Iets van Tribi, triby?
#1
Is er iemand bekend met het kruid dat Tribi, Triby, o.i.d heet? Het zou familie van Oregano kunnen zijn.
Het wordt i.i.g. gebruikt in salades.

Volgens zeggen groeit het lang niet overal (in Griekenland), al lijkt me dat onwaarschijnlijk.

Degene die het ooit at denkt dat ze toen op Kalymnos was.

Ik ben benieuwd.
Quote
#2
Het staat bij mij in de kast ziet er inderdaad een beejte uit als oregano. Volgens mij wordt het met de θ geschreven
Thrimby. Het groeit hier in Zia in de bergen, maar ik heb geen idee of het veel voorkomt ja of nee. 
En als ik eerlijk meot zijn ik heb er nog nooit mee gekookt. Maar manlief gebruikt het wel, ik zal eens navragen, waar precies.
Quote
#3
Dank je Nanny. Als ik op Thrimby op Google zoek kom ik helaas niet ver.
Je schreef dat het met een θ geschreven wordt. Waar moet ik die precies plaatsen? Op Thrθmby geeft Google niets weer.
Quote
#4
Misschien bedoel je dit:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




of Φρούμπη ???

Scientific: Satureja montan

Other Names:
Thymva mountain, Melitzini, Tragorigani, Agriotsai


Plant: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 Flower: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 Leaf: 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Description: small shrub that grows in mountainous and hilly uncultivated lands, mostly sunny, rocky and calcareous soils. It is aromatic annual herbaceous plant. Has hard leaves with black spots pink or white flowers and brown seeds that smell pleasantly. It reaches a height of 30-50 centimeters. 
Quote
#5
Ik ken het ook van Kalymnos en Telendos. Heb het in huis en gebruik het wel over de griekse salade.
Op mijn zakje ('From Telendos hand picked with care') staat het als Thribi.
Als je 'thribi' googelt kom je ook uit bij
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Zij vertalen het als savory. Er staat ook een fotootje van de kruiden bij en hoe het er uit ziet als plant.
Het komt inderdaad veel voor op Kalymnos en Telendos, maar ik neem ook aan elders in Griekenland.
Quote
#6
Bij ons staat op het potje θρυμπη dat spreek je uit zoiets als thrimby. Wij gebruiken het ook idd wel op salades en op bbq vlees.
Quote
#7
Griekse variant van bonenkruid
Quote
#8
Dank voor alle reacties! Ik zend ze door naar degene die er om vroeg.
Quote
#9
Θρούμπι – Satureja thymbra
Jef Dockx's signatuur " Εγώ... σαλεύω, ή το νησι... ταξιδεύει; "
                                                      ( Κ. Ι. ΣΕΡΒΑΝΤΩΝΑΚΗ )

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)