Soutsoukakia
#1
Het staat nu in de oven! Lekkere combinatie van gehakt met een heerlijke tomatensaus. (Wat zouden we moeten zonder tomaten in onze keuken? Rolleyes ).
We eten er vanavond heerlijke knoflook/citroenaardappels uit de oven bij. De bedoeling was om een lekkere gigantes schotel erbij te serveren, maar toen ik vannacht thuiskwam ben ik helaas vergeten om de bonen in de week te zetten! Confused  Dat zal dus weer voor een andere keer zijn!
De foto's volgen vanavond.

JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#2
Ik ben gewend de gehaktrolletjes even aan te bakken in olijfolie, zodat ze net iets steviger zijn voor dat ze in de saus gaan. 
Maar dan ze  ook in de pan, niet in de oven misschien dat ook weer verschil maakt. 
Wij eten dit eigenlijk altijd met rijst.  Gigantes vind ik echt een van de lekkerste recepten uit de griekse keuken 
maar om die nou samen op mn bord te hebben met soutsoukakia,  nee.
 Wel als het om voorgerechten gaat. Maar samen trekt het mij niet, veel te 'zwaar".
Maar smaken verschillen natuurlijk.
Quote
#3
De gehaktrolletjes in afwachting van de saus:

[Afbeelding: 2saksut.jpg]

Klaar uit de oven:

[Afbeelding: 2m6sbpw.jpg]

En op mijn bord, met een aardappeltje, wat tzaziki en daarbij een lekkere Fix! Eenvoudig, maar eerlijk en heerlijk! Tongue

[Afbeelding: 23vi4jm.jpg]
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#4
Ja, zo krijg ik ook trek, ziet er heerlijk uit.
Quote
#5
Altijd heerlijk! Toevallig stonden ze vanavond ook hier op het menu..! Voor de variatie zal ik mijn recept hieronder plaatsen, ik vond ze ook super lekker. Ik heb helaas geen foto gemaakt; heb ze gegeten met rijst en snijbonen. Jammie!

Voor het gehaktmengsel:
500 g mager rundgehakt (of half kalfs- en half rundgehakt)
1 rode ui, geraspt of heel fijn gesneden
2 teentjes knoflook, fijngehakt
3 el verse platte peterselie, fijngeknipt
1 flinke tl piment (of eventueel komijn)
½ tl gedroogde oregano
1 el witte of rode wijn
1 tl balsamico-azijn
1 ei, losgeklopt
2 kleine sneetjes ontkorst witbrood, fijn verkruimeld
zout, versgemalen peper

Voor de tomatensaus:
2 el olijfolie
2 gehalveerde teentjes knoflook
3 rijpe tomaten, ontveld en in kleine stukjes
1 klein blikje tomatenpuree (1 flinke el)
1 tl geraspte citroenschil
1 el verse marjolein, fijngeknipt (eventueel vervangen door wat platte peterselie)
1 tot 1½  el rode-wijnazijn
1 vers laurierblad
snufje suiker

Meng alle ingrediënten voor het gehaktmengsel in een kom. Voeg wat meer broodkruim toe als het erg vochtig is. Kneed het mengsel goed door elkaar en zet en eventueel tot gebruik afgedekt in de koelkast.
Verwarm de oven voor op 180 graden. Vorm met de handen kleine kroketjes van het gehakt, maak ongeveer 20 rolletjes. Leg de rolletjes op de bakplaat (bakpapier) en bak ze in ca 20 minuten in de oven gaar. Je kunt ze ook in een laagje hete olie in een grote koekenpan bakken. Bak ze dan snel rondom bruin en dan nog 8-10 minuten op lager vuur tot ze gaar zijn.
Maak intussen de saus: verhit de olijfolie in een hapjespan, bak de knoflookhelften 1 minuut zachtjes mee en neem ze dan uit de pan. Voeg de rest van de ingrediënten samen met een half kopje water toe en kook de saus circa 10 minuten zachtjes door. Doe de gehaktkroketjes bij de saus en warm het gerecht kort door. Serveer meteen, eventueel gegarneerd met  wat verse peterselie.
Lekker met rijst of aardappelpuree en een groene groente of sla.

Quote
#6
Klinkt ook goed Corry!
Hoeveel tomatensaus heb je, in je recept gaat weinig vocht/tomaat toch?

Over anderhalve week gaan we het proeven op Karpathos, wordt er twee weken voor me gekookt! Smile
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#7
@Johan, klopt, ik realiseer me nu dat ik wel iets meer water heb toegevoegd dan een half kopje. En niet zoveel saus als jouw recept, maar wel heel smaakvol. En was op zich wel genoeg. Natuurlijk kun je ook gewoon meer maken, door extra tomaat toe te voegen. Ligt ook beetje aan grootte/sap van de tomaat.
Quote
#8
Dank je wel voor jullie reacties. Ik zal inderdaad eens karweizaad proberen. Komijnzaad geeft voor mij net niet de smaak en geur die ik zoek. Ik vind de Griekse kimino net iets anders ruiken en smaken.
Ik maak het gerecht inderdaad ook in de pan. Ik bak de zouzoukakia eerst even aan nadat ik ze door de bloem gewenteld heb en dan gaan ze in de tomatensaus. Wij eten er vaak kritharaki bij, heerlijk.
Quote
#9
Ziet er heerlijk uit , Johan. Hoe maak jij de knoflook citroenaardappeltjes in de oven?
Quote
#10
(21 November 2017, 16:57)marietta schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ziet er heerlijk uit , Johan. Hoe maak jij de knoflook citroenaardappeltjes in de oven?

Hoi Marietta, dat recept staat ook in mijn blog. Klik maar even op de de onderstaande link.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)