Dinsdag
#1
Dinsdag

Goedemorgen, ik sla het stukje opstaan en ontbijten maar even over vandaag.
Na een meer dan verdiende nachtrust waarbij we het klokje rond hebben geslapen gaan we opnieuw maar eens op pad vandaag.
Het tweede deel van de wandeling van gisteren in uitvoering brengen.
Waaien doet t nog steeds erg sterk en nu rond de klok van 18.00 uur als ik dit verhaaltje schrijf giert de wind om het huis.
Ik heb er trouwens een bezigheid bij, de verhaaltjes van facebook staan ook dit keer weer op de site van Oriste.
Ik kreeg tijdens het bezoek aan de markt in Potamos min of meer op mijn sodemieter waar de verhalen bleven op Oriste.
Ik moest wel lachen, het gezellige Nederlandse stel komt al jaren op het eiland en ook de 91 jarige vader wordt meegenomen op de vakantie.
Ik hoop dat ik de 91 haal en de wens dan maar om ook hier op Kythira te mogen zitten.
Goed, op weg dus, we rijden de kustweg af en via de appartementen van Evi omhoog en daar zit het eerder besproken stel in de zon, vaders in de schaduw.
We rijden voorbij en ik toeter....sinds afgelopen zondag ben ik druk bezig om op hun verzoek ook de verhalen te plaatsen op Oriste.
Ik stop rij terug om mijn " verhaal te halen" 
"Wel lezen he!" Roep ik naar buiten.[Afbeelding: 80B63669-A1C8-4A5B-A942-3A436481F730.jpg]
"Ja Rolf is al aan t inloggen"
Via de watertap rijden we door richting het zuiden, zijn de dikke wolken in Livadi weer aanwezig en is de zon verdwenen.
Wat is het plan, o vergeten te vertellen.
Verleden jaar hebben we een pracht wandeling gemaakt in de buurt van Melidoni, het gebied tussen het klooster van Ag Kosmas en het strand.
Naast het bekende Melidoni, links ervan ligt volgens de kaart van het eiland nog een strand, het gebied met de naam Kalamavros.
Geen weg erheen, dus verlaten.
Mooi stukje wandelen voor vandaag.
Vanuit Livadi rijden we eerst de bergketen omhoog, de wolken laten de hoogste toppen niet zien en dalen vervolgens via het steile betonnen pad af tot aan het kloostertje.
"Hee, de deur staat open" ja en dat mag een klein wonder worden genoemd want in al die jaren dat we er langs kwamen bleven deze gesloten, effe kijke dus maar.
Het klooster is een kopie van de vele andere kloosters op het eiland, mooi uiteraard maar kleiner van opzet.
Een rondje over het terrein is zeker de moeite waard.
We schieten wat foto's en stappen weer in het kleine autootje.
De daling over het betonpad gaat verder en net als het pad onverhard wordt even voorbij de "bushalte" zetten we de auto rechts van de weg stil.
Gaat de bepakking om en slaan we links een onverhard pad in, het pad slingert zich naar beneden via allerlei olijfboomgaarden, we lopen tussen twee bergketens naar beneden, links van een kloof.
Rechts tegen de bergen terassen met olijfvelden links duidelijk zichtbaar in de rotswand 3 grotten, voer voor de terugweg.
Het pad houdt op in het laatste onderhouden olijfveld, wat rest is de kloof rechts van ons en in de diepte in een kleine v vorm de zee.
Geen pad, wel het geluid van geiten die hun aanwezigheid duidelijk laten horen, ze stellen duidelijk geen prijs op onze aanwezigheid in hun gebied.
Het af te dalen gebied zal iets van een kilometer hemelsbreed zijn, de juiste keuze van het te kiezen geitenpad zal de missie naar beneden moeten doen slagen.
Het overwoekerde gebied waarin we lopen lijkt een oude olijfboomgaard, de bomen zijn bij een brand verwoest maar de terrassen maken de afdaling iets makkelijker.[Afbeelding: D36368B7-75EB-43D4-8257-C2F477BC696F.jpg]
Hoog boven ons worden we nog steeds gadegeslagen door de wilde geiten, als standbeelden staan ze stil bovenop de rotswand.
We zijn in de kloof aangekomen, ligt begroeit en niet diep.
De zee is op 500 meter als het eerst obstakel, een droge waterval genomen dient te worden, dit gaat makkelijk maar voor de tweede die er eigenlijk vlak achteraan komt vrees ik t ergste.
Met geknepen billen kijk ik over de rand en de teleurstelling is groot als we echt niet verder kunnen.
Links niet en rechts zeker helemaal niet.
Toch ruik ik overduidelijk de aanwezigheid van geit en gezien de windrichting moet er een ander pad zijn richting de kust.
"Blijf jij maar effe zitten, ga ik effe kijken" ik klim uit t kleine kloofje rechts omhoog en ik sta vrijwel gelijk op een geitenpad wat duidelijk richting zee loopt, als ik het pad iets afloop zie ik ook de eerder geroken geiten zich uit de hoeven maken, drie stuks klimmen behendig de stijle rotswand omhoog.
Ik haal de bepakking op en we lopen het strand op.
Een strand bezaaid met bamboehout en andere rommel, in het uiterste rechter hoekje is nog plek voor twee toeristen om te genieten van de zon die op dat moment weer volledig aan het werk is.
De geiten staan nog steeds als bevroren te kijken naar het tweetal wat op het strand ligt te genieten van de zon.
Het einde van de kloof, onder wat grote rotsblokken is hun thuis, ze wachten geduldig tot wij weer vertrekken.
Na het zonnebad klimmen we weer omhoog, de 250 meter gaan moeizaam omdat we het juiste pad niet weten te vinden maar uiteindelijk zijn we weer terug in de bebouwde wereld, lopen we door de olijfboomgaard omhoog.
"Zeg ik wil nog wel effe kijken bij die grotten", er is wat overredingskracht voor nodig maar even later klimmen we omhoog en bekijken de grotten, de ene met het enorme rotsblok ervoor blijkt van binnen schitterend mooi, door de kleine ingang komen we in een enorme ruimte die verlicht wordt doordat het dak ontbreekt.[Afbeelding: 4A63268B-7987-403C-8387-02E6CABA26C5.jpg]
Er groeit een mooie boom in en daar vanuit slaakt een grote vogel een krijs en vliegt weg, shit een uil, duidelijk herkenbaar aan zijn mooie platte kop.
Te laat grijp ik naar mijn toestel, de vogel is gevlogen.
Achterin de grot is nog een doorgang naar de grot ernaast waar ik ook een huisje zie staan.
Buiten gekomen loop ik naar de laatste grot, ook heel mooi.
Als ik een vergelijk moet maken tussen de grotten bij mitata en deze, dan hebben de laatste duidelijk gewonnen, ook mede dankzij het uitzicht.
Zo weer een verhaaltje klaar.
Misschien tot morgen!
14-06-2016
Quote
#2
Hallo Jaap,
Dank je wel voor de moeite die je doet, om je verhalen ook weer op oriste te zetten. Wij genieten er van!
Heel veel plezier op dit geweldige eiland. Groetjes, Rolf en Loes
Quote
#3
Wow, wat een "klimgeiten" zijn jullie zeg! thx voor het delen.
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Sept 14 dinsdag 11 oktober Japio 0 1.095 11 October 2022, 16:46
Laatste bericht: Japio
  September 2019 dinsdag Japio 2 1.642 12 September 2019, 02:04
Laatste bericht: Marianne
  Dinsdag Japio 1 1.709 26 June 2017, 15:13
Laatste bericht: jacq1970

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)