De gevaarlijkste weg van Griekenland?
#1
Wie de afgelopen 10 jaren wel eens van Patras naar Korinthe reed (of omgekeerd) weet het wel. Dit is waarschijnlijk de meest enerverende weg om te rijden in Griekenland. Constant werken die dan weer een tijd stil liggen, kilometers lang tussen de vrachtwagens rijden, bussen die willen inhalen, enzovoort. En daarvoor moet men dan ook nog (weliswaar niet echt veel) tol betalen.

Maar er is ook goed nieuws. Er lijkt toch een einde aan de ellende te komen. Het Ministerie van Infrastructuur zou een overeenkomst gesloten hebben met een wegenbouwfirma die volgende garandeert:
- Het stuk van Korinthe tot Kiato zou tegen september klaar zijn.
- Het deel van Kiato tot Xylokastro zou dan tegen december klaar zijn.
- En....tegen 31 maart volgend jaar zou de volledige autoweg van Korinthe tot Patras klaar zijn en zou dan EINDELIJK een eind komen aan de ellende.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#2
Vreselijke weg, helemaal wanneer je in het donker rijdt en de ferry nog moet halen..
Ik ben er pas langs over gereden en over drie weken weer. Ik geloof er geen barst van dat de weg in sept. klaar is. Er zijn nog veel trajecten waar bijna niets is gebeurt en tunnels en viaducten zijn half af. Volgens een pomphouder aan de weg zou het september volgend jaar klaar zijn.
Quote
#3
ik geloof allang niet meer in die weg... die komt nooit af. die toezegging, Big Grin dat is een sprookje. en die bestaan niet.
Quote
#4
Blijven HOPEN.... Big Grin 
De weg bij Rethymon is eindelijk OOK klaar Big Grin , na 5 jaar vertraging, plan lag al 20 op de plank Huh
Quote
#5
Wat mij verbaasd heeft is dat er een nieuwe super snelweg naar Kalamata ligt en dat die k#|>$^%#\ weg naar Patras nog steeds niet af is ..... Ach ja, Griekenland ..... Maar: eerst zien, dan geloven
Quote
#6
Interessante informatie over ( de geschiedenis van ) deze weg :
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Helaas wel in het Grieks, je kunt ook de Engelse versie lezen, maar dan staat er slechts de helft op
Quote
#7
Vandaag van Korinthe naar Patras gereden.
Het gedeelte van Korinthe naar Kiato is zo goed als af en zou naar mijn waarneming binnenkort opgeleverd kunnen worden. Hier en daar werd nog aan de vangrails gewerkt en moet nog belijning worden aangebracht.
Bij Kiato zijn ze nog druk bezig en is nog het nodige te doen.
Bottleneck is het gedeelte van Egion - Patras; daar is nog veel werk te verzetten.
Gezegd moet worden dat er overal flink gewerkt werd.
Hoop dat de planning gehaald wordt, dan is er weer een mooie weg bij Smile 
De hele weg tót Egion steeds 90/ 100 kunnen rijden, dus vandaag viel het mee.
Quote
#8
Wink 
(24 June 2016, 20:28)Karel schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vandaag van Korinthe naar Patras gereden.

De hele weg tót Egion steeds 90/ 100 kunnen rijden, dus vandaag viel het mee.

Da's knap, want je mag echt het hele stuk maar 60  Big Grin

Gisteren, met m'n zwager die bij OSE werkt, naar enige vorderingen van het nieuwe dubbelspoor Kiato-Patras kunnen kijken, ik moet zeggen, er wordt keihard gewerkt, maar of ze de officiële oplevering 3de  kwartaal 2018 halen ???

Het stuk Egio - Patras van de Olympia Odos zoals de snelweg officieel heet,  is en blijft de grootste bottleneck. De instabiliteit van de rotsen waar de tunnels in geboord worden is dusdanig dat er vele vertragende kunstgrepen nodig zijn. De bouworganisatie geeft sporadisch een Engelstalige nieuwsbrief uit, de meest recente kun je hier lezen : 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Dat is helemaal niet knap, want iedereen reed met die snelheid en je moet je aanpassen aan het overige verkeer, tóch? Smile
Overigens werden we nog ingehaald door een bus en diverse personenauto's Big Grin

Van Patras naar Pirgos mag je op grote delen niet sneller dan 50, maar waag het niet want je zit niet relaxed in je auto als je met snelheden van 100 ingehaald wordt.
Quote
#10
Hoewel tussen Amaliada en Pirgos vaak vrijdagsmiddags tot aan de avond inderdaad met laserpistolen gecheckt wordt.
Johannes
Quote
#11
Ook op zondag, ben pas nog "beschoten". Reed gelukkig niet te hard.
Quote
#12
Ik rijd die weg al vanaf 1996....altijd aan het werk daar.....ik ben een zeer positief denkend persoon maar wat die weg betreft.....kweetnognie lol
Quote
#13
(15 June 2016, 22:45)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Wie de afgelopen 10 jaren wel eens van Patras naar Korinthe reed (of omgekeerd) weet het wel. Dit is waarschijnlijk de meest enerverende weg om te rijden in Griekenland. Constant werken die dan weer een tijd stil liggen, kilometers lang tussen de vrachtwagens rijden, bussen die willen inhalen, enzovoort. En daarvoor moet men dan ook nog (weliswaar niet echt veel) tol betalen.

Maar er is ook goed nieuws. Er lijkt toch een einde aan de ellende te komen. Het Ministerie van Infrastructuur zou een overeenkomst gesloten hebben met een wegenbouwfirma die volgende garandeert:
- Het stuk van Korinthe tot Kiato zou tegen september klaar zijn.
- Het deel van Kiato tot Xylokastro zou dan tegen december klaar zijn.
- En....tegen 31 maart volgend jaar zou de volledige autoweg van Korinthe tot Patras klaar zijn en zou dan EINDELIJK een eind komen aan de ellende.

En.....het werd gisteren geopend.

[Afbeelding: 6pn77m.jpg]

[Afbeelding: ivh655.jpg]
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
Mooi, mat zwart en afgewerkt met witte streepjes.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#15
Ja, wel bijna 15 kilometer van de ruim 100............ Maar goed, het begin is er.
Quote
#16
Maar ze hebben zich wél aan de planning gehouden!
Als dat voor de rest óók geldt is dat een compliment waard.
Quote
#17
Vandaag was de officiële opening van de vernieuwde snelweg Korinthe - Patras. 

Foto's van deze eindelijk voltooide snelweg:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ander snelwegnieuws is dat sedert vorige week ook Athene tot Thessaloniki nu volledig afgewerkt is na de opening van het nieuwe stuk tussen Evangelismos tot Skotina (met inbegrip van de tunnels aan Tempi and Platemonas).

De volgende die volledig zullen afgewerkt zijn (augustus), zijn de Ionian Motorway van Antirion tot Ioannina en de E65 (Kentriki Odos of Central Greece motorway).
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#18
Ja van Athene naar Ioannina zou dan in 3,5 uur moeten lukken, nu ongeveer 6 uur. Deze winter meerdere keren gereden,
elke keer weer een stukje extra klaar.
Quote
#19
(11 April 2017, 20:26)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vandaag was de officiële opening van de vernieuwde snelweg Korinthe - Patras. 

Foto's van deze eindelijk voltooide snelweg:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ander snelwegnieuws is dat sedert vorige week ook Athene tot Thessaloniki nu volledig afgewerkt is na de opening van het nieuwe stuk tussen Evangelismos tot Skotina (met inbegrip van de tunnels aan Tempi and Platemonas).

De volgende die volledig zullen afgewerkt zijn (augustus), zijn de Ionian Motorway van Antirion tot Ioannina en de E65 (Kentriki Odos of Central Greece motorway).

Geweldig wat een werk is verricht nu in 100 minuten van Patras naar Athene.

Kalo Vradi,

Dick
Quote
#20
Is de weg naar Kalamata eigenlijk al helemaal af? De laatste keer dat wij er reden was er nog een tussenstuk wat niet af was, na Tripoli.
Quote
#21
(11 April 2017, 22:28)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Is de weg naar Kalamata eigenlijk al helemaal af? De laatste keer dat wij er reden was er nog een tussenstuk wat niet af was, na Tripoli.

Die is al een hele tijd af, Vito. Denk dat die al helemaal klaar is van vorig jaar zelfs.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#22
Zou zo maar kunnen, Patrick. Wij zijn er verleden jaar niet geweest. Maar daarvoor leek er wel niets te gebeuren.
Quote
#23
(11 April 2017, 21:02)Beems schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Geweldig wat een werk is verricht nu in 100 minuten van Patras naar Athene.

Kalo Vradi,

Dick

Ik zal de stopwatch gebruiken zaterdagavond Big Grin , wordt wel een rit in't donker, we landen pas om 19.00 uur in Athene en daar vandaan is het toch 200 kilometer naar Rododafni.
Quote
#24
Ja hoor Vito, die weg is helemaal klaar. Vorig jaar van Kalamata naar Korinthe gereden. Prachtige snelweg!
Quote
#25
Ja hoor Athene-Kalamata was vorig jaar ook al klaar, ben deze winter nog een dagje naar kalamata geweest, prachtige weg, 2,5 uur of zo rijden, als ik me niet vergis.
Quote
#26
(12 April 2017, 07:38)Rododafni schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik zal de stopwatch gebruiken zaterdagavond Big Grin , wordt wel een rit in't donker, we landen pas om 19.00 uur in Athene en daar vandaan is het toch 200 kilometer naar Rododafni.

Ter informatie: De tol van Elefsina tot Patras is totaal 11,50 Euro te betalen in 5 tolstations. Vergeleken met bijvoorbeeld Frankrijk lijkt dat toch echt wel spotgoedkoop.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#27
(12 April 2017, 11:14)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ter informatie: De tol van Elefsina tot Patras is totaal 11,50 Euro te betalen in 5 tolstations. Vergeleken met bijvoorbeeld Frankrijk lijkt dat toch echt wel spotgoedkoop.

Duur is het niet. Irritant is dat je 5 keer moet stoppen. Van Saloniki naar Athene moet je geloof ik 11 keer stoppen voor de tol. Dat is in Frankrijk een stuk beter geregeld. Van Toul naar Spanje is een stuk verder maar is 2 keer stoppen voor de tol genoeg
Quote
#28
Het stuk van Elefsina tot Patras is tot nu toe veel te duur geweest. Vergeet niet dat je voor die opgebroken,onverlichte en met pilonen afgezette weg het volle tarief moest betalen.
Quote
#29
en hij is gezegend dus helemaal veilig ,om als gek er over heen en doorheen te rijden
[Afbeelding: 2jbwnro.jpg]
Quote
#30
Voor wie al eens wil rijden:



En de werken aan de Ionia Odos:

Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#31
(12 April 2017, 11:14)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ter informatie: De tol van Elefsina tot Patras is totaal 11,50 Euro te betalen in 5 tolstations. Vergeleken met bijvoorbeeld Frankrijk lijkt dat toch echt wel spotgoedkoop.
Die tol klopt ( nog ) niet. Elefsina - Korinthos is 2,40, bij Korinthos betaal je 1,80 en bij Kiato 2,45. Het tolstation bij Egion is nog niet open, dus betaalde ik vanmiddag totaal 6,65 van Elefsina naar Egion-west. Het laatste stukje Egion-west naar Patras, ca. 30 kilometer, heb ik niet gereden, dus dat weet ik niet.
De weg is dan wel officieel geopend, maar nog niet overal klaar. Wel is het overal 2 x 2 gescheiden rijstroken en mag je 130 rijden. Behalve dan bij de dorpen, Derveni, Xilokastro en Diakopto, waar versmalde rijstroken zijn en een snelheidsbeperking geldt 80 of 100, maar soms ook 60.
AL met al, klaar? nee maar een hele verbetering. Vanmiddag in exact 2 uur van huis naar huis gereden ( Rododafni/Egion naar centrum Piraeus ) en daar deed ik in oktober nog bijna 2,5 uur over. Ik ben er blij mee ! Big Grin
[Afbeelding: ohsmdd.jpg]

Olympia Odos

[Afbeelding: 30bfyuf.jpg]

Mooie tunnels


[Afbeelding: bec94o.jpg]

De tol bij Kiato


[Afbeelding: 2s5zjp5.jpg]

Afslag Egio-West, bijna thuis  Tongue

[Afbeelding: 2ep3ii1.jpg]

Tol bij Egio, nog niet geopend
Quote
#32
Ziet er mooi uit !
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Grieken gevaarlijkste chauffeurs van Europa? Ger 35 4.707 07 January 2020, 20:23
Laatste bericht: Arthur
  Grieken gevaarlijkste chauffeurs van Europa Ger 34 9.534 28 April 2017, 10:58
Laatste bericht: Computer Boy
  Terug van weg geweest Bianca 1 2.739 09 March 2014, 20:48
Laatste bericht: grek
  De weg van Perdika naar Agia (Anthousa) papajani 2 2.697 09 August 2012, 20:38
Laatste bericht: papajani
  Weg uit Griekenland Wick 30 17.831 13 July 2012, 08:09
Laatste bericht: Wick

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)