triest
#1
Samos heeft erg weinig toeristen dit seizoen.  Kokkari quasi leeg. Toestand verergert.  De gewone jobs zoals ober worden ingenoemen door academici zoals advokaten dierenartsen.  Voor erg weinig geld hard werken om hun gezinnetje te ondrhouden.  Protest is weg. Mensen zijn bang geworden
Quote
#2
Dat is niet een fijn bericht Dirk. Hoop dat het toch nog wat aantrekt.
Ben ook benieuwd hoe het op andere eilanden is. Wij waren eind mei begin juni op Lefkas Nidri, vond het daar vrij rustig. Ik weet niet hoe het anders is. Viel mij wel op dat er veel personeel uit Polen, Roemenië, Servië, Albanië en wit Rusland is. Kan dat niet plaatsen, waarom?
Quote
#3
(03 July 2016, 08:26)Goedas schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dat is niet een fijn bericht Dirk. Hoop dat het toch nog wat aantrekt.
Ben ook benieuwd hoe het op andere eilanden is. Wij waren eind mei begin juni op Lefkas Nidri, vond het daar vrij rustig. Ik weet niet hoe het anders is. Viel mij wel op dat er veel personeel uit Polen, Roemenië, Servië, Albanië en wit Rusland is. Kan dat niet plaatsen, waarom?

ons vakantieadres op Naxos wordt volledig gerunt door een meisje uit wit Rusland,
zij is daar 6 maanden 24 uur per dag ,zij maakt de kamers schoon, maakt ontbijt,
ontvangt de gasten, ook al is dat s, avonds laat of s, morgens vroeg zij is daar altijd
en is er niks te doen is ze in de tuin bezig, ze spreekt goed engels en duits en is ook
nog eens zeer vriendelijk tegen de gasten
Quote
#4
Maar waarom komen ze daar vandaan?
Goedkoper of hebben de Grieken zelf geen zin?
Quote
#5
"de gewone jobs zoals ober worden ingenoemen door academici zoals advokaten dierenartsen.  Voor erg weinig geld hard werken om hun gezinnetje te onderhouden"


Já, maar die hoger opgeleiden blijven tenminste nog in eigen land trerwijl de financiële crisis maar liefst 427.000 Grieken al heeft bewogen hun heil in een ander land te zoeken. Sinds 2013 is de volksverhuizing verder versneld naar jaarlijks meer dan 100.000 mensen. Zouden onze (Europese) leiders dat nou niet hebben zien aankomen.....
Bart0riste's signatuur Een vooroordeel is een mening die doorgaans niet op feiten is gebaseerd.....
Quote
#6
Ze hebben zoveel niet zien aanomen
Quote
#7
Wij zijn afgelopen maand op Kythira geweest en vonden het in onze verblijfplaats Agia Pelagia ook bijzonder rustig.
Veel accommodaties stonden leeg en ook in ons complex waren wij gedurende die twee weken praktisch de enige gasten (op het Pinksterweekend na...)
Nu was dit onze eerste keer op Kythira, dus we hebben geen vergelijk, maar we hoorden wel dat de Denen het hadden laten afweten...
Vrijwel de enige toeristen die we tegenkwamen, waren Nederlanders, die via Ross hadden geboekt.
Quote
#8
Dit is inderdaad diep triest.
Naast dat het toerisme een flinke klap heeft gehad, wellicht gevoed door de vluchtelingen, is het daarnaast ook nog eens de crisis die alles financieel onder druk zet.

Als onder de emigranten die Griekenland verlaten ook nog eens jonge goed opgeleide jongeren zitten, dan is de schade naar de toekomst nog groter.
Wat achterblijft zijn de mensen met onvoldoende - of verouderde - opleiding om het land naar een nieuwe economie te sturen. Wie gaan de nieuwe economie vormgeven om het product Griekenland te verkopen, als vakantieland en de producten die de Europese mark op moeten.

Ik spreek soms managers van middelgrote bedrijven, die er een verrassend conservatieve mening op na houden van hoe je een onderneming runt. Benchmarking en innovatie zijn veelal onbekende begrippen. Er wordt veel vanuit de onderbuik zaken gedaan.
Computer Boy's signatuur Internetverslaving is nu een erkende ziekte, waarvoor je naar een afkickkliniek kan gaan. Ik ga alleen maar als er WiFi is.
Quote
#9
Het is inderdaad een zorgwekkende ontwikkeling. Toch hebben we wel gezien dat sommige jongelui de kansen pakken. Hier op Samos bijvoorbeeld een particulier bedrijfje dat de APK (KTEO) uitvoert in Mytilini. Loopt als een trein, perfect. Dit itt de "overheids"KTEO bij het vliegveld
Quote
#10
(03 July 2016, 09:39)Bart0riste schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




"de gewone jobs zoals ober worden ingenoemen door academici zoals advokaten dierenartsen.  Voor erg weinig geld hard werken om hun gezinnetje te onderhouden"


Já, maar die hoger opgeleiden blijven tenminste nog in eigen land trerwijl de financiële crisis maar liefst 427.000 Grieken al heeft bewogen hun heil in een ander land te zoeken. Sinds 2013 is de volksverhuizing verder versneld naar jaarlijks meer dan 100.000 mensen. Zouden onze (Europese) leiders dat nou niet hebben zien aankomen.....

Is er iets wat die eigenlijk wél zien aankomen ? Afgezien van hun buitenproportionele vergoedingen dan?

Een neef van mij heeft een bouwbedrijf(je) en heeft zo'n 2-3 jaren terug een Kretenzer aangenomen. Daar is hij zó tevreden over dat hij geen moment geaarzeld heeft om ook zijn broer aan te werven toen daar om gevraagd werd.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#11
Zelfde constatering tijdens onze vakantie in Pilion. Het begon al met een Transavia-toestel dat maar voor zo'n 60 à 70% bezet was terwijl het om een duo-bestemming (Volos/Pilion en Kefalonia) ging. Nooit eerder zo'n leeg toestel meegemaakt. Ook in Kala Nera was het (m.u.v. het pinksterweekende) erg stil. Terwijl we vorige jaren in vrijwel dezelfde periode vaak nog op een leeg te komen tafeltje moesten wachten, waren zelfs de populairste taverna's zoals Pagasitikos, Nirvana en Páris zeer dunnetjes bezet.
Ik heb er met enkele taverne-eigenaars over gesproken; zonder uitzondering maken zij zich zeer grote zorgen over de toekomst van het toerisme voor het land, én uiteraard ook over hun eigen taverna/broodwinning.
Terug in Nederland altijd maar weer die verbaasde blikken: 'Je bent toch niet in Griekenland geweest Huh ' . Met een blik van 'Hoe kon je toch zo stom zijn'.
Hoe ging het daar? Was er veel overlast? Het zal er wel een rommeltje zijn met de crisis daar? Veel lastiggevallen door vluchtelingen' enz, enz, enz.
Als ik dan als antwoord een tegenvraag stel 'Wat bedoel je dan precies?' blijft het antwoord achterwege. Triest, men roept blijkbaar maar wat. Toch geef ik de moet niet op; elke aspirant Griekenlandganger die ik kan overtuigen én over de streep kan halen is er weer één, toch?

Het zit inmiddels duidelijk erg diep geworteld; 'Griekenland moet je gewoon mijden als vakantieland'. Met 'dank' aan de media die dit beeld maar blijven verspreiden en die het toerisme in Griekenland grondig hebben verziekt.
Het zou de media sieren als ze eens onvoorbereid en zonder vooroordelen een bezoekje zouden gaan brengen aan het land om er dan vervolgens een eerlijke en objectieve documentaire van te maken én uit te zenden. Ze hebben in mijn optiek héél wat recht te zetten! Griekenland verdient het. Sterker nog: Griekenland heeft daar gewoon recht op!!
Quote
#12
Mooi verwoord Ger. Wij gaan dit jaar zelfs 2x naar Griekenland. Krijg dezelfde reacties als jij. Volgens mij kom je in Nederland meer vluchtelingen tegen dan in Griekenland.
Kan iemand mij nog uitleggen waarom er zoveel horecapersoneel uit andere landen is. Daar snap ik echt niks van.
Quote
#13
Ik moet zeggen dat we gisteren toch een beetje geschrokken waren van de menigte op Nikos Kazantzakis airport in Heraklion bij het einde van onze vakantie. Goed, we zijn nog nooit weergekeerd in juli en je zag dat dit toch "hoogseizoen" is. Het was daar toch weer een klein beetje typische Griekse chaos. Het inchecken van je bagage gebeurt nog steeds "apart" via de zeldzame scanners.
Feitelijk mag die luchthaven toch eens dringend aangepast worden aan de noden van een moderne airport.
Wat hebben we nog "ontdekt". We denken & vrezen ook wel een klein beetje dat "onze" regio, Z-O & N-O Kreta binnen een aantal jaren volledig gaan opleven. (met dank aan de touroperators en de luchthaven van Sitia veronderstel ik). Vooral in onze regio (Makri Gyalos) wordt er naar hartelust gebouwd &...verkocht.
Ik heb dan ook het vermoeden dat de andere eilanden moeten inboeten op toerisme, daar waar het op Kreta allemaal nog zeer goed meevalt.
Quote
#14
(03 July 2016, 11:51)Ger schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Zelfde constatering tijdens onze vakantie in Pilion. Het begon al met een Transavia-toestel dat maar voor zo'n 60 à 70% bezet was terwijl het om een duo-bestemming (Volos/Pilion en Kefalonia) ging. Nooit eerder zo'n leeg toestel meegemaakt. Ook in Kala Nera was het (m.u.v. het pinksterweekende) erg stil. Terwijl we vorige jaren in vrijwel dezelfde periode vaak nog op een leeg te komen tafeltje moesten wachten, waren zelfs de populairste taverna's zoals Pagasitikos, Nirvana en Páris zeer dunnetjes bezet.
Ik heb er met enkele taverne-eigenaars over gesproken; zonder uitzondering maken zij zich zeer grote zorgen over de toekomst van het toerisme voor het land, én uiteraard ook over hun eigen taverna/broodwinning.
Terug in Nederland altijd maar weer die verbaasde blikken: 'Je bent toch niet in Griekenland geweest Huh ' . Met een blik van 'Hoe kon je toch zo stom zijn'.
Hoe ging het daar? Was er veel overlast? Het zal er wel een rommeltje zijn met de crisis daar? Veel lastiggevallen door vluchtelingen' enz, enz, enz.
Als ik dan als antwoord een tegenvraag stel 'Wat bedoel je dan precies?' blijft het antwoord achterwege. Triest, men roept blijkbaar maar wat. Toch geef ik de moet niet op; elke aspirant Griekenlandganger die ik kan overtuigen én over de streep kan halen is er weer één, toch?

Het zit inmiddels duidelijk erg diep geworteld; 'Griekenland moet je gewoon mijden als vakantieland'. Met 'dank' aan de media die dit beeld maar blijven verspreiden en die het toerisme in Griekenland grondig hebben verziekt.
Het zou de media sieren als ze eens onvoorbereid en zonder vooroordelen een bezoekje zouden gaan brengen aan het land om er dan vervolgens een eerlijke en objectieve documentaire van te maken én uit te zenden. Ze hebben in mijn optiek héél wat recht te zetten! Griekenland verdient het. Sterker nog: Griekenland heeft daar gewoon recht op!!
Quote
#15
het is wel vreemd dat de meeste vluchtelingen nu via Italië  komen,
en daar het toerisme juist toeneemt
Quote
#16
Helemaal mee eens Ger, wij zijn net terug uit Griekenland, hebben drie weken op Kythira verbracht en daarna nog drie weken door de Peleponnesos getoerd.

Overal was het erg rustig, op Kythira ongeveer vergelijkbaar met de vorige jaren, op het vasteland waren wij op Korinthos na, de enige gasten in de hotels of appartementen,  

in alle plaatsen die we bezocht hebben.

Zelfs Nafplion wat toch een toeristische plaats is waren we de enigste gasten.

En dan de reacties van de mensen?? Huh dat begon al bij de terug reis.

In Oostenrijk aangekomen, de verbazende vragen van vooral Nederlanders, of je daar überhaupt kunt verblijven, en de vluchtelingen??( net of die overal zijn) en de armoede??

Is het wel veilig??

Ja… als er geen toeristen komen worden ze nog armer, en dat hebben ze zeker niet verdiend.

Het is en blijft een geweldig land met super aardige mensen, uitzonderingen nagelaten.

Ook in Nederland terug krijg je vaak de zelfde vragen….

Kom op mensen laat die negatieve berichten wat ze zijn en ga vooral naar dit mooie land!

Groet Ostria.
Quote
#17
Wink 
Wonende op Kreta en pas terug van een europa reis hebben wij alleen ver van de ferries nog tenten gezien in Piraeus. Op kreta zijn geen vluchtelingen te zien ook geen tentjes. De meeste reacties van de leden op deze site steunen griekenland, dat verdienen de "gewone mensen" ook daar. Op kreta zijn de tavernes hier  redelijk vol in de avond. Uit eerste hand weten we dat grieks personeel op b.v. 30 u. wordt aangenomen maar er wordt verwacht dat men nog een uur of 10 p.wk gratis werkt! Dat doet dus wel een pool, rus of andere nationaliteit maar hij krijgt ook minder betaald. Het is ook bij veel tavernes dat deze in een korte periode een goede omzet willen hebben en dat zie je ook in de prijzen. In een land als portugal waar ze hetzelfde of minder inkomen hebben zijn de eetgelegenheden vele malen goedkoper. We weten dat op kreta alles per ferry aan moet komen maar ook op de vrachtwagens zitten bijna allemaal goedkopelanden chauffeurs.
We hebben afgelopen vrijdag ook de enorme massa toeristen in Heraklion zien komen en gaan en hopen dat dit voorlopig een paar maanden blijft.
Al die "gewichtige personen" van de EU die naar griekenland komen gaan meestal niet verder als Athene met de taxi en een hotel. Op kreta zie je ze niet. 't Wordt tijd dat er een goede reportage gemaakt wordt hier. Het blijft een eigenzinnig maar mooi eiland wat een heleboel toeristen aan kan.
Dus vakantiegangers uit Nl en Belgie, kom naar griekenland want er is zoveel te zien, de zon schijnt dagelijks nu hier en volgend jaar wil je opnieuw terug !
Quote
#18
(03 July 2016, 13:44)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




het is wel vreemd dat de meeste vluchtelingen nu via Italië  komen,
en daar het toerisme juist toeneemt

In Italië komen ze veelal aan op plaatsen waar weinig of geen toerisme is zoals de eilandjes Linosa en Lampedusa.

Kreeg gisteren overigens ook nog eens de vraag: "Gaan jullie 'weeral' naar Griekenland? Waarom eigenlijk, daar is toch niks dan ellende met vluchtelingen en die eeuwigdurende crisis?" En dan kan je dus op 2 manieren antwoorden. Ofwel proberen geduldig 'nog maar eens' uitleggen waarom je naar Griekenland gaat en dat het voor de lokale bevolking nog erger wordt als iedereen meeloopt in de negatieve media verslaggeving. Of je kan je boos maken over de onwetendheid en diezelfde negatieve benadering. Het werd dus een mix met het geduld waarom we we blijven gaan en boosheid over de journalistiek.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
@Gibsea, mooi en terecht betoog. Op dit forum blijft het preken voor eigen parochie.
Waar zijn de advertenties van het Griekse verkeersbureau of vergelijkbare organisaties?
Quote
#20
Ik hoorde laatst iemand zeggen dat ze maar naar Spanje gingen, want " in Griekenland moet je nu ook niet zijn." Alsof heel Griekenland vol met vluchtelingen zit en je alleen maar lastig wordt gevallen.
Quote
#21
De enige regio die moet vrezen is de Mani, ineens zijn al die te populaire luidruchtige bewoners geen Europeaan meer volgens eigen besluit. Dat gaat pijn doen daar.
Quote
#22
Waarom Russen en Albanezen in Griekenland werken?Die landen zijn nog armer dan Griekenland.De gewone Rus heeft geen cent
dan is een "schamel"loontje nog iets.Albanezen werkten al in 2009 bv op Kythira in de bouw en zo zullen er nog wel wat Oosteuropeanen
voor een habbekrats komen werken.Polen zie je hier ook,en verdienen vaak minder dan landgenoten en sturen veel naar hun
moederland.Ze wonen vaak niet zo geweldig en de sociale voorzieningen kloppen soms ook niet.
Ben benieuwd hoe vol het vliegtuig zal zijn naar Limnos want wij hebben ook een "duo vlucht",nl Samos net zoiets als Ger beschreef.
Quote
#23
Ik las net op de telegraaf app dat er weer allemaal boekingen naar Griekenland zijn. Ivm het slechte weer in Nederland.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)