Visje
#1
[Afbeelding: mhu0r5.jpg]

Weet iemand hoe deze vis heet? Γλαυκός, heet hij in het Grieks. Is het een kleine haai? Nee toch, mij werd verzekerd dat Grieken geen haai eten.
Quote
#2
Een steur misschien? Da's het eerste waar ik aan denk bij het zien van deze vis.......
Quote
#3
Blauwe haai.
Ik vond dit recept nog:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#4
Geen steur Ger, die mist de hoge rugvin, al lijkt hij verder verdacht veel op het plaatje. (Knap!) 
Het moet dus toch de blauwe haai zijn, ondanks de heftige ontkenning van de kok. Hij moest er zelfs erg om lachen toen ik het woord 'shark' in de mond nam. Met armgebaren gaf hij me te kennen dat dit visje zo'n 50 à 60 cm lang moest zijn. De blauwe haai meet bijna vier meter. Ik dobber voorlopig nog rond in raadselen.Wink
Quote
#5
Uit 1 ander forum:
Hondshaai, galeorhinus galeus
Zou gefriteerd gegeten worden.
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.





Johannes
Quote
#6
Inderdaad, deze wordt ook wel 'galeos' genoemd en wordt geserveerd met 'skordalia' (heerlijk!), zie plaatje

Hier nog een link van wikipedia
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Ingesloten bestanden Thumbnail(s)
   
Quote
#7
Dank! Hondshaai dus, al heb ik altijd moeite met beesten die maar niet kunnen beslissen wat ze nou eigenlijk zijn.Wink

Ik vond nog een 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




 over het visje. Vreemd genoeg heeft de hondshaai stippeltjes en is hij niet zo strakblauw als de vis de foto hierboven. Foutje, denk ik, van
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




, waar ik de afbeelding vond. In de Engelse vertaling heet hij daar dan ook blue shark, zoals jjohn al opmerkte.
Quote
#8
Nog geen vis gegeten. Schamel aanbod en ondermaats. De schrik zit er nog in, dat ik jaren geleden een gegrilde zwaardvismoot wilde en dat de ober vroeg waar wij vandaan kwamen.
Eerlijk antwoord, "Holland". "Deze vis komt, diepgevroren uit IJmuiden."
Wel mosselen gegeten in tomatensaus met feta. Lekker je broodje nog even door de saus halen en wegspoelen met een local white wine.
Quote
#9
Wim,

Lees dat er weinig of geen vis te bestellen valt:dat is even schrikken,ik ben een groot viseetster,maar
nou net geen mosselen of inktvis.Dat wordt improviseren denk ik.Wij zijn nu op Sicilie geweest en daar
was veel vis te eten.Die local white laten we er zeker in! Op de Pelops was er ook veel vis waar die dan
vandaan zou komen??Op naar je volgende potje mosselen???
Quote
#10
Geen angst. Veel vis maar veel klein spul. Ook kreeft gezien.
Quote
#11
Op Lefkas veel verse vis. Kan er geen genoeg van krijgen. 

Xifias,  barbounia,  tsipoura,  lavraki,  kalamari,  gavros, midia het smaakt allemaal heerlijk zeker ook met een fles witte wijn van het eiland. 

Mvg 
Martin
Quote
#12
De Blauwe Haai wordt hetzelfde gevangen als de Zwaardvis. Zijn vlees lijkt ook op dat van een Zwaardvis. Wellicht dat het om jongere versies gaat.
Overigens is er afgelopen decennia wel degelijk sprake van minder vis door overbevissing door grote trailers. Deze klacht heb ik van verschillende locale vissers gehoord. Rond Karpathos zie je bv weinig vis alleen kleine visjes. Wel komen er niet eetbare vissen welke de overtocht vanuit Afrika hebben gemaakt. Ook deze roofvissen bedreigen de visstand.
Zwaardvis staat volgens mij op de lijst van bedreigde vissoorten, tenminste dat was een paar jaar terug zo.
Quote
#13
Alle vis in de buurt van Griekenland zou op de lijst van bedreigde soorten moeten staan. Alles wordt daar uit de zee geschept,kan niet schelen hoe klein.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)