Grieksegids nieuws     
Spetzofai
#1
Een heerlijk en eenvoudig gerecht van de Pilion. Wij eten het het liefst met platte pasta, zoals een tagliatelle, omdat die de saus zo lekker vasthoud. Tongue
Maar in combinatie met rijst of knoflookaardappels uit de oven is dit ook heerlijk!
Vaak gebruik ik merquez of knoflookworstjes. Deze keer heb ik zgn "Griekse worstjes" gebruikt die een welbekende discounter in haar Griekse week in de aanbieding had Wink

Tip: Mocht de saus iets teveel indikken, voeg dan een klein! scheutje water toe.

JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
En hier wat foto's:

De worstjes bruinen in de pan:

[Afbeelding: 1zfu8ae.jpg]

De paprika's zijn klaar om samengevoegd te worden met de rest van de ingrediënten:

[Afbeelding: 207nof8.jpg]

En zo uiteindelijk op je bord:

[Afbeelding: zwnuow.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#3
Inderdaad een heerlijk gerecht. Het zal best veel in Pilion gegeten worden, maar het komt oorspronkelijk van het eiland spetses. Maar het wordt ook op Kreta gegeten, staat soms ook op de kaart, vaak als klein lunchgerecht.
Tip:vervang eens een van de paprika's door een gegrilde (ingemaakte). Geeft net weer een iets andere smaak.
Quote
#4
Bedankt voor dit recept Johan. Wij kwamen het ook voor het eerst op Pilion tegen en het staat regelmatig op het menu als we daar weer zijn.
We gaan het eens op jouw manier proberen.

efxaristo
Quote
#5
Ha Johan!~Hier op Pilion snijden we de worst eerst in stukjes voor we gaan bakken en braden. En door het langzaam sudderen in de paprika tomaten saus gaat de smaak ook in de plakjes zitten. Toen we nog in huis in Nederland hadden haalden we de worst bij de Marokaanse slager. Die komt het meest overeen kwa smaak met de Griekse worsten.
Quote
#6
(15 May 2016, 21:13)Jan Platanias schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ha Johan!~Hier op Pilion snijden we de worst eerst in stukjes voor we gaan bakken en braden. En door het langzaam sudderen in de paprika tomaten saus gaat de smaak ook in de plakjes zitten. Toen we nog in huis in Nederland hadden haalden we de worst bij de Marokaanse slager. Die komt het meest overeen kwa smaak met de Griekse worsten.

Jan, die Marokkaanse worst, is dat dan runderworst, net als de merquezworstjes? In stukjes snijden heb ik ook wel eens gedaan, staat ook vaak bij de recepten, maar ik vind het lekkerder en mooier als de worst nog heel en stevig is, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Wink  Het is een heerlijk gerecht!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
Hi Johan,
zoals Jan schrijft, maak ik het ook wel eens, in stukjes.
Nu heeft mijn slager een Spaanse vrouw en daar haal ik wel eens worstjes, welke erg op die door jouw beschreven lijken.
Als BBQ gek, maak ik de spetsovai in een "dutch oven" welke ik het eerste half uur met de deksel er af (van de pot) in mijn Weber plaats onder toevoeging van wat rookhout.

ff off topic: vorige week "pulled pork" gemaakt. 2.5 kilo op een "snake fire"
Helemaal top! Wie er het fijne van weten wil sture een PB.
Quote
#8
(15 May 2016, 11:16)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Inderdaad een heerlijk gerecht. Het zal best veel in Pilion gegeten worden, maar het komt oorspronkelijk van het eiland spetses. Maar het wordt ook op Kreta gegeten, staat soms ook op de kaart, vaak als klein lunchgerecht.
Tip:vervang eens een  van de paprika's door een gegrilde (ingemaakte). Geeft net weer een iets andere smaak.

Chris, ik heb nog een heerlijk visrecept van Spetses, vis uit de oven, bedekt met een tomatensaus, psária spetsiótika. Lekker met bv zeebaars, je kan er verschillende vissoorten voor gebruiken. Als ik het weer eens maak en er foto's van heb, zal ik het wel plaatsen.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#9
Ik ken het Johan. Veel gemaakt met roodbaars ,maar ook wel met dorade.presenteert ook goed aan tafel.
Inderdaad leuk om hier te gaan plaatsen.
Quote
#10
Vanavond dit recept maar eens uitproberen, met brood en een salade. Die worstjes zijn hier niet te krijgen dus doe ik het met gehaktballetjes. Lijkt mij ook lekker! 

Jammer dat de foto's in dit draadje niet meer zichtbaar zijn.
Martino's signatuur Martino

sirtaki lovegreece
Quote
#11
Ik maak dit recept wel eens met even gebakken plakjes van een grove rookworst. Dit geïnspireerd door de een restaurant in Griekenland waar ik dit voor het eerst at. Ik vond het daar wat naar rookworst smaken, dus thuis meteen uitgeprobeerd.
Quote
#12
(14 December 2021, 22:01)IngridAmsterdam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik maak dit recept wel eens met even gebakken plakjes van een grove rookworst. Dit geïnspireerd door de een restaurant in Griekenland waar ik dit voor het eerst at. Ik vond het daar wat naar rookworst smaken, dus thuis meteen uitgeprobeerd.

Ik weet welke worst je bedoeld, kan alleen niet op de naam komen. Hebben wij voor het eerst in 2014 op Evia gegeten bij de paaslunch!
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#13
(15 December 2021, 00:22)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 December 2021, 22:01)IngridAmsterdam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik maak dit recept wel eens met even gebakken plakjes van een grove rookworst. Dit geïnspireerd door de een restaurant in Griekenland waar ik dit voor het eerst at. Ik vond het daar wat naar rookworst smaken, dus thuis meteen uitgeprobeerd.

Ik weet welke worst je bedoeld, kan alleen niet op de naam komen. Hebben wij voor het eerst in 2014 op Evia gegeten bij de paaslunch!

Bedoelen jullie misschien Loukaniko?
Quote
#14
(15 December 2021, 00:26)jjohn schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(15 December 2021, 00:22)JohanV schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(14 December 2021, 22:01)IngridAmsterdam schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik maak dit recept wel eens met even gebakken plakjes van een grove rookworst. Dit geïnspireerd door de een restaurant in Griekenland waar ik dit voor het eerst at. Ik vond het daar wat naar rookworst smaken, dus thuis meteen uitgeprobeerd.

Ik weet welke worst je bedoeld, kan alleen niet op de naam komen. Hebben wij voor het eerst in 2014 op Evia gegeten bij de paaslunch!

Bedoelen jullie misschien Loukaniko?

Zou zomaar kunnen John, ik weet het niet 100% zeker. Wat ik wel weet is, dat de gegrilde worst een wat rokerige, inderdaad naar rookworst neigende, smaak had. Ook de consistentie leek daarop.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#15
Wij halen bij onze slager Spaanse verse Chorizo. In een stalen pot op de bbq. Deksel van de pot zodat de rook er lekker op neerslaat. Dan het recept volgen, dat hoeft niet op de bbq, gaat om het roken. ( oude whiskeyvaten, of appel/perenhout.) eiken hout geeft een intensere rooksmaak.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)