Hulp
#1
Goedemorgen,

Ik heb me zojuist aangemeld op dit forum omdat ik met een groot probleem zit.

Mijn moeder woont al 35 jaar op Kreta, in Malia, en momenteel is zij ernstig ziek, terminaal.
Ze ligt momenteel in Heraklion in de Creta InterClinic, maar hier kan zij niet blijven. 
De doktoren zijn uitbehandeld, én het is niet te betalen.
Ik ben samen met mijn zus overgekomen uit Nederland, en moeten hier nu van alles regelen.
Zo moeten wij op zoek naar een plek waar ze de laatste dagen, weken of maanden, dat weet niemand, kan verblijven.
Haar huis moet leeg, er is heel veel wat gelijk afgestort kan worden, maar er staan ook goede spullen, denk aan een tv, video, meubelen.
We zitten vol vragen, en hebben geen idee waar te beginnen.
B.v. in Nederland bel je een grof vuil en een opkoper, zoek je n hospice. We hebben geen idee waar we híer terecht kunnen.
Haar tv, internet, telefoon moet opgezegd, allemaal zaken waar we tegenaan lopen. 

Daarbij zijn we beperkt in tijd, we kunnen niet onbeperkt hier blijven, we hebben in Nederland een baan en een gezin, maar we móeten in ieder geval zorgen dat ze hier verzorgd achterblijft tot het einde. We kunnen niet riskeren dat ze naar huis gestuurd wordt, ze heeft verzorging en pijnstilling nodig, en ze heeft hier niemand die dat thuis voor haar kan doen. 
De kans is dus groot dat we niet hier kunnen blijven tot haar einde, we komen terug als ze komt te overlijden, maar willen hier nu regelen wat er te regelen is. 

Ik hoop dat er hier iemand mee leest die weet hoe het hier werkt, en ons een beetje wegwijs kan maken.
We spreken de taal niet, en alles wat we op internet kunnen vinden in het engels of nederlands is bedoeld voor de toerist.
De dingen die wij zoeken zijn alleen in het grieks te vinden.

Alle tips zijn dus welkom!

Met n beetje radeloze groet,
Conny
Quote
#2
Vraag rond of er niet iemand is die bij je moeder in de buurt woont en die haar wil verzorgen. Kost wel iets maar niet veel in vergelijk met Nederland/ België. Wie weet heeft die persoon ook connecties naar de papieren rompslomp die alles met zich mee brengt. Rondvragen rondvragen rondvragen is het devies. Sterkte!
Quote
#3
Loco, wat een trieste situatie. Ik kan je helaas niet verder helpen, maar misschien is het een idee om ook op Engelse fora berichtjes te plaatsen, zodat je een nog groter bereik hebt?

En anders iemand in Nl. benaderen die in ieder geval wat stukken kan vertalen?
Bv. Petra Mens-Omtzigt in Lisse? Kan ook via Skype.

Heel veel sterkte voor jullie allemaal.
Quote
#4
Als je al zo lang op Kreta woont heb je toch zeker al een vrienden en kennissenkring opgebouwd, er zal toch wel iemand tussen zitten die helpen kan.
Het is jammer dat het nu vaak zo is, ieder voor zich en God voor ons allen.
Sterkte met jullie moeder.
Arthur's signatuur Health is not valued till sickness comes.
Quote
#5
(24 September 2016, 09:58)ElsR schreef:
Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Vraag rond of er niet iemand is die bij je moeder in de buurt woont en die haar wil verzorgen. Kost wel iets maar niet veel in vergelijk met Nederland/ België. Wie weet heeft die persoon ook connecties naar de papieren rompslomp die alles met zich mee brengt. Rondvragen rondvragen rondvragen is het devies. Sterkte!

Ik sluit me hier helemaal bij aan, alhoewel ik me realiseer dat dit niks toevoegd. Maar ik denk ook dat dit op dit moment jullie beste optie is. Begin bij de buren van je moeder, die zullen je waarschijnlijk verder op weg kunnen helpen. Ik ben niet bekend met Malia, maaar het schijnt behoorlijk toeristisch te zijn. Het seizoen is vrijwel over, dus er zullen mogelijk wel mensen te vinden zijn die erg blij zullen zijn met een baantje als verzorger. Ik wens jullie veel sterkte.
Quote
#6
Naar Nederland overbrengen kan wellicht een optie zijn?
Op Kreta bestaat ook thuiszorg, gaat via de gemeente.als het goed is is er een maatschappelijk werker in het ziekenhuis.
Er bestaat op Kreta een netwerk van verpleegkundigen, verzorgers, die hun hulp aanbieden bij zieken thuis. Kost uiteraard wel geld. Ik zou voor je kunnen informeren naar de mogelijkheden.

In zijn algemeenheid en niet speciaal voor topicstarter,uit deze situatie blijkt maar weer eens het belang van een stukje vooruit denken.
Quote
#7
Dag Loco,

Je zou een mail kunnen sturen naar Cretan Medicare met verzoek om advies? Dat kan via hun (Engelse) site.

In de lokale supermarkt spreken ze meestal Engels en ze kennen veel mensen, daar ook eens vragen?

Ik stuur je nog een mailtje.
Quote
#8
Conny,

Volgens deze info is het Nederlandse consulaat in Heraklion er nog, zou daar proberen of zij iemand weten. Als de link niet werkt kun je op Google zoeken op Nederland consulaat Heraklion. Zou anders Ambassade in Athene bellen of zij iemand weten.

Als je in Heraklion op het centrale plein, Plateia Eleftheria, bent ga je Dimokratias op richting Knossos. Na 200 tot 300 meter gaat de weg naar rechts. Daar heb je aan de linkerkant een klein pleintje wat altijd vol staat met auto's. Daar staat een voormalige supermarkt te huur, daar zou het consulaat naast moeten zijn. 

Sterkte,

Cors

Forummededeling: De links en/of foto's in dit bericht zijn alleen zichtbaar voor leden van dit forum.
Ben je (nog) geen lid registreer je dan eerst en word lid. Ben je al lid meld je dan aan.




Quote
#9
Nou conny al is er misschien maar een heel klein kansje op genezing
ik zou haar toch naar een Nederlands ziekenhuis brengen,je weet maar
nooit of ze nog iets voor je moeder kunnen doen, in ieder geval veel
sterkte in deze moeilijke tijden
Quote
#10
Hoop dat jullie een oplossing vinden. Het lijkt mij voor jullie verschrikkelijk om je moeder zo achter te laten. Mee naar Nederland is dat een optie. Denk voor je moeder ook fijn dicht bij de kinderen. Denk aan een hospice.
Sterkte ermee en ik hoop een wijs en menselijk besluit.
Quote
#11
Hallo Conny,

Misschien kan men je helpen bij de Nederlandse vereniging Chersonyssos.te vinden onder de naam klokhuis,op F/B.
Eveneens is er in Heraklion een ned.vereniging,genaamd de tulpenbolletjes,ook op F/B te vinden.
Dan bestaat er ook nog het centrum verpleegkundige hulp in Heraklion in een zijstraatje van de 25 augustusstraat,dichtbij de Agios Titos.
Κεντρο Νοσηλευτικης Φροντιδας ( Κεντρο νοσιλεφτικι Φρονδιδα),iedere dinsdag- en donderdagavond van 18.00-21.00 uur geopend.
Hoofd daarvan is Rowithis Mixail. (Ροβιθης Μιχαηλ)Deze zijn ook op F/B te vinden.

Sterkte gewenst,
Kornelia
Quote
#12
In dit geval zou ik eens gaan praten met mensen van de Griekse kerk of vereniging in Rotterdam. 
Misschien heeft iemand daar een huisje of iets op Kreta of kennen zij iemand die kan helpen. 
Ik zou eens naar de voorzitter van de vereniging bellen....
Quote


Ga naar forum:


Gebruikers die deze discussie lezen: 2 gast(en)