Maandag
#1
Maandag

De wind die de hele nacht over het eiland joeg en ons min of meer de rust ontnomen heeft waait nog even krachtig als de vorige dag.
Ook ligt er een dik wolkendek over het eiland die de zon belemmert zijn werk te doen.
We gaan eruit, weer of geen weer en voor te wandelen is het natuurlijk top, blijft de gemiddelde toerist een boek lezen, wij gaan er op uit.
Eerst maar even het broodnodige in het dorp halen.
"O sorry i did forgot to order your oliveoil bread" Kapsanis de supermarkt eigenaar verontschuldigd zich, morgen maar weer vertel ik hem en hij knikt, er zijn andere problemen dan een brood wat niet besteld is.
Sinds het wegblijven van de Deense touroperator is de klandizie zichtbaar teruggenomen en moeten de lokale ondernemers t hebben van de Nederlanders die zich in het dorp bevinden. 
Brood en melk is het enige wat we nodig hebben en we gaan huiswaarts voor het ontbijt, dat laatste blijkt niet echt makkelijk te serveren op het balkonnetje, alles waait bijna van tafel.
"Kom we gaan, pak de spullen maar in" 
Ik heb voor vandaag twee korte wandelingetjes in gedachten, een in de buurt van het klooster van de zwarte madonna en de ander is een verlaten strand naast het bekende strand van Melidoni.
Bij de waterbron net buiten Pelagia vul ik de lege flessen met gratis bronwater, we blijven per slot van rekening Hollanders.[Afbeelding: 99A06D00-4219-442D-8567-5B7A12A368C8.jpg]
De weg naar het klooster van Moni Myrthedionissi  wordt overstoken door laaghangende bewolking, als ik t raampje even opendraai gaat t gauw weer dicht....brrrrrr.
Het klooster ligt er, in de diepte, met of zonder zon, prachtig bij.
Bezoekers zien we niet bij het kerkcomplex van de zwarte icoon van de heilige madonna.
De juiste app op mijn mobiele telefoon toveren, een thuis gemaakt spoor kiezen en nu maar domweg het lijntje volgen en het moet goed komen.
Dat doet het niet, het oude pad wordt verspert door twee waakhonden die luidkeels aangeven dat bezoekers op deze weg niet gewenst zijn.
Gelukkig zijn ze aangelijnd maar het zou zo maar kunnen dat er nog een derde is die losloopt, dus we kiezen even het hazepad wat er toevallig vlak naast loopt, even verderop pak ik het oude pad weer op.
Het spoor gaat over het oude kloosterterrein richting de kust, onderweg oude vervallen huisjes, buiten gebruik, een oude waterput met watergeleiding systeem.
Dan staan we voor de oude kloostertuin, ommuurd maar ook vervallen en buiten gebruik, in de tuin staan oude bomen, olijfbomen, een Palm en andere vruchtbomen, duidelijk verwaarloosd.
We slaan voor de ommuurde tuin richting de kust, het is een duidelijk zichtbaar pad wat afwijkt van het spoor op de GPS applicatie op mijn toestel.
Het is echter zo mooi en duidelijk dat we het blijven volgen in westelijke richting langs de muur van de kloostertuin.
De tuin blijkt de grote te hebben van een voetbalveld en waar de tuin stopt gaat het pad nog verder richting de zee.
We lopen door een pas gesnoeide olijfboomgaard die het pad hierin doet eindigen.
En dat is jammer wat de zee is dichtbij.
In de uiterst punt van het veld ontdek ik een geitenpad, getuige de verbrande resten van hun voedsel wat een ander spoor na laat.
We volgen het spoor wat over de rotsen richting de kust gaat, dalen af in een kleine kloof die eindigd in een waterval, droog uiteraard.
Heel erg mooi, de waterval is net even te hoog om af te dalen naar iets wat lijkt op een lager gelegen dubbel plateau.
Rechts van de waterval een kleine grot maar mijn aandacht gaat uit naar de twee vlakke plateau's want daar moet toch ook een andere weg heen gaan.
Ik doe de rugzak af en beging te klauteren maar kom snel terug omdat ik een andere mogelijkheid gezien heb om bij het plateau te geraken.
De kloof oversteken en aan de andere kant omhoog klimmen en zowaar loopt er iets van een oud pad, wel overwoekert maar het is te doen.
Nog meer grotten, schuilplekken voor de wilde dieren met mooi uitzicht richting zee.
De twee plateau's blijken terrassen te zijn, grind zonder enige begroeiing van een andere weg is geen sprake en we staan een kleine 75 meter boven de zee.
Ik bekijk de omgeving, er hebben wel huisjes gestaan maar ik snap weinig van de bedoeling, aan zee kun je hier niet komen, de rotsen zijn te stijl om af te dalen.
Ik loopt nog een ander deel tegen de rotsen omhoog maar de enige weg die er is blijkt diegene vanwaar wij gekomen zijn.[Afbeelding: 35588E8B-3825-43A6-BB44-A21EB427D870.jpg]
Na wat fotoos en het onbegrip klauteren we terug naar de boomgaard vanwaar we kwamen, lopen terug naar het "voetbalveld" lopen er om heen en pakken het spoor van de GPS weer op.
Het is even zoeken om deze track te vinden maar als hij daar is gaat het tweesporige pad opnieuw richting de kust, ver veel verder dan het eerste.
Als het afbuigt richting het noorden lopen we nog even naar de rand van de afgrond en zien we de eerder bezochte plek aan de kust.
Terug op het pad wordt dit alsmaar slechter, de auto die ik in de verte zie staan kan onmogelijk dit pad gevolgd hebben dus de terugweg moet een andere zijn.
We zijn aan het einde van het pad, nemen plaats en genieten van het beperkte uitzicht, de bewolking beperkt het anders mooie uitzicht.
Het is niet koud maar wel vochtig, klam en de dreiging van regen is er constant.
We steken een kleine kloof over en staan dan naast de auto die we eerder zagen, hiervandaan loopt een duidelijk zichtbaar breed pad het binnenland in.
We passeren olijfboomgaarden en andere landerijtjes, beroof ik bijna een hagedis van het leven, het reptieltje zit ineens onder me schoen maar gelukkig leeft hij nog en eindigen wij tenslotte bij de ingang van het klooster.
Het rondje is compleet, alleen het aantal kilometertjes stelt weinig voor.
"Zullen we nog effe naar de Krassie?" Het laatste is een  kerkje gebouwd in en tegen de rotsen aan de kust.
De legende was iets van een visser of kapitein van een schip die daar schipbreuk leed, overleefde en vervolgens ter ere hiervan het kerkje liet bouwen en volgens mij gebruikte hij wijn in plaats van water om de specie mee aan te maken.
Ik weet t niet helemaal meer maar doe maar eens navraag op kantoor of vraag het u hostess op het eiland, als het goed is weten die de legende.
De weg naar het kerkje is nu volledig gegoten in beton en glooit prachtig door het landschap.
Zo nu en dan valt er een druppel regen, die we echter niet terug kunnen vinden op het wegdek.
Het is hier stil, het enige geluid is die van onze voetstappen en het gepiep van een roofvogelsoort boven ons.
Het kerkje is open, de sleutel hangt er aan een koortje naast, ik was er door de jaren niet meer geweest en de schoonheid en de ligging ervan een beetje vergeten, wij waren blij er weer even te zijn en te genieten van het uitzicht over de donker blauwe zee.
De terugweg was dezelfde met uitzondering van een korte klim naar een markeringspunt van de luchtmacht, paaltje met een markering over de hoogte van dat punt.
De honden bij het klooster slaan voor de derde keer aan als we langslopen.
Het tochtje van vandaag zit erop, tijd voor de andere geplande is er vandaag niet meer.
We gaan richting Pelaghia.
Bij o Platanos in Mylopotamos willen we wat gaan drinken op het plein onder de grote plataan, het plein is echter uitgestorven men zit binnen.
Nou ook maar naar binnen en de twee bestelde ouzo worden aangevuld met gevulde tomaten en een souvlaki.
Het is gezellig binnen, de familie van "kale jopie" (Kaleopi) zit heerlijk te smullen.
Het interieur is opgeknapt, gelukkig wel in de oude stijl het tegelpatroon tegen het plafond, van 450 vakken is keurig geschilderd, wat ontbreekt is de oude kachel, die zou nu zomaar aan kunnen.
We wandelen terug door het oude dorpje staat er een stel iets over te schrijven van A4tje.
Een flyer over de canyoning, dus we raken aan de praat, yanken....amerikanen.
Ik vertel als ze informatie willen hebben dat ze in Potamos moeten zijn bij het kantoortje van Pyrgos House, ik vertel meer en meer en ze raken steeds meer geïnteresseerd. 
Na de boodschappen doen we thuis een koffie met de heerlijke likeurtjes, schrijf ik nog wat en vallen de oogleden al vroeg dicht.[Afbeelding: 1E7153E0-1F50-4957-8E27-D77D85029B40.jpg]
14-06-2016
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sept 2019 maandag Japio 1 1.318 25 September 2019, 10:37
Laatste bericht: jacq1970
  september 2019 maandag Japio 2 1.454 10 September 2019, 10:22
Laatste bericht: jacq1970
  Maandag Japio 1 1.599 26 June 2017, 15:10
Laatste bericht: jacq1970
  Maandag Japio 2 2.499 17 June 2015, 10:21
Laatste bericht: Japio

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)