Oleanders
#1
Een vertrouwd beeld in Griekenland, oleanders



[Afbeelding: 29p3mzq.jpg]  [Afbeelding: 2f04rk4.jpg]

Zoals waarschijnlijk elke Griekenland liefhebber heb ik er dus thuis ook een paar. En 2 jaar terug kwam het idee: Waarom niet eens proberen om zelf een oleander te kweken? Dus de zaadjes uit een zaaddoos gehaald en in het voorjaar gezaaid. En zowaar Er is 1 plantje uit voor gekomen.

Dit is het resultaat na iets meer dan een jaar:

[Afbeelding: 35a3q54.jpg]

En dus een 3-tal weken geleden het experiment herhaald. Een 100-tal zaadjes gezaaid en met redelijk succes, vandaag al een 15-tal die uitkomen.

[Afbeelding: 33joffm.jpg]  [Afbeelding: jff8t2.jpg]

  Nog leden die hier ervaring(en) mee hebben?
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Gezaaid heb ik ze (nog) niet, maar ik heb al meerdere keren kleine oleander-stekjes meegenomen uit Griekenland. Ze pronken inmiddels al heel wat jaartjes bij ons in de tuin. Ook een flinke vijgenboom heb ik ooit als piepklein stekje in een colaflesje vanuit Rhodos mee naar huis genomen. We hebben de ietwat merkwaardige hobby om van elke bestemming waar we waren een stekje ergens van mee te nemen. Mislukt ook wel eens maar over het algemeen gaat het prima.
[Afbeelding: 3451tsk.jpg]
Onze vijgenboom

[Afbeelding: 2cnh3wz.jpg]
Onze oleander uit Kythira alsmede enkele bananenplanten

Helaas is het ons (nog) niet gelukt een bougainville aan de praat te krijgen, dus die staat nog op ons lijstje Wink
Quote
#3
De "snel"weg op Kreta is aan beide zijden voorzien van oleanders. Prachtig gezicht,ook veel werk in het telkens terugsnoeien. Oleanders zijn trouwens hoogst giftig.
Quote
#4
Hoi Chris
wat is er dan giftig aan een Oleander? Ik heb er ook een in de tuin in een pot. Nu voor het derde jaar. Denk niet dat er dit jaar bloemen in komen.

Groet Marja
Quote
#5
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#
Zowel de bladeren als de takken bevatten giftig melksap, kan zelfs dodelijk zijn.
Geiten en schapen blijven er van nature vanaf. Dit zou ook de reden zijn waarom ze in grote getale langs de snelweg zijn geplant, dan lopen de beesten niet de weg op.
Quote
#6
Ja Chris,
Ben het helemaal met je eens.... een schitterend gezicht zo langs de weg, al die bloemen Big Grin
Maar bij mij in de tuin..... N I E T   É É N ,  ik knip ze er DIRECT uit, al ze al 2 cm groot zijn .... Confused
en WAAROM.....  het geeft een enorme rotzooi.... als ze uitgebloeid zijn, dan vallen die vette bladeren en bloemen en is het een grote troep.
Voordeel is OOK, geen bloemen.... geen luizen.....  en dus ook geen vieze vette rails.... tja de NS heeft in het najaar van gladde rails door vallende bladeren. Angry
Hier heeft Kretabaan het probleem van Oleanders, vieze vette rails, geen stroom doorvoer dus geen personen vervoer. Angry
Het is mooi.... net zoals een bouqanville , maar een beetje wind en je komt om in de afgewaaide bloemen.... dus zo plaatsen dat je  er zelf geen last van heeft  Huh 

Maar alle nadeel heeft een voordeel....   de Oleanders groeien heel snel en mooi recht.... en zo heb in natuurgetrouwe lading, als bomen voor de wagons....  Idea
Wat denk je van aanmaak hout.... daar voldoen ze zéér goed voor, 2 maanden laten drogen..... heb je geen aanmaak blokjes nodig.! Big Grin 
dus heel de winter worden deze bij mij gebruikt, ieder najaar snoei ik ze heel kort....en waar je afknipt.... komen er 3 nieuwe takken voor terug  Smile 
Dit was dus de andere kant van zo'n voor vele mooie plant  Cool
Quote
#7
Hoi Ger,

zo merkwaardig is je hobby niet hoor. Wij nemen ook stekjes en zaden mee overal vandaan Smile
Griekenland, La Palma, de hele wereld staat hier in huis.
groetjes,
Willem
Quote
#8
(18 May 2016, 16:38)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




#
Zowel de bladeren als de takken bevatten giftig melksap, kan zelfs dodelijk zijn.
Geiten en schapen blijven er van nature vanaf. Dit zou ook de reden zijn waarom ze in grote getale langs de snelweg zijn geplant, dan lopen de beesten niet de weg op.

Zelfs de wondermooie Oleandermot en zijn rupsen zijn giftig. Als je ze aanraakt kan je best je handen goed wassen !!!
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Zeer waardevolle informatie over de oleander mensen. Ik vind ze altijd heel mooi, maar ja nu kijk er toch anders naar. Dan toch maar liever die vijg Perfektbedankt
Quote
#10
Best heftig dat ze zo giftig zijn dat had ik echt niet verwacht. Inderdaad een prachtige plant. Maar bedankt voor de goede info.

Groet Marja
Quote
#11
(18 May 2016, 16:38)chris schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zowel de bladeren als de takken bevatten giftig melksap, kan zelfs dodelijk zijn.
Geiten en schapen blijven er van nature vanaf. Dit zou ook de reden zijn waarom ze in grote getale langs de snelweg zijn geplant, dan lopen de beesten niet de weg op.

Heb een aantal oleanders in de tuin staan. Niet dat er schapen en geiten in de buurt zijn, maar je weet maar nooit. Goed om te weten dat ze er af blijven. Smile
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Haha, gold dat ook maar voor slakken!
Quote
#13
Ja zou zeker fijn voor slakken. vandaag regen en je ziet dan meteen de slakken door de tuin kruipen.
Quote
#14
Oleander, oftewel op z'n Grieks Rododafni. 
"mijn" dorp, waar ik dus mijn nicknaam van heb, is grotendeels bezaaid met oleanders, een prachtig gezicht tot eind oktober toe. Daar staan er dus blijkbaar al eeuwenlang zoveel van, dat ze er een heel dorp naar vernoemd hebben. Het stikt er ook van de geiten trouwens, maar die zullen inmiddels wel genetisch immuun voor het gif zijn  Big Grin
Quote
#15
Wordt ook niet de naam "pikrodafni" gebruikt?
Quote
#16
Dat kan kloppen Nanny, wij hebben dafni (laurier) boom in de tuin en gisteren vertelde iemand dat de laurier en de oleander verwant zijn.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)