Nog steeds restricties geld overmaken van Griekse rekening naar buitenland?
#1
Hallo allemaal,
 
Ik heb al op internet gezocht maar het is lastig te vinden… Zijn er nog steeds restricties voor het overmaken van geld van een Griekse bankrekening naar een buitenlandse rekening (in dit geval Duitsland)?
Hoeveel euro kan er per dag of week worden overgemaakt?



Bedankt!!
Quote
#2
Ik heb nergens gelezen dat het capital control is opgeheven, dus zal het nog steeds € 500,-- per maand zijn  Angry
Maar je hebt het toch zo uitgevonden, probeer een groter bedrag, en iedere dag/week Idea , pakt de computer het niet, dan gaat het niet  Confused
Quote
#3
Bij mijn weten kun je nog steeds geen geld overmaken van een griekse rekening naar een buitenlandse.
Maar ik moet zeggen dat ik al zo gewend ben mn paypal of mn nederlandse bankrekening te gebruiken dat
het wel kan zijn dat er iets veranderd is en ik dat niet heb meegekregen.
Die limit van ik geloof 460 euro, is het bedrag dat je op kunt nemen van je rekening, dat is per week.

Toevallig kregen wij van de week een cheque van een verzekeringskantoor, omdat iemand ons aangereden had, 260 schade aan de auto.
Dat bedrag meot je dan ook eerst op je rekening laten zetten, voordat je het mag openemen.
Je kunt die cheque dus niet gelijk bij die bank laten verzilveren. In ons geval ook nog een "vreemde" bank dus, weer commissie etc.
Quote
#4
Mijn buurman op Kreta heeft nu zijn huis verkocht en de accountant zei dat het geen probleem was om geld van Griekse bank naar het buitenland over te maken. Maar hij neemt het risico niet en laat het naar het buitenland overmaken. Verleden jaar nog wel een probreem volgens de piraeusbank. Je kan wel bij verkoop het geld naar het buitenland laten overmaken wat eerst ook niet kon. Dit volgens onze advocaat vorig jaar.
Misschien is de regel alleen voor Grieken en buitenlanders die geëmigreerd zijn. Dit ter voorkoming dat de rijke "Grieken" het geld weg sluizen. Helaas waren ze te laat want het was al gebeurd. Maar de bank wilde ons geld ook wel zo lang mogelijk houden.
Paar jaar geleden heeft iemand na verkoop van zijn huis het geld elke keer beetje bij beetje contant opgenomen en contant mee naar het buitenland genomen. Dat was de enige oplossing tenzij je de bank heel veel geld betaalde om het over te maken. Om witwassen te voorkomen moest de persoon het uitleggen bij de nieuwe bank en het verkoopcontract tonen.
Altijd bij de bank informeren lijkt mij.
Ja we zijn Nederlanders en zuinig op ons geld toch?!
Ik zou als het kan niet veel geld op de Griekse bank zetten of laten.
Succes
Quote
#5
Bedankt voor de reacties! Het gaat niet om mijn eigen geld hoor.
Mijn vriend heeft tot 2015 in griekenland gewerkt als zelfstandige in de bouw en er zijn nog een aantal mensen hem geld verschuldigd. Die zeggen dus dat ze geen geld kunnen overmaken naar het buitenland…. Maar blijkbaar kan dat dus wel… In ieder geval 500 euro per maand?

Optie is natuurlijk om zelf naar griekenland te gaan om daar het geld contant op te halen. Maar goed, dat zou pas volgend jaar zomer zijn, het liefst willen we het geld wat sneller.
Quote
#6
Volgens mij kan het niet....ook geen 500 euro.
Je kunt die 460 (?) per week opnemen van je rekening, cash, maar niet versturen naar het buitenland.
Quote
#7
Even een up date over de capital control:
Vanmorgen hebben wij een bedrag van 140 euro on line overgemaakt naar een buitelandse rekening.
Je krijgt de vraag waarom je dat geld overmaakt, met keuze antwoorden als: reizen, studie, aankoop van iets etc.
Bij ons ging het dus om studie/reis, schijnt dat dat geen probleem is. Ergens bij het "voldaan" bericht krijg je dan nog 
een berichtje, dat de betaling alleen voldaan kan worden als het bedrag en de ' verklaring" ok zijn.
Quote
#8
Goede middag Nanny

Niemand heeft ooit geschreven dat het NIET kan, tot een maximum van € 500,-- per maand is dat geen probleem !
Tot nu toe is er nog nergens geschreven dat het limiet verhoogd is, zou wel sprake van zijn..... maar tussen schrijven en doen....  kan nog lang duren Huh
Quote
#9
Ik heb ooit zelf geschreven dat het niet kon, dat kon ook echt niet, wilde tickets naar TUI duitsland betalen, met geen mogelijkheid....
En niet alleen ik had deze ervaringen, maar meerdere mensen in mijn omgeving. Zelfs 12 euro overmaken voor een fietsonderdeeltje naar amerika, ging niet.. Waar heb jij dat maximum van 500 euro vandaan dan? Dat ben ik nog nergens tegengekomen?
Quote
#10
Goede avond Nanny

Die € 500,-- heb ik uit ervaring bij de EUROBANK, en voor een privé rekening, maar denk dat alle banken dat aanhouden. Huh
Begin dit jaar geprobeerd om meer geld over te maken naar NL, steeds een lager bedrag ingevuld, en bij die 500 ging het wel, en niet zoals vroeger 10 duizend per 24 uur Angry
maar nu maar 1 x per maand,  zakelijk kan het meer, maar er je zal meer gegevens moeten overleggen, en dat is wat velen NIET willen doen. Blush
Het is niet goed te praten, zakelijk geeft dat zo veel extra rompslomp dat van normaal zakendoen geen sprake is. Angry
Quote
#11
Zeker geeft het rompslomp machinist. Aan de andere kant denk ik dat de banken in nog grotere problemen
gaan komen als bijvoorbeeld vanaf morgen iedereen weer elk bedrag dat hij of zij zou willen van de rekening kan halen.
Het vertrouwen in de banken is erg laag, en ik ben bang dat de rekeningen dan echt allemaal leeggehaald worden.....
Quote
#12
Er is volgens dit artikel
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




een versoepeling voor komend jaar om geld over te maken naar het buitenland. Confused

Maar er komt volgens dit bericht 
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




steeds meer geld terug van onder de matras en koekjes blikken  Big Grin
Quote
#13
Als je dit leest wordt je niet blij als je alleen een Griekse bankrekening hebt.
Betalen voor geld te pinnen, eerst iedereen een pinpas door de strot geduwen en nu dit.

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#14
Binnen zeer korte tijd is het weer mogelijk om een bankrekening te openen bij een Griekse bank,
ook als het gaat om een tweede rekening voor dezelfde persoon. ( dit is dus zo'n 3 jaar niet mogelijk geweest)
Ook gaat het bedrag dat je per maand cash kan opnemen weer omhoog. Als ik t goed hoorde van 1800 naar 2300 euro per maand.
Quote
#15
Ook voor buitenlanders die niet full time resideren? Wij wilden na de aankoop van ons huis een Griekse rekening openen om de elektriciteit te kunnen betalen via domiciliering, maar dit werd geweigerd. Enkel na toelating door de Griekse staat, of als er gedurende 18 maanden 10.000 euro op geparkeerd zou worden.(mocht ook meer zijn?)
De commenTaar bij de Pireues bank was eenvoudig, het is niet omdat je hier een eigendom hebt dat je ook een rekening kan hebben.
Quote
#16
Thumbs Up 
Volgens het artikel in deze onderstaande link heb je dat goed gehoord Nanny

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#17
Jerichrome@ Geen idee hoe dat precies zit in jou geval. Ik weet van meerdere Duitse mensen die hier een huis
in het dorp hebben dat ze een Griekse rekening hebben en ook automatisch hun electra etc laten afschrijven.
Weet natuurlijk niet wat ze op hun rekening hebben staan, maar zijn zeker niet meer dan een paar maand per jaar in
Griekenland.
Quote
#18
Wat wij horen is het op dit moment niet mogelijk om een Griekse rekening te openen. Zelf hebben wij eer een bij de nationaal bank Greece maar hebben deze al meer dan 10 jaar, horen van mensen die de laatste jaren hebben gekocht dat dit een probleem is
Quote
#19
Elly Veen ja zoals ik al zei was dat de laatste 3 jaar niet mogelijk, ook niet voor Grieken.
Maar voor de Grieken gaat er dus sowieso binnen zeer korte tijd verandering in komen.
Geen idee hoe t zit met de buitenlanders.
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)