Welke schotel geschikt voor Griekenland?
#1
Hallo TV en Griekenland liefhebbers,
Ik zou willen weten welke schotel het beste is om in Griekenland (omgeving Nafplion/Lefkakia) te installeren om zowel Astra 1, Astra 2, Astra 3 en de Griekse FTA-zenders te kunnen ontvangen.
Ik dacht namelijk eerst aan Mulytenne, maar gezien de reacties geen goede keus denk ik. Zijn er ervaringen met deze of andere oplossingen? Bij voorbaat bedankt voor een goed advies.

Frans Borgers
Quote
#2
Re: Dag Frans en welkom op dit forum.
Om de diverse satellieten in Griekenland te ontvangen kan je niet werken met een Multytenne of andere systemen waarvan de LNB's gefixeerd zijn. Die systemen zijn meestal ontworpen voor onze regio (Duitsland, Benelux, Noord-Frankrijk). Je kunt het beste werken met schotels waar je zelf een multifeed op kunt monteren zoals bijvoorbeeld Triax die verkoopt. Ook met de Visiosat BigBisat kan je de LNB's zelf richten.

Maar je zit nog met een ander probleem: De Astra-1, Hotbird en HellasSat zullen geen problemen opleveren maar De Astra-2 en 3 des te meer. De "footprint" van die satelliet reiken namelijk niet of nauwelijks tot Griekenland. Om een indruk te krijgen hoe zo'n footprint eruit ziet kan je een kijkje nemen op m'n satellietpagina's van m'n website:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Kijk ook eens hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





en voor de Griekse zenders hier:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Daar wordt alles misschien al wat duidelijker. Mocht je toch nog met vragen zitten laat het gerust weten.

Succes, Ger
Quote
#3
Zoals ik al zei. Een prima uitleg, maar ik moet me nog even inleven in de materie.
Misschien een overbodige vraag, maar al die moiie schotels met veel mogelijkheden door jou getoond sttan die in Nederland in de tuin of ergens in Griekenland?

Ik hoor je
Frans
Quote
#4
Frans, het is inderdaad een kwestie van inlezen en inleven in de materie. Uiteindelijk zal je zien dat het allemaal helemaal niet zo ingewikkeld is. En als er vragen zijn, dit forum heb je inmiddels ontdekt dus dat komt helemaal goed.

Multiquote:maar al die mooie schotels met veel mogelijkheden door jou getoond staan die in Nederland in de tuin of ergens in Griekenland?
Je bedoelt die schotels op m'n website?
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Dat zijn er maar twee hoor maar je kunt er inderdaad wel wat mee.
Die staan trouwens gewoon bij mij thuis (Heerlen) in de tuin en zijn dagelijks te bekijken met rondleiding. Klik voor een afspraak op......
Nee hoor, grapje Big Grin (die rondleiding dan).
Het voordeel van plaatsing in een hoekje van de tuin is wel dat ie
a) niet zo dominant aanwezig is zoals op een dak en
b) erg goed te bereiken is voor eventuele aanpassingen.

Ga je in Griekenland wonen cq woon je daar al Frans?

Succes!

Ger
Quote
#5
In 2010 kon ik in Kalamata nog uit de voeten met een 65cm schotel, in Gythion kreeg ik een 85cm te leen op de camping, omdat ik de RTL zenders niet meer krijgen kon. 
Sinds augustus 2018 is de footprint van de Astra 23,5 behoorlijk opgeschoven en lijkt het er op dat in heel Griekenland Canal Digitaal alleen nog maar NL zenders met een 85cm schotel of groter te ontvangen zijn. Wat zijn de ervaringen onder de leden die na augustus vorig jaar in Griekenland zijn geweest?
Quote
#6
75 cm voor 2 LNB's is groot zat, 23.5 en 19,2 oost, die  heb ik altijd gehad op Kreta, nu heb ik iets groter omdat BVN op Hotbird 13 graden Oost zit, dus 3 LNB's.
Ik heb een geluk, huur het huis van een satelliet installateur, dus een kik en het zit erop.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#7
Ger,
de link naar footprint Astra 3 werkt bij mij niet
Fout 404
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






***Is inmiddels aangepast***


Frans
Waarom neem je geen schotel met een motor.
Heel gemakkelijk als er bv zenders weer eens van satelliet veranderen.
Mijn motor werkt al jaren prima.
De uitlijning heb ik gecontroleerd van 30 west naar 42 oost en staat perfect opgesteld blijkbaar.
Opstellen werkte heel eenvoudig.
Alle satellieten die je wil zien staan binnen de range 3.1 naar 42 oost.
De Satellietontvanger moet wel beschikken over Diseqc 1.2 of Diseqc 1.3 (USALS)
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#8
Ik denk dat je van Frans Borgers niks meer hoort, laatste bericht was van juli 2010 en de laatste keer online was juni 2012.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#9
Thumbs Up 
Inderdaad, niet op datum gelet  Tongue
Yiannakis's signatuur με την Ελλάδα εγώ ξυπνάω και κοιμάμαι.....

SAB SKY 4900 HD FTAC -  Triax Schotel  78/80 cm. op Moteck SG 2100A Diseqc 1.2 motor -  Single uni  LNB
Quote
#10
(07 February 2019, 21:46)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




75 cm voor 2 LNB's is groot zat, 23.5 en 19,2 oost, die  heb ik altijd gehad op Kreta, nu heb ik iets groter omdat BVN op Hotbird 13 graden Oost zit, dus 3 LNB's.
Ik heb een geluk, huur het huis van een satelliet installateur, dus een kik en het zit erop.

Arthur ;
Hier bij ons in Kamares op de zuidflank van de Psiloritis gaat de wind nogal fel te keer en door de aanwezigheid van  de 4 kloven aan de noordrand van het dorp draait de wind als zot . Je krijgt vaak de indruk dat de wind uit alle windstreken te gelijk komt , als hij uit het noorden komt wordt de wind door de  4 kloven gestuwd en  riek je het zoute water uit de Golf van Messara , in vogelvlucht 20 km meer naar het naar het zuiden , omdat de zee lucht naar boven word gezogen . Komt de wind pal uit het westen ontstaat er een draaibeweging  omdat de wind over land  , mede door de bergflank , naar het zuiden afwijkt en we hier in een draaikolk van wind zitten. Een schotel van 85 cm met 2 LNB’s is geen optie , bij de minste verdraaiing van de schotel is het al uit met de pret. Mijn weerstation heeft in het verleden al rukwinden van boven de 110 kmH geregistreerd , kan je na gaan !!! Een schotel met motor is ook uitgesloten , die zal het niet lang uithouden als hij hier gegeseld wordt door de rukwinden !! Onlangs heb ik voor een prikje een schotel van 120 cm op de kop getikt . Die is door een Brit meegebracht bij zijn verhuis naar hier ( hij is nu terug naar zijn eigen eiland verhuisd!! ), iets ouder model , maar robuust en veel betere kwaliteit dan die Chinese brol die men over al in GR verkoopt .  Die zal misschien nog meer wind vangen maar dat risico neem ik in koop. Eerst nog wat restauratie werken en verbeteringen aanbrengen , geen probleem voor een metaalbewerker zoals ik met bijna 50 jaar ervaring en met een goed uitgeruste werkplaats .  We zullen dus zien wat het wordt , ik hou jullie op de hoogte . Wanneer het klaar zal zijn is koffiedik kijken ik heb nog tal van andere zaken op de plank liggen en het vogels spotten en fotograferen moet ook nog door gaan. Men zegt wel eens dat een gepensioneerde een chronisch gebrek aan tijd heeft , dat merk ik nu zelf ook , mijn dag is 24 uur te kort !!!
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Canal digital (schotel) te ontvangen in Lefkada gebied? Koopman 9 1.669 14 October 2023, 19:35
Laatste bericht: cors
  Naar welke satelliet 'kijkt' mijn schotel? BertE 12 3.910 27 October 2019, 21:42
Laatste bericht: Ger
  Handige tool afstellen schotel o.a. in Griekenland Ger 2 3.054 24 June 2018, 09:15
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)