Is dit echt wel goed nieuws?
#1
'Last minute-boekingen 80 procent hoger dan jaar geleden'

Gepubliceerd: 04 juli 2016 11:5704-07-16 11:57Laatste update: 04 juli 2016 13:1904-07-16 13:10

De tot dusver natte zomer in eigen land zorgt ervoor dat veel Nederlanders afreizen naar zuidelijke zonbestemmingen. Vooral reizen naar Griekenland en Spanje zijn veel meer in trek dan rond dezelfde tijd vorig jaar, melden reisorganisaties TUI en Thomas Cook maandag.

TUI verwerkte afgelopen week bijna 80 procent meer reserveringen dan in dezelfde week vorig jaar.
In Spanje, dat al het hele seizoen veruit de populairste bestemming is, lopen sommige populaire hotels volgens het bedrijf tegen de grenzen van hun capaciteit aan. Vooral op eilanden als Gran Canaria, Mallorca en Tenerife worden veel Nederlandse reizigers verwacht. 

Het aantal boekingen naar Griekenland is zelfs verdrievoudigd. Daar zijn nog voldoende kamers beschikbaar tegen schappelijke prijzen, stelt TUI. De vrees om op de Griekse eilanden met vluchtelingenproblematiek te worden geconfronteerd, is volgens de reisorganisatie flink afgenomen.

Concurrent Thomas Cook ziet eveneens een grote toename in boekingen in de afgelopen weken, waarin uitzonderlijk veel regen viel. "Veel mensen geven bij het boeken aan dat de onophoudelijke regen en het wisselvallige karakter van het weer doen besluiten om naar zonniger oorden te vertrekken", aldus de reisorganisatie.

Hotelboekingssite Trivago ziet ieder jaar een stijging in het aantal last minutes rondom de zomerperiode, maar herkent de trend van TUI en Thomas Cook niet. De afstand tussen het moment van boeken en het vertrek is de afgelopen weken groter dan dezelfde periode een jaar eerder.
Quote
#2
Ach, in elk geval weer een paar meer die zelf gaan ervaren dat het allemaal wel meevalt hier ;)
Quote
#3
Het is een jaar geleden dat in Griekenland het referendum werd gehouden. Ik ging toen naar Kreta en werd met verbazing aangekeken als ik het vertelde. Men was bang dat je ineens niet meer kon pinnen of een nieuw retourticket moest kopen en iedereen nam contant geld mee. Het aantal last minute boekingen was toen inderdaad niet veel , dat zal nu wel meer zijn. Maar de cijfers die ik gezien heb over het hele jaar geven voor dit jaar een teruggang van 20% aan.
Quote
#4
De Volkskrant van 29 juni 2016
   
Quote
#5
Aangezien het nu inderdaad weer aardig aantrekt (goed te zien in de prijzen overigens) moeten we maar even een paar maanden afwachten voor we de juiste conclusie kunnen trekken. Laten we hopen dat de opwaartse trend zich voortzet.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#6
Met dat trieste weer wat we hier al weken hebben durven mensen geen risico te nemen. Vorig jaar was natuurlijk ook al niet zo'n mooie zomer hier.
Ik kan me die last-minutes dus wel indenken. Mooi meegenomen voor Griekenland.
Quote
#7
Wij zitten hier op Andros in Batsi geweldige plaats. Naast ons apartement zijn er 2 last minute mensen die normaal naar Oostenrijk door slecht weer hier gekomen. Waren nergens van op de hoogte totaal andere wereld. Maar zijn niet de echte Griekenland ganger. Hier in het dorp veel last minute mensen
Quote
#8
Als ik de prijzen zie van de last-minute boekingen, vind ik dit alles behalve goedkoop!
Ikzelf heb hier wel geen last van maar € 799 voor 1 weekje, is voor mij niet echt een promo...
Quote
#9
Hoe noemen ze dit? Boerenbedrog?

Ik heb even een kijkje genomen op site van Thomas Cook België voor een last minute naar Lesbos. Zowaar 10 aanbiedingen!!!!! Variërend van 84 tot 272 Euro per persoon maar wel op 1 bepaalde datum. Dat lijkt wel hèèl aantrekkelijk tot je verder kijkt dan de neus lang is. Inbegrepen in deze prijs is of "enkel verblijf" of "verblijf/logies" en zowaar "vakantiegarantie". WOW. Van het vliegtuigticket is echter geen sprake. Dus even verder kijken voor een ticket op die bewuste dagen. En dan komt de aap uit de mouw: Lesbos staat niet in de keuzelijst voor vliegtickets bij Thomas Cook. 

Dus even op zoek naar een vliegticket bij Connections of Skyscanner: goedkoopste ticket is 226 Euro met aankomst in Lesbos 's avonds om half 9 en vertrek terug om 7 uur 's morgens.

Samengevat:

4 nachten Olive Press in Molivos: 137 Euro
Vliegticket: 226 Euro

Samen dus 363 Euro voor welgeteld 3 dagen ter plaatse. Als je daar dan nog transport ter plaatse en je maaltijden moet erbij rekenen wordt dat geen voordelige last minute meer maar een duur uitstapje.
Eigenlijk is hier maar 1 woord voor: Schandalig.
Zo wordt door de reisorganisaties het toerisme naar Lesbos absoluut niet aangezwengeld.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#10
op de Griekse gids bij ongelooflijke aanbiedingen veel keuze,
in juli  naar heel veel bestemmingen, maar niet naar lesbos/samos/kos
wat je toch wel zou verwachten
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Code oranje wel/niet verzekerd repatriëringskosten jansas 10 1.745 23 September 2020, 21:12
Laatste bericht: Nanny
  Wie gaat er dit jaar wel of juist niet? Vito 114 15.744 14 September 2020, 13:25
Laatste bericht: Geni
  Kruis weg op Lesbos: écht waar of 'Fake News'? Ger 11 3.478 15 October 2018, 22:29
Laatste bericht: greece67
  Wat mij wel eens opvalt tijdens vakantie Bouboulina 41 19.612 21 November 2015, 18:14
Laatste bericht: Margo
  Goed nieuws metaxa 1 2.182 25 July 2015, 18:48
Laatste bericht: Arthur
  Die Grieken zijn zo lui nog niet! Of toch wel? Ger 8 7.698 06 October 2014, 10:01
Laatste bericht: dashboot2005
  Transavia nog wel veilig? Japio 25 12.725 05 October 2014, 14:13
Laatste bericht: Japio
  Wel of geen dagtocht Santorini vanaf Kreta Lootje 9 6.748 05 August 2012, 21:53
Laatste bericht: Rob Stam
  Gelukkig ook nog goed nieuws Dafne 1 2.070 12 July 2012, 11:21
Laatste bericht: Arthur
  Ik zie ze dat wel doen: elena2006 10 6.612 10 February 2012, 22:53
Laatste bericht: Tzimis Bazoukas

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)