Nog eentje
#1
Dat de temperaturen de komende dagen hoog blijft is een feit, de kans om dan nog wandelingen te maken zal klein zijn, dat er dan nog verhaaltjes verschijnen ik weet t niet, natuurlijk er is altijd wel wat te schrijven, dus ik ga me best doen u nog een klein beetje leesvoer te geven.
Het is maandagmorgen als de bus van Drakakis de eerste van De Ross Holidays gasten weer op komt halen voor de terugreis naar Nederland.
Wij doen een ontbijtje in het kleine kustplaatsje en besluiten tijdens de korte wandeling terug naar boven dat we vandaag maar even rustig aan gaan doen, het zweet stroomt nu al langs de slapen naar beneden.
We gaan even kijken bij de grot van de Aghia Sofia, nee niet in Kalamos maar die aan de west kust bij Kato Chora.[Afbeelding: 48E31C16-8BF5-457F-A8DC-B0DF29E42F40.jpg]
Tijdens eerdere wandelingen aan de andere zijde van de ingang ontdekte ik dat over de kloof die er langs liep, vroeger een oud pad gelopen heeft.
Waarschijnlijk was dit het eerste pad naar de ingang van de grot.
Het klopte inderdaad in de stijle rotswand waren duidelijk de treden uitgehakt naar beneden en aan de andere zijde duidelijk het pad richting het klooster Panagias Orfanis.
Weer een stelling bewezen.
Nou maar weer door richting Limnionas naar het prive strandje met het kraak heldere water en het kerkje wat nog steeds een uitdaging is.
De tweede keer als je de weg weet ben je eigenlijk zo beneden, ruk je de bezwete kleren van je lijf en neem je een duik ter verkoeling.
Ik schreef al eerder dat het water in deze verlaten baai warmer was dan elders rond het eiland maar nu leek het wel gewoon alsof je in een warm bad stapte.
O even terug voor de duikbril.....shit, die had ik toch wel meegenomen?[Afbeelding: 83DA1C99-4564-4BAE-8FC8-0C362C8084D0.jpg]
Nee hoor vergeten, wel de onderwatercamera maar geen duikbril, ik kan dus thuis in Nederland pas zien wat ik gefilmd heb, tenzij we nog een derde maal teruggaan. 
Ik zwem een eind de zee in om het kleine kerkje op de rots te vinden.
Als ik nog eens goed kijk zie ik iets van een pad, raar waarom heb ik dat de vorige keer niet gezien?
"Hee blijf jij effe lekker genieten van alles hier, loop ik even omhoog, ik heb een pad gezien"
"Ja hoor is goed, kijk je wel uit!"
En daar ging ik schoentjes aan en in zwembroek.
Het pad liep langs de steile rotswand duidelijk zichtbaar maar verderop sterk overgroeit met scherpe takken.
Nu waren de bomen in dit gebied allemaal dood dus het pad wat er duidelijk lag had ik zo schoongemaakt, probleem bleef echter de hoge begroeiing, de akelige struiken met hun vlijmscherpe doorns.
Dus na wat straaltjes bloed op de benen en armen en de nodige vliegen die daar dankbaar gebruik van maakten ging ik terug, gaat niet echt lukken nog, maar als het echt moet....kom ik er wel.
"Nou dat wordt niks, ik ga zo effe langs de kust zwemmen om te kijken of je er zo kunt komen"
Eerst maar met schoenen en t shirt de zee in, het zoute water ontsmette de kleine wondjes direct.
Even bijkomen en dan langs de kust klauteren om te kijken of het zo lukt.
De wandeling ging langs de kust, door het water en over de vlijmscherpe rotsen.
Ik dacht dat dit zou lukken, het laatste obstakel was een plateau ongeveer een meter boven mij, mogelijkheden om te klimmen waren er niet, ik moest de rotswand vastpakken en me omhoog trekken.
Er zat wel een kloof tussen van een halve meter breed en 3 meter diep, zou het niet lukken dan viel ik dus in die kloof, roepen om me moeder zou niet helpen, ze zou me niet horen en bovendien was de goede vrouw al wat jaartjes dood.
Dat deed ik dus maar niet en ging terug om verder te ontspannen en te genieten van de omgeving, de zee en de rust, pakte een boek en begon te lezen.
Het verdomde kleine kerkje zat me wel dwars, de weg erheen was er wel maar geblokkeerd, wat zoveel betekend dat er geen mens komt.
Rond de klok van 15.30 uur besloten we te gaan en ik liet mijn vriendin het pad zien.
"Wat zullen we doen?", zei ik tegen mijn vriendin.
Ja probeer maar.
Dus getweeën en met iets meer bescherming in de vorm van een korte broek en een rugzak liepen, kropen en baanden we een weg door de doornstruiken en scherpe takken.
Nog tien meter en ik was bij het kerkje, mijn vriendin zag mijn bebloede benen en armen en zei, ga jij maar effe kijken.
De kerk, de Agia Pelaghia ligt op een prachtige plek, van het interieur waren de fresco's deels intact maar werd de kerk hoofdzakelijk als schuilplaats gebruikt tegen zon en regen door de plaatselijke geitenfamilies. 
Gelukt maar mocht u er zelf eens heen willen, neem een snoeischaar mee of bespaar u de moeite.
Door het gezoek, geglij en ander worstelwerk zag ik er uit als een albanees die net van zijn werk kwam, onder de afgebroken takjes die overal zaten, ik bespaar u de locaties maar onder de douche kwam een half bos tevoorschijn.
Bekaf kwamen we thuis, de koude douche was heerlijk.
Van uitrusten was nauwelijks sprake want die avond was er zang en dans in Mylopotamos.
Het plein onder de grote plataan was een grote gezelligheid en een gekakel van jewelste.
De dansgroepen uit Chora en Pelaghia vormden een front en de opzwepende muziek zorgde voor de rest.
We hebben heerlijk zitten eten en drinken, de rekening werd uiteindelijk verscheurd door de eigenaresse van het restaurant O Platanos.
Ja het bedrijf Pyrgos House zorgt op het eiland voor een enorme omzet voor de lokale ondernemers, O Platanos verdient goed aan de vele gasten van deze onderneming die er komen lunchen of er domweg heen worden gestuurd om het echte Kythira op te snuiven.
Het einde van die dag was gelijk de volgende morgen.
Het appartement was warm, nog even een koude douche en dan naar bed.
De volgende dag, de dinsdag weer erg warm dus dat werd het keienstrand van Komponada.
Rond de klok van 15.00 de lunch in Fratsia bij restaurant Familia.
En nu toch maar weer de fles ouzo leegmaken.
Morgen vroeg op om voordat de warmte begint een wandeling af te hebben.
Tot morgen.[Afbeelding: 7E1D53B4-F975-4B77-AA5B-3A45CD85FA1C.jpg]
Quote
#2
Fantastisch Jaap! Wij bewonderen jullie doorzettingsvermogen . En genieten van je verhalen, te meer dat wandelen er voor ons niet in zit. Heb je nu die orang brembem al gespot? Groetjes Rolf en Loes
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Nog eentje Japio 1 1.106 23 September 2019, 10:30
Laatste bericht: jacq1970

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)