanhouden.

Zorg ook dat je DigiD niet verloopt. Is bij mij wel gebeurt en kan nu niet meer op Mijnpensioenoverzicht of het ABP, totdat ik in NL ben om een nieuwe aan te vragen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  wonen en werken op Samos carel 6 4.156 10 August 2018, 18:54
Laatste bericht: metaxa
  Duurzaam wonen in Griekenland Natalie66 14 5.068 12 July 2018, 09:10
Laatste bericht: Natalie66
  Wonen in GR JohannesGR 0 1.510 03 June 2018, 16:57
Laatste bericht: JohannesGR
  wonen Loek 1 2.522 12 May 2016, 08:35
Laatste bericht: Lyonesse
  wonen in de winter in griekenland diana2016 8 5.927 08 February 2016, 19:49
Laatste bericht: Xandrios

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)