Grieksegids nieuws     
Veel mensen verdronken dit seizoen.
#1
Tot op dit moment zijn er dit seizoen al meer dan 20 mensen verdronken op Kreta, voornamelijk aan de noordkust. Ik vind dat veel en vraag me af of er er meer kan worden gedaan aan preventie/voorlichting.
De meeste stranden hebben lifeguards, maar slechts op beperkte tijden.Wellicht zouden de touroperators ook een rol kunnen spelen?
Quote
#2
Ook vanuit Duitsland en Nederland komen dit soort berichten. In Duitsland waren dit jaar op 1 juli al meer mensen verdronken dan het gehéle jaar ervoor. En dat terwijl het zwemseizoen nog lang niet afgelopen is.........

Ik heb de indruk dat men steeds nonchalanter omgaat met de mogelijke gevaren van het zwemmen in open water. Wellicht is het steeds meer uitkleden cq afschaffen van het schoolzwemmen ook debet op het steeds groter wordende aantal ongevallen tijdens het zwemmen?
Quote
#3
Wat ik zelf zie op een schaarse zonnige dag is, dat veel ouders aan de rum zitten en de kinderen zonder zwembandjes om de armen in het water. (Nu woon ik wel in een bijzonder buurtje) volgens mij is schoolzwemmen ook afgeschaft. In Harlingen moeten de ouders het ook zelf betalen.
Quote
#4
Hier op Kreta verdrinken voornamelijk oudere mensen en van alle nationaliteiten. Heeft dus niet met schoolzwemmen te doen. Ik denk dat nonchalance en onwetendheid een rol spelen.
Quote
#5
Heeft dit niet te maken met een sterke stroming in zee?
Deze heb je ook in Nederland.
Mensen zijn niet alert genoeg hierop en weten niet wat te doen als ze in deze stroming terecht komen.
Wellicht moet men aandacht besteden hoe daarmee op te gaan.

Zelf idd mensen op Kreta gezien die in de problemen kwamen.
Schuin er tegen in zwemmen schijnt beter te zijn...

Vlaggetje
Quote
#6
Gezien op Perastiko beach (het lange strand tussen Georgioupoli en Rethymno). Dit strand is levensgevaarlijk bij een rode vlag vanwege de zeer sterke onderstroming.
De rode rode vlag is gehesen, dus niet in zee gaan. De lifeguard (?) rijdt met een pick-up over het strand stuurt de mensen er uit. De man rijdt vervolgens verder en dezelfde mensen gaan meteen weer in zee.
Wat moet je dan nog....
Quote
#7
Strand sluiten in dit geval?
Quote
#8
Ongeveer 8 km strand met een ventweg er langs. Nergens hekken, je kan er op ieder willekeurig punt op.
Dat kan je niet afsluiten.

Wanneer mensen ondanks rode vlaggen en waarschuwingen/aanmaningen van personeel toch de zee ingaan en in problemen komen moeten ze het verder zelf maar weten. Dan heb ik eerder te doen met de mensen die ze proberen te redden met gevaar voor eigen leven. Dat is overigens een aantal jaren geleden gebeurd, de redder (geen ervaren lifeguard) verdronk.

Men vertelde mij dat bij dit strand jaarlijks ongeveer 5 mensen in zee omkomen.
Quote
#9
Gistermiddag slachtoffer nummer zoveel bij Agia Marina .

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Damiaatje's signatuur Je hoeft de top niet te bereiken, halverwege de berg is het uitzicht ook fantastisch.Big Grin

Als je met twee voeten op de grond blijft staan, kom je geen stap verder. Cool
Quote
#10
Het blijft maar doorgaan! Echt extreem dit jaar! Deze morgen weer iemand in Kavros verdronken.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Berendw's signatuur
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




. Colourful walking guidebooks
Quote
#11
Ik was vrijdag aan de zuidkust van Kreta, tussen tsoutsouras en Arva. Stevige aflandige wind, toch mensen soms heel eind in zee. Als er zo'n harde aflandige wind staat beperk ik het liever tot pootje baden.

Cors
Quote
#12
Wat was er precies niet duidelijk aan de rode vlag?
Quote
#13
De laatste dagen was er een mooi kalme zee, MET groene vlag, maar toch weer een paar toeristen helaas verdronken volgens dit bericht
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#14
noordelijke kust van Kreta is vergelijkbaar met onze Noordzeestranden zandbanken en muien maar mensen zijn eigenwijs negeren de rode vlag en de aanwijzingen van lifeguards
Quote
#15
stranden aan de noordkant van Kreta zijn te vergelijken met onze Noordzee stranden met zandbanken en mui-stromingen
maar mensen negeren de rode vlag en de aanwijzing van strandpersoneel in juli was ik op een klein strandje net buiten Chersonnissos
en de Albanese strandhulp werd bijna gek van de eigenwijze Russen die zich overschatten en toch ver in zee zwommen
Quote


Lijst met mogelijk verwante discussies
Discussie Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  70 mensen problemen in Samaria chris 2 2.560 25 May 2015, 20:30
Laatste bericht: arjanw
  Toeristen seizoen op Kreta is dramatisch slecht Cornelius 67 46.139 20 August 2013, 21:23
Laatste bericht: TreinopStad
  Somber weer met veel wind Cornelius 30 15.140 25 March 2013, 12:05
Laatste bericht: hilly

Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)