Griekse vijgen in Heerlense tuin
#1
Ooit als stekje meegenomen uit Ixia (Rhodos) en inmiddels m'n grote trots in de tuin:

[Afbeelding: r2sqds.jpg]

Ook dit jaar weer boordevol vijgen:

[Afbeelding: s10pyt.jpg]
Quote
#2
Ger, prachtig boompje, kan me voorstellen dat je trots bent.

Ik had wel verwacht dat je gras groener zou zijn, er is genoeg regen gevallen in NL (grapje)

Groet, Elena
Quote
#3
(24 July 2016, 18:24)Elena schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ik had wel verwacht dat je gras groener zou zijn, er is genoeg regen gevallen in NL (grapje)

Is speciaal Grieks gras Elena; moet natuurlijk wel een beetje dor uitzien.
Nee hoor, grapje, heb gisteren de boel op die plek iets te kort gemaaid/geverticuteerd i.v.m. wat onkruid en mos. Komt weer helemaal goed Wink
Quote
#4
Ger

Je mag zeker trots zijn op je vijgenboom ziet er prachtig uit. Zo iedere dag een stukje Griekenland in de tuin.

Groet Marja
Quote
#5
Die is mooi geworden!

Heb je niet erg veel last van wespen door die vijgenboom? Dat viel mij op in de Pilion, waar een vijgenboom op het terras stond.
Quote
#6
Mooi Ger ik hoor t wel als ze rijp zijn? hahahahahahahaha Dodgy
Quote
#7
(25 July 2016, 06:14)Vito schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Heb je niet erg veel last van wespen door die vijgenboom? Dat viel mij op in de Pilion, waar een vijgenboom op het terras stond.

Nee, er is vrijwel nooit een wesp te bekennen in m'n tuin. Ik heb me laten vertellen dat dit komt omdat er een heg van laurierkers om de tuin staat. Dat trekt veel bijen aan (waar we nooit last van hebben). En waar bijen zijn, zijn vrijwel nooit ook tegelijkertijd wespen (zo is mij verteld). Het werkt dus prima! Nooit last van irriterende wespen die op je drankjes afkomen Wink
Quote
#8
Ben benieuwd hoe die smaken als zij rijp zijn, het zelfde als hier  Huh
Ik eet de vijgen al één week hier uit eigen tuin..... maar ja de temperaturen zijn ook veel hoger.... Angry
Mag van mij best een paar graadjes minder Big Grin
Quote
#9
heerlijk zijn ze,mooi dat het hier ook in limburg kan
Quote
#10
Je boom doet het goed Ger! ik heb er ook 2, het is weer vijgentijd! Afgelopen week weer 11 potten jam gemaakt Smile
Quote
#11
Ook dit jaar doet m'n import-vijgenboom (uit Ixia-Rhodos) het weer super! Heb 'm flink moeten terugsnoeien zodat niet de hele omgeving ervan 'meegeniet' Smile


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#12
Hier ook! Hangt al weer vol met vijgen en hij blijft het hele seizoen vrucht geven. Tongue
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#13
O, wat gaaf!!! Dat willen wij ook. 2jaar geleden ook stekje meegenomen. Die is helaas niet aangeslagen. Van de zomer nieuw stekje halen op Kythira.

Wel hadden we vorig najaar 2 olijven in onze olijfboom. Wel gewoon hier in NL gekocht, maar toch leuk.
Dit jaar misschien wat meer, er zijn al volop bloesems in wording.

Groetjes,
Willem
Quote
#14
2018 was een absoluut topjaar! De boom zit werkelijk bóórdevol sappige en overheerlijke vijgen. Inmiddels begint de herfst langzaam zichtbaar te worden; nog even en alle bladeren zijn er weer vanaf. Maar voor die tijd nog gauw even de rijpe vijgen plukken Smile


Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#15
Ziet er goed uit Ger! Hier ook de boom vol vruchten, helaas allemaal onvolgroeid. Ik ben bang dat ik er dit jaar geen goede oogst van heb.
JohanV's signatuur Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints.

[Afbeelding: footsteps.png]
Quote
#16
Dat ziet er goed Ger, kon zomaar ergens op Kreta zijn. Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#17
Het is natuurlijk ook een erg lange en zonnige zomer geweest. Wat mij wel verbaast is dat de droogte blijkbaar niet van invloed was. De vijgen zijn sappiger en talrijker dan ooit tevoren; vraag me af waar ze het vocht vandaan halen. Dit zie je in Griekenland ook; de bomen die op droge grond of zelfs puin staan doen het meestal het best. Vreemd.......
Quote
#18
Blijkbaar was het weer voor de vijgen beter in Ned. Limburg dan aan de Belgische kust Big Grin  Ook veel vruchten hier maar (nog) niet volgroeid en zeker nog niet rijp.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#19
(19 October 2018, 17:04)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Blijkbaar was het weer voor de vijgen beter in Ned. Limburg dan aan de Belgische kust Big Grin  Ook veel vruchten hier maar (nog) niet volgroeid en zeker nog niet rijp.

Vruchtbare grond en schone lucht Patrick, het is tenslotte zuid L1mburg. Cool
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#20
(19 October 2018, 17:15)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 October 2018, 17:04)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Blijkbaar was het weer voor de vijgen beter in Ned. Limburg dan aan de Belgische kust Big Grin  Ook veel vruchten hier maar (nog) niet volgroeid en zeker nog niet rijp.

Vruchtbare grond en schone lucht Patrick, het is tenslotte zuid L1mburg. Cool

Zeelucht is ook schone lucht hoor Wink
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#21
Geweldig!!!
En zo lekker!
Hoe lang staat ie al Ger?
Quote
#22
(19 October 2018, 17:25)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 October 2018, 17:15)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




(19 October 2018, 17:04)Patrick schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Blijkbaar was het weer voor de vijgen beter in Ned. Limburg dan aan de Belgische kust Big Grin  Ook veel vruchten hier maar (nog) niet volgroeid en zeker nog niet rijp.

Vruchtbare grond en schone lucht Patrick, het is tenslotte zuid L1mburg. Cool

Zeelucht is ook schone lucht hoor Wink
Maar wel zout Big Grin
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#23
Bij ons ook volop vijgen in de boom. Ooit gekocht bij de Intratuin.
In augustus zeker 5 kg eruit geplukt.
Dit jaar voor het eerst ook in sept en okt vijgen kunnen plukken.
De laatste 2 weken haalde ik er gemiddeld 10 per dag af.
Ze zijn erg sappig en heerlijk van smaak.
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#24
Wij hebben bij vrienden vijgen geplukt en er heerlijke jam en chutney van gemaakt... leuk ook om als kadootje tegeven.
Quote
#25
Dit jaar voor het eerst geen vijgen, dit is de eerste keer in zo,n 25 jaar dat die boom in de tuin staat ,ik  heb
geen idee hoe dat komt  ,misschien dat iemand [met groene vingers ] het antwoord weet ?
Quote
#26
Ligt het misschien aan de manier van snoeien, doe je dit jaar iets anders dan voorgaande jaren?
Op Kreta had ik het zelfde probleem, verkeerde takken gesnoeid en geen vijgen.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#27
(09 August 2021, 13:19)Arthur schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Ligt het misschien aan de manier van snoeien, doe je dit jaar iets anders dan voorgaande jaren?
Op Kreta had ik het zelfde probleem, verkeerde takken gesnoeid en geen vijgen.

Het zal zoiets wel zijn denk ik ,ik zal er maar eens een vakman naar laten kijken voor volgen jaar ,anders
krijg ik ruzie met de merels die de meeste op  aten Smile
Quote
#28
Ik had mijn vijgenboom ook eens heel kort gezet dit jaar met als resultaat: geen vijgen.
Patrick's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#29
bij mij door de late nachtvorst alle vijgen bevroren , nu komen er weer nieuwe aan. het ene of het andere jaar maakt ook uit voor de hoeveelheid vruchten net als bv bij peren ,pruimen enzo.
snoeien kan het hele jaar ( niet te veel in het groeiseizoen).vruchtzetting is heel vroeg in het voorjaar.
stekken kan je makkelijk zelf doen, een tak op de grond leggen en een stukje daarvan met aarde bedekken zodanig dat er nog een deel er bovenuit komt , na een paar weken knip je de tak los van de boom en je hebt een nieuwe stek, heb het zelf al een paar keer gedaan.
Quote
#30
(09 August 2021, 13:01)metaxa schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Dit jaar voor het eerst geen vijgen, dit is de eerste keer in zo,n 25 jaar dat die boom in de tuin staat ,ik  heb
geen idee hoe dat komt  ,misschien dat iemand [met groene vingers ] het antwoord weet ?

Helaas bij ons hetzelfde geval, een vanille en een donkere Sikia.
Na de winter van begin 2018 zijn onze beide Sikia door de vorst beschadigd. We moeste ze rigoureus snoeien om ze beide toch te kunnen behouden.
Ze zijn niet dood gegaan en weer uitgelopen maar vruchten helaas. Nu is het wel zo dat vruchtbomen en struiken meestal pas na drie jaar na het planten vruchten gaan dragen.
Ik hoop nog steeds dat het hierbij ook het geval is en dat we volgend jaar weer vruchten kunnen plukken.

Fijne dag,

Dick
Quote
#31
Onze boom zit redelijk vol met vijgen.
Maar ze zijn nog niet rijp, denk dat ze nog wat zon en warmte nodig hebben.
Het ene jaar meer vijgen dan het andere jaar
Harma's signatuur Pluk de dag 
                         gremo
Quote
#32
Vorig jaar droegen mijn vijgenbomen (ééntje uit Rhodos en ééntje uit Kythira) véél minder vijgen dan de enorme hoeveelheden van 2016 en 2019.
Das was onder meer het gevolg van de opkomst van de vijgenskeletteermot die inmiddels ook Zuid-Limburg heeft bereikt. De rupsjes ervan vreten al het bladgroen op; alleen het 'skelet' van het blad laten ze zitten.
Hier vind je meer info over het beestje:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.






Dit jaar heb ik nog maar weinig rupsen zien zitten en probeer ze, indien ik ze ontdek, meteen te verwijderen.
Het aantal vijgen is dit jaar te vergelijken met 2019, het is te hopen dat het nog even warm blijft zodat ze helemaal kunnen rijpen.

Ik verheug me er al op om ze te oogsten........
Quote
#33
Dank Ger voor de informatie. Weet nu wat er aan mijn vijgenboom mankeert.
Is nu voor het tweede jaar dat de vijgenboom is aangetast.
Helaas nu veel erger dan vorig jaar.
Het continu wegknippen van de aangetaste bladeren helpt helaas niet.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)