Peiling: Hoe goed is mijn kennis van de Griekse taal?
Je hebt geen toestemming om te stemmen in deze peiling.
Ik begrijp er niets van; communiceren gaat meestal met hand- en voetenwerk of in het Engels
9.30%
4 9.30%
Ik versta een beetje maar spreken lukt niet of nauwelijks
27.91%
12 27.91%
Ik versta het redelijk maar spreken lukt nog niet
9.30%
4 9.30%
Ik versta het redelijk tot goed en spreek zelf ook al een paar woordjes Grieks
27.91%
12 27.91%
Ik versta het goed en kan redelijk met de Grieken communiceren
13.95%
6 13.95%
Ik spreek prima Grieks en kan een volwaardige discussie met de Grieken onderhouden
11.63%
5 11.63%
Totaal aantal stemmen: 43 stem(men) 100%
* Je hebt op deze optie gestemd. [--]

In de spotlights juli/aug 2016: De Griekse taal leren
#1
[Afbeelding: indespotlights.jpg]

Deze maand  'In de spotlights': De Griekse taal leren

Spreek jij Grieks? Slechts een beetje of heeft de Griekse taal nauwelijks nog geheimen voor je?
Hoe is jouw kennis van de Griekse taal? Maar vooral: hoe heb je het geleerd? Via een cursus bij een officiële instelling, bij een particulier of gewoon door veel te oefenen?

In deze 'In de spotlights' kan iedereen vertellen hoe hij/zij communiceert met de Griekse bevolking en op welke wijze dat is geleerd; zowel schriftelijk als mondeling.
Alle tips zijn dus welkom Smile

NB: Aan deze discussie is een peiling gekoppeld; scroll even naar boven en vul de peiling in.



Klik
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




voor alle eerdere "in de spotlights".
Quote
#2
Ik ben eigenlijk al heel lang bezig met Grieks leren. Eerst schriftelijk, later ook mondeling. Maar waar ik woon zijn helaas geen Griekse lessen op mijn niveau.
Ik kan me dus wel verstaanbaar maken en eigenlijk alles vragen, maar ik kan het meestal niet goed (of helemaal niet) volgen. En uiteraard kan ik het ook lezen (maar wat het allemaal betekent is me soms wel een raadsel).
Quote
#3
Hallo Ger

Mis in de opties versta het redelijk en kan mij redelijk verstaanbaar maken. Ik ben begonnen bij Linquafhone of hoe je dat ook schrijft nog met cassettes en ben ook nog even op privé les geweest en ben een jaar in Amsterdam naar de Griekse gemeenschap geweest. De grammatica blijft moeilijk. In de vakantie probeer ik wel altijd Grieks te praten. Leuke topic ben benieuwd naar de reacties.

Marja
Quote
#4
Sluit me aan an Marja, "redelijk - redelijk". Ik probeer het met de "Assimil-methode" - een uitgever
in Frankrijk, die oorspronkelijk vanuit het Frans ong. 30 talen "aanbiedt" 
Ook wordt de serie in het Duits geschreven, in mijn geval dus "neugriechisch ohne Mühe".  
Het woord "ohne Mühe" kann voor enkele hoofdstukjes beter heten "mit Mühe" (moeilijk)  Huh .
Johannes
Quote
#5
Ik kijk en luister veel naar de Griekse radio en televisie. Speciaal voor de Griekse zenders heb ik een schoteltje in de tuin geplaatst. Werkt prima. Vooral muziekprogramma's zoals Stin Yamas en de journaals (als men niet te snel spreekt) zijn erg leerzaam.......
Quote
#6
Heb 8 jaar Griekse les gehad, 5 jaar op de Volks universiteit en 3 jaar Privé. Maar door privé omstandig heden moest ik stoppen en doorziekte bij de Griekse lerares is het gestrand. en de draad niet meer op gepakt wat wel jammer is want een boel kennis zakt wel langzaam weg. Kijk wel veel Griekse Tv op de satelliet en de Griekse les boekjes liggen nog altijd op tafel. We kunnen ons redelijk verstaan baar maken al zal het grammaticaal niet helemaal correct zijn, maar dan wordt je vanzelf wel verbeterd, en zo leer je in iedere vakantie weer wat en dat is de charme van vakantie toch?
Quote
#7
Welke boekjes heb je gebruikt Petross?
Quote
#8
Voor de mensen in of in de buurt van Vlaanderen: de grotere scholen van het PCVO (Provinciaal Centrum Volwassenen Onderwijs). Gesubsidieerd dus niet duur. Nieuw-Grieks op verschillende niveaus, klassikaal onderwijs met bevoegde docenten en staatsexamens 1x per jaar. O.a. in Hasselt en Antwerpen. Wel naar mijn smaak iets te weinig aandacht voor spreken.
Quote
#9
Ik ben ooit (begin jaren 80) met een LOI cursus begonnen, gewoon voor de lol en omdat we altijd naar Griekenland gingen natuurlijk.
Helaas bleek ik niet zoveel discipline te hebben en ben ik gestrand.
Toch elke keer weer opnieuw begonnen, zodat de eerste 10-20 lessen er toch steeds ingestampt werden. Ik denk dat ik daardoor een behoorlijke basis van de grammatica beheers en daar heb je heel veel aan als je later ter plaatse bijleert.
Later nog klassikaal les bij de volksuniversiteit gehad en toen privéles met een klein groepje.
Toen eenmaal vaststond dat we zouden gaan emigreren, ben ik er echt serieus tegenaan gegaan.
Maar het meeste heb ik toch geleerd tijdens mijn baan op Thassos: op een makelaarskantoor en vooral telefoongesprekken voeren. Dat was in het begin een hel, want mijn uitspraak is behoorlijk goed (met dank aan mijn altijd maar weer verbeterende Griekse lerares ;) ) maar aan de andere kant van de lijn zien ze niet dat je buitenlandse bent. Pfff, dat was een harde leerschool, maar wel de beste :)
Quote
#10
wie kan me vertellen wat een goede manier is hier op paros om grieks te leren?
Quote
#11
Nog een late reactie voor Chris, Sorry de bekende blauwe boekjes levend Grieks en een hoop stensels van de Griekse lerares
Quote
#12
OK, had ik ook, misschien ook les gehad van Vassiliki? Voor mij 25 jaar geleden.
Quote
#13
Ja, Chris dat klopt van haar dus zo´n 18 jaar geleden. op school en privé les.
Quote
#14
Ja,ik op de toenmalige botermarkt,men bij haar aan de keukentafel. Goede herinneringen aan. En ik heb altijd nog die lesmethode bij de hand.
Quote
#15
Wij hadden les in de oude huishoudschool op de Diepeveenseweg  in Deventer en later privé in Wierde, inderdaad aan de keuken tafel bij Vasiliki Boef
Quote
#16
Hallo, nieuwe bezoeker hier!
Ik heb exact hetzelfde als Margo (zie 1 juli): kan mezelf al best verstaanbaar maken inmiddels, maar het antwoord verstaan is van een hele andere categorie. Lezen gaat ook (want wát een fijne taal is het toch dat je altijd aan de spelling kunt zien hoe je het uitspreekt!), maar ook dan is het vaak gissen.
Ik leer het mezelf inmiddels anderhalf jaar, ik heb stápels aan woordjes, werkwoorden, bijvoeglijke naamwoorden enz op papiertjes staan (heb óok post-its in het huis hangenSmile; ik gebruik mijn woordenboek en mijn Nieuwgriekse Grammatica van Stathis Papaloukas (en nog wat cursusboekjes, maar die gaan niet diep genoeg, vind ik); en natuurlijk internet, tegenwoordig vaak FunEasyLearn of wrts.nl, een site voor scholieren waar je zelf je woordjes invoert, en alleen dát is al oefenen.
Hopelijk volgend jaar op cursus in Athene of op Kreta om mijn spreek- en vooral luistervaardigheid te verbeteren. (En schrijven is trouwens ook erg pittig; die volgordes!?!?)
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  In de spotlights dec 2016: December op z'n Grieks Ger 7 6.706 10 December 2016, 16:19
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights oktober 2016: de leukste souvenirs Ger 32 16.933 10 November 2016, 21:16
Laatste bericht: Leo
  In de spotlights november 2016: Samos Ger 6 6.175 02 November 2016, 17:04
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights september 2016: Karpathos Ger 20 12.411 11 September 2016, 22:00
Laatste bericht: jjohn
  In de spotlights juni 2016: Gezondheidszorg in Griekenland Ger 18 15.664 14 June 2016, 12:03
Laatste bericht: cors
  In de spotlights mei 2016: Postkantoren en banken Ger 17 11.170 21 May 2016, 20:34
Laatste bericht: Patrick
  In de spotlights april 2016: Griekse markten Ger 13 9.635 28 April 2016, 19:25
Laatste bericht: TreinopStad
  In de spotlights maart 2016: Webcams Ger 31 17.569 21 March 2016, 17:32
Laatste bericht: Wim M
  In de spotlights februari 2016: Symi Ger 7 5.850 05 February 2016, 00:39
Laatste bericht: JohanV
  In de spotlights jan 2016: Foto v/h jaar verkiezing Ger 0 3.074 04 January 2016, 11:29
Laatste bericht: Ger

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)